Nekromanti Ge mig tips om nya spel!

RasmusL

Champion
Tjaba

Min hög med ospelade spel är snart genomspelad och jag behöver fylla på! Vad ska jag spela?

Jag är lite inne på att kika på:

Dog Eat Dog: Någon som testat? Är det värt? Vill ni pitcha?
Shahida: Gissar att ingen testat, jag kommer definitivt köpa't.
Durance: Någon som testat? Är det värt? Vill ni pitcha?

Vad har jag helt missat? Vad är värt att kika på?

Jag vill ha spel som inte är mer än ett år gamla, jag vill ha nytt, modernt och fräscht!

Pilzefrau

hon/henne
Efter att ha spelat Monsterhearts; har du testat McDaldnos senaste spel?

Rookvale är demon-pokémon. Demoner härjar den fredliga dalen, men det finns krigare som kan binda dem i kristaller. Besegra en demon, bind den, och använd den mot andra demoner!

Dream Askew är ett AW-hack som går runt och kommer tillbaka till AW, i alla fall i setting. Det är spelledarlöst, one-shot i grunden, och utspelar sig under pågående kollaps/apokalyps. Spelarna tillhör eller rör sig kring "the queer enclave", som är en postapo-grupp (tänk hardhold i AW) där de, som hade minst att förlora på att lämna samhället har hamnat. Den gamla världen håller krampagtigt ihop med det lilla som finns kvar i städerna, och det går att stöta på militär, polis eller bara "civiliserad" människor därifrån då och då, men för det mesta är det som vanlig AW med gängbråk på skrotlagret osv. Principer, som de MCn har i vanlig AW, finns för varje spelarbok och där hittar vi saker som "utforska teman av dominans och motstånd".

RasmusL

Champion
Pilzeman said:
Efter att ha spelat Monsterhearts; har du testat McDaldnos senaste spel?

Rookvale är demon-pokémon. Demoner härjar den fredliga dalen, men det finns krigare som kan binda dem i kristaller. Besegra en demon, bind den, och använd den mot andra demoner!

Dream Askew är ett AW-hack som går runt och kommer tillbaka till AW, i alla fall i setting. Det är spelledarlöst, one-shot i grunden, och utspelar sig under pågående kollaps/apokalyps. Spelarna tillhör eller rör sig kring "the queer enclave", som är en postapo-grupp (tänk hardhold i AW) där de, som hade minst att förlora på att lämna samhället har hamnat. Den gamla världen håller krampagtigt ihop med det lilla som finns kvar i städerna, och det går att stöta på militär, polis eller bara "civiliserad" människor därifrån då och då, men för det mesta är det som vanlig AW med gängbråk på skrotlagret osv. Principer, som de MCn har i vanlig AW, finns för varje spelarbok och där hittar vi saker som "utforska teman av dominans och motstånd".
Låter ju faktiskt ASFETT! Det ska jag lätt kolla, tackar!

G

Guest

Guest
RasmusL said:
Handlar det här spelet måhända om självmordsbombare? Titeln ger sken av det iaf :gremtongue:

RasmusL

Champion
Stövelkatten said:
RasmusL said:
Handlar det här spelet måhända om självmordsbombare? Titeln ger sken av det iaf :gremtongue:
Ron Edwards said:
It’s set during the civil war in Lebanon from the middle 1970s through about 1990, a series of events which I think are as defining for our modern world as the events in Berlin just after WWII were for the Cold War period. Some example concepts include the role of the human body as a weapon at the same level of political and military effectiveness as the highest tech, the recasting of democracy away from U.S. client status, and if not the first appearance of political Islam by a long shot, certainly its most original and independent version.

I’m basing the whole endeavor on Lebanese and related fiction and non-fiction from the war period, just as Spione is framed and conceived through the lens of a special kind of spy fiction and non-fiction. Lebanese literature is fascinating, shattered and re-defined by the war just like the country was, especially Beirut – it’s surreal, rules-breaking, sexy, violent, and guts-exposing, all in colloquial and uncompromisingly street/slang Arabic, which until that time never saw print. The concept of the witness is absolutely central, because so much of the literature is unplanned: diaries which get published, poems which were not intended to be published, non-political writing which becomes political, and stuff like that.
Jag tycker att det låter jäkligt cool!

G

Guest

Guest
Ja, det verkar riktigt lovande. Känns som att man kan spela ut en hel del "tung skit" i det här spelet.
Inget för barnkalaset kanske - om man inte vill uppfostra en cyniker alltså. Och det kanske man vill.

