Endyamon said:
Gimp är mer undantag än regel.
Håller inte med. Firefox äger upp det enda alternativet man betalar för idag (IE, som man betalar för genom att köpa det som en del av paketet Windows). Thunderbird äger upp Outlook (som ingår i Officepaketet). Linux äger upp Windows på alla punkter utom kompatibilitet med spel och Adobeprodukter. Inkscape ligger jämnstarkt med Illustrator (det som håller mig kvar vid Illustrator är att Inkscape har jättemycket sämre hierarkiska lagerfunktioner). OpenOffice tycker jag helt klart spöar Microsoft Office. VirtualBox är minst lika bra som VirtualPC och VmWare. Foobar2000 spöar alla kända mediaspelare, tyvärr även de som är open source.
Nu kommer jag tyvärr inte på fler sorters program som funkar som jämförelser och exempel, men min erfarenhet är att open sourceprogram generellt är lika bra eller bättre än sina kommersiella motsvarigheter - med mycket få undantag, där dyra 3d-program a' Maya, Lightwave och 3d studio samt dyra grafiska program a' Photoshop och Indesign i stort sett är allt. Eller OK, jag har aldrig riktigt kommer överens med något av alternativen till Premiere/FinalCut heller, men å andra sidan kom jag aldrig riktigt överens med Premiere heller...