Presentation Gammal soloäventyrare (och rollspelare)

Gryna V

Veteran
Mors. Jag heter Michael, bor i Stockholm, och spelar soloäventyr.

Sen, vad är det, några månader till 1-2 år tillbaka brukar jag titta in på det här stället ibland. Men nu ville jag hoppa in på riktigt så får vi se vart och om det bär nånstans…

Jag slutade i praktiken spela rollspel typ i mitten av 00-talet. Men jag har inte slutat använda mina DoD-böcker, jag har ett 20-30-tal som lite då och då får vara grogrund för mina egna fantasier och skapelser. Och med jämna mellanrum genom åren har jag återvänt till Den Svarta Madonnan (Kult) som jag njuter av att bara läsa…

…o så har vi ju för den delen gamla (brädspels-)goingarna Drakborgen och Talisman förstås. Särskilt Drakborgen vet jag inte hur många gånger jag spelat med mig själv genom åren. Och jag har den här finfina lilla Fandrake-skapelsen som jag lekt mycket med redan, den gav verkligen Drakborgen ett uppsving här hemma. Men jag har knappt förnyat mig alls när det gäller brädspel, jag fattar att det säkert finns mycket där ute jag skulle älska, men Drakis och Tallis har räckt så bra…

I vart fall är soloäventyr (eller ja, gamebooks, interactive novels o.s.v…) huvudnumret här. Joe Dever är verkligen något av en husgud. I en eller annan form befinner jag mig praktiskt taget varje dag i Magnamund. Eller nån intilliggande värld… men jag spelar en stor mängd andra soloäventyr också, har drygt 200 totalt, och jag är en spelare, inte en samlare (vill jag inte spela så köper jag inte!). I skrivande stund är jag sen några veckor tillbaka ute på äventyr i finfina Bite the Hand av Joseph Daniels…

Det är inte så många som skriver så mycket om soloäventyr här, det har jag förstås tänkt på, så det leker jag med tanken på att göra på nåt vis, även om jag fattar att det ju är lite off topic... Såna är lite spoiler-känsliga dock, så jag får tänka mig för i så fall…

Vill jag börja spela rollspel igen? Jag frågar mig ofta det och rent allmänt är jag verkligen kluven. Men om kontexten är Magnamund / Ensamma Vargen (för jag har ju snappat upp att det är lite på ropet på sina håll iaf), definitivt! Det vore riktigt kul.

Det vore förstås kul att få kontakt med nån någorlunda likasinnad. 😊

Bifur

Veteran
Välkommen.

Det är inte så många som skriver så mycket om soloäventyr här
Nä, men några har nämnt det. Jag kommer så klart inte vilka och vad nu. 🙂

Men om kontexten är Magnamund / Ensamma Vargen (för jag har ju snappat upp att det är lite på ropet på sina håll iaf), definitivt! Det vore riktigt kul.
Du kanske redan har koll men annars borde du titta på nya DoD och Magnamund-modulen som är på gång.

Gryna V

Veteran
Välkommen.

Nä, men några har nämnt det. Jag kommer så klart inte vilka och vad nu. 🙂

Du kanske redan har koll men annars borde du titta på nya DoD och Magnamund-modulen som är på gång.
Tack för tipset! Jo men lite koll har jag på´t men inte så mycket i detalj.

Jag sökte nån gång på "soloäventyr" här och det nämns av en och annan här och var, men så gott som alltid lite som ett sidospår. Vilket det säkert är för väldigt många också...

Celledor

Hero
Välkomna, du får gärna skriva ett inlägg om vad du anser gör ett bra soloäventyr och kanske vad du skulle vilja se mer av.

Gryna V

Veteran
Välkomna, du får gärna skriva ett inlägg om vad du anser gör ett bra soloäventyr och kanske vad du skulle vilja se mer av.
Tack! Den är spännande. Det ska jag absolut göra ett inlägg om vid tillfälle snart. Ett initialt inlägg får jag tänka själv, annars lär det aldrig bli träffsäkert nog för att jag ska bli nöjd.

clarence redd

FrostByte Books
Kul med soloäventyr! Några tips på bra soloböcker skulle vara trevligt.

Jag och @Skymning gav ut soloreglerna TREY förra året. Men det är ett annat sätt att spela solo, som är mycket mer likt vanligt rollspel än klassiska soloäventyr. Spelar du den typen av solospel också?

Hej och välkommen!

Jag hade en liten Ensamma Vargen revival före jul och spelade genom alla böcker jag kunde hitta digitalt. Spelade igenom de flesta när de kom ut, man hade aldrig spelat de sista. Dock tyckte jag de första var roligast. Gillar konceptet med en person som utvecklas genom äventyr medan en värld "brinner" runt omkring. Jag gillar även den jordnära känslan i de tidigare äventyren.

Annars finns det ju flera brädspel som går att spela som solospel numera, det känns närbesläktat. Men då blir det mer spel än berättelse. Just nu spelar vi "Vampire: The Masquerade - Chapters" med några kompisar, det känns rätt mycket som ett soloäventyr även om vi spelar i grupp (går att spela ensam om man vill det).

Mitt test med att spela med en AI som DM blev på sätt och vis ett soloäventyr, men världen i sig var inte så spännande. Undrar vad som skulle hända om man testade det med Magnamund som värld...

Har även sett dottern spela interaktiva äventyr på Netflix. Modern tappning på soloäventyr?

Skriv gärna ett inlägg med dina tips på soloäventyr. Jag skulle vara intresserad av att testa fler.

Gryna V

Veteran
Kul med soloäventyr! Några tips på bra soloböcker skulle vara trevligt.

Jag och @Skymning gav ut soloreglerna TREY förra året. Men det är ett annat sätt att spela solo, som är mycket mer likt vanligt rollspel än klassiska soloäventyr. Spelar du den typen av solospel också?
Jag kollade upp det du nämnde - jag har inte spelat den typen av spel men visst har jag snappat upp lite att de finns. Möjligen något att utforska vid tillfälle.

Gryna V

Veteran
Hej och välkommen!

Jag hade en liten Ensamma Vargen revival före jul och spelade genom alla böcker jag kunde hitta digitalt. Spelade igenom de flesta när de kom ut, man hade aldrig spelat de sista. Dock tyckte jag de första var roligast. Gillar konceptet med en person som utvecklas genom äventyr medan en värld "brinner" runt omkring. Jag gillar även den jordnära känslan i de tidigare äventyren.

Annars finns det ju flera brädspel som går att spela som solospel numera, det känns närbesläktat. Men då blir det mer spel än berättelse. Just nu spelar vi "Vampire: The Masquerade - Chapters" med några kompisar, det känns rätt mycket som ett soloäventyr även om vi spelar i grupp (går att spela ensam om man vill det).

Mitt test med att spela med en AI som DM blev på sätt och vis ett soloäventyr, men världen i sig var inte så spännande. Undrar vad som skulle hända om man testade det med Magnamund som värld...

Har även sett dottern spela interaktiva äventyr på Netflix. Modern tappning på soloäventyr?

Skriv gärna ett inlägg med dina tips på soloäventyr. Jag skulle vara intresserad av att testa fler.
Hej och tack!

Vad kul med en EV-revival! Kan relatera till det du nämner om den jordnära känslan i de tidigare äventyren och att du tyckte de första var roligast. Jag upplevde länge själv utvecklingen i senare spel som lite mindre roliga, just för att det kom lite för mycket lite för bombastiska inslag. Jag var direkt besviken på EV 11 första gången jag spelade p.g.a. utvecklingen. Numera när jag har spelat hela just nu befintliga serien (1-31) rätt mycket har jag ett annat perspektiv. Vilket inte betyder att mitt tidigare tappat all giltighet…

Ja såna brädspel, absolut närbesläktat som du nämner, men narrativt blir strukturen annorlunda ja. Drakborgen spelar jag så. Men det är enda brädspelet.

Netflix kände jag inte till gällande sånt, men överlag finns ju en del digitaliserade och AI-varianter. Jag har spelat soloäventyr med ChatGPT några gånger. Hen är imponerande snabbtänkt i att prestera relativt sammanhängande och läsvärda äventyr. Men det dröjer ändå inte länge innan jag tröttnar.

Tips på soloäventyr - jag ska väl skriva nåt lite mer om det i ett eget inlägg kanske, det finns mycket man kan säga.

Men till att börja med.

Dave Morris (som ju är något av en gigant på området), är han inte lite förbisedd i Sverige? Det är min känsla i alla fall och hänger väl ihop lite med att han aldrig blev översatt till svenska i gamla dar. Han har gjort såväl lättspelade soloäventyr (t.ex. Heart of Ice, Down Among the Dead Men, Necklace of Skulls, Eye of the Dragon, Temple of Flame, Crypt of the Vampire) som mer komplexa (klassiska serierna Blood Sword, Fabled Lands och på senare år Vulcanverse - BS är skriven för att kunna spelas med mer än en spelare/rollperson och FL och Vv är ”open world”-serier). Allt är välskrivet och välkonstruerat. Jag gillar allt, men givetvis i varierande grad och på olika sätt.

ACE Gamebooks (Jonathan Green) som tar rygg på befintliga sägner kan jag väl också flagga för tidigt här. För den känns också lite ouppmärksammad här? Också dessa välskrivna och relativt lättspelade. Första spelet, Alices Nightmare in Wonderland, brukar dock finnas hos SF-bokhandeln. The Wicked Wizard of Oz, Neverland, Dracula - det skulle jag säga är de titlar som jag gillat mest utifrån erfarenheterna hittills. Särskilt Dracula, men den är väl också lite komplexare än övriga.

Så får jag återkomma lite om annat/andra, bl.a. i första inlägget nämnda Joseph Daniels…

clarence redd

FrostByte Books
Hej och tack!

Vad kul med en EV-revival! Kan relatera till det du nämner om den jordnära känslan i de tidigare äventyren och att du tyckte de första var roligast. Jag upplevde länge själv utvecklingen i senare spel som lite mindre roliga, just för att det kom lite för mycket lite för bombastiska inslag. Jag var direkt besviken på EV 11 första gången jag spelade p.g.a. utvecklingen. Numera när jag har spelat hela just nu befintliga serien (1-31) rätt mycket har jag ett annat perspektiv. Vilket inte betyder att mitt tidigare tappat all giltighet…

Ja såna brädspel, absolut närbesläktat som du nämner, men narrativt blir strukturen annorlunda ja. Drakborgen spelar jag så. Men det är enda brädspelet.

Netflix kände jag inte till gällande sånt, men överlag finns ju en del digitaliserade och AI-varianter. Jag har spelat soloäventyr med ChatGPT några gånger. Hen är imponerande snabbtänkt i att prestera relativt sammanhängande och läsvärda äventyr. Men det dröjer ändå inte länge innan jag tröttnar.

Tips på soloäventyr - jag ska väl skriva nåt lite mer om det i ett eget inlägg kanske, det finns mycket man kan säga.

Men till att börja med.

Dave Morris (som ju är något av en gigant på området), är han inte lite förbisedd i Sverige? Det är min känsla i alla fall och hänger väl ihop lite med att han aldrig blev översatt till svenska i gamla dar. Han har gjort såväl lättspelade soloäventyr (t.ex. Heart of Ice, Down Among the Dead Men, Necklace of Skulls, Eye of the Dragon, Temple of Flame, Crypt of the Vampire) som mer komplexa (klassiska serierna Blood Sword, Fabled Lands och på senare år Vulcanverse - BS är skriven för att kunna spelas med mer än en spelare/rollperson och FL och Vv är ”open world”-serier). Allt är välskrivet och välkonstruerat. Jag gillar allt, men givetvis i varierande grad och på olika sätt.

ACE Gamebooks (Jonathan Green) som tar rygg på befintliga sägner kan jag väl också flagga för tidigt här. För den känns också lite ouppmärksammad här? Också dessa välskrivna och relativt lättspelade. Första spelet, Alices Nightmare in Wonderland, brukar dock finnas hos SF-bokhandeln. The Wicked Wizard of Oz, Neverland, Dracula - det skulle jag säga är de titlar som jag gillat mest utifrån erfarenheterna hittills. Särskilt Dracula, men den är väl också lite komplexare än övriga.

Så får jag återkomma lite om annat/andra, bl.a. i första inlägget nämnda Joseph Daniels…
Bra tips! Dave Morris böcker har jag spanat på ibland. Han var väl också medförfattare till Dragon Warriors i slutet av 1980-talet? ACE Gamebooks ska jag kolla upp.

Har du testat Weirding Woods?

https://www.amazon.se/Storymasters-Tales-Weirding-Folklore-Fantasy

Gryna V

Veteran
Bra tips! Dave Morris böcker har jag spanat på ibland. Han var väl också medförfattare till Dragon Warriors i slutet av 1980-talet? ACE Gamebooks ska jag kolla upp.

Har du testat Weirding Woods?

https://www.amazon.se/Storymasters-Tales-Weirding-Folklore-Fantasy
Ja det stämmer! Dragon Warriors har jag ju ingen erfarenhet av, men Morris samarbetade med Oliver Johnson där, och de gjorde senare Blood Sword tillsammans.

Nej, jag har aldrig spelat Weirding Woods men har tittat på den ibland. Visst är jag lite nyfiken på det där som tycks vara en serie(?) som heter The Storymasters Tales, och på vad det egentligen är för koncept.

clarence redd

FrostByte Books
Regelmotorn i Dragon Warriors var enkel och ganska tråkig, men många verkar fortfarande gilla spelvärlden. Någon jämförde den med tidiga Warhammer Fantasy Roleplaying.

Storymasters Tales verkar intressanta : ) Trevligt att man kan spela dem med familjen.