Till till Kommentar till kommentarer...
Först och främst - ursäkta att jag delat upp dessa två inlägg. Orsaken är helt enkelt att jag använder en offentlig dator, där man inte får stå hur länge som helst. Så nu behöver ni inte kommentera det... =)
Jag tänkte dock poängtera några saker. För det första, ta andemodulvisionen (vars länk finns med i mina inlägg) med en nypa salt; modulen har, sedan den lades ut, ombearbetats en smula, vilket innebär att vissa saker som står i den inte längre är aktuella. Exempelvis kommer det enbart finnas åtta kapitel, då kapitlerna rörande andevärldens innevånare och monster slås ihop till ett enda - distinktionen framstår som meningslös, efter en smula fundering från min sida. Likaså kommer inte lika mycket information rörande Dödsriket att presenteras, främst eftersom jag vill lämna över mystiken (& kontrollen) över Dödsriket till de enskilda spelledarna.
För det andra, så ja - andevärlden och Drömriket har en koppling, eftersom också Drömriket har en andlig spegling; det existerar trots allt besjälade drömvarelser, och kanske ännu viktigare, besjälade varelser kan ju faktiskt inträda där, varför Drömriket har en andlig spegling. Men notera att Drömriket och andevärlden inte är samma plats - de är åtskilda världar, på precis samma sätt som andevärlden är skiljd från den fysiska världen; sålunda behandlas Drömriket i ett eget kapitel. Och det är också delvis därför som jag anser att modulens namn bör reflektera att den behandlar både Drömriket och andevärlden, eftersom man annars mycket lätt får intrycket av att Drömriket är en underavdelning till andevärlden (vilket det alltså inte är).
Och för er som undrar om det inte vore enklare att lägga Drömriket i en egen modul, så blir mitt svar: måhända, men det är ingen aktuell lösning. Jag har faktiskt föreslaget just detta för Neogames, för att på så vis få mer utrymme till andedelen av denna modul (jag har nämligen fått det klargjort för mig, att det inte är aktuellt att utöka modulens sidoantal). Men då Neogames inte ansåg att det fanns tillräckligt intresse för en modul rörande Drömriket, bestämde vi att det skulle "pressas in" i samma modul som andemodulen. Så, nu vet ni det!
=)
För det tredje, så kan jag snabbt kommentera er som vill ha med "spiritism" i modulens titel; andelen existerande spiritister är mycket mycket liten, om man jämför med schamaner. Detta, eftersom spiritism är en förhållandevis ny vetenskapsgren inom Mundana. Så ni som tror att schamanism är en underdisciplin till spiritism, har sålunda helt fel - det är faktiskt tvärt om! Av detta skäl anser jag det omotiverat att ta med termen "spiritism" i modulens namn.
Nåja, mer info kommer - som sagt - imorgon! Fortsätt gärna posta fler inlägg och förslag; ju mer, desto bättre! Dock har ju fokuset på de mess jag fått, och också inläggen, legat på modulens namn. Detta är förvisso intressant, men det vore också kul att veta vad ni vill se i själva modulen. Mer förslag på sådant vore alltså att rekommendera. =)
Jag önskar Er alla en trevlig kväll!
// Drakvrede