Nekromanti Ge mig miljö och situation!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Bakgrund och skit:
I helgen kommer jag dra till Skellefteå på Nordsken med Indierummet Nordnordost (kom och spela spel med oss, drop-in även för besökare!). Jag ser framför mig hur jag kommer få stå vid ett bord och mumla nåt om vad rollspel är till en och annan nyfiken besökare, så jag funderar på att styra upp någon typ av minidemonstration jag kan utsätta dem för.

Jag lär använda det fantastiska grundsystemet från Cthulhu Dark (slå en t6 för att se hur bra det går, slå eventuellt också en t6 för att se om det går dåligt istället).

Det som kommer vara klurigare när man står där är att slänga fram en schysst situation bara hux flux. Därför tänkte jag be om lite hjälp.

Här är ert uppdrag:

Ge en miljö och en konkret (instabil!) situation med max tre meningar.

Exempel:

En forskningsubåt med internationell besättning. Man har hittat en bomb ombord. Få vet om det än, men någon vill berätta för alla.

Några vänner i en bil närmar sig en gränsstation. En har narkotika i sin packning. En gränsvakt tecknar åt dem att stanna.

Föräldrafritt hela helgen = årets häftigaste fest är i full gång. Plötsligt ringer morsan från taxin; de är hemma om 20 minuter.

GO GO GO!

Rickard

Urverk speldesign
Cool tråd!

Torn sticker upp ur staden, zeppelinare far omkring i luften och mellan tornen går bastanta stenbroar. Du faller rakt igenom allt detta ned mot marken. En trollkapten och hans besättning störtar efter dig på på mindre enmannade ångfartsskepp, eftersom du har snott något som tillhör dem.

Du sitter med din familj runtomkring ett bord och äter. Ni diskuterar vad ni har gjort under dagen. Om tio minuter har du stuckit ned någon av dem med en kniv.

Du kör i rusande fart på en ensam väg smal väg. Regnet öser ned; du hör polissirener. Någonstans längre fram skjuter några av bankrånarna från sin bil mot dig och dina poliskollegor.

/Han som tar exempel från spelmöten

w176

Förlorad dotter
Det kommer ett brev med posten fråm Hpgwarts trollkarlsskola, du ska just kilva på tåget på station 9.5.

Ni vaknar blodiga i skogen, nakna, i fullmånen sken. Runtomkring er finns spår av vargar.

Poseur

Swashbuckler
Lägenheten stinker av alkohol, svett och spya. Någon ligger blodig, tillsynes död på golvet. Ni hör; "öppna det är polisen".

Cassius

Hero
Ett par ungdomar är ute på stan och hittar ett par solglasögon. När man tittar genom dom så ser man att alla som verkar bestämma och är rika i själva verket är utomjordingar. Spelarna börjar bli förföljda efter sin upptäckt.

Rickard

Urverk speldesign
Cassius said:
Ett par ungdomar är ute på stan och hittar ett par solglasögon. När man tittar genom dom så ser man att alla som verkar bestämma och är rika i själva verket är utomjordingar. Spelarna börjar bli förföljda efter sin upptäckt.
Har du sett They live! på TV4 Film på sistone? :gremsmile:

/Han som tyckte det var synd när han såg filmen för ett antal år sedan att Duke Nukems coola citat om tuggummi är rippat från den filmen

Cassius

Hero
Nej det var fan bra längesedan. Men grymt nice rulle. Favoriten är den intryckta wrestlingscenen.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Ni sitter och fikar på Kafé Vetekringlan. Plöstlig ser ni er mystiske fabror Gumaelius, på vars begravning ni alla närvarade i förra vecka, gå förbi på gatan. Under armen har ett stort paket insvept i brun, tjock papp.

Ni är på tältsemester i Värmland. Ni kommer just upp från ett dopp i en mörk, urvärmländs skogstjärn när --- duhn-duhn-dhun --- landhajen anfaller! Alternativt, några bistra infödingar, beväpnade till tänderna, håller på att rota igenom er saker. En av dem höjer sin bössa och säger ...

Tarotikum

Veteran
* New Orleans, Mardi Gras. För två timmar sedan var ni kungar på Rue Laveau, där vinet flödar som vatten och tjejerna gör allt för ett till halsband.. Nu rusar ni genom träsken: blödande, livrädda.. jagade.

* Godthåp, Grönland. Ett forskningsfartyg har kablat ut sensationella uppgifter om en civilisation dold under isen. Ett forskarteam skickas in för att dokumentera det hela.

* Den kringresande cirkusen har kommit till Traneryda som den gör varje vår och traktens folk lockas dit av skränig musik, blinkande lampor och doften av sockervadd. När ett barn försvinner börjar rollpersonerna nysta i cirkusens historia..

* Kapten Pellus i den kejserliga Jargiska flottan räddades av rollpersonerna för många år sedan. Nu på sin dödsbädd vill han gengälda dom och ger dom en karta som leder till den ö där sju piratkungar samlade sina skatter. Att skatten är förbannad hinner han dock inte tala om..