Nekromanti Gemini 1576

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Här kommer du att kunna följa min spelgrupps äventyr i Geminis värld. Nedan kommer världen att presenteras, jag kommer att redogöra för vilka äventyr som spelas och informera om hur varje spelmöte har varit. Självfallet kommer också karaktärerna att beskrivas och du ska kunna följa din favorithjältes utveckling.

Hoppas det smakar och välkommen till en krönika full av krutrök, den Enda gudens tjänare och järnalvernas kamp mot sig själva. Det är en tid där järnporten stått på vid gavel i nästan 300 år och där de demoniska purgaterna och ceriterna oftare väljer att visa sin sanna skepnad än att gömma sig under människornas bräckliga hudar.
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Trevligt. Geminis setting är ascool och jäkligt kul att ni vågar ta ut svängarna med settingen och göra den till eran. Tråden skall med spänning följas.

Lite frågot; Har ni samlat på er något inspirerande ljud/bildmaterial till kampanjen? Vad har ni tänkt er för typ av kampanj?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Filmer som Elizabeth, Alatriste, Kött & blod är lite förlaga, böckerna av Gene Wolfe om den nya solen är litteratus (samt historisk faktaböcker så klart).

Jag kommer senare att skriva vilka ändringar som jag har gjort med världen men den tydligaste är att det är 300 år från det som står i boken och att det finns krut. Klädmodet är sent europeiskt 1500-tal.

Jag kommer också att beskriva vilka äventyr som vi spelar men jag kan i förhand säga att vi startar med SVAVELVINTER! :gremlaugh: Vi har haft första spelmötet. Jääh!
 

soda_UBBT

Warrior
Joined
30 Jul 2001
Messages
267
Location
Luthagen, Uppsala.
Jag kommer också att beskriva vilka äventyr som vi spelar men jag kan i förhand säga att vi startar med SVAVELVINTER! Vi har haft första spelmötet. Jääh!
Haha. En riktig Frankenstein kampanj. Me like!? Att ta saker ur sitt kontext och använda dem efter eget tycke brukar vara jäkligt lyckat. Hoppas ni vågar våldföra er ordentligt på grundmaterialet?!

För min egen del tyckte jag alltid att järnalverna i gemini skulle vara som Broms kritvita och galna figurer.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Den Endes år 1576

Så, vad har hänt med Geminis värld från 1292 fram till 1576?

Jag ska försöka beskriva detta så tydligt som möjligt men skrifterna som jag tar min information ifrån är gamla och vattenskadade. Översvämningen i Piele 1611 fyllde kyrkans katakomber med vatten och det är få dockument som kan beskriva händelsförloppet under 1300- och 1400-talen.

Det kanske viktigaste, Dantero och tvillingarna lyckades aldrig stänga Järnporten. Det finns inga tydliga beskrivningar om vad som hände men troligtvis så lyckades den förtappade järnalven Malachdrim dräpa den utvalda munken och hans två skyddslingar.

Men i och med att portalen har stått vidöppen under nästan 300 år så har saker och ting utvecklats i en intressant riktingen, det skriver tempelbroder Yongton de Ravarra i sin dagbok. För att beskriva det med moderna ord så har en "kallt krig" uppstått i Gemini. Mörkret som sipprar ur sin port har etablerat sig på allvar bland de mänskliga provinerna. Men det har inte gått så lätt som martyr Cysus hade tänkt sig.

Furst Rikardo Villion skriver i sin bok om krigshistoria att mörkret, med den fallne markis Lazarus och hans budsförvanter, vid flera tillfällen förklarade krig mot kyrkan. Under 1300-talet så blev provinsen Orschild skådeplats för flera stora slag och än idag kan man bevittna spåren efter de dramatiska bataljerna i städerna och byarna. Men det var det trettioåriga kriget, 1417-1447, som skulle leda fram till freden i Urden. Det sista slaget som stod utanför Urden i Galatien är det största, hemskaste och mäktigaste drabbning som har inträffat. Markis Lazarus IV hade samlat sina ordensriddare omkring sig. I hans armé vandrade slavkrigare, odöda, landskektar sida vid sida med demoniska ceriter, purgater och jeselitofficerare. Järnlaven Malachdrim stod vid hans sida med sitt brinnande svärd i sina hand och sina tatuerade duellanter och bågskyttar bakom sig. På motståndarsidan stod den svaga människa. Kyrkan hade lyckats ena riddarordnarna och till sin hjälp hade flera av furstarna ställt upp med sina förband. Luceria hade vid den här tiden inte presenterat sin nyfunna handelsvara (svavel) vilket gjorde att det kalla stålet fortfarande var krigarnas bästa vän. Det såg minst sagt hopplöst ut (skrever furst Villion i sin bok). Men slaget startar och utgången verkar säker, mörkret ska segra. Men hjälpen kommer från oväntat håll. En handfull grupp med kätterska besvärjare vandrar ner från sluttningarna tillsammans med Salem och hans taktiska järnalvssoldater. Nya krigare välkommnas av människorna med det är inte Salems hjältemodiga insatts som avgör slaget. Det är "de tio", de magiker som med stark vilja och omänsklig beslutsamhet har valt att inte följa mörkret och med deras magiska egenskaper vänds utgången till människornas favvör. Freden i Urden skrivs under hösten 1447 och traktatet är än idag giltigt. Mörkret och människan har inte sedan den dagen utkämpan några öppna slag mot varandra.

Men det var inte det enda som inträffade vid Urdenfreden. Ett annat traktat skevs under. Tre av kyrkans fyra markiser skrev under att förföljelsen och utrotningen av magiker, besvärjare, teknokrater, prästriater och trollkonstnärer från och med nu är förbjuden. Markis Herodias den Store vägrade (han var ledare för kyrkans inkvisition) att skriva under men traktatets har ändå laga kraft och dessa förbud och regler efterlevs än idag.

Men mycket är sig likt. Tiden är förunderlig. På vissa plan sätter den djupa spår men låter annat passera utan ett märke. Kyrkan besitter fyra provinser (plus halva Luceria), furstarna har 6 1/2provins, Malachdrim lever och har kontrollen över norra delen av Galatien och mörkret har Merodak och halva Galatien. Alvdrottningen ligger kvar i sitt gömställe och sörjer sina två förvisade enucker. Dvärgarna jagar efter sitt hem och kämpar vidare efter mänskligt erkännande.

Men det tåla att nämnas igen (har jämt bara rört vid ämnet), magi är mer accepterat än vad det var för 300 år sedan. I furstarnas länder finns, lever och verkar flera magiker utan några som helst problem. Flera av furstarna håller sig till och med med hovmagiker. I kyrkans områden finns magiker men betraktas med misstänksamhet, misstro och förakt. En magiker kan leva där men gör nog bäst i att flytta om han inte vill vara hemlighetsfull hela sitt liv. Det är svårt att ändra den stora massans uppfattning om magi. Och så var det krutet. Öprovinsen Luceria grundade en koloni norr om Mordinan för cirka 150 år sedan. De döpte kolonin till Mariura och har den har en centralort som heter Arny (franskt uttal, tack :gremwink: ). Där finns det svavel. Svavlet används för att skapa svartkrut. Mariura har den enda fyndigheten med svavel som är hittats i världen vilket gör den unik. Luceria har delat med sig av sitt svavel (sålt det dyrt) och det har under århundradena kommit sig att krutvapen har byggts. Krutvapen kallas för backlingvapen, backlingpistol och backlinggevär, och en soldat som har ett krutvapen är en backliatt. Vidare så finns det klocktorn, tubkikare, tryckpressar och lite annat.

Jag ska fortsätta mitt arbete med att tyda texterna från Piele och återkommer med mer information vart efter. Håll till godo så länge. :gremlaugh:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Fler kommentarer

Jag önskar att alla kommentarer skrivs under detta inlägg. Det blir snyggar i tråden då. :gremlaugh:
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Svavelvinter (spioler)

Det äventyr som vi ska starta med är Svavelvinter. Men självklart krävs vissa ändringar.

Trakorien är provinsen Luceria i Geminis värld. Luceria har grundat en koloni norr om Mordinan som de har döpt till Mariura. Arhem har bytt namn till Arny. Perrima är en "vanlig" präst och tillber den Ende och hennes tempel på glaciären är tillängnad helgonet Sankt Kordan. Kvurerna är en dvärgsläkt som heter Kvuri. Det finns inga djurfolk. Alla vargmän och ankor med mera har ersätts med människor. Detsamma gäller troll, jättar och andra oknytt. Draken Blatifagus är en demon av cerit-modell vilket gör att hans väktare heter magister Trodax Ceriticus de Pondac. Shaguliterna är de samma, magikersekt som ska utrotas.

Och så fortsätter det. Mycket av ändringarna improvicerar jag så det är svårt att rada upp alla olikheter här. Men frågor är välkomna. :gremlaugh:

Alla "av"-namn har ersatts med "de". Alltså heter storhirdsman Gottard av Melse istället furst Gottard de Melse. Överhuvudtaget så är namnkulturen annorlunda. Spelgruppen har enats om att vi ska hämta inspiration till namn från de bibliska namnen och från det franska, spanska och italenska språket. (Det italenska är det samma kanske).
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Karaktärerna

Här kommer gruppens karaktärer att presenteras.

Alla karaktärer är gjorda helt enligt regler (ett undantag, alla har fått en extra bakgrund ifrån bakgrundstabellerna). Det har också lagts till två nya färdigheter, Pistol och Gevär.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Riddar Scarpia de Luceria

RIDDAR SCARPIA DE LUCERIA

Scarpia har varit en pirat. Han hamnade redan som barn till sjöss och ända fram till sin uppenbarelse så livnärde hans sig på att plundrar och döda. Det är detta liv som han ångrar och hans nyfunna kärlek till den Ende är det som får honom att kämpa vidare. I dag så är han en purgatjägare och han har blivit utvald av gud för den uppgiften. Han får fortfarande uppenbarelser från sin gud, främst genom drömmar. Han har aldrig skolats i teologi eller varit medlem i ett kloster men har blivit duppad riddare av Sankt Martiusorden. Hela hans liv och väsen andas jakt, jakten på demoner.

