Ville blanda mig i lite på ovan tråd. även om den varit tyst ett tag.
Vi har nu kört en hel del slag o fighter o har nog kommit fram till följande i vår grupp
Från runda 2 slår man ett uthållighets slag (som vi desutom tycker används allt för lite) om man inte lyckas börjar man sänker taket med 1t6 Gard varje runda man strider, (då det är väldigt tröttsamt att slåss), men om man lyckas med slaget skjuts det upp en runda, och så vidare, så som att man har bra uthållighet håller Gard bättre som också då e ganska logiskt.
Helt ärligt, ogillar detta starkt.
Att taket sänks är inte relevant då alla bör använda förmågor hela tiden. Så första rundan bör ju krigaren ha rusat in med ett dubbelanfall och kanske någon mer förmåga som modifikation. Så man har troligen redan bränt 1-2T6 gard, kanske fick man nån smäll på sig också så att då sänka max gard med nån T6 är totalt meningslöst.
Jag la till en förmåga för uthållighet, att när man valde att återhämta gard så kan man om man har den förmågan välja att slå ett uthållighetsslag, vid lyckat återhämtar man 3T6, vid misslyckat enbart 1T6. Det funkade bra, det gav den spelaren som hade den möjligheten att kötta på med förmågor varje runda men sen återhämta snabbt.
Om striderna blir för långa så är mina tips:
Ta bort alla fiender som har under 60% chans att träffa. De tillför inget.
Se till att ha dugliga vapen på dina fiender, som gör 4-5T6 i skada.
Släng in bågskyttar.
Ge fiender förmågor såsom dubbelanfall.
Men framförallt... minska gard, minska startgarden med 10 och gör så att gard också bara ökar vid slag över dubbel, det gör allting blodigare. Och sen kom ihåg att exceptionella lyckade går direkt på hälsa, samt exploderande tärningar är brutalt...
Angående rustning efter gard, jag är inget jättefan av det, men det är en vattendelare i våran grupp. Vissa tycker det bör vara som du föreslår så du är inte ensam om din ide, kan vara värt att testa