Nekromanti Ge mig dystopi!

zoidberg

Veteran
Hej alla forumiter!

Premiärpostar med ett önskemål om några tips på sf-spel som utspelar sig i dystopiska miljöer, utan att det rör sig om cyberpunk eller post-apokalyps.

Såg om Children of Men på dvd nyligen och fastnade verkligen för de skitiga miljöerna, pessimismen och polismakten, och upptäckte senare hur svårt det är att hitta ett science fiction-rollspel i denna typ av miljöer, utan att det handlar om cyberpunk, mutanter eller Mad Max-rip offs.

Tror att Twillight 2000 ligger ganska nära, stämningsmässigt, men jag letar inte efter något som främst handlar om krig, och stridande förband, utan något åt "1984"-hållet. Realism och avsaknad av utomjordningar är också efterfrågat, vilket utesluter "Paranoia" och städerna i "Wastelands".

Noir skulle nog kunna funka, även om det har en lite för specifik stil och setting. Hade det varit mindre Raymond Chandler och mer östblock hade det nog kunnat funka.

Ber även om ursäkt för all name-dropping, tror/hoppas att det blir lättare att förstå vad jag menar, såhär :gremwink:

Tack på förhand.

PAX

Jordisk Äventyrare
A State kanske är något för dig. Vet själv inte så mycket om spelet men det verkar har flera bitar av det du söker. Hur pass mycket CP det är, kanske någon annan kan svara på...?

SLA Industries ligger nog oxå i linje med vad du söker och har säkert godbitar att plocka.

Realism - nja, men inspiraerande kan de säkert vara.

Sen slog det mig att Kult nog kan sägas vara dystopiskt...

zoidberg

Veteran
Tack för tipset! Är kaske inte exakt det jag letar efter nu, men det verkar ändå orginellt och kul! Får vibbar av att det här spelet är en sorts korning mellan klassisk post-apokalypticism, filmen "Dark City", Alice i underlandet och... något annat. Skall absolut kollas upp.

Big Marco

Läskig
Noir skulle nog kunna funka, även om det har en lite för specifik stil och setting. Hade det varit mindre Raymond Chandler och mer östblock hade det nog kunnat funka.

Fast det beror på vilka kampanjkvaliteter du lägger in. Children of Men är klockrent Noir utan någon större ansträngning. Det primära med Noir är just dystopin (staten, maktförtrycket, skiten, poliskåren, militären, propagandan) - film-noir-elementen är mer en fernissa, en krok för huvudpersonerna. Det finns inget i regelverket som "går sönder" om du vill introducera mer modern teknik heller.

Se det som en mix av Dark City, V för Vendetta, 1984 och Children of Men.

Storuggla

Champion
"A State kanske är något för dig. Vet själv inte så mycket om spelet men det verkar har flera bitar av det du söker. Hur pass mycket CP det är, kanske någon annan kan svara på...?"

A State är inte cyberpunk alls. Det finns urverksdatorer, men generellt skulle jag säga att det är viktoriansk stil i framtiden, blandat med väl valda hightechprylar. Det är nämligen så att företagen, de stora bjässarna, de har högteknologi så att det knakar om det, men den är dyr. Den vanliga massan jobbar och sliter på en nivå som bäst mostvarar sekelskiftet (1800-1900 alltså, inte 1900-2000). Som bäst.

Storuggla, ett okej spel med fula bilder

Storuggla

Champion
Det blir svårt. Dystropisk sf sker sällan utan att de slänger in cyberpunk, apokalypso och fan vet vad mer. En ren ryggradsreflex är att säga Shadowrun, eftersom Shadowrun egentligen är noir i framtiden med mer våld insparkat, men det är också lite troll och tomtar med där så... ja.
SLA är framtid, dystropiskt, våldsamt och dåligt. A State är framtid, post apokalopsen och dystropiskt (det finns en stad och utanför den sand). Cold City är dåtid, så det faller där. Det enda jag kan komma på är Shock, vilket ska vara så generiskt att man gör vad man vill med det.

