Nekromanti Garderobsvärldar; omfattning?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
"Garderobsvärld"; stapel i olika varianter av urban fantasy och för all del traditionell fantastisk litteratur (Narnia, Harry Potter, Hellboy II, Sandman...). Jag har en faslig lust att bygga ett urban fantasyspel efter att Null State och >Human blivit klara. Jag tänker mig lite Harry Potter möter Hellblazer, med någon del Narnia. "Vuxet" och 90-tal, lagomk gritty, men fantastiska världar och sagodjur.

En fundering jag har är hur lämpligt det är med detaljerade världsbeskrivningar här. Jag har ju velat återgå till spelvärldsfokuserat rollspelsmakande ett tag nu (>Human är mest ett regelsystem, och både Null State och Evolutionens Barn är ju minst sagt lättviktiga i fluffdelen). Frågan är om ett sådant här spel blir bättre eller sämre av världskartor (med "here be dragons" såklart, men ändå), av rasbeskrivningar, av monsterkapitel och av invecklade relationer mellan olika organisationer.

Vad tycker ni? Om ni skulle spela/spelleda ett garderobsvärldsspel, skulle ni vilja ha en "färdig" värld fylltd till bredden med äventyrskrokar och fästytor, eller en mer dynamisk värld som ni i högre grad får vara med och skapa och göra unik?

solvebring

Superhero
"Garderobsvärld"; stapel i olika varianter av urban fantasy och för all del traditionell fantastisk litteratur (Narnia, Harry Potter, Hellboy II, Sandman...). Jag har en faslig lust att bygga ett urban fantasyspel efter att Null State och >Human blivit klara. Jag tänker mig lite Harry Potter möter Hellblazer, med någon del Narnia. "Vuxet" och 90-tal, lagomk gritty, men fantastiska världar och sagodjur.
Jag anmäler mig pronto frivilligt att hjälpa till. Jag skulle jättegärna vilja skriva stämningstexter till exempel. =) Om du nu vill ha mig. Vill dock påpeka att mitt skönlitterära språk skiljer sig från mitt övriga.

Hur som helst, det låter förbaskat awesome.

Vad tycker ni? Om ni skulle spela/spelleda ett garderobsvärldsspel, skulle ni vilja ha en "färdig" värld fylltd till bredden med äventyrskrokar och fästytor, eller en mer dynamisk värld som ni i högre grad får vara med och skapa och göra unik?
Om det nu måste måste vara antingen eller röstar jag för dynamisk. Sån har jag alltid varit eftersom jag tycker om att skriva och skapa eget.
Dock, helst framför allt, tycker jag att en kombo är ultimat. Dvs att det finns massor färdigskrivet men att det inte är komplett. Möjligen att de viktiga delarna är rätt så nära färdigskrivna.

Edit: Dåligt med tid nu. Utvecklar dock gärna mitt svar, speciellt iom tankarna i Ymirs.

rjonas

Hero
Jag tror på en grekisk angreppsvinkel. Alltså, det finns inte minotaurer utan bara Minotauren; det finns inte rockar utan bara fågeln Rock. -Namngivet och unikt.

Invecklade relationer mellan organisationer tycker jag är trist. Istället gillar jag organisationer med mål. Vilka organisationer som hamnar i konflikt förstår jag ändå. Likna rollspelet vid en palett, hellre än en färdig tavla.

I allmänhet tror jag det är ett misstag att skriva folk på näsan. Jag gillar min egen fantasi alldeles för mycket för att roas av att spela igenom vad någon annan redan skrivit. När det kommer till rollspel är det en konst att inte skriva för mycket.

Ymir

Liten kantbaron
I en garderobsvärld skulle jag framförallt vara intresserad av intressanta kopplingar mellan garderobsvärlden och den riktiga världen; handlingen, så att säga, borde verkligen utspela sig på båda platserna, och ha relevans för båda.

Jag kommer inte på något riktigt konkret exempel på det här, men jag har för mig att, i Fionavars Vävnad, kommer pseudo-Saurons minions till den vanliga världen (80-talets Kanada...) för att jaga tjejen som är gravid med hans barn, sedan hon och hennes posse flytt tillbaka dit.

Hela poängen med en garderobsvärld borde liksom vara att den förhåller sig till den vanliga världen på något sätt, varför annars ha en garderobsvärld överhuvudtaget?

I.e; Narnia får underkänt. Fionavars vävnad är också rätt 'mjae', trots dess awesomeness i övrigt. Harry Potter är faktiskt betydligt bättre ur den här aspekten, intressant nog, men dess fantasyvärld känns inte, iaf inte från filmerna, som en riktig garderobsvärld i det att den inte verkar vara en hel, autonom värld, utan bara nån sorts meta-plan till människornas.

As for detaljerade världskartor vs 'upptäcka gradvis', well, Narnia kör det ena och Fionavars vävnad det andra basically, och båda funkar. i rollspelssammanhang tror jag, som immersionist förvisso, att det spännande i upplevelsen för spelarna är hur deras nutidsmänniskor möter på fantasyvärldens medeltida kultur//värderingar/livsförhållanden, snarare än att de upptäcker geografi och politik, så ett poäng till Fionavar-variantens favör där. Att de sedan i mötet med fantasyvärlden på något vis också upptäcker sig själva verkar vara ett tema i båda varianterna.

- Ymir, funderar

rjonas

Hero
Ymir said:
I en garderobsvärld skulle jag framförallt vara intresserad av intressanta kopplingar mellan garderobsvärlden och den riktiga världen; handlingen, så att säga, borde verkligen utspela sig på båda platserna, och ha relevans för båda.
Onödigt att spela i två världar. Men viktigt att man kan återvända hem och applicera vad man lärt sig. Att kastas ut och in som i Talismanen begränsar bara spelarnas handlingsfrihet. Att hamna någon annanstans, utan återvändo, som i Bröderna Lejonhjärta, splittrar spelarnas fokus. Att lämna hemmets otrygga vrå för att studera vid Hogwarts och sedan återvända hem för revansch känns lämpligt, tycker jag.

krank

Jag tackar för en massa bra kommentarer på kort tid. i vanlig ordning lär jag köra mitt eget race; man kan inte göra alla glada!

Jag har tänkt lite mer. Det här har grott på olika sätt hos mig i ett par år nu, men precis som när jag kom på att Scriptura skulle ha inslag av konspirationer eller att Evolutionens Barn skulle vara ett indiespel så börjar jag, känner jag, närma mig nåtslags känsla av att "Ja! Precis så ska det ju vara".

Spridda funderingar:

Om det fantastiska: Jag tycker mycket om Pans Labyrint, delar av Hellboy, och även Sandman i och med att deras mytologier faktiskt står på egna ben. Jag är inte så intresserad av att använda minotaurer och pegaser, liksom. Jag vill inte återanvända gammalt sagostoff. Jag vill att garderobsvärlden ska kännas främmande och skrämmande. Det ska vara farligt och oberäkneligt och vackert. Varelser man aldrig sett förut, inte kan relatera till trygga myter eller fantasyböcker. Därmed inte sagt att det ska vara originellt för originalitetens skull; jag kan absolut tänka mig att sno enskilda saker som inte använts så mycket, men jag vill undvika känslan av bekantskap. Jag vill nog att det ska finnas element av skräck i spelet, delvis för att jag är mest bekväm i skräckgenren.

Om kartor: Just nu tänker jag mig, som Sölve säger, en blandning. Inte en värld beskriven in i minsta detalj, men lite översiktskartor som kan expanderas och några exempelkulturer/områden/företeelser som ger rätt känsla av "det främmande".

Om den verkliga världen: Jag vill ha möjligheten att variera mig. Jag vill kunna ha berättelser som utspelar sig på båda platserna. Jag tycker om tanken att ge sig in i en underlig värld, kämpa för livet, och sedan när man kommer hem finner sig förändrad av det vilda, det annorlunda. Man kan inte leva ett vanligt nio-till-femjobb längre. En av mina inspirationskällor är Hellblazer, för jag vill kunna ha möjligheten att, som i The Historians eller mugglevärldsdelarna i harry potterböckerna, kunna spela på och ha äventyr även i den vanliga världen. Jag vill ha möjligheten att ha sprickor mellan världarna, att garderobsvärlden ska kunna "hota" den vanliga världen. Ibland faller något igenom som genom Torchwoods spricka i verkligheten.

Om vad man gör: Jag tänker mig att man i vanliga fall spelar någorlunda vanliga människor som "upptäcker" garderobsvärlden. Det behövs anledningar för dem att vilja utforska den. Nyfikenhet, girighet, folk man känner som irrat bort sig... I vanliga fall handlar berättelserna om vad som händer när man reser bort till vilda, främmande länder och sedan kommer hem, typ. Hur man förändras när man är borta, hur hemmet förändras i ens frånvaro, hur man blir en främling i båda platserna.

Jag tänker mig att det finns andra ingångar också. Att gå i magikerskola, till exempel. Eller att bekämpa saker som faller genom sprickorna i verkligheten. Jag som spelare skulle älska alla former av magikerkampanjer, eftersom magiker är det enda jag står ut med att spela i vanliga fantasyspel. Jag tror att "grundboken" gärna får ha flera olika kampanjingångar i sig.

Om organisationer som vill saker: Jag ser gärna organisationer med komplexa förhållanden mellan varandra, och tycker inte att det är ett dugg trist. De har visserligen säkert olika mål, men för mig är det intressanta mer attityderna mot övriga organisationer. Jag tänker mig olika magiakademier (och hus/inriktningar inom akademierna), olika adelshus, och så vidare.

Om system: Jag vill inte ha något Story Now-system. Jag vill ha ett ganska traddigt system som håller fingrarna borta från sånt som jag tycker blir roligare utan system. Istället vill jag utforska konkreta tekniker för att skapa sociala konflikter och liknande utan att det behöver bli trist regelmekanik av det hela. Spelledartips snarare än Keys, så att säga. Inga bomber i sikte. Åtminstone inte explicit. Jag vill återgå till ett fokus på inlevelse i rollpersonen.

Utökad inspirationslista: The Historians, Harry Potter, Hellblazer, Fringe, Torchwood, Hellboy, Sandman, Pan's Labyrinth, Labyrinth, Kult (Metropolis), Chronicles of Amber.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
STOP! Tänk inte en enda tanke till!

Gå och läs The Magicians, sedan stänger du in dig i din garderob och skriver ett rollspel som fixar den. Skicka speltestmaterial till mig medan du jobbar. Vill du etablera samarbete säg bara till.

--

Also Sägen/Legend (senaste Märklighetstroget för mer info) verkar vara i samma tassemarker. Kadettspelet också, men ett bra koncept kan man bygga flera spel på.

krank

wilper said:
STOP! Tänk inte en enda tanke till!

Gå och läs The Magicians
Har läst den. Den var inte vad jag hoppades på. Alldeles för hoppig, plus att den var alldeles för mjäkig. Hade velat se mer gritty.

Sägen/Legend är jag medveten om och har kollat lite på (köp är planerade). Kadettspelet vet jag inte var man hittar, men har hört en del bra om.

ett bra koncept kan man bygga flera spel på.
Med tanke på hur många serier, böcker etc som kommit av garderobsvärldskoncepter så är jag övertygad om det. Det är också därför jag nog inte tänker försöka göra spelet som "passar alla" eller garderobsspelet-som-passar-alla-garderobsspelskampanjer, utan ett garderobsspel jag vill spelleda, jag vill spela. Som då behöver innehålla de hjälpmedel jag skulle behöva för att spelleda ett sådant...

wilper

<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">et är också därför jag nog inte tänker försöka göra spelet som "passar alla" eller garderobsspelet-som-passar-alla-garderobsspelskampanjer, utan ett garderobsspel jag vill spelleda, jag vill spela.</div></div>

Awesome. Jag kan nog fortfarande tänka mig att speltesta, iaf om det är görbart med mindre än kampanjspel.

krank

wilper said:
Awesome. Jag kan nog fortfarande tänka mig att speltesta, iaf om det är görbart med mindre än kampanjspel.
Det borde det vara, även om kampanjspel faller sig så naturligt och självklart eftersträvansvärt för mig att jag inte kan lova något =)

rjonas

Hero
Vad ska du använda som portal? Dörr, dröm, död eller trolleri? Eller kanske avlägsen otillgänglighet, som i Lost World.

krank

rjonas said:
Vad ska du använda som portal? Dörr, dröm, död eller trolleri? Eller kanske avlägsen otillgänglighet, som i Lost World.
Just nu tänker jag mig att dörrar ska kunna finnas i olika varianter, men främst tänker jag mig ganska fysiska saker; dörrar, hemliga gångar, trädgårdslabyrinter.

Nu när jag tänker efter behöver jag nog fundera ut en Hemlighet också. Jag vet att de är out of style, och att man bara ska ge sånt som "behövs" för att man ska kunna spela, men jag känner ändå att jag gillar Hemligheter. Det behövs något på metaplanet som håller mitt intresse uppe. Oavsett om det betyder att garderobsvärlden i själva verket är vår värld fast i forntiden/framtiden, eller en mörk spegelbild, eller (Nobilis-style) egentligen samma sak bara sett från ett annat håll, eller i själva verket ett ickeeuklidiskt rymdskepp stort som en planet. Om inte annat för att jag vill att spekulationerna ska vara en del av kampanjandet. Ett tag duger det med vanlig utforskning, men någonstans börjar man ändå fundera på hur saker egentligen hänger ihop. För mig, som inte kan hålla intresset uppe särdeles länge alls för relationsdraman men kan sitta klistrad i sex säsonger Lost bara för att få veta vad som egentligen pågår är det ganska viktigt med sånt.

Jag förstår, för övrigt, att det här spelet ser ut som Hjältens Resa. Dra inte för stora växlar på det. Jag vill inte tvinga mig in i den dramatiska strukturen.

rjonas

Hero
Ja, det är mycket viktig att ha en hemlighet. Dels som motvikt, för stabiliteten, och som riktmärke och dels för att det blir mer spännande så. Det är svårt att komma på en bra hemlighet. Jag gillar till exempel inte att ha en sf-hemlis i en fantasyvärld. ... Såvida inte man gjort snygg foreshadowing.

Jag gillar hjältens resa. What's not to like, liksom. Portalen är en naturlig del av hjältens resa.

Inception hade en jäkligt cool portal. Den kändes modern. Man kan kanske spinna vidare på den?

krank

rjonas said:
Jag gillar till exempel inte att ha en sf-hemlis i en fantasyvärld.
Jag håller med.

rjonas said:
Jag gillar hjältens resa. What's not to like, liksom.
Det är en fråga om perspektiv, för mig. Jag är inte helt förtjust i att tänka mig rollspel som att uppleva/skapa en berättelse. Jag föredrar att tänka mig det som att man lever ett liv. Och mitt liv har ingen dramatisk struktur utöver den jag hittar på i efterhand; för det mesta händer grejer bara. Utan nån foreshadowing, utan nån dramatisk uppbyggnad.

rjonas said:
Inception hade en jäkligt cool portal. Den kändes modern. Man kan kanske spinna vidare på den?
Jag håller med om att den är ball, men frågan är hur man kan spinna vidare på den utan att det slutar vara urban fantasy och istället blir scifi. Inte för att scifi är dåligt, och jag skulle definitivt köpa ett Inceptionrollspel, men just här känner jag att jag nog vill ha lite lowtechlösningar.

Kanske kan det finnas folk i vår värld som letar teknologiska lösningar? Jag tänker mig inte stereotypa företagsondingar nödvändigtvis. Jag vill gärna undvika den patetiskt söndermobbade konflikten mellan tradition och teknologi/modernitet.

solvebring

Superhero
Gå och läs The Magicians, sedan stänger du in dig i din garderob och skriver ett rollspel som fixar den. Skicka speltestmaterial till mig medan du jobbar. Vill du etablera samarbete säg bara till.
Rock N' Roll, låter som min smak. Tackar för boktipset. :gremlaugh:

rjonas

Hero
krank said:
Jag håller med om att den är ball, men frågan är hur man kan spinna vidare på den utan att det slutar vara urban fantasy och istället blir scifi. Inte för att scifi är dåligt, och jag skulle definitivt köpa ett Inceptionrollspel, men just här känner jag att jag nog vill ha lite lowtechlösningar. Kanske kan det finnas folk i vår värld som letar teknologiska lösningar? Jag tänker mig inte stereotypa företagsondingar nödvändigtvis. Jag vill gärna undvika den patetiskt söndermobbade konflikten mellan tradition och teknologi/modernitet.
Jag menar "modern" som i modern berättarteknik. Det är protagonisterna som styr över portalen. De kan skapa garderobsvärlden och de bjuder in aktörerna. Garderoben är inget som de oförhappandes kastas in i.

krank

rjonas said:
Jag menar "modern" som i modern berättarteknik. Det är protagonisterna som styr över portalen. De kan skapa garderobsvärlden och de bjuder in aktörerna. Garderoben är inget som de oförhappandes kastas in i.
Lite som i The Lost Room, då. Jo, den tanken har också slagit mig. Jag är dock osäker på om jag vill att de ska ha den makten redan från början; jag tycker om kampanjer som går från ganska blygsamma nivåer till betydligt högre (utan att rollpersonerna blir He-Man i processen; det som förändras är deras kunskaper).

Jag gillar utforskning som tema. Utforskning av en världs möjligheter och sanningar. Utforskning av rollpersonerna tilltalar mig inte lika mycket; rollpersonerna är man, man spelar/utforskar dem inte.

Jag gillar när rollpersoner börjar från noll. I första äventyret i en kampanj gillar jag att få börja med fördragna gardiner, med rollpersoner som vet så lite som möjligt. Och sedan låta dem steg för steg få utforska.

Det jag borde fundera på är om jag tänker mig att rollpersonerna främst ska vilja in i portalerna av egen drivkraft, eller om det ska finnas någon form av extern uppdragsgivare. Ett fisktankigt upplägg kan ju kanske funka, med aktörer som vill saker men där framför allt rollpersonernas egen nyfikenhet får bestämma hur ofta de tar sig in i garderobsvärlden, om de letar efter andra ingångar än den de har tillgång till, hur de engagerar sig i garderobsvärldens olika konflikter, hur långt in de vågar sig.

wilper

Den finns som ljudbok, rätt bra gjord sådan till på köpet.

Ärligt talat tyckte jag allt awesome var i första halvan av boken, men andra hälften var ok, och så fick man ju veta hur det slutade.

rjonas

Hero
* Stargate
* Matrix
* Bourne Identity
* Tron
* Last Starfighter
* Mio min Mio
* Magic Kingdom for Sale - Sold!
* Thomas Covenant

fyll på

solvebring

Superhero
Jag säger bara Stephen King's The Dark Tower-serie.
Läser själv bok fyra nu. Vill man kika på parallella världar, multiversum, dörrar, världssprickor, twister med tid och rum osv. så passar den serien jävligt bra.