Nekromanti Ge ut sitt egna rollspel

Arfert

Facit
verkar som du missat något viktigt när du höll på med Indesign... det du beskriver är jättelätt att göra i det programmet, och har alltid varit.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Endyamon said:
Gimp är mer undantag än regel.
Håller inte med. Firefox äger upp det enda alternativet man betalar för idag (IE, som man betalar för genom att köpa det som en del av paketet Windows). Thunderbird äger upp Outlook (som ingår i Officepaketet). Linux äger upp Windows på alla punkter utom kompatibilitet med spel och Adobeprodukter. Inkscape ligger jämnstarkt med Illustrator (det som håller mig kvar vid Illustrator är att Inkscape har jättemycket sämre hierarkiska lagerfunktioner). OpenOffice tycker jag helt klart spöar Microsoft Office. VirtualBox är minst lika bra som VirtualPC och VmWare. Foobar2000 spöar alla kända mediaspelare, tyvärr även de som är open source.

Nu kommer jag tyvärr inte på fler sorters program som funkar som jämförelser och exempel, men min erfarenhet är att open sourceprogram generellt är lika bra eller bättre än sina kommersiella motsvarigheter - med mycket få undantag, där dyra 3d-program a' Maya, Lightwave och 3d studio samt dyra grafiska program a' Photoshop och Indesign i stort sett är allt. Eller OK, jag har aldrig riktigt kommer överens med något av alternativen till Premiere/FinalCut heller, men å andra sidan kom jag aldrig riktigt överens med Premiere heller...

krank

Arfert said:
verkar som du missat något viktigt när du höll på med Indesign... det du beskriver är jättelätt att göra i det programmet, och har alltid varit.
Japp. Jag minns hur impad jag var när jag testade 1.0-betan, just vad gäller programmets förmåga att göra snygga marginaljusterade rader och sånt.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Arfert said:
Som jag sa, det är nog mycket möjligt att jag har gjort. När jag började med Scribus hade jag betydligt mycket lättare att förstå mig på funktioner. Men skulle jag nu testa på InDesign, skulle jag nog troligen ha massa extra hjälp av att jag tränat mig i Scribus.

krank said:
Japp. Jag minns hur impad jag var när jag testade 1.0-betan, just vad gäller programmets förmåga att göra snygga marginaljusterade rader och sånt.
Jag minns att jag jämförde InDesign gentemot både Pagemaker och Publisher som jag använt under några korta datalektioner på skolan och då var det riktigt klumpigt och svårhanterat i jämförelse vad jag kan minnas.

krank

Endyamon said:
Jag minns att jag jämförde InDesign gentemot både Pagemaker och Publisher som jag använt under några korta datalektioner på skolan och då var det riktigt klumpigt och svårhanterat i jämförelse vad jag kan minnas.
Det intressanta är att jag också gick från Pagemaker till InDesign - Pagemaker version 6.5 eller så. Jag använde hellre den buggiga beta-1.0-versionen av InDesign än Pagemaker. Tänk så olika man kan vara... =)

Andy

Vila i frid
Nu har jag kollat in lulu.com för första gången. Vilken jävla grej, här ska det ges ut rollspel.

Det är ju helt fantastiskt! Jag är överväldigad.

Jag startar en nu tråd om lulu, nu!

Arfert

Facit
Pagemaker var ju såå mycket sämre än InDesign...

Hade inte Adobe bytt till InDesign från Pagemaker hade Quark raderat ut Adobe från reklam och tidningsbraschen när det gäller layout. Indesign vände trenden.

Publisher.. FINNS det fortfarande? Hursomhelst har det aldrig vart ett seriöst alternativ. På 80-talet var det Pagemaker som var kungen, på 90-talet Quark Express, och på 2000-talet InDesign.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Alltså, Tomas... Du får gärna läsa mina poster. :gremwink:

Det här var för runt 8-10 år sen (som jag prövade InDesign, alltså - Publisher var väl något år innan och Pagemaker var väl innan mitten av 90-talet).

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Sorry, Arfert, Saga ska såklart också finnas med på listan. :gremblush: