Nekromanti Gammal skåpmat

entomophobiac

Low Prep High Play
Sött...

Jo. Det är himla kul att gräva bland sina gamla tankar. Min dator är i princip överfylld (c:a 400mb) med gammalt skräp, och det är inte mycket av det jag ens kan komma ihåg att jag faktiskt skrivit...

Men ändå är det en hel del av de gamla idéerna som lever kvar. För att inte tala om det gamla sättet att använda språk.

Fast är det inte lite pinsamt att låta folk läsa sina gamla alster? Eller ser du det som jag ser det - jag var inte mig då?

:gremwink:

Rosen

Myrmidon
Re: Sött...

Fast är det inte lite pinsamt att låta folk läsa sina gamla alster? Eller ser du det som jag ser det - jag var inte mig då?

Det är ju den ursäkt man har för att kunna förevisa vad som helst från fordom dagar... Om jag skulle visa upp mina serier om 'planeten Skräck' så vore de nog rätt skämmiga bredvid nutida alster, men de hade säkert viss charmpotential (om än skräckfaktor noll) om jag påpekade att de var gjorda ca lekis/lågstadiet.

--
Åke

Nightowl

Champion
Fler namnfundringar...

'The ONE Forest' = lögn :gremsmile:
'The LAST Forest' = lika mycket lögn, fast lokalbefolkningen reser kanske inte så mycket... :gremgrin:

Jag får vibbar till Yamara-kartan eller kartan till Bored of the Rings ('Härsken på Ringen') fast det är antagligen helt oavsiktligt.

Erik, måste leta fram mer av sitt eget gamla skrutt

Troberg

Sinister eater
Re: Fler namnfundringar...

'The ONE Forest' = lögn
Jag använde en gång en skog med ett liknande namn i fantasy, men då var det en skog som bestod av ett enda banyanträd (de skjuter ut rötter, från vilka det kommer upp nya stammar), vilket hade ett slags mycket långsam superintelligens och viss kontroll över sin miljö.

Om man exempelvis började hugga träd eller på annat sätt störa skogen så hade den ett "immunsystem" av irriterande insekter, ormar och så vidare. Ju närmare centrum man kom desto starkare blev skogen och desto ogästvänligare blev den.

Nightowl

Champion

På svenska kan man ju ha En-Skogen, som enbart består av enar... och eftersom enar har ett liknande rotsystem som banynaträd kunde det ju vara en skog som bestod av en endaste en!

Erik, tar betäckning

Krille

Super Moderator

"Jag använde en gång en skog med ett liknande namn i fantasy, men då var det en skog som bestod av ett enda banyanträd (de skjuter ut rötter, från vilka det kommer upp nya stammar), vilket hade ett slags mycket långsam superintelligens och viss kontroll över sin miljö."

Den funderade jag också på att använda i Skymningshem, men det blev lite för mycket (ref: monsterdebatten på forumet bredvid). Banyanträden och mangroverna blev kvar, men de blev inte intelligenta.

Troberg

Sinister eater

Den funderade jag också på att använda i Skymningshem, men det blev lite för mycket (ref: monsterdebatten på forumet bredvid). Banyanträden och mangroverna blev kvar, men de blev inte intelligenta.
Ta det där med intelligent med en nypa salt. Skogen i sig konde iofs tänka större tankar än någon annan i världen, men den tänker mycket, mycket långsamt och annorlunda.

Dess reaktion på tex skogshuggare är mer att likna vid vårt immunsystem än när vi viftar bort en mygga, det går inte att kommunicera med den (den är för långsam, för annorlunda), ingen vet egentligen att den är intelligent. Vår tidsskala är lika obegriplig för skogen som en dagssländas skulle vara för en tusenårig ek.

Däremot så kan man genom korrekt beteende och shamanistiska ritualer komma "in tune" med skogen, så att den accepterar att man rör sig där, åtminstone i utkanterna. Vissa stammar av pygmeer och kattlingar lever så.

Man märker också att skogen råder över sitt eget område. Ju längre in man kommer desto sämre funkar magi och desto mindre inflytande har gudar. Ju djupare man kommer desto tätare växer djungeln, desto mer krälar marken av liv, desto mer surrar insekterna i luften, desto mer tjattrar fåglarna, desto mer underliga djur lurar i skuggorna, desto mer tryckande blir värmen och luftfuktigheten. Man får en känsla av att inte vara välkommen.

