Jag har två rollspelsidéer jag funderar på om jag skulle kunna slå ihop...
Kort om Garderobsvärlden:
Kort om Drömspelet:
Det jag tänker: Båda spelen har element av utforskning och av "två världar". Drömspelets odyssé och underliga varelser och mytologi passar ganska bra med Garderobsvärldens tänkta farlighet och "otherness", tror jag. Att kunna påverka den verkliga världen via saker som händer i drömvärlden känns ganska coolt, om man nu går på Drömvärlden som den primära metaplotten.
Skillnaden, som är bland de saker som gör att jag tvekar, är att jag i drömspelet tänkte mig att en hel del andra "roller" skulle vara andra människor; att fler och fler människor drömmer samma värld, att det är så den "invaderar".
Men det skapar samtidigt ett slags trygghet, igenkännande. medan jag med Garderobsvärlden ville försöka skapa den här känslan av att dansa på lina utan skyddsnät, att ge sig in i och försöka hantera en helt okänd och farlig situation.
Kanske kan man lösa den knuten, men hur? Utifrån vad jag skrivit ovan, har ni några idéer?
Kort om Garderobsvärlden:
Grundtanke: RP hittar en dörr till en farlig och vild fantasyvärld, och utforskar den.
Själva grejen: Utforskande av främmande miljöer, kulturer, farliga saker. Hur resor förändrar personen som företar sig dem. Om man märker att beslut som tas i en värld påverkar den andra, hur använder man sig av den kunskapen? Vilken värld är den "riktiga", primära, vilken är den man besöker som en turist?
Själva grejen: Utforskande av främmande miljöer, kulturer, farliga saker. Hur resor förändrar personen som företar sig dem. Om man märker att beslut som tas i en värld påverkar den andra, hur använder man sig av den kunskapen? Vilken värld är den "riktiga", primära, vilken är den man besöker som en turist?
Kort om Drömspelet:
Grundtanke: RP är hjältar på någon form av odyssé genom en främmande mytologi. I själva verket sker det hela i en dröm, som håller på att uppsluka vår "verkliga" värld.
Själva grejen: Problemlösning med hjälp av unika varelser och kulturer, utforskning av okänt mythos, lockelsen av drömvärlden kontra den verkliga.
Själva grejen: Problemlösning med hjälp av unika varelser och kulturer, utforskning av okänt mythos, lockelsen av drömvärlden kontra den verkliga.
Det jag tänker: Båda spelen har element av utforskning och av "två världar". Drömspelets odyssé och underliga varelser och mytologi passar ganska bra med Garderobsvärldens tänkta farlighet och "otherness", tror jag. Att kunna påverka den verkliga världen via saker som händer i drömvärlden känns ganska coolt, om man nu går på Drömvärlden som den primära metaplotten.
Skillnaden, som är bland de saker som gör att jag tvekar, är att jag i drömspelet tänkte mig att en hel del andra "roller" skulle vara andra människor; att fler och fler människor drömmer samma värld, att det är så den "invaderar".
Men det skapar samtidigt ett slags trygghet, igenkännande. medan jag med Garderobsvärlden ville försöka skapa den här känslan av att dansa på lina utan skyddsnät, att ge sig in i och försöka hantera en helt okänd och farlig situation.
Kanske kan man lösa den knuten, men hur? Utifrån vad jag skrivit ovan, har ni några idéer?