Sty 13 Smi 13 Fys 12
Per 15 Men 12 Kar 10

Färdigheter
Lärdom 0 (Teologi 2), Kommunikation 1, Rörelse 1, Närstrid 2 (1H svärd 2), Avståndsvapen 1 (Pistol 1), Uppfattning 2 (Skärskåda 1, Genomsöka 1), Vildmark 1 (Sjökunnighet 1)

Natur 20 Ålder Mogen, 33 år Soc. status Lågadel

Utseende 191 cm, 85 kg, mörka ögon, långt svart hår i en fläta, höknäsa, renrakat, fårat ansikte. Dubbelknäppt långrock med hög krage, brun "trekantshatt", vit skjorta, svarta, tajta byxor, knähöga stövlar med brätte, vapenbälte med väskor och svarta handskar. Är beväpnad med en kraftig ringvärja, rondelldolk och en backlingpistol.
Personlighet Våldsam och Ångerfull
Motiv Rättvisa och Kärlek
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Darius Leremme

DARIUS LEREMME

Darius är magiker som kommer från den kyrkliga provinsen Cavala. När han var i trettioårsålder så komma han över ett exemplar av Ignations formelbok och det var först då som han utforskade magin. Innan dess livnärde han sig som örthandlare och vistades mycket ute på landet. Under sina år som magiker har han kommit att bli en talesman för magikernas rätt till ett drägligt liv. Han har tagit många konflikter men kyrkans män och har gett ut en bok som har fått stor genomslagskraft i furstarnas provinser. Darius vill att kyrkan, furstarna och magikerna ska komma samma. Det är det enda sättet att segrar över mörkret.

Sty 8 Smi 11 Fys 9
Per 13 Men 17 Kar 13

Färdigheter
Lärdom 2, Kommunikation 2 (Bluffa 2, Övertala 1), Rörelse 1, Avståndsvapen 1 (Båge 1), Uppfattning 2 (Upptäcka fara 2), Magi 3 (Kinetik 1, Död materia 1, Sinne 2)

Natur -12 Ålder Gammal, 61år Soc. status Borgare

Utseende 175 cm, 63 kg, blåa ögon, svart helskägg med mustarsch, halvlångt, svart hår, smal och senig kropp. Bär en lång, svart öppen kappa, skinnbyxor, grå skjorta och en vadderad, svart väst, höga stövlar. Beväpningen består av en pilbåge som sällan används.
Personlighet Djärv och Jovialisk
Motiv Makt och Förändring
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Officer Sophie de Pontacour

OFFICER SOPHIE DE PONTACOUR

Sophie tjänstgör vid Cavalas regulära styrkor och har där en befattning som gränsjägarofficer. Hennes uppgift är att skydda provinsen södra gräns mot grannfurstens väpnade styrkor. Hon är en kvinna som är uppväxt i ett religiöst hem på landet men valde tidigt att bli soldat. Hon har nu getts ett "hedersuppdrag" och fått följa med sina två vänner från hovet i Merloch för att resa till Mariura.

Sty 15 Smi 14 Fys 14
Per 11 Men 8 Kar 11

Färdigheter
Kommunikation 1, Rörelse 2 (Smyga 1), Närstrid 2 (Stångvapen 2, 1H svärd 1), Avståndsvapen 2 (Gevär 2), Uppfattning 1 (Söka fällor +2), Tjuv 1 (Hantera fällor 1), Vildmark (Finna ätliga växter 1)

Natur 4 Ålder Mogen, 25år Soc. status Borgare

Utseende Mörkt, grovt, långt hår, smalt ansikte, mörka ögon, "trekantshatt" i rött och svart, metallkyrass, gambeson, en öppen hjälm och svarta byxor. Är beväpnad med en hillebard, ett stridssvärd och ett backlinggevär.
Personlighet Skrytsam och Burdus
Motiv Ära och Rikedom
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Mordechai

MORDECHAI

Mordechai är en järnalv av Gamiels släkt. Han har levt i människornas provinser halv sitt liv och är en del av hovlivet i Merloch. Han har problemet att människorna ser honom som alv och alver ser honom som en människa. Detta har väckt en tanke hos om honom som gör honom sömnlös. Han är anställd av markis Tarsus III för att uträtta "under bordet" saker som kyrkans män inte för utföra. Den sysselsättningen har gjort honom känd. Han lyckades avvärja ett mordförsök på markisen, ett dåd som furste de Lancre låg bakom.

Sty 10 Smi 15 Fys 10
Per 13 Men 13 Kar 13

Färdigheter
Lärdom 1, Kommunikation 2 (Bluffa 2, Köpslå 1), Röröelse 1 (Gömma sig 1), Närstrid 2 (1H krossvapen 1), