Nekromanti Ge ut sitt egna rollspel

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
bozar said:
OpenOffice Writer är ju gratis?
Ja? Och det är ett skitdåligt verktyg för att göra layout. Men jag använder fortfarande hellre det än jag använder Scribus. OOwriter har åtminstone hyfsat stöd för tabeller, vilket Scribus absolut inte har.

För att förtydliga, alltså: Att jag använder Writer hellre än Scribus betyder inte att Writer är bra - bara att Scribus är riktigt, riktigt dåligt.

Arfert

Facit
Håller delvis med Krank, Open Office writer är absolut inte ett layoutprogram utan en ordbehandlare. Rekommenderas bara i extrem brist på annat för att göra layout.

Scribus är i mitt tycke ett bättre val. det är allt annat än smidigt, men kan i alla fall göra saker som ordbehandlare inte brukar kunna, som att kerna text och att fixa vettiga figursättningar, till exempel.

Tabeller kan man väl i värsta fall göra som PDF i O.O.W. och konvertera till bilder och montera in som bilder sen i Scribus. Om nu tabellhanteringen nu är så dålig som Krank skriver, jag har inte testat tillräckligt.

För macanvändare kan Pages (i iWorks-sviten) vara ett billigt alternativ, eftersom det är mer ett layoutprogram än en ordbehandlare. Och är förvånansvärt kompetent, klarar i alla fall två tredjedelar av den layout man gör i Indesign, och utan vidare vanlig "rollspelslayout". Det (iWorks) är ett väldigt prisvärt program, 895 kr ink moms för hela sviten. Och på vissa sätt överlägset vanliga Office-paketet, kan saker inte det kan. Som att skapa SNYGGA saker.

bozar_UBBT

Warrior
Det var inte det jag reagerade på utan att han nämnde först "dåliga gratis program" och sedan MS word och OpenOffice Writer som att det skulle vara bland köp-alternativen vilket det inte är då det är gratis. Har ingen uppfattning om det är ett bra layoutprogram eller inte.

Vilket layout-program har använts för Zhoria? Jag tycker det är ganska snyggt för att vara gratis.

Arfert

Facit
Har ingen aning vilket program som använts där... men Zhoria är ju knappast nån höjdare layoutmässigt, ganska enkelt och finesslöst. Kan mycket väl vara gjort i Word. Eventuellt i ett layoutprogram, ett sådant är ju inte en garanti för att det blir snyggt.

krank

Arfert said:
Tabeller kan man väl i värsta fall göra som PDF i O.O.W. och konvertera till bilder och montera in som bilder sen i Scribus. Om nu tabellhanteringen nu är så dålig som Krank skriver, jag har inte testat tillräckligt.
Själv använder jag tabeller hela tiden (mycket för att jag mest gör rollformulär och sånt), och visst, det där skulle väl "funka" - men det blir minst sagt bökigt varje gång man ska ändra något i en tabell.

Scribus' inbyggda system är att hantera tabeller som grupperade textrutor, på ett sätt som gör det oerhört bökigt att göra vettiga saker med tabeller.

Däremot är det egentligen inte så viktigt - jag skulle ju faktiskt aldrig använda något av programmen för seriös layout, någonsin.

//Krank, som tycker att det är lite synd att InDesign är så förbannat bra, och att alla alternativ är så förbannat dåliga

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Krank det verkar som om du bara tycker Scribus är dålig för att det inte kan hantera tabeller. Om man inte alls hanterar tabeller, vad i övrigt får dig att ogilla programmet?

Jag är inte alls bra på layout, men jag känner att det är en enorm skillnad vad man göra i Scribus gentemot Open Office (som Arfert säger).

krank

Endyamon said:
Krank det verkar som om du bara tycker Scribus är dålig för att det inte kan hantera tabeller. Om man inte alls hanterar tabeller, vad i övrigt får dig att ogilla programmet?
Tja, då kan jag nog mest gnälla på att åtminstone jag aldrig fått grejer som snapping (alltså att saker fäster vid stödlinjer etc) att funka och att programmet brukar kunna vara lite kinkigt mot vissa typsnitt.

bozar_UBBT

Warrior
Tyvärr har jag inte sett den men pga av den rådande hypen överväger jag starkt att köpa det när det kommer i lager igen. Andra förslag?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Tja, om jag får slå på min egen trumma tycker jag nog att den reviderade versionen av DoD6 håller måttet.

solvebring

Superhero
Ja, då finns det knappast några gratisalternativ som kan intressera mig. För just nu använder jag OpenOffice, det bästa alternativet jag upptäckt. Är de andra då seriöst sämre än det så kan det väl inte bli så mer kasst, med tanke på hur otillräckligt och dassigt Open Office är layoutmässigt.

Arfert

Facit
det har ett betydligt krångligare gränssnitt än Indesign, och saknar dessutom vissa funktioner...

Arfert

Facit
Saga och Parallel Worlds, och det Dante gjort, när det gäller svenska spel... Till viss del Noir också. Och Järnringens grejer är också rätt bra.

Fast nästan ALLT som getts ut i butik på svenska är bättre layoutat och typat än Zhoria. Det saknar ju all fingertoppskänsla... Förvånad att du ens behöver ställa den frågan.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Arfert said:
Fast nästan ALLT som getts ut i butik på svenska är bättre layoutat och typat än Zhoria. Det saknar ju all fingertoppskänsla... Förvånad att du ens behöver ställa den frågan.
"Fingertoppskänsla" är nog anledningen till att frågan ställs. Och anledningen till att jag, när jag väl kommer för mig att få klart ett spel, letar upp någon annan att fixa layouten. Det krävs ju inte bara sakkunskap, utan dessutom den erfarenhet som ger blick för vad som funkar och vad som inte gör det.

Andy

Vila i frid
Jag tycker om att samla, och jag vill ha en bok direkt i handen, bekväm och snygg...
Jag har en, kanske förutfattad mening, men många rollspelare, precis som du och jag, gillar att samla.

Många av de killar (mest killar är det) som jag spelar med vill ha allt till ett spel. De samlar. Men det gäller andra saker också. DVD-filmer, musik, serier. Jag har en känsla av att rollspelaren är en samlare.

Och kanske tack vare det går det att sälja rollspel.

Men, det krävs ju endast 1 regelbok av ett spel för att en hel spelgrupp (4-6 personer) ska kunna lira. Jag försöker få alla mina spelare att köpa spelet som vi ska köra. Noir har jag lyckats bäst med. Jag har lyckats locka 7 personer (som normalt inte köper så mycket rollspelsböcker själva) att köpa Noirboken! Jippi!

Robert Jonsson

Arfert said:
det har ett betydligt krångligare gränssnitt än Indesign, och saknar dessutom vissa funktioner...
Så krångligt tycker jag inte det är. Det var betydligt enklare att lära sig Scribus än det var att lära sig InDeisgn då jag testade på det för 8-10 år sen. :gremwink:

Men det är väl inte så konstigt att funktioner saknas tycker jag, med tanke på att det är gratis?

solvebring

Superhero
Jag har en, kanske förutfattad mening, men många rollspelare, precis som du och jag, gillar att samla.

Många av de killar (mest killar är det) som jag spelar med vill ha allt till ett spel. De samlar. Men det gäller andra saker också. DVD-filmer, musik, serier. Jag har en känsla av att rollspelaren är en samlare.
Sant, sant...

Men, det krävs ju endast 1 regelbok av ett spel för att en hel spelgrupp (4-6 personer) ska kunna lira. Jag försöker få alla mina spelare att köpa spelet som vi ska köra. Noir har jag lyckats bäst med. Jag har lyckats locka 7 personer (som normalt inte köper så mycket rollspelsböcker själva) att köpa Noirboken! Jippi!
Ja, men man vill ju oftast gräva vidare också. Jag menar, världsmoduler, äventyr, andra moduler och sådant - det är ju tillägg som gör att man får inspiration och direkta förslag till att vidga sina vyer, och försöka göra upplevelsen ännu bättre. Så, klart att det egentligen bara (i regel) krävs en grundregelbok för att spela. Thats it... Men, om du vill spela med mer innehåll, idéer och alternativ så kan det vara en idé att köpa de andra böckerna också.

Arfert

Facit
nja, du tycker det är enklare för att du redan lärt dig hur ett layoutprogram fungerar (InDesign)... Och inte från scratch.

Gratisprogram behöver inte vara underlägsna sina kommersiella kusiner... Gimp är bättre än de flesta bildbehndlingsprogram när det gäller funktioner, utom Photoshop, och där är det nästan lika bra. Och i min mening är Inkscape minst lika bra som Adobe Illustrator på många sätt.

Robert Jonsson

Arfert said:
nja, du tycker det är enklare för att du redan lärt dig hur ett layoutprogram fungerar (InDesign)... Och inte från scratch.
Nja, jag lärde mig aldrig InDesign eftersom jag aldrig kom in i det. Jag fick aldrig igång programmet att göra flera spalter med jämna rader och bilder insprängda i texten på ett bra sätt. Det kan jag göra med Scribus. Det är busenkelt att flika in bilder, ställa texten jämnt och så vidare. Jag kan göra mer med Scribus än vad jag någonsin såg potentialen i InDesign med.

Å andra sidan har det gått många år mellan jag försökte mig på InDesign och nu när jag gjorde det med Scribus. Inte bara programmen som utvecklas i en högre användarvänlighet, utan det har nog även att jag i övrigt lärt mig hantera andra sorters program och fått kunnande som hjälper till att klura ut funktioner på ett sätt som jag saknade för InDesign.

Arfert said:
Gratisprogram behöver inte vara underlägsna sina kommersiella kusiner...
Nej, det behöver de absolut inte vara, men min erfarenhet säger mig ändå att de flesta ändå alltid är det. Gimp är mer undantag än regel.