Skogen är mer lik Kults arkonter och dödsänglar än en varelse på många sätt. Den är mer en princip, en vilja än en kropp eller en handling. Den är idén om djungeln, om kryllande ohämmat liv för sakens egen skull, om naturens hårda lag, mörkret inom oss reflekterat i naturen. Att det dessutom råkar vara en plats är bara en praktisk detalj av speltekniska skäl.

Jag skapade ursprungligen skogen som bakgrund för en Heart of Darkness-inspirerad grej med en försvunnen druid, fast med ungefär åtta varvs twistar.

Krille

Super Moderator

"Ta det där med intelligent med en nypa salt. Skogen i sig konde iofs tänka större tankar än någon annan i världen, men den tänker mycket, mycket långsamt och annorlunda. [snippeti] Däremot så kan man genom korrekt beteende och shamanistiska ritualer komma "in tune" med skogen, så att den accepterar att man rör sig där, åtminstone i utkanterna."

Den där var faktiskt så fräck att jag skulle kunna tänka mig att sno den till åtminstone Andra Imperiet. Slår du ihjäl mig om jag gör det? :gremwink:

Troberg

Sinister eater

Den där var faktiskt så fräck att jag skulle kunna tänka mig att sno den till åtminstone Andra Imperiet. Slår du ihjäl mig om jag gör det?
Nej, under förutsättning att du inte stämmer mig om jag bestämmer mig för att faktiskt använda den så småningom...

Jag kan till och med dela med mig av mina mycket lösa anteckningar (såg förresten att jag kommit ihåg en del detaljer fel):

Det här är ett bra ställe för mina spelare att sluta läsa.

Djungeln
Befolkad av pygméstammar, som är mästare på djungeln. Olika pygméstammar ligger ofta i fejd med varandra.
Är även hem åt amazonerna, som dels har ett antal mindre byar, dels en stor stad i djungeln vars läge få känner till. Amazoner slåss inte inbördes. Enda undantaget är vissa rituella tvekamper för att avgöra tronföljd eller meningsskiljaktigheter.
Män har en ganska svag ställning bland amazonerna. Bara undantagsvis kan en skicklig krigare anses tolerabel i deras ögon, annars är deras status slavarbetare, underhållning, fortplantningshjälpmedel eller middag (vid högtidliga tillfällen).
Längre söderut, i den djupaste djungeln finns den troligen intelligentaste varelsen på planeten, gudarna inräknade. Denna varelse är det banyanträd som hela djungeln består av. Dess intelligens är långsam och annorlunda mot andra varelser, men den kan tänka större tankar än någon annan varelse. Dess namn, och djungelns, är Montosho. Montosho är så annorlunda att det är omöjligt att kommunicera eller förstå för andra raser.
Montosho tycker inte om de de civiliserade raserna, och resande i Montosho kan räkna med en svår färd. Montosho ingriper sällan själv, den tänker inte på det sättet. I stället genomsyrar ogillandet hela atmosfären i djungeln, så att själva naturen tycks vända sig mot besökarna. Minsta sår blir en grogrund för tropiska sjukdomar, giftiga ormar och insekter kryllar, djungeln är tät som en vägg, varenda pöl kryllar av iglar etc.
De enda som lever ostört är catlings och boons, men inte ens de är välkomna i hjärtat av djungeln. Druider kan känna hatet, och med en ritual (veckolång) få en fri passage (med djungelmått mätt), men om de hugger träd eller på annat sätt missbrukar förtroendet så drabbas de ännu värre av Montosho’s vrede.
I Montosho råder Montosho. Gudar har mycket svagt inflytande här, vilket påverkar clerics förmågor.

För att klargöra vad boon är plockar jag in deras beskrivning också:

Boons
Lever i djungeln, påminner om en babian med en neanderthalares intelligens. Använder inte mer avancerade verktyg än pinnar, men har kraftiga käkar med stora, vassa tänder och vassa klor.

Rosen

Myrmidon
Re: Gondica-spoiler...

Jag säger bara: Digerveden!

Jag säger bara: Weirmynsaa!

...låt vara att det mesta man vet om den skogens egenskaper kommer från dej.

--
Åke, Khelataarpatri... um, klanlojal

Rosen

Myrmidon

'The LAST Forest' = lika mycket lögn,

Liksom The Last Mountains - fast kommer man norrifrån så är det ju den sista skogen man råkar på innan man når havet (som fö var ett sötvattenshav, udda nog).

Däremot kan man fundera ett tag över varför de döpte ett annat bergsmassiv till The Swift Peaks... 'Snabba Topparna'?
Det här var fö före David Lynch hade gjort en viss TV-serie.

Erik, måste leta fram mer av sitt eget gamla skrutt

Om du tappat bort nåt så har jag allt material från Ekkestuff-listan på hårddisken. (-:

--
Åke

Troberg

Sinister eater

Däremot kan man fundera ett tag över varför de döpte ett annat bergsmassiv till The Swift Peaks... 'Snabba Topparna'?
Antagligen inspiration från MASH.

Morgoth

Swashbuckler
Ett sant ord. [OT]

WotC lyckades ju med »Return to the Temple of Elemental Evil« (eller »Retemplementevil« som jag föredrar att kalla den).

För att inte nämna Atlas Games nyliga lansering av "Return of the Stormrider". Någon som har fler exempel?

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Sött...

"Fast är det inte lite pinsamt att låta folk läsa sina gamla alster? Eller ser du det som jag ser det - jag var inte mig då?"

Jag skäms inte särskilt lätt. Dessutom så har jag för längesedan både glömt och kasserat just de här idéerna. De är tidiga tankar kring den fantasybok som jag har funderat på att skriva sedan jag var 14. Jag har kasserat hur många upplägg som helst vid det här laget.

Nightowl

Champion
Khelataar - Weirmynsaa

Khelataars namngivning är för övrigt ett fall för 'gamma skåpmat'-stilen - Stora Skogen, Träsket. De Stora Bergen...

De slår i alla fall inte Creekstream River i Glorantha (som alltså uppstår där The River och The Creekstream rinner samman; the Creekstream uppstår där The Creek och The Stream rinner samman...)

Iallafall, hotfulla skogar med ett eget psyke (i vissa fall externaliserat) finns ju i böckerna om Elric, krönikorna om Thomas Covenant, i Belgariaden och i Ringtrilogin. Trobergs unikum är ju att det inte är en skog, det är ETT TRÄD, vilket liksom gör det hela ballare.

Erik

Rosen

Myrmidon
Re: Khelataar - Weirmynsaa

Khelataars namngivning är för övrigt ett fall för 'gamma skåpmat'-stilen - Stora Skogen, Träsket. De Stora Bergen...

Weir = stor
Mynsaa = skog (egentligen 'många träd')
för den som inte vet. Jo, fast det är rätt typiskt för khelataarernas sätt att namnge saker i allmänhet.

Påminner mig fö om en japansk tjejkompis som tycker att svenska är ett oerhört skojigt språk; man kan sätta samman ord med det som Lego, och om man inte vet vad nåt heter kan man alltid bygga ihop nåt med rätt stor chans att det blir rätt. Om man t.ex inte vet vad "towel" heter på engelska så kommer man inte längre på det ämnet, men "hand-duk" är fullt möjligt att gissa sig till. Eller "lorry" och "last-bil"...

Trobergs unikum är ju att det inte är en skog, det är ETT TRÄD, vilket liksom gör det hela ballare.

Åtminstone mer konkret - skogen hänger ihop i ett enda väsen, på ena eller andra sättet.

På tal om saker på rot, nån som minns en gammal B-skräckis som hette 'The Babysitter' eller nåt sånt? (Kom faktiskt före 'Handen som gungar vaggan' men handlade också om en evil barnvakt.) I den fanns det ett stort ondskefullt träd ute i skogen, och i slutet fajtades hjälten mot det med en motorsåg. Vi förfestade innan bion, så jag minns bara filmen lite vagt, men jag tyckte det var rätt coolt när det rann blod ur trädet då han sågade i det.

--
Åke

Troberg

Sinister eater
Re: Khelataar - Weirmynsaa

Påminner mig fö om en japansk tjejkompis
Du är medveten om att Ymir kommer att hänga efter dig som om han var självhäftande nu va?

att svenska är ett oerhört skojigt språk; man kan sätta samman ord med det som Lego, och om man inte vet vad nåt heter kan man alltid bygga ihop nåt med rätt stor chans att det blir rätt. Om man t.ex inte vet vad "towel" heter på engelska så kommer man inte längre på det ämnet, men "hand-duk" är fullt möjligt att gissa sig till. Eller "lorry" och "last-bil"...
Eller smör-gås, o-fantlig, dyng-rak, jätte-liten och en massa andra kassa exempel. :gremgrin: