Nekromanti Ge mig en historialektion i spelledarskärmar!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Ja! Jag kom just att tänka på att det (sen i alla fall kring mitten på 90-talet) har funnits spelledarskärmar till de flesta spel med lite mer kapitalstarka förlag bakom sig. Men... hur gammalt är det egentligen? Vilken var den första? Vilken var den första till ett svenskt spel? För er som var med när det begav sig, vad gav de för reaktioner när de dök upp?

Jag är mer intresserad av personliga anekdoter än hårda fakta egentligen så, nej, jag har inte prövat att googla. Jag tänkte låta historien få behålla sin mystik.

solvebring

Superhero
Detta var verkligen en häftig trådidé. Säkerligen något som flera av oss vill höra. Frågan är bara vem som kan svara på detta. Kan inte Krille eller Mekanurg lär vi få svårt att finna ett svar.
Själv har jag inte en aning, men jag skulle faktiskt inte bli förvånad om det var till ett svenskt spel. Vi verkar ligga på topplistan över förkärlek till SL-skärmar och boxar.

Krille

Super Moderator
Den första spelledarskärmen över huvud taget torde vara Judge's Shield till Chainmail, dvs till och med före rollspel över huvud taget.

Den första svenska spelledarskärmen var nog till Western.

DeBracy

solvebring said:
Detta var verkligen en häftig trådidé. Säkerligen något som flera av oss vill höra. Frågan är bara vem som kan svara på detta. Kan inte Krille eller Mekanurg lär vi få svårt att finna ett svar.
Själv har jag inte en aning, men jag skulle faktiskt inte bli förvånad om det var till ett svenskt spel. Vi verkar ligga på topplistan över förkärlek till SL-skärmar och boxar.
Äsch, vi har fler här som hållit på länge. Organ och Arfert och ett par till har väl lirat minst lika länge som du funnits till höll jag på att säga... :gremgrin:

När det gäller svenskar och spelledarskärmar så var det faktiskt nästan den tanken jag tänkte; "Visst är väl spelledarskrämar mer poppis här in där de pratar utrikiska?" men... sen kom jag på att det nog bara var inbillning. Skärmar och boxar verkar ju, enligt Krilles svar, vara lika gammalt som hobbyn eller mer, och det började ju over there (i Amerikat).

solvebring

Superhero
Äsch, vi har fler här som hållit på länge. Organ och Arfert och ett par till har väl lirat minst lika länge som du funnits till höll jag på att säga...
Det är sant och visst, men det brukar vara Krille eller Anders som sitter på hardcore-information, dock finns det många mossiga, visa farbröder här som har djup kunskap av olika inriktningar i olika spel. Att de dessutom lirat sedan innan jag ens var född tror jag säkerligen. Jag är född 1987, så jag var inte ens med då det begav sig för Äventyrsspels "bättre" utgåvor. Född alltför sent, som jag alltid brukar säga när jag pratar om rollspel. Spelen jag äger är äldre än mig. :gremlaugh:

Skärmar och boxar verkar ju, enligt Krilles svar, vara lika gammalt som hobbyn eller mer, och det började ju over there (i Amerikat).
Jo, men det var från början, enligt vad Krille sade, inte till vad vi definierar som rollspel. Vad det kommer till boxprylen vet jag faktiskt inte hur det kan vara. Hur var det med box till D&D på den tiden tillexempel. Har det alltid varit boxlöst, såsom de flesta utrikiska spel verkar vara i allmänhet?
Box känns väldigt svenskt just rollspelsmässigt. De allra flesta figurspel och brädspel brukar ju komma i låda, så mycket vet vi.

Krille

Super Moderator
Asså, Chainmail kom 1971 och var så att säga ur-D&D, så till den grad att D&D från 1974 föreslog att man använde Chainmail för stridsregler. Judges Shield gjordes av tredjepartstillverkaren Judges Guild anno 1976, om min google fu är korrekt.

Det fanns ett gammalt skämt om vad spelledare har för AC (armor class). Det rätta svaret var 4, dvs 5 för Chain Mail och en bonus på 1 för Judges Shield (lägre var bättre), för det hade alla spelledare.

Westerns spelledarskärm kom inte förrän 1989.

solvebring

Superhero
Asså, Chainmail kom 1971 och var så att säga ur-D&D, så till den grad att D&D från 1974 föreslog att man använde Chainmail för stridsregler. Judges Shield gjordes av tredjepartstillverkaren Judges Guild anno 1976, om min google fu är korrekt.
Okej, så Chainmail var D&D utan "roll" i "rollspel"?
... Kan man säga så?
Har läst D&D's historia på Wikipedia för urminnes tider sedan. Kanske bör ta mig orken att upprepa det någon dag.

