Nekromanti [Garderobsvärlden & Drömspelet] - slå ihop?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har två rollspelsidéer jag funderar på om jag skulle kunna slå ihop...

Kort om Garderobsvärlden:
Grundtanke: RP hittar en dörr till en farlig och vild fantasyvärld, och utforskar den.

Själva grejen: Utforskande av främmande miljöer, kulturer, farliga saker. Hur resor förändrar personen som företar sig dem. Om man märker att beslut som tas i en värld påverkar den andra, hur använder man sig av den kunskapen? Vilken värld är den "riktiga", primära, vilken är den man besöker som en turist?

Kort om Drömspelet:
Grundtanke: RP är hjältar på någon form av odyssé genom en främmande mytologi. I själva verket sker det hela i en dröm, som håller på att uppsluka vår "verkliga" värld.

Själva grejen: Problemlösning med hjälp av unika varelser och kulturer, utforskning av okänt mythos, lockelsen av drömvärlden kontra den verkliga.

Det jag tänker: Båda spelen har element av utforskning och av "två världar". Drömspelets odyssé och underliga varelser och mytologi passar ganska bra med Garderobsvärldens tänkta farlighet och "otherness", tror jag. Att kunna påverka den verkliga världen via saker som händer i drömvärlden känns ganska coolt, om man nu går på Drömvärlden som den primära metaplotten.

Skillnaden, som är bland de saker som gör att jag tvekar, är att jag i drömspelet tänkte mig att en hel del andra "roller" skulle vara andra människor; att fler och fler människor drömmer samma värld, att det är så den "invaderar".

Men det skapar samtidigt ett slags trygghet, igenkännande. medan jag med Garderobsvärlden ville försöka skapa den här känslan av att dansa på lina utan skyddsnät, att ge sig in i och försöka hantera en helt okänd och farlig situation.

Kanske kan man lösa den knuten, men hur? Utifrån vad jag skrivit ovan, har ni några idéer?

Vimes

Sillkung
Jag har försökt att svara på den här tråden flera gånger nu, men inte fått till det. Så jag ställer lite frågor istället:

1. Vilken är metaplotten i Garderobsvärlden? Finns det ens någon?

2. Du är ganska tydlig med vad man gör i Drömspelet, men vad gör man i Garderobsvärlden? (det finns kanske en anledning till att den ena har efterledet "-spelet" och den andra "-världen"?)

3. Är trygghet och igenkännande i Drömvärlden en önskvärd feature?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vimes said:
1. Vilken är metaplotten i Garderobsvärlden? Finns det ens någon?
Det finns det nog inte. Det finns ett metasamband, att saker man gör i garderobsvärlden påverkar den verkliga världen, och vice versa, men inte så mycket mer än så. Båda spelen är väldigt mycket luddiga små idéer just nu...

Vimes said:
2. Du är ganska tydlig med vad man gör i Drömspelet, men vad gör man i Garderobsvärlden? (det finns kanske en anledning till att den ena har efterledet "-spelet" och den andra "-världen"?)
Man utforskar. Jag har övervägt att göra någon form av hex crawl-grej av det; hursomhelst är tanken att rollpersonerna ska planera och förbereda samt genomföra expeditioner in i garderobsvärlden. Vad tar man med sig, egentligen? Stort fokus på utrustningslistor och sånt, alltså viss resurshantering. Lite som att ge sig ut och utforska en ny kontinent. Fast man kan bara ta med sig det man kan bära; i garderobsvärlden-idén skulle portalen in vara stor ungefär som en människa, så man kan inte direkt ta med sig en bil eller en stridsvagn.

Vimes said:
3. Är trygghet och igenkännande i Drömvärlden en önskvärd feature?
Nej, det var mer en bieffekt av att det var en delad dröm; vilket det blev pga metaplotten.

solvebring

Superhero
Jag ser dem redan i ett, skulle man kunna säga. Om jag tänker på garberobsvärldar, och kollar på vad du skrivit om garberobsvärlden, så tycker jag väl att drömvärlden kan stickas dit direkt utan några egentliga problem. Det känns som att de hör ihop.

Garberobsvärldar borde innehålla drömmoment liksom "Problemlösning med hjälp av unika varelser och kulturer, utforskning av okänt mythos, lockelsen av drömvärlden kontra den verkliga".

Om vi tänker på Odyssén och kollar på vad du skrivit om garderobsvärldar: "Utforskande av främmande miljöer, kulturer, farliga saker. Hur resor förändrar personen som företar sig dem. Om man märker att beslut som tas i en värld påverkar den andra, hur använder man sig av den kunskapen? Vilken värld är den "riktiga", primära, vilken är den man besöker som en turist?".

Ser du den direkta kopplingen, hur garderobsvärlden redan är spelet a la Odyssén? Kort sagt, jag tycker att du ska smälla ihop dem. Lägg till drömmomentet i garderobsvärldarna och förstärk undersökandet av det främmande (fast det egentligen inte ens behövs för att det är en naturlig del av garderobsvärldar) så sitter du ju där med ett färdigt koncept av ett spel som har bägge delarna.

solvebring

Superhero
Skillnaden, som är bland de saker som gör att jag tvekar, är att jag i drömspelet tänkte mig att en hel del andra "roller" skulle vara andra människor; att fler och fler människor drömmer samma värld, att det är så den "invaderar".

Men det skapar samtidigt ett slags trygghet, igenkännande. medan jag med Garderobsvärlden ville försöka skapa den här känslan av att dansa på lina utan skyddsnät, att ge sig in i och försöka hantera en helt okänd och farlig situation.

Kanske kan man lösa den knuten, men hur? Utifrån vad jag skrivit ovan, har ni några idéer?
Det handlar ju enbart om hur din format din garderobsvärld. Jag ser liksom inte problemet, vilket kanske framgår av inlägget ovan - då jag istället ser dem naturligt tillsammans.

Om du gör drömvärlden och garderobsvärlden till samma värld och förstärker det abstrakta så tror jag att du lyckas häva den påstådda knuten rätt snabbt. Ta Narnia som exempel, om vi tar klädskåpet och inte bara ser den som en port utan en port bland många portar, och samtidigt som en drömkatalysator, så kan det nog bli rätt coolt. Det är svårt att förklara vad jag menar, det är rätt flummigt, men just det där: "Om du gör drömvärlden och garderobsvärlden till samma värld" tror jag är den bästa förklaringen.