Krille

Super Moderator
Jag har ingen aning om det här är i din smak, så se det som att jag kastar saker mot väggen för att se vad som fastnar:

Achtung! Cthulhu har vissa likheter med Operation: Fallen Reich, på så sätt att det är andra världskriget, nazister och ockulta konspirationer som de allierades smygockulta konspiration försöker sabba. Skillnaden är att nazi-konspirationen är goddamn Cthulhu!!! En Investigator's Guide med allt man behöver för att bygga gubbe, antingen med Call of Cthulhus regler eller Savage Worlds regler, och en Keeper's Guide med fett med bakgrund och hemligheter och konspirationer - och förstås de extra regler som behövs för respektive regelsystem.

Golden Sky Stories: Heartwarming Roleplaying får väl ses som Achtung! Cthulhus raka motsats. Det är inte skräck, det är på andra sidan jorden, man spelar monstren eller i alla fall icke-människorna, det har inget våld och det använder inga tärningar.

Mer specifikt spelar man henge, magiska djur med magiska förmågor som kan ta mänsklig skepnad. Man lever i och omkring en liten landsbygdsort i Japan, och med de små mirakler man kan utföra så hjälper man folk med deras vardagliga problem som de inte kan lösa själv: barn som går vilse, gummor som inte orkar städa, husdjur som rymt, grälande ungdomar, grälande föräldrar, utlänningar som flyttat till Japan och inte förstår språket etc.

Åsså måste jag få tid att spela Spelet om Morwhayle också.

Jag skulle kunna nämna Busty Barbarian Bimbos också, men handen på levern... nej.

RasmusL

Champion
Krille said:
Jag har ingen aning om det här är i din smak, så se det som att jag kastar saker mot väggen för att se vad som fastnar:

Achtung! Cthulhu har vissa likheter med Operation: Fallen Reich, på så sätt att det är andra världskriget, nazister och ockulta konspirationer som de allierades smygockulta konspiration försöker sabba. Skillnaden är att nazi-konspirationen är goddamn Cthulhu!!! En Investigator's Guide med allt man behöver för att bygga gubbe, antingen med Call of Cthulhus regler eller Savage Worlds regler, och en Keeper's Guide med fett med bakgrund och hemligheter och konspirationer - och förstås de extra regler som behövs för respektive regelsystem.
Kanske det! Jag har ju faktiskt inte kollat in Savage Worlds och även om det känns lite traddigt kanske det kan vara värt att dra en one shot i ngn gång.

Krille said:
Golden Sky Stories: Heartwarming Roleplaying får väl ses som Achtung! Cthulhus raka motsats. Det är inte skräck, det är på andra sidan jorden, man spelar monstren eller i alla fall icke-människorna, det har inget våld och det använder inga tärningar.

Mer specifikt spelar man henge, magiska djur med magiska förmågor som kan ta mänsklig skepnad. Man lever i och omkring en liten landsbygdsort i Japan, och med de små mirakler man kan utföra så hjälper man folk med deras vardagliga problem som de inte kan lösa själv: barn som går vilse, gummor som inte orkar städa, husdjur som rymt, grälande ungdomar, grälande föräldrar, utlänningar som flyttat till Japan och inte förstår språket etc.
Det här lät fett! Jag gillar Witch Quest skarpt, låter lite lika.

Krille said:
Åsså måste jag få tid att spela Spelet om Morwhayle också.

Jag skulle kunna nämna Busty Barbarian Bimbos också, men handen på levern... nej.
Oh yes!

RasmusL

Champion
ThemVSyou said:
Lords of waterdeep
Eldritch Horror
Skaffade precis Descent 2ed och Castle Ravenloft + Wrath of Ashardalon + add ons men när jag är klara med dem har jag faktiskt funderat på att titta på EH.

Lords of Waterdeep, är det coolt? Hur funkar det?

ThemVSyou

Veteran
RasmusL said:
ThemVSyou said:
Lords of waterdeep
Eldritch Horror
Skaffade precis Descent 2ed och Castle Ravenloft + Wrath of Ashardalon + add ons men när jag är klara med dem har jag faktiskt funderat på att titta på EH.

Lords of Waterdeep, är det coolt? Hur funkar det?
Jag tycker det verkar coolt kommer skaffa det själv när plånboken väl tillåter och dem spelade det faktiskt i ett avsnitt av Tabletop http://www.youtube.com/watch?v=D7DvEIfrP84

Pilzefrau

hon/henne
Från den gången jag har spelat Lords of Waterdeep får jag säga att det inte är så himla häftigt. Eller tja, det finns mycket bättre worker placement-spel om det är det du är ute efter, Agricola t ex.