Det fanns ett gammalt skämt om vad spelledare har för AC (armor class). Det rätta svaret var 4, dvs 5 för Chain Mail och en bonus på 1 för Judges Shield (lägre var bättre), för det hade alla spelledare.
:gremlaugh:

DeBracy

solvebring said:
Vad det kommer till boxprylen vet jag faktiskt inte hur det kan vara. Hur var det med box till D&D på den tiden tillexempel. Har det alltid varit boxlöst, såsom de flesta utrikiska spel verkar vara i allmänhet?
Box känns väldigt svenskt just rollspelsmässigt. De allra flesta figurspel och brädspel brukar ju komma i låda, så mycket vet vi.
När det gäller rollspel är det nog ett rätt säkert kort att förutsätta att det alltid är amerikanerna som varit först. De undantag jag känner mig rätt säker på att nämna är Dragon Warriors som var engelskt och kom i pocketformat samt Supergänget som väl är först med att vara en serietidning hela vägen igen. När det gäller box så kom ursprungliga Dungeons & Dragons (förkortat OD&D för det mesta, O för original) i box redan 1974.

Över huvud taget hör väl box till "gammalmodigheterna" i rollspelssvängen. Det är säkert därför folk blir så glada när nåt nytt kommer i box och det händer då och då (jag har själv tre boxar som är d20-material och alltså inte så hemskt gamla t.ex.).

solvebring

Superhero
Okej. Tack för innehållsrikt och intressant svar. Här lär man sig saker minsann.
Nå, jag älskar boxar och tycker alla RPG borde vara på box. Att få alla coreböcker man behöver i en snygg box med tärningar och SL-skärm är överlägset najs. Vet att jag var ganska ensam boxfanatiker i en tråd som just handlade om box eller inte box, då vi diskutera att omkostnaderna för att trycka box är grymt dyra.

Arfert

Facit
Min äldsta screen är till AD&D, tror jag köpte den -79 eller -80.. minns inte riktigt...

Krille

Super Moderator
solvebring said:
Vet att jag var ganska ensam boxfanatiker i en tråd som just handlade om box eller inte box, då vi diskutera att omkostnaderna för att trycka box är grymt dyra.
Det är en sak att vara boxfanatiker. Det är en annan sak att vara realist.

Krille

Super Moderator
solvebring said:
Okej, så Chainmail var D&D utan "roll" i "rollspel"?
... Kan man säga så?
Jag säger snarare att Chainmail var rollspelens Homo Rhodesiensis. Det var där det började.

Arfert

Facit
Korrekt... men jag tror den första "riktiga" spelledarskärmen, som ser ut som de fortfarande gör, var den till AD&D sent 70-tal.

solvebring

Superhero
Det är en sak att vara boxfanatiker. Det är en annan sak att vara realist.
Ja det är ju tyvärr så. Synd att tryckskonstnaderna skall vara så höga för att få ihop en sådan där vacker kartong. Men nu när vi ändå talar om SL-skärmar. Det lär vara rätt dyrt att trycka SL-skärmar också antar jag?

Krille

Super Moderator
solvebring said:
Men nu när vi ändå talar om SL-skärmar. Det lär vara rätt dyrt att trycka SL-skärmar också antar jag?
Ja. Inte lika hög som box, men inte så hejjans långt ifrån. Trycket av spelledarkitet Vägar kostade lika mycket som trycket av regelboken, och spelledarskärmen var hälften av den kostnaden.

Problemet ligger i att spelledarskärmar och boxar oftast kräver speciella skärverktyg och sådana kostar mängder med bananlådor att ta fram. (Ett skärverktyg är den stans som stansar ut det man vill ha ur trycket. Boxar har dessutom nackdelen att de inte bara kräver skärverktyg, de är dessutom rätt komplexa, och boxen kräver därtill montering.) Böcker, å andra sidan, har ofta standardmått och det är enkelt att ställa in skärmaskinen efter behov, så där är skärningen mycket billigare.

Hunk

Hero
Det här torde vara en bild på den första spelledarskärmen till något rollspel:

Den var till (Original) Dungeons & Dragons och gavs ut av Judges Guild 1977 (mer info finns här). De gav även ut "Ready Ref Sheets" (dessa har jag) som innehöll en hel del praktiska tabeller (samt en hel del helt onödiga). Krille har (eftersom han är betydligt bättre bevandrad i rollspelshistoria än jag) säkert rätt i att det redan tidigare hade givits ut en spelledarskärm till Chainmail, men jag tror i så fall inte att det var Judges Guild som gav ut den.

TSR gav först 1979 ut sin första egna DM screen till AD&D, men kan mycket väl ha givit ut en till Chanmail tidigare.