Nekromanti Ge ut sitt egna rollspel

Andy

Vila i frid
Alla här (nästa) jobbar med sina egna små rollspelsprojekt, lika så jag.

Jag hittade en sida som kan vara intressant för den som vill förverkliga sin dröm.

Jag har inte varit i kontakt med de fyra bröderna som driver företaget men av det som jag har läst på hemsidan tycker jag att det låter spännande.

www.bokutgivning.se

Är det någon som vet eller har hört något om sådana här företag/sajter? Är det en bra eller dålig idé att ge ut sitt rollspel på det här sättet?

Mogger

Hipsteranka
Det ser ju intressant ut. Men, de säljer ju boken själva och rollspel och böcker har inte samma försäljningskanaler. Dessutom verkar det som att det kostar en del. Minsta upplaga är 100 ex och det är inte så lätt att kränga 100 ex av ett spel om man inte är Järnringen eller Riotminds.

Men, kolla upp det. Vore ju coolt om de här nissarna tror att de kan sälja in spel till bokhandlare.

Andy

Vila i frid
Ja, jag ska utforska saken lite.

Som jag fattade måste man inte betala en spänn i förväg. Men efter 3 månader måste man köpa alla icke sålda exemplar för tillverkningskostnaden. För 100 ex. skulle det innebär cirka 15 000 - 20 000 SEK. Förhoppningsvis har man sålt några ex.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
150-200 pix styck i tillverkningskostnad? Det beror ju iofs på hur stor boken är, men det kan nog vara värt att kolla upp POD-tryck på lulu ändå.

Arfert

Facit
Jag tycker det verkar vara alldeles för dyrt.

Går att få mycket bättre priser om man snackar med tryckerier direkt.

Som jämförelse kostade Saga 17.000:- + moms för 300 ex, och då är kvaliteten säkert betydligt bättre än det de här killarna fixar.

Dimfrost

Special Circumstances
Det låter helt sjukt mycket. För 15-20k kan man köpa några hundra böcker i fyrfärg från Baltikum, typ.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Kollade närmare på det, de gör ju en del mer än bara trycker, kanske kan det vara värt det om man har något som man tror stenhårt på.

Arfert

Facit
Korrekt. Och jag gissar att det handlar om nån slags digitaltryck här, annars skulle de inte rekommendera en upplaga på ynka hundra ex.

I baltikum får man riktig offset, riktig bokbindning, schysst papper (som man får välja själv efter smak) osv...

Skulle gissa att man kunde få hundra ex digitaltryck i "pocketformat" för 4000 spänn eller nåt åt det hållet, kanske ännu billigare.

Rickard

Urverk speldesign
Hur är det egentligen att snacka med tryckerier i baltstater. Finns det något man ska tänka på (rent allmänt) och uppkom det några språkförbistringar när du skulle fixa med Saga?

/Han som nog aldrig kommer att i förväg trycka upp fler exemplar än 25-40 stycken av sina böcker

Andy

Vila i frid
Det låter helt sjukt mycket. För 15-20k kan man köpa några hundra böcker i fyrfärg från Baltikum, typ.
Det tror jag säkert.

Det jag ser som fördelar är att killarna på bokutgivning hjälper till med det grafiska (jag kan inte InDesign) och med distributionen (jag har ingen lust att ha 100-200 rollspelsex. i mitt vardagsrum och ringa till boklådor eller spelbutiker för att kränga).

Arfert

Facit
Nej inga som helst språkförbistringar... det tryckeriet jag använder i Tallin pratar svenska (och engelska också, såklart) och levererar med egna bilar på en dag till Stockholm.

Det är som att trycka på vilket svenskt tryckeri som helst. Ofta snabbare leverans till och med. Sen använder de till exempel samma papper som svenska tryckerier.

Det enda man bör tänka på är att svenska kronan är en liten instabil valuta, så det gäller att passa på när kursen är bra. (Alla priser är i Euro.) Men även när Euron är stark mot kronan är det betydligt billigare än i sverige.

Sen vet jag andra som trycker i Polen, men då behöver man ofta gå genom en agent här, eftersom de inte är lika anpassade till svenska förhållanden som balterna. Men priserna är ännu bättre, har jag hört.

Arfert

Facit
Hundra ex tar ingen plats... och man säljer ju bara på en handfull ställen i Sverige i alla fall (Typ SF-bokhandeln och Goblin Games); vanliga boklådor verkar ju vara helt ointresserade av rollspel. Därför tar man en mindre risk om man trycker själv för halva priset.

Andy

Vila i frid
Hundra ex tar ingen plats... och man säljer ju bara på en handfull ställen i Sverige i alla fall (Typ SF-bokhandeln och Goblin Games); vanliga boklådor verkar ju vara helt ointresserade av rollspel. Därför tar man en mindre risk om man trycker själv för halva priset.
Det kanske är sant.

Jag måste hitta en hängiven InDesign:are som kan följa med i arbetet med mina små hobbyprojekt. Vad skulle du ta i timmen, Arfert?

Om Saga gick lösa på 17 000 SEK för hårdpärm, 300 ex. Jag undrar vad ett rollspel med samma format (ungefär), mjukpärm och 200 ex. skulle kosta? 10 000-12 000 SEK kanske?

Arfert

Facit
Jag tror du kan hitta ett pris en bra bit under tiotusen...

Saga var "dyrt" eftersom jag dels använde fint bokpapper, en inlaga tryckt med en PDF-färg, inte standard-svart, en dyr trådbindningsmetod (mjukpärmsböcker limmas oftast), en dyr pärm osv...

Jag föredrar att ge fasta priser på sådana här projekt, efter att ha kollat in dem ordentligt först.

Dimfrost

Special Circumstances
Ja, om du faktiskt är beredd att betala ett hyfsat pris lär du kunna få det betydligt billigare genom att inte koppla in en sådan där kommersiell tjänst. Jag skulle själv kunna formge och layouta vad som helst för en rätt billig penning, men jag ligger ju några divisioner under Arfert. :gremsmile:

Andy

Vila i frid
Jag skulle själv kunna formge och layouta vad som helst för en rätt billig penning, men jag ligger ju några divisioner under Arfert. smile
Jag ska kanske lära mig InDesign.

Hur svårt kan det vara? *blink*

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Andy said:
Jag säger som jag brukar: du blir ingen formgivare bara för att du äger en dator. :gremsmirk:

Andy

Vila i frid
Skrivet av: Andy

Jag säger som jag brukar: du blir ingen formgivare bara för att du äger en dator. :gremsmirk:
Helt klart. Det förstår jag. Men det kan vara värt ett försök. Jag kanske har en dold talang (ett hemligt FV17 i Formgivning). :gremsmile:

Arfert

Facit
Damn right, lika lite som man blir författare bara för man äger ett ordbehandlingsprogram eller en skrivmaskin.

Jag (och säkerligen du med, Dante) kan göra snyggare och bättre layout med ett 20 år gammalt Quark eller Pagemaker på en Mac LC från 1991 med 12-tums svarvit skärm, än de flesta med Adobe CS4 och senaste Mac Pro.

Eller med en IBM Composer, gnuggisar och vaxmaskin + pannåer.

:gremgrin: