Nekromanti Gemensamt kulturkalibrerande och settingarbete!

RasmusL

Champion
Mer insikter från lajvvärlden att applicera på rollspelandet!

Lajvare snackar om "high resolution larping" vilket kan betyda något i stil med:

“High resolution larping” (Nordgren 2008) means that the players are enabled to communicate through small nuances in the characters behavior. High resolution communication requires a fine understanding of the relations and cultural framework.

Något för riktigt härlig culture gaming, no? Sedan följer Martin Nielsen upp med följande:

My point of view is that the cultural understanding required for high resolution larping cannot be achieved by words alone.

...vilket jag tyckte var jävligt spännande och utmanande, vad menar han egentligen? Jo, genom en workshop visade han sin metodik som bygger på att utgå från en beskrivning av en kultur och sedan spela upp scener från denna inför åskådare. Åskådarna får sedan dissekera scenen och bryta ut koncept och företeelser ur den varpå dessa diskuteras kring huruvida de ligger i linje med beskrivningen i övrigt och sedan låts vara kvar eller stryks. Därefter spelas scenen om igen med dessa ändringar och förtydliganden i bagaget och processen upprepas.

Metodiken är kanske bäst lämpad för lajv men det här tänket tycker jag känns väldigt fräscht i rollspelsvärlden:

That the process is participatory means everyone takes part, actively, at the same time. That the form resembles the form of the larp means the participants will use the same patterns of interpretation in the workshop as they will use in the larp. If we want high-resolution roleplaying in the larp, it is necessary to use high-resolution methods of communication when preparing the players. This is the case regardless of whether the culture is established from scratch by the players or it is prepared in detail by the organizers and only the calibration is left to the players. Larp is a powerful tool for learning and understanding, in particular when combined with discussions. Therefore, we should more often use larp itself, combined with discussions, as the tool when the purpose is learning and understanding to how to play a larp.

Vi måste kunna använda det här så jäkla bra i lajv i och med att vi har möjligheten att bryta spelet och diskutera det precis när vi vill. Det kan användas som ett sätt att förmedla en fiktion i spelgrupper där inte alla orkar läsa tusentals sidor världsbeskrivning och det är roligt medans man gör det! Jag kommer att använda det här för att skapa detaljerade kulturer under spel samt för att förklara, illustrera och expandera på settings jag vill visa för andra!

Verkar det applicerbart? Finns det spel som redan använder sig av något liknande, världsskapande och kulturkalibrering genom spel?

Metoden som helhet hittas på:

http://www.alibier.no/category/blogg-eng/

kloptok

Pensionerad astrolog
Kollaborativt världsskapande verkar ju vara the shit numera i rollspel med spel som till exempel Fate Core, Apocalypse World-spelen, Fiasco och inte minst nya Mutant År Noll. I dessa samarbetar gruppen för att skapa setting och spelvärld genom någon slags brainstorming med regelinslag. I exempelvis Mutant byggs rollpersonernas hem - Arken - successivt upp i spelet.

Men det är inte riktigt vad du var ute efter tror jag, det verkar snarare som du syftar på världs- och kulturskapande genom faktiskt spelande, där samma scen med fördel spelas om för att befästa det man kommit fram till. Det är inget jag sett i något rollspel jag läst och jag är inte helt säker på att jag ser varför detta skulle vara så annorlunda och så mycket bättre än det gemensamma settingskapande som redan finns i många nya rollspel. Ibland uppmuntras man visserligen att spela ut viktiga scener i en karaktärs bakgrundshistoria, och visst skulle man även kunna göra något liknande för att "kalibrera" kulturen och befästa den värld man skapar - det är något som kunde vara intressant.

God45

#PrayersForBahakan
Jag är en aning tveksam till att man skall hinna etablera en hel kultur på en work shop session. Men kalibrerings iden är genial! Artikelns exempel att ta en existerande verklig eller fiktionell kultur att utgå ifrån och sedan kalibrera riter, tabun och hur man beter sig fick mig att tänka på spel settings som har extremt mycket detaljer, djup och bredd. I dessa är det ofta svårt att veta hur man skall agera i ett individuellt spel eftersom saker kan tolkas på olika sätt helt enkelt eftersom djupet och bredden i settingsen är så omfattande. Några sådana spelvärldar som skulle fungera grymt med kalibrering är tillexempel Warhammer 40k eller Vampire: The Masquerade/Requiem.
RasmusL said:
Ja, jag får nog böja mig och hålla med där. Vi hade redan skelettet av en kultur när vi testade detta och vi blev kanske inte riktigt helt klara trots det men att, som du säger, expandera och kalibrera existerande kulturer, eller sådant vi samskapat, tror jag är fett!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Om man körde en kvart kalibrering i början av varje spelmöte på en kampanj så skulle det nog ge massvis.
RasmusL said:
Jag gillar't, både för att påminnas om vad det var vi höll på med förra mötet, för att vidare kalibrera allas uppfattningar och för att kontinuerligt bygga vidare!

PAX

Jordisk Äventyrare
Måste säga att det här var nog den krångligaste formen av berättande jag hört. Tror inte spelgruppen jag deltar i skulle vara så speciellt intresserade av att spela upp något dylikt. Att dessutom, efter någon timmes resonemang kring det hela, spela upp skiten igen, existerar inte. Så mycket tid finns inte tillgänglig. Åtminstone inte i vår spelgrupp.

Däremot kan jag dock hålla med om att när det gäller att förmedla kulturen och spelvärlden så är det något som lätt försvinner eller misstolkas inom spelgruppen. Star Wars vet alla hur den "kulturen" ser ut och fungerar. Neoblast - inte lika många...

Beträffande Mutant och att man bygger upp en "hive" i spelet - sådant görs väl i många andra spel redan. Så för min del känns det inte så nytt.

Lupus Maximus

Tekniker
Hur mycket tid man behöver lägga ner beror väl mycket på hur okänd eller ovan kulturen är, och hur viktigt man anser att rollrepresentationen är korrekt.

Jag menar, ligger rollspelandet på den här nivån:

"Jag hälsar på drottningen efter alla konstens regler."

"Efter att drottningen har hälsat tillbaka nämner hon att hon har ett viktigt uppdrag till er..."

Då räcker det att ha en susning om att man hälsar annorlunda på en kunglighet än på värdshusvärden i hamnen.

Men om man vill spela ut samma scen i detalj, med rätt sätt att uttrycka sig och hur man skall buga eller knäböja, osv är det nog bättre att köra lite övningar och hopsynkningar än bara läsa på eller låta alla improvisera vilt från deras egna syn.

Eller hur man uppför sig på en bal för överklassen under tidigt 1800-tal. Osv.

...och som med allt annat finns det många lägen mellan ytterligheterna. :)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
PAX;n12276 said:
Måste säga att det här var nog den krångligaste formen av berättande jag hört. Tror inte spelgruppen jag deltar i skulle vara så speciellt intresserade av att spela upp något dylikt. Att dessutom, efter någon timmes resonemang kring det hela, spela upp skiten igen, existerar inte. Så mycket tid finns inte tillgänglig. Åtminstone inte i vår spelgrupp.
Nej, din variant lät verkligen hemsk. :) Jag tror inte många spelgrupp hade haft nöje av att klämma in workshoppen som den beskrivs i sitt faktiska spelande heller. Tror inte det är tänkt att man ska blanda kalibrerandet med spelande, utan att man ska hålla dem var för sig.

Jag hade kört en scen på 3 minuter, 8-10 minuters prat, och ett omtag av scenen. Sen skulle jag kicka igång själva spelmötet.

RasmusL

Champion
När vi körde det så hade vi scener på max 5 min följt av kanske 10-15 min diskussion. Vi var dock 30 pers som diskuterade och jag tror att tiden kan kapas en aning om vi är 4-5.

@Pax: Jag kan säga att jag inte tror att någon i min närhet har koll på någon fiktiv kultur i den grad att de kan spela högupplöst i den, här är en metod som kan förmedla sådan kunskap genom gemensam aktivitet snarare än tegelstensläsning.