Nekromanti Ge mig ett rollspel i julklapp...

Christoffer

It's all pig.
...eller i vart fall tips om vilka jag kan/ska önska mig. Så tre nya (eller som i vart fall finns i tryck) spel som man bör ha i bokhyllan, kanske en kort motivation om varför.

För att ge en vink om vilken typ av spel så är mina senaste inköp Rolemaster Companion (jaja, nostalgi om inte annat), Grey Ranks, Blossoms are Falling och Magic Burnern till BW och spel som står på inköpslistan är Zombie Cinema, Carry och Full light, Full Steam.

Några tips?!

Dimfrost

Special Circumstances
In a Wicked Age. Kräver inga förberedelser och skapar kickass sword & sorcery-historier. Texten är inte så pedagogisk men det är inget som inte lite forumläsande kan reda ut. :gremsmile: (Jag har en bunt informativa länkar, om inte annat.)

Christoffer

It's all pig.
Yeah! Hade jag ju helt glömt bort att jag vill ha! Uppsatt på listan över eventuella julklappar att ge mig själv eller tvinga nära och kära att inhandla. :gremsmile:

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Zombie Cinema står bra där på din önskelista tycker jag. Det är ett trevligt spel.

Själv sätter jag mig nog gärna ner i julmyset och läser Mouse Guard om det hinner ut.

Christoffer

It's all pig.
Wilper said:
Själv sätter jag mig nog gärna ner i julmyset och läser Mouse Guard om det hinner ut.
Japp, det står där också. Men kommer nog hinna köpa det själv innan Jul, kanske en adventspresent eller något. :gremgrin:

walruz

Veteran
Houses of the Blooded. Du verkar inte ha något emot indie-lir, så jag tar och rekommenderar ett. Jag fick det med posten för någon vecka sedan, och jag har tyvärr inte haft tillfälle att lira det ännu. Efter en genomläsning verkar det dock vara riktigt häftigt, ungefär vad Vampire hade kunnat bli ifall man hade skitit i alla traditionella grejer som STY-slag och motsvarande. Det är helt fokuserat på sociala konflikter på hög nivå (i o m att man spelar någon slags halvövernaturlig adel), och är i mångt och mycket motsatsen till DnD och andra traditionella bofferlir. Skatter och combat skillz spelar jävligt lite roll, i o m att rollpersonerna är jävligt rika och hellre skickar sina hantlangare efter folk istället för att smutsa ner sina händer. Det som däremot spelar roll, är sådana saker som kärlek, lagar (både skrivna och oskrivna), hämnd och vad man har på sig för kläder.
Bonus: Man kan använda förolämpningar som ett vapen, komplett med regeltekniska effekter.

Vidare, tänker jag rekommendera ett till spel. Transhuman Space. Den, imho, bästa settingen som någonsin har skrivits. En jävligt hard-science setting byggd runt transhumanism. I mångt och mycket motsatsen till de flesta indie-spel, då det verkligen inte finns någon utstakad "korrekt" spelstil (vilket dock är spelets stora problem; det är svårt att bygga scenarior och kampanjer då det är svårt att greppa vad det är meningen att rollpersonerna ska göra). Hela settingen är byggd runt att författarna introducerar ett gäng teknologiska mojänger, och sedan följer den effekt dessa har på samhället och människorna. Jag talar mig varm om settingen, i o m att jag inte har särskilt mycket till övers för regelverket (GURPS), men THS är så välskrivet att det fungerar utmärkt att läsa som skönlitteratur :gremsmile:

Christoffer

It's all pig.
Houses of the Blooded finns som pdf på datorn, bara 5 dollar trots allt, verkar intressant men inte hunnit läsa igenom speciellt mycket. Transhuman Space känns precis som min grej och har lånat det av en kompis och läst igenom, men jag tror att Shock och Free Market kommer högre upp på listan över SF-grejer. Fast å andra sidan är Transhuman Space precis en sådan bok som jag borde önska mig till Julen, för det är inget jag skulle gå och köpa åt mig själv, men samtidigt något som man vill ha... hmm. :gremsmile:

Genesis

Ni dés ni maître
Det jag blev mest nöjd med från mitt senaste rollspelsinköp var Best Friends. Det rekommenderas varmt. Jag spelledde det tre gånger på SSK och alla gångerna blev hellyckade. Och då hade jag aldrig spelat det tidigare. Reliably awesome, liksom.

Christoffer

It's all pig.
Åh, härligt, skall kolla in! Tittat lite på det och läst att du haft massa varmt att säga om det innan, åker upp på listan direkt!

Johan K

Gammal & dryg
Om jag skulle önska mig ett rollspel, så skulle jag önska mig Nobilis.
Varför då ?? Jo det verkar väldigt spännande att spela, väldigt välgjort.. Så just därför så skulle jag vilja ha det i min bokhylla..

Tyvärr så kommer jag inte på mer vad man skulle önska sig... Dock så kanske skulle jag önska mig Burning Wheels eller Fading Suns.. Dock är det inget jag spelat eller läst, bara hört av min vän som bara är så kär i dessa spel att de är bra.... =)

Christoffer

It's all pig.
Johan K said:
Nobilis är ett sådant där spel som mest figurerat som ett namn som jag inte har någon koll på alls, men ska får kolla in det helt enkelt.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Johan K said:
Det skulle nästan jag också, och då äger jag det redan. Så awesome tycker jag att det är.

Egentligen skulle jag önska mig en spelledare till spelet, dock. Eller, i andra hand, spelare. Jag vill jättejättegärna spela det, men att spelleda vore inte helt dumt det heller.

Annars skulle jag önska mig... Jag vet inte, nåt superhjälterollspel? En komplett uppsättning böcker till HERO system och Mutants and Masterminds, kanske?

Nephilim?

Den reviderade grundboken av Mechanical Dream, översatt till engelska?