Nekromanti Ge ut sitt egna rollspel

Arfert

Facit
He he, då och så ser jag reklam om kurser som kör med sådana här argument: "Lär dig InDesign och slipp din dyra reklambyrå"... som om det satt i programvaran. Snacka om falsk marknadsföring.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
InDesign är lätt att lära sig. Formgivning är knepigare.
Sant. Jag är rätt bra på att köra InDesign, men när det gäller formgivning -- nääh. Det krävs en särskild blick, har jag kommit att inse.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Å andra sidan tror jag definitivt att den blicken kan tränas in - och, i mina ögon, borde man träna detta tillsammans med mjukvaran...

//Krank, jobbar med typ det, bland annat

Arfert

Facit
äh, vad är det för snack... visst kan man träna det samtidigt till en viss nivå, men man lär sig genom att studera bra formgivning som gjorts, läsa, titta, observera.. och gärna plugga om man har möjlighet. Om man vill bli RIKTIGT bra.

Som jag sa tidigare, det sitter INTE i programvaran...

krank

Arfert said:
äh, vad är det för snack... visst kan man träna det samtidigt till en viss nivå, men man lär sig genom att studera bra formgivning som gjorts, läsa, titta, observera.. och gärna plugga om man har möjlighet. Om man vill bli RIKTIGT bra.

Som jag sa tidigare, det sitter INTE i programvaran...
Det var väl inte det jag skrev heller? Jag menade bara att man om man är smart kombinerar att lära sig verktygen samtidigt som man lär sig hantverket, inget annat. Jag påstod absolut inte att man inte också måste observera, studera etc (studera+plugga? titta+observera?), utan bara att man rimligen gör båda samtidigt, helst hyfsat integrerade. Icke helt åtskilda, alltså.

Big Marco

Läskig
Dimfrost said:
Det låter helt sjukt mycket. För 15-20k kan man köpa några hundra böcker i fyrfärg från Baltikum, typ.
En parantes bara - Baltikum vill ha betalt i Euro. Och den är ca 30-35% dyrare i dag än i höstas.

En detalj i sammahanget - ingen dealbreaker eller så.

Arfert

Facit
Har också lagt märke till det... mitt tryckeri har gått ner lite i pris för att kompensera, så de är fortfarade rätt mycket billigare än här. Men det är inte samma superdeal som det var förr.

Dags att slänga ut kronan, tycker jag.

bozar_UBBT

Warrior
Du hade nog tyckt annorlunda om du jobbat med någon av Sveriges stora exportprodukter. Sen ser man ju hur otroligt missnöjda t.ex. tyskarna är med hur dyrt allt blivit sen euron.

För att jämföra, hur många ex pressar ett större svenskt rollspelsföretag som Neogames, Riotminds eller Järnringen?

Arfert

Facit
Vad har du fått det ifrån? Det är otroligt få européer som vill dumpa euron. Till och med hiphopare i USA flashar euros (och inte dollar) i sina videos för att visa hur rika de är.

Att det blev dyrare i Tyskland (på 90-talet) har för övrigt nada med Euron att göra, utan att de fick ett land som i bästa fall var på 70-talsnivå på halsen (DDR, alltså), och i den ekonomiska krisen som följde så tappade Västtyskland en del av sin historiskt superstarka köpkraft.

Att det blev dyrare i en del länder (typ Grekland) under en kort tid efter bytet till euro kom ju sig mest av att vissa skrupellösa handlare passade på att smyghöja priser... men det där var länge sen och de effekterna är ju borta.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Eurodiskussion annorstädes, tack

Huruvida euron hör hemma i Sverige kan diskuteras; den hör i vart fall inte hemma i det här forumet. Ta det till OT-forumet om ni vill fortsätta.

Arfert

Facit
bozar said:
För att jämföra, hur många ex pressar ett större svenskt rollspelsföretag som Neogames, Riotminds eller Järnringen?
Ingen aning, men gissningsvis runt tusen-tvåtusen ex numera...

Andy

Vila i frid
hur många ex pressar ett större svenskt rollspelsföretag som Neogames, Riotminds eller Järnringen?
Jag har hört att Trudvangsboxen trycktes i
20 000 ex.

Det kanske är mycket?

Åh andra sidan har jag också hört att de har gått plus/minus noll på så allt som säljs nu är cash i fickan.

Arfert

Facit
Har ingen aning, men den boxen var ju en ganska stor satsning jämfört med annat som ges ut, om jag förstått saken rätt ... men 20.000 låter sjukt mycket...

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Har ingen aning, men den boxen var ju en ganska stor satsning jämfört med annat som ges ut, om jag förstått saken rätt ... men 20.000 låter sjukt mycket...
Jag vet inget om den aktuella uppslagan, men 20.000, det är en 80-talsupplaga.

solvebring

Superhero
InDesign är lätt att lära sig. Formgivning är knepigare.
Men jävligt dyrt om man vill vara ärlig, eller inte har tillgång till det via jobb eller så.
Skulle själv vilja och behöva ha Indesign, men har faktiskt ledsnat på att man utom bagis skall behöva klassas som kriminell, så jag har faktiskt "gett fan" i det.

solvebring

Superhero
Mekanurg said:
Jag vet inget om den aktuella uppslagan, men 20.000, det är en 80-talsupplaga.
Ja, det låter helt otroligt. Inte bara vad det gäller vad 20.000 ex kostar, utan också att få sålt på allt det då spelet endast kan nå ut till svensktalande.

Jag skulle faktiskt inte tro på mer än 5-6.000 ex om de siktat lite högt. Tror (har ett vagt minne av någon gammal RM-tråd) att DoD6 hamnde runt 3-3.500 ex?

... Nåväl, har ingen egentlig aning, men det vore kul att höra med Magnus eller Theo om ovanstående rykte stämmer.

Dock skulle jag också vilja kommentera det att även om just Järnringen och Riotminds är de som kan trycka relativt många exemplar så skall man också minnas hur förbaskat lång tid det tagit för dem att sälja ut dem också. Svenska rollspelsmarknaden är ogynnsam och fruktansvärts dyr i sig. Väldigt synd, vore kul om 80-talet kunde komma tillbaka vad det gäller ruljansen på makandet och tryckandet.

Därför hyllar jag de alternativa indiemakanarna som Kaleidoskop som siktar sparsamt men effektivt och lättåtkomligt, och också som Mekanurg tänkt göra nu med WF. Kanske blir Lulu och köp-PDF:er den svenska rollspelsframtiden?

... Vore dock jävligt synd för jag personligen föredrar böcker, spelledarskärmar och boxar (speciellt det sistnämnda som idag börjar försvinna pga omkostnader). Jag tycker om att samla, och jag vill ha en bok direkt i handen, bekväm och snygg...

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
solvebring said:
Skulle själv vilja och behöva ha Indesign, men har faktiskt ledsnat på att man utom bagis skall behöva klassas som kriminell, så jag har faktiskt "gett fan" i det.
Det finns lagliga alternativ som är gratis. Programmet Scribus till exempel.

krank

Endyamon said:
Det finns lagliga alternativ som är gratis. Programmet Scribus till exempel.
Problemet är väl mer att det inte finns några lagliga gratisalternativ som är det minsta kompetenta. Scribus till exempel är ju så undermåligt att åtminstone undertecknad hellre använder Word eller OpenOffice Writer...