Så vi är några stycken gangstrar och de är några poliser. Vi skall slåss.
Först ritar vi upp slagfältet, i form av några arenor. Arenorna är sammankopplade med varandra, som en mindmap. Man kan bara skjuta på någon som står i en sammankopplad arena och man kan bara slå eller knivsticka någon som står i samma arena. Har man tommygun kan man anfalla ALLA som står i en närliggande arena.
(Ibland kan det finnas specialare, typ som två intilliggande hustak, där man kan skjuta emellan dem, men inte röra sig. Eller om ett av dem är högre än det andra kanske man kan röra sig åt det ena hållet, men inte tillbaka.)
Alla har en skicklighet i Slåpåkäftski och i Skjutaihjälski. Skickligheten mäts i en tärning, T4 till T12, ju större desto bättre. Jag vet, hjälp, va! Ni hatar att leta reda på tärningar och det är inelegant och blaha, blaha. I don't fucking care. Beväpning ger också en tärning. Obeväpnad ger T6, tillhygge ger T8, kniv T10, pistol/gevär T12 och tommygun T20. Du har alltså två tärningar i näven.
När du anfaller rullar du bägge två. Den som visar högst ger skadan på motståndaren. Om motståndaren befinner sig i skydd och du har ett skjutvapen så är det istället den som visar lägst.
Exempel: Jag har en revolver och Skjutaihjälski T8. Jag rullar en T8 och en T12. 3 och 6. Jag ger 6 i skada på dig.
Du kan även försöka manövrera. Det använder du en annan färdighet för. När du manövrerar rör du dig från en arena till en annan. Du rullar din manövreratärning. Alla som kan skjuta på dig i arenan du lämnar, plus alla som kan slå dig, rullar sin färdighetstärning, men inte sin vapentärning. Alla som visar lika med eller mer än din manövreratärning ger så mycket skada på dig. Därefter kommer du fram, om du överlevde.
Dessutom kan du slänga dig i skydd. Om du manövrerar hamnar du automatiskt i skydd om du vill. Annars är det bara att använda en handling.
Sedan har man också specialförmågor som kryssas av när man använder dem. Till exempel Bullet time, som gör att man får utföra två handlingar på samma gång, eller Lady Luck, som gör att man får slå om en tärning.
Saker jag inte löst ännu:
* Skjuta in i närstrid
* Slut på ammo
* Risken att rollpersoner dör. Jag vill ju inte att rollpersoner skall kunna dö utan att deras spelare medvetet riskerat deras liv. Kanske. Kanske ser det ut såhär, att när en rollperson får så mycket skada att hon segnar ned så finns det ett tak skadan inte kan gå över. Där förlorar hon medvetandet, om inte spelaren säger "Fuck that!". I så fall reser sig rollpersonen upp igen, men om hon åker ned nu så är hon död på riktigt. Sudden death, haha.
Först ritar vi upp slagfältet, i form av några arenor. Arenorna är sammankopplade med varandra, som en mindmap. Man kan bara skjuta på någon som står i en sammankopplad arena och man kan bara slå eller knivsticka någon som står i samma arena. Har man tommygun kan man anfalla ALLA som står i en närliggande arena.
(Ibland kan det finnas specialare, typ som två intilliggande hustak, där man kan skjuta emellan dem, men inte röra sig. Eller om ett av dem är högre än det andra kanske man kan röra sig åt det ena hållet, men inte tillbaka.)
Alla har en skicklighet i Slåpåkäftski och i Skjutaihjälski. Skickligheten mäts i en tärning, T4 till T12, ju större desto bättre. Jag vet, hjälp, va! Ni hatar att leta reda på tärningar och det är inelegant och blaha, blaha. I don't fucking care. Beväpning ger också en tärning. Obeväpnad ger T6, tillhygge ger T8, kniv T10, pistol/gevär T12 och tommygun T20. Du har alltså två tärningar i näven.
När du anfaller rullar du bägge två. Den som visar högst ger skadan på motståndaren. Om motståndaren befinner sig i skydd och du har ett skjutvapen så är det istället den som visar lägst.
Exempel: Jag har en revolver och Skjutaihjälski T8. Jag rullar en T8 och en T12. 3 och 6. Jag ger 6 i skada på dig.
Du kan även försöka manövrera. Det använder du en annan färdighet för. När du manövrerar rör du dig från en arena till en annan. Du rullar din manövreratärning. Alla som kan skjuta på dig i arenan du lämnar, plus alla som kan slå dig, rullar sin färdighetstärning, men inte sin vapentärning. Alla som visar lika med eller mer än din manövreratärning ger så mycket skada på dig. Därefter kommer du fram, om du överlevde.
Dessutom kan du slänga dig i skydd. Om du manövrerar hamnar du automatiskt i skydd om du vill. Annars är det bara att använda en handling.
Sedan har man också specialförmågor som kryssas av när man använder dem. Till exempel Bullet time, som gör att man får utföra två handlingar på samma gång, eller Lady Luck, som gör att man får slå om en tärning.
Saker jag inte löst ännu:
* Skjuta in i närstrid
* Slut på ammo
* Risken att rollpersoner dör. Jag vill ju inte att rollpersoner skall kunna dö utan att deras spelare medvetet riskerat deras liv. Kanske. Kanske ser det ut såhär, att när en rollperson får så mycket skada att hon segnar ned så finns det ett tak skadan inte kan gå över. Där förlorar hon medvetandet, om inte spelaren säger "Fuck that!". I så fall reser sig rollpersonen upp igen, men om hon åker ned nu så är hon död på riktigt. Sudden death, haha.