Nekromanti Gammal skåpmat

walium

Ganska töntig, faktiskt
När jag bläddrade i några mappar så hittade jag en liten synopsis till något sedan länge glömt bokprojekt. Lägg speciellt märke till den sexiga kartan! Särskilt originellt verkar det inte heller vara. Jag kommer knappt ihåg vad där står men det kanske kan inspirera någon(eller avskräcka, vad vet jag) så jag lägger upp det i det här inlägget.

Nightowl

Champion
Jag följer exemplet!

Min favorit är detta:
. Namn och detaljer är högst tillfälliga och kan bytas ut utan ett ögonblicks varsel
'Vaffan, men du hette ju Ödgolf alldeles nyss!'
'Jo, men nu heter jag Sigfrygg!'

Det tog mig ett tag att läsa innantill och inse att vi pratar om en bok, inte ett spel... :gremlaugh:

Jag skall försöka följa exemplet och lägga upp lite gammal junk jag också! Så lätt skall ni inte komma undan!

För några år sedan stötte jag på några yngre rollspelare som aldrig utsatts för äventyret 'Spindelkonungens Pyramid'. Så jag spelledde det för dem, med kravet att de spelade med gamla Drakar-boxens regler. Tro det eller ej - de hade väldigt kul, och efter att vi spelat alla gamla Drakar-äventyr jag ägde (utom Tvillingbergen) slogs jag av en blandning av desperation och inspiration och skrev en fortsättning på Spindelkonungens pyramid.

Varsågod - ett komplett äventyr, eller snarare, ett komplett äventyr minus karta, men inklusive bakgrundsinformation. Jag brukar aldrig ha mer än en lapp med kludd annars när jag SL-ar, men det kändes så fel när man grottkrälar...

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Jag följer exemplet!

Tvillingbergen? Tvillingbergen? Vad tusan är Tvillingbergen?

/Dimfrost, trodde han hade koll på allt DoD-relaterat som finns

Nightowl

Champion
Tvillingbergen

Tvillingbergen gavs ut på någon sorts licens av Spelverksta'n Titan, som jag TROR (fråga Oldtimer) var de som sedan gav ut Dungeons&Dragons på svenska. Det publicerades 1983 till den allra första, uselt översatta upplagan av Drakar. Den är frunktansvärt charmig.

Erik

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Tvillingbergen

Åhå, det förklarar att det inte förekom i listan över utgivna produkter som fanns i en Sinkadus, då. (Jag höll på att skriva "i en nyare Sinkadus" men kom på att tidningen ifråga är från 1991 eller liknande. :gremsmile:)

/Dimfrost

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Detta är Tvillingbergen ...

Här finns lite info om Tvillingbergen. (Bilden av äventyret föreställer dessutom mitt personliga exemplar [ett av de två jag ägde – det andra sålde jag för 510 kronor på en Internetauktion].)

Nightowl

Champion

Faktum är att om man har de tre första exemplaren av Tvillingbergen, som har stämpeln 'Approved By Target Games' på omslaget, kan man summonera Fredrik Malmberg...

:gremgrin:
Erik Sieurin

walium

Ganska töntig, faktiskt
Charmigt

Saddam Khadaffi? Eller det två elitsvartnissarna Gnigg och Gnugg, beväpnade med tvåhandsgafflar. De där kobramumierna med 30 i styrka var inte att leka med heller. Jag får plötsliga flashbackar av mina allra första spelmöten, men charmigt värre är det. :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Koboldnostalgi!

"För några år sedan stötte jag på några yngre rollspelare som aldrig utsatts för äventyret 'Spindelkonungens Pyramid'. Så jag spelledde det för dem, med kravet att de spelade med gamla Drakar-boxens regler. Tro det eller ej - de hade väldigt kul, och efter att vi spelat alla gamla Drakar-äventyr jag ägde (utom Tvillingbergen) slogs jag av en blandning av desperation och inspiration och skrev en fortsättning på Spindelkonungens pyramid."

Heh! Jag körde en klase av de gamla äventyren till D&D (ja, Dungeons&Dragons på svenska), närmare bestämt Rahasia och Silverprinsessans Palats, i spelföreningen för en tid sedan. Jag vann!*

Ehrm... ja, hur som helst, det var klart uppskattat, och då ska det ändå nämnas att tre av spelarna var inbitna friformsfascister. "Jag vet ju knappt hur man ska slå en tärning", som en av dem sa.

...det var bättre förr!

* Alltså, jag lyckades ha ihjäl alla rollpersoner!

Nightowl

Champion
Re: Charmigt

*Saddam Khadaffi var en återkommande SLP - det var honom rollpersonerna sålde allt sitt plundringsbyte till jämt (ni vet, 'draperierna är värda 200 sm' osv.).
*Kobramumierna är fullständigt i linje med reglerna i Monsterboken!
*Rollpersonerna var en barbar med tvåhandssvärd som ´hette Knot Snorrlasson och en trollkunnig öken-alv (som beduiner med spetsiga öron) som hette Mehmet-nånting, men Knot fick det till 'Mammut'.

Det bästa är att fastän de gick in för det hela med inställningen 'och nu skall vi inte rollspela, nu skall vi vara kobolder ' så kunde de inte låta bli att, uh, rollspela. Det hela blev visserligen sword&sorcery-fars, ungefär som Blackadder korsat med Xena, men vafan.

Egentligen var det väl partyrollspel i bästa Rising-anda...

Erik

Nightowl

Champion
Re: Koboldnostalgi!

Alltså, jag lyckades ha ihjäl alla rollpersoner!
Fuskis! Det är alldeles för lätt i D&D Basic... :gremcool:

Jag hittade www.svgames.com nyligen, och köpte några gamla D&D-äventyr därifrån (och lite högkvalitativt Gaz-material till Mystara). Fy FAEN vad lätt det är att dö!

Erik

Oldtimer

Slava Ukraini!

Tvillingbergen gavs ut på någon sorts licens av Spelverksta'n Titan,...
Det var inte mer licens än en muntlig överenskommelse med Fredrik och Lars-Åke. Vi ville gärna hjälpa till och de ville gärna att det kom ut DoD-produkter... tills de plötsligt bestämde sig för att det borde stå Äventyrsspel på allt DoD-material. Tvillingbergen var det första (om man inte räknar de gedigna rättelserna till reglerna) och sista som vi gav ut till DoD.

..., som jag TROR (fråga Oldtimer) var de som sedan gav ut Dungeons&Dragons på svenska.
Det stämmer, fast då hade vårt namn blivit anglicerat till "Titan Games" och Thomas hade lämnat oss för att sedan börja jobba på Tradition istället.

Det publicerades 1983 till den allra första, uselt översatta upplagan av Drakar.
Jag lider fortfarande svårt av minnet av den "översättningen"... :gremcrazy:

Den är frunktansvärt charmig.
Tack för det, roligt att höra att du tycker det.

/Mikael

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Koboldnostalgi!

...närmare bestämt Rahasia och Silverprinsessans Palats...
Mmmm, det var två riktigt fina äventyr det. Rahasia sålde faktiskt sämst av de fyra äventyren vi gav ut till basreglerna, antagligen för att det inte hade så tufft namn, men i mitt tycke var det klart bäst. Det skrevs ju också av Tracy Hickman tillsammans med hans fru Laura.

/Mikael

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vad sägs om att skriva ...

… nostalgiäventyret »Return to Tvillingbergen – the Återkomsten« (till DoD6 förstås)?

WotC lyckades ju med »Return to the Temple of Elemental Evil« (eller »Retemplementevil« som jag föredrar att kalla den).

Nå?

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Gamal nostalgi är underbart. Äälskar gamla Dod äventyr. Underbaraatt bläddra i. Man blir 10 på nytt. Bra tråd!!

Rosen

Myrmidon
Klart fin!

Mitt eget främsta bidrag i svängen var det engelskspråkiga barbarspelet Wenches & Warriors som jag beskrev i det här inlägget en gång. (Och kartan till det finns här.)

Jag satt faktiskt och tittade igenom de gamla papperen till det för inte så länge sedan, och slogs genast av 1) hur massivt osammanhängande regelsystemet var; det hade nog aldrig kunnat spelledas av någon annan än konstruktören,
2) hur, öh, twisted spelvärlden egentligen var - t.ex var det en sexuell böjelse att vara bärsärk; de fick ståfräs när de slogs, och om de dödade sin fiende fick de slå för att se om det gick för dem... Philip José Farmer som spökade i bakgrunden, antar jag,
3) att jag faktiskt var före Mutant Chronicles i ett avseende; all rustning räknades automatiskt i alla skadeslag oavsett var på kroppen den satt, så man kunde ha på sig ett axelskydd och vara helt näck i övrigt, men ändå räkna sig som skyddad av det i strid. Det förklarar också en del av illustrationerna... (-:

--
Åke

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det var Lenin, Stalin och Bellman

Vilken fin karta. Mycket bättre än min skabbiga Paint-bild. Men vad tänkte du på när du döpte en ö till Lennin? :gremsmile:

Nightowl

Champion
Re: Vad sägs om att skriva ...

Då får man äntligen veta vad som hände! Det äventyret kryllar ju av lösa trådar! :gremlaugh:

Jag är megapå och hjälper till!

Erik, villig