Krille
Super Moderator
InDesign är lätt att lära sig. Formgivning är knepigare.
Sant. Jag är rätt bra på att köra InDesign, men när det gäller formgivning -- nääh. Det krävs en särskild blick, har jag kommit att inse.InDesign är lätt att lära sig. Formgivning är knepigare.
Det var väl inte det jag skrev heller? Jag menade bara att man om man är smart kombinerar att lära sig verktygen samtidigt som man lär sig hantverket, inget annat. Jag påstod absolut inte att man inte också måste observera, studera etc (studera+plugga? titta+observera?), utan bara att man rimligen gör båda samtidigt, helst hyfsat integrerade. Icke helt åtskilda, alltså.Arfert said:äh, vad är det för snack... visst kan man träna det samtidigt till en viss nivå, men man lär sig genom att studera bra formgivning som gjorts, läsa, titta, observera.. och gärna plugga om man har möjlighet. Om man vill bli RIKTIGT bra.
Som jag sa tidigare, det sitter INTE i programvaran...
En parantes bara - Baltikum vill ha betalt i Euro. Och den är ca 30-35% dyrare i dag än i höstas.Dimfrost said:Det låter helt sjukt mycket. För 15-20k kan man köpa några hundra böcker i fyrfärg från Baltikum, typ.
Ingen aning, men gissningsvis runt tusen-tvåtusen ex numera...bozar said:För att jämföra, hur många ex pressar ett större svenskt rollspelsföretag som Neogames, Riotminds eller Järnringen?
Jag har hört att Trudvangsboxen trycktes ihur många ex pressar ett större svenskt rollspelsföretag som Neogames, Riotminds eller Järnringen?
Jag vet inget om den aktuella uppslagan, men 20.000, det är en 80-talsupplaga.Har ingen aning, men den boxen var ju en ganska stor satsning jämfört med annat som ges ut, om jag förstått saken rätt ... men 20.000 låter sjukt mycket...
Men jävligt dyrt om man vill vara ärlig, eller inte har tillgång till det via jobb eller så.InDesign är lätt att lära sig. Formgivning är knepigare.
Ja, det låter helt otroligt. Inte bara vad det gäller vad 20.000 ex kostar, utan också att få sålt på allt det då spelet endast kan nå ut till svensktalande.Mekanurg said:Jag vet inget om den aktuella uppslagan, men 20.000, det är en 80-talsupplaga.Har ingen aning, men den boxen var ju en ganska stor satsning jämfört med annat som ges ut, om jag förstått saken rätt ... men 20.000 låter sjukt mycket...
Det finns lagliga alternativ som är gratis. Programmet Scribus till exempel.solvebring said:Skulle själv vilja och behöva ha Indesign, men har faktiskt ledsnat på att man utom bagis skall behöva klassas som kriminell, så jag har faktiskt "gett fan" i det.
Problemet är väl mer att det inte finns några lagliga gratisalternativ som är det minsta kompetenta. Scribus till exempel är ju så undermåligt att åtminstone undertecknad hellre använder Word eller OpenOffice Writer...Endyamon said:Det finns lagliga alternativ som är gratis. Programmet Scribus till exempel.