Storuggla, botaniserade i hyllorna

Rickard

Urverk speldesign
Shadowrun egentligen är noir i framtiden med mer våld insparkat, men det är också lite troll och tomtar med där så... ja.
Va? Noir? Var hittar du noir i Shadowrun?

Mutant Chronicles är annars rätt noir i jämförelse. Vad är det som är dåligt med SLA?

/Han som inte har läst det, då han lånade ut böckerna och sedan flyttade killen till Umeå

Arfert

Facit
håller med.. Shadowrun känns ju som Cyber-D&D, snarare... (fast jag är nog skadad av Elmore-omslaget på första boken...)

Simon

Swashbuckler
Du skulle kunna kolla på Transhuman Space. Det är ju tämligen hård SF och det är lätt att ta bort de mer exotiska tech-extrapoleringarna, och så mycket av rymdkoloniseringen som man har lust med. Och jag tror inte inte man behöver arbeta så värst mycket med ljussättningen av världen för att det ska vara extremt dystopiskt heller...

Storuggla

Champion
"Va? Noir? Var hittar du noir i Shadowrun?"

Tja, jag tyckte att noirinslagen ökat i tredje och fjärde utgåvan.

"Mutant Chronicles är annars rätt noir i jämförelse. Vad är det som är dåligt med SLA?"

MC är en klassiker, det gäller bara att hitta ett ex som fortfarande sitter ihop :gremgrin:
Och det dåliga med SLA är reglerna, världen och illustrationerna. Det känns som en kul idé som försvann i ett hav av attitydbombastik.

Storuggla, Transhuman Space är bra det med

zoidberg

Veteran
Har inte spelat Noir, men det känns inte riktigt som att det är det här jag är ute efter i nuläget. Missförstå mig rätt, jag gillar smutsiga bakgator och privatdeckare i hatt (även jag inser att spelet i fråga säkerligen kan var mycket "mer" med smärre modifikationer) men det är mer åt diskbänkrealismen jag strävar. Som det ser ut nu kommer jag mecka ihop något på egen hand, med inspiration från olika håll, då det verkar svårare än väntat att hitta en spelvärld/kampanjsetting nära det tämligen dystopiska Balkan under 90-talet, östblocket och George Orwell, utan att det skall till antingen cyberpunk, stiliserade byråkratiska imperier och arketypiska antihjältar.

Jag strävar mer efter en korsning av Lilja 4-ever och huxley's Brave new world än en moddad version av Neuromancer eller V för vendetta. Det här låter antagligen ganska pretto, men det är realism jag är ute efter, och att utgå från ett befintligt system (Noir, Shadowrun eller vad helst annars) och sedan banta ner det känns för omständigt.

Nej, hujeda mig, tror jag börjar knopa på ett eget hopkok. Tack för visat intresse, i alla fall.

Och, det här kanske är lite OT, men hur pass "pulp" är egentligen Noir? Har inte böckerna (jag vet att jag kanske borde posta frågan i en annan del av forumet men nu när det ändå nämnts, så why not?) och känner mig rätt sugen på att införskaffa dem.

Big Marco

Läskig
hur pass "pulp" är egentligen Noir?

Det finns inget direkt stöd för pulp-spel, men det finns heller inga hinder. Noir sades av någon vara "dramatiskt action-skräck-dystopi" och det är väl en rätt bra sammanfattning av Noirs grundtema. Huvudpersonerna kan blir jävligt kompetenta innom sina nischer, strid är fartfyllt och beskrivande och Befläckelsen ger gott stöd för isande skräck.

Men vill du köra väldigt fokuserad pulp så finns det bättre spel, som Adventure! eller Spirit of the Century.

krank

Går ondskans ärenden
MC är en klassiker, det gäller bara att hitta ett ex som fortfarande sitter ihop
Tja, snart kommer ju nya utgåvan, som enligt vad jag hört ska vara mer Kultskräck och mönster. Med andra ord, bättre utnyttjande av storyns och världens potential framförallt vad gäller den dystopiska delen...