Nekromanti Gardener has left the building …

Mogger

Hipsteranka
Tack Gardener och krank, ideellt jobb är det svåraste jobbet. Och det mest otacksamma.

Så tack för den här tiden.

Necross

Swashbuckler
Aha. Lite konstigt tycker jag. Och det heter knutpunkt (x2).

Anyway, jag tyckte sajten var bra som den var. Tråkigt om folk som kan sköta den inte vill fortsätta pga av kritik dock. Kritik är underskattat.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Det är väldigt synd på så många plan. Inte bara att vi förlorar grym kompetens, utan även att klimatet känns som lite en tillbakagång till tider då Rollspel.nu sågs som fientligt att komma till. Det känns ännu sämre.

Jag har inte direkt sagt något i trådarna kring förändringarna, vilket är synd. Som någon annan sa, de positiva sakerna har man sagt för lite medan de som klagar svämmar över forumen.

Stort tack till Gardener (och krank om han också försvinner) för allt ni gjort för forumet. Skönt att se att ni lämnar det snyggare än det varit på år och dagar!

Arfert

Facit
..och jag som till och med köpt en android-mobil idag för att göra Krank på bättre humör. :gremfrown:

ripperdoc

Myrmidon
Väldigt trist! Sådana här vågor har gått över forumet många gånger, så extra synd att denna gången bägaren rann över och Gard lämnade. (Samtidigt kan jag tänka mig att det kan vara skönt att sätta streck och gå vidare!)

Med det sagt har jag svårt att se pågående debatter som något väsenskilt från vad som alltid pågått och förmodligen alltid kommer pågå på WRNU och förmodligen de flesta communities. Vi har haft stora redaktions-walkoffs förut, massiva gnällkampanjer, dålig stämning, etc. Senaste-tråd-funktionen är i min värld en ganska ny företeelse - förr i tiden klagades det på annat. Förändring svider alltid för någon (vilket förklarar att WRNU trots ett par generationer genomgått på det stora hela ganska små förändringar).

Det funkar nog inte heller att hålla användarbasen som kollektivt skyldig för detta - vem ska känna sig träffad och göra en förändring? Jag tror ingen eller mycket få uppsåtligt försökt sänka suget hos redaktionen - det är bara gammal vanlig meningskiljaktighet. Kollektivet ser inte att bägaren är på väg att rinna över.

Som ideellt arbetande tror jag det viktigaste är att jobba efter sin egen övertygelse och inspiration, eftersom det är den enda betalningen man får (att vara andra till lags blir snabbt tråkigt). Men inspiration är per definition tidsbegränsad och därmed kan man lika gärna från början acceptera att ens insats är tidsbegränsad och att regelbundna skiften är naturliga. Jag hoppas att nya eldsjälar dyker upp så småningom, eller att de som lämnat återfår glöden.

(Sist - jag är nog glad att WRNU inte drivs demokratiskt. Demokrati och ideellt arbete är i min värld den värsta av kombinationer som skulle sätta forumet under mycket större risker. Inte för att det inte funkar, utan för att det så effektivt splittrar.)

krank

Går ondskans ärenden
Jag kommer inte att vara teknisk redaktör längre, som ni kanske förstått. Det är helt enkelt inte roligt. Jag har för lite tid och för lite energi; de fåtal minuter jag har över efter heltidsjobb + 75%-studier + 20 timmar pendling varje vecka är dyrbara, och jag behöver hitta saker som ger så stor glädje per spenderad minut som möjligt. Just nu är jobbet som teknisk redaktör väldigt, väldigt ineffektivt ur den synpunkten.

Jag orkar helt enkelt inte längre.

Så, vad blir det istället?

- Jag fortsätter vara admin, men med vanliga användarfärger. Min nya titel blir något i stil med "teknisk rådgivare". Inte till er användare, utan till redaktionen. jag har alltså noll och inga skyldigheter gentemot er användare.

- Jag kommer att ställa upp som "utbildare". De kunskaper jag har om html, css, javascript och php i allmänhet - och forumet mer exakt - kommer att finnas tillgängliga för den som tror att jag kan lära ut dem. Inom redaktionen då. Ni användare får be mig betydligt snällare. Se ovan.

- Jag kommer, utöver lite slut-touchup på lördag, inte att röra temat eller forumupplägget mer. Om redaktionen ber mig kanske jag försöker fixa en och annan bugg sådär i bakgrunden, men mitt engagemang för att driva större förändringar är helt borta.

- Jag kommer bara att jobba vidare med sådant ingen bryr sig om. Till exempel kommer jag att skruva på Wikin, iaf tills den blir så fungerande och poppis att folk riskerar att bli arga på förändringar. Då släpper jag den också.

Detta gäller från och med nu.

Big Marco

Läskig
Givetvis trista nyheter - men vad betyder det? Att sajten driver fritt? Att den säljs? Att den stängs ned?

Ackerfors

Alas, your rapids!
Den Upplyste Despoten said:
Givetvis trista nyheter - men vad betyder det? Att sajten driver fritt? Att den säljs? Att den stängs ned?
Det är mycket som är osäkert och vi kommer ta den närmaste tiden till att undersöka vad som är den lämpligaste vägen. Vi återkommer när det finns mer att berätta och kommer säkerligen fråga om konsultation under vägens gång.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
"Stängs ned" är ett så avlägset scenario att jag inte ens kan tänka mig hur det skulle kunna hända. Nån fördel av att driva en webbyrå ska jag väl ha när det gäller att bidra till att hålla wrnu i livet.

BTW, you've got PM.

/Magnus

Max Raven

T12-kultist
+1 på Solvebring här.

Tyckte förändringarna var bra, snabba och snygga. Trist att ett fåtal (tre?) personer som klagar får såpass mycket inflytande.

Big Marco

Läskig
Martin Ackerfors said:
Det är mycket som är osäkert och vi kommer ta den närmaste tiden till att undersöka vad som är den lämpligaste vägen. Vi återkommer när det finns mer att berätta och kommer säkerligen fråga om konsultation under vägens gång.
Jag är intresserad av att bli konsulterad.

ripperdoc

Myrmidon
Max Raven said:
+1 på Solvebring här.

Tyckte förändringarna var bra, snabba och snygga. Trist att ett fåtal (tre?) personer som klagar får såpass mycket inflytande.
Det är ju ingen som har mer inflytande än någon annan. Inte konstigt att en förändring har både för- och emotröster.

JohanKarlsson

Not the one
Nu börjar jag bli riktigt trött på att indirekt beskyllas för att vara orsak till att krank och gardener slutat och rollspels.nu problematiska situation i helhet.
Allt jag och några till gjorde var att på ett forum, i en tråd om sajtens förändringar, diskutera förändringarna som gjordes. Varken jag själv eller någon moderator tyckte att jag gjorde något övertramp.
Det är helt orimligt att de skulle ha slutat på grund av den diskussionen, det måste bero på andra saker.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
JohanKarlsson said:
Det är helt orimligt att de skulle ha slutat på grund av den diskussionen, det måste bero på andra saker.
Många bäckar små …

Droppen som fick bägaren …

Strået som knäckte …

Liten tuva …

Etc.

krank

Går ondskans ärenden
Vän av ordning said:
JohanKarlsson said:
Många bäckar små …

Droppen som fick bägaren …

Strået som knäckte …

Etc.
Något sådant.

Jag tänker inte börja älta den där diskussionen, vem som sade vad etc; men jag kan nämna att det inte var något enskilt inlägg som fick mig att lessna, att jag tyckte att åtminstone första sidan (vilket för mig är 100 inlägg) var bra och konstruktiv till större delen, och att ett inlägg eller uttalande inte behöver vara emot forumreglerna för att få mig att bli irriterad eller sur.

Och det är ungefär allt jag tänker säga om saken; vill man prata mer funkar PM ypperligt.

Petter42

Swordsman
Det var ju tråkigt att höra, men jag förstår besluten att avgå/avsäga sig ansvaren. Vill bara tacka och bocka för det jobb som ni lagt ned på forumet, och de förbättringar som skett. Visserligen finns det saker jag skulle kunna klaga på, men det är mest detaljer och av min egna konservatism. Tror personligen att er expertis inom layout och liknande överstiger min och att det ändringar jag inte riktigt håller med om faktiskt kommer göra det hela bättre för mig inom en snar framtid.
Med detta tack så hoppas jag ni får en fortsatt trevlig tid på forumet, och att ni aldrig glömmer att ni och det arbetet ni utförde antagligen var mestadels uppskattat.

Simon

Swashbuckler
Supertråkigt, det här.

När det gäller kollektivt ansvar så anser jag detta:

Även om man tycker att ens egen åsikt är helt okej, till exempel när man är kritisk till det arbete en annan har gjort ideellt för ens forum, och det inte skulle vara några konstigheter att diskutera detta med personen, så kan man som vuxen människa förväntas inse när man bredvid sig har flera andra personer som var och en vill framföra och diskutera sin kritik mot den här personen. För när man är på andra sidan, som en mot flera eller vad man ska säga, så behövs det inte särskilt många för att det ska upplevas som överväldigande, som just en wall of complaints.

Mindre känsligt naturligtvis om man, till exempel, diskuterar ifall Stargate är bra eller inte.

Definitivt mer känsligt om ens ideella arbete kritiseras, om man i inlägg efter inlägg, från person efter person, möter förklaringar om varför man har gjort fel val.

Detta alldeles oavsett ifall argumenten var för sig är aldrig så kloka och goda. Och mer eller mindre oavsett ifall det är tjugo eller fyra personer som talar om för en vad man har gjort för fel. Upplever man sig ganged up on så känner man sig förminskad, det gäller nästan oss alla, i fler eller färre lägen.

Påstår jag.

Johan K

Gammal & dryg
Vaffan?

Det här var ju trista nyheter!
Inte för att man är sådär aktiv i skrivandet här längre, men jag gillar det som hänt & tycker det är synd att folk lämnar. Men förstår på nått sätt att man ibland får nog av vissa saker & ting.

/ Johan K, som gör hatten av för de som lämnat