TBZ tycker att ett scenario behöver tre saker:
- A problem.
- Dramatic situations.
- Fast pacing.
Den tredje handlar framförallt om ganska skoningslöst klippande och påverkar nog spelstil mer än något annat. Men de första två behöver förberedas.
A problem
En skitcool grej i
Bushido är konceptet "On". När jag amatörsöker på detta så får jag fram att det betyder "ljud", ungefär. I
Bushido är det en helt central belöningsmekanism som är knuten till din Level. Du behöver både erfarenhet och On för att öka din Level. Men om du förlorar On kan din Level även minska (!). Systemet är till för att belöna rollspelande och bestraffa ickesamurajga saker. Det är också en enorm bredd på vad du faktiskt kan få On för.
Så vad tusan har det med "a problem" att göra? Jo! Saker som kostar och ger On känns som en väldigt lämplig startpunkt för att försöka hitta vad vår tokiga berättelse skall handla om.
Du får On av:
- Strid:
- Att bli sårad i strid.
- Att vinna strid.
- Att ta huvuden.
- Att genomföra särskilt modiga handlingar.
- En extra regel för strid är att du bara får full pott On om du vinner.
- Dueller:
- Vinna duellen (belöning lika med krigar-XP).
- Om duellen sker till döden dubblas all On.
- Flashing Swordplay:
- Du kan få extra On genom att själv välja avdrag på dina färdighetsslag i strid. Du leker med din motståndare eller utför särskilt riskfyllda (men coola) manövrer.
- För att få din On måste du behålla det negativa avdraget genom hela striden.
- Overcoming Notorious Threat
- En pott On som spelledaren sätter i förväg för att klara av särskilt tufft motstånd. Kanske att rensa ut banditnästet eller döda vidundret.
- Mastering a Skill
- Research
- Heroic Duty
- Den som sätter liv och/eller lem på spel på grund av plikter får On.
- Pilgrimage
- On för att besöka tempel och "public show of piety".
- Att spela i ett Noh-drama (med "Acting"-färdigheten).
- Tébjudning
- Jakt med hök (för jag skrev "hökjakt" först, och du jagar ju inte hökar...).
Du förlorar On av:
- Feghet.
- Falskhet.
- Förräderi.
- Förhastat agerande.
- Förlust (i största allmänhet; tävlar du vill du inte förlora).
- Skam i strid. För det här finns en tabell, som går från att du blir piskad, din On reduceras till noll rakt av, och vidare till att du blir avrättad. Gör inte skamliga saker!
- Om du som krigare använder Commerce förlorar du On. (Köpslå? För pengar?!)
- Om du "bryts ned" av tortyr förlorar du On.
Här kommer verkligen tabellerna i
Bushido till sin rätt! Mellan On och dessa tabeller kommer jag garanterat hitta ett scenario. Spelet har även med mer information om det feodala Japan än jag någonsin kommer orka läsa. Eller kolla om den stämmer.
Detta kommer sedan användas för att skapa Destinies till de rollpersoner jag preppat för scenariot. Allt kommer göras färdigt i förväg, så vi kan fokusera på att spela spelet till helgen.
Dramatic situations
För att passa in behövs ett antal dramatiska situationer som trycker rollpersoner mot sina respektive Destinies och Fates. Ett par saker sticker ut här, där det behövs en Finale för varje Act, och även ett Climax för hela spelkvällen.
Där On är en bra inspiration för att hitta på samurajiga öden så känns resten av
Bushido Book 2 och alla dess tabeller och tips kring äventyrskonstruktion som helt perfekt material för att försöka preppa några dylika situationer. Eftersom jag inte vill preppa i detalj däremot så överväger jag att välja och vraka lite bland tabellerna och helt sonika slå på dem medan vi spelar. På det sättet vet egentligen ingen vad tusan som kommer hända under kvällan.
Men här avrundar jag för dagen. Imorgon avrundar jag även preppen.