Mer insikter från lajvvärlden att applicera på rollspelandet!
Lajvare snackar om "high resolution larping" vilket kan betyda något i stil med:
“High resolution larping” (Nordgren 2008) means that the players are enabled to communicate through small nuances in the characters behavior. High resolution communication requires a fine understanding of the relations and cultural framework.
Något för riktigt härlig culture gaming, no? Sedan följer Martin Nielsen upp med följande:
My point of view is that the cultural understanding required for high resolution larping cannot be achieved by words alone.
...vilket jag tyckte var jävligt spännande och utmanande, vad menar han egentligen? Jo, genom en workshop visade han sin metodik som bygger på att utgå från en beskrivning av en kultur och sedan spela upp scener från denna inför åskådare. Åskådarna får sedan dissekera scenen och bryta ut koncept och företeelser ur den varpå dessa diskuteras kring huruvida de ligger i linje med beskrivningen i övrigt och sedan låts vara kvar eller stryks. Därefter spelas scenen om igen med dessa ändringar och förtydliganden i bagaget och processen upprepas.
Metodiken är kanske bäst lämpad för lajv men det här tänket tycker jag känns väldigt fräscht i rollspelsvärlden:
That the process is participatory means everyone takes part, actively, at the same time. That the form resembles the form of the larp means the participants will use the same patterns of interpretation in the workshop as they will use in the larp. If we want high-resolution roleplaying in the larp, it is necessary to use high-resolution methods of communication when preparing the players. This is the case regardless of whether the culture is established from scratch by the players or it is prepared in detail by the organizers and only the calibration is left to the players. Larp is a powerful tool for learning and understanding, in particular when combined with discussions. Therefore, we should more often use larp itself, combined with discussions, as the tool when the purpose is learning and understanding to how to play a larp.
Vi måste kunna använda det här så jäkla bra i lajv i och med att vi har möjligheten att bryta spelet och diskutera det precis när vi vill. Det kan användas som ett sätt att förmedla en fiktion i spelgrupper där inte alla orkar läsa tusentals sidor världsbeskrivning och det är roligt medans man gör det! Jag kommer att använda det här för att skapa detaljerade kulturer under spel samt för att förklara, illustrera och expandera på settings jag vill visa för andra!
Verkar det applicerbart? Finns det spel som redan använder sig av något liknande, världsskapande och kulturkalibrering genom spel?
Metoden som helhet hittas på:
http://www.alibier.no/category/blogg-eng/
Lajvare snackar om "high resolution larping" vilket kan betyda något i stil med:
“High resolution larping” (Nordgren 2008) means that the players are enabled to communicate through small nuances in the characters behavior. High resolution communication requires a fine understanding of the relations and cultural framework.
Något för riktigt härlig culture gaming, no? Sedan följer Martin Nielsen upp med följande:
My point of view is that the cultural understanding required for high resolution larping cannot be achieved by words alone.
...vilket jag tyckte var jävligt spännande och utmanande, vad menar han egentligen? Jo, genom en workshop visade han sin metodik som bygger på att utgå från en beskrivning av en kultur och sedan spela upp scener från denna inför åskådare. Åskådarna får sedan dissekera scenen och bryta ut koncept och företeelser ur den varpå dessa diskuteras kring huruvida de ligger i linje med beskrivningen i övrigt och sedan låts vara kvar eller stryks. Därefter spelas scenen om igen med dessa ändringar och förtydliganden i bagaget och processen upprepas.
Metodiken är kanske bäst lämpad för lajv men det här tänket tycker jag känns väldigt fräscht i rollspelsvärlden:
That the process is participatory means everyone takes part, actively, at the same time. That the form resembles the form of the larp means the participants will use the same patterns of interpretation in the workshop as they will use in the larp. If we want high-resolution roleplaying in the larp, it is necessary to use high-resolution methods of communication when preparing the players. This is the case regardless of whether the culture is established from scratch by the players or it is prepared in detail by the organizers and only the calibration is left to the players. Larp is a powerful tool for learning and understanding, in particular when combined with discussions. Therefore, we should more often use larp itself, combined with discussions, as the tool when the purpose is learning and understanding to how to play a larp.
Vi måste kunna använda det här så jäkla bra i lajv i och med att vi har möjligheten att bryta spelet och diskutera det precis när vi vill. Det kan användas som ett sätt att förmedla en fiktion i spelgrupper där inte alla orkar läsa tusentals sidor världsbeskrivning och det är roligt medans man gör det! Jag kommer att använda det här för att skapa detaljerade kulturer under spel samt för att förklara, illustrera och expandera på settings jag vill visa för andra!
Verkar det applicerbart? Finns det spel som redan använder sig av något liknande, världsskapande och kulturkalibrering genom spel?
Metoden som helhet hittas på:
http://www.alibier.no/category/blogg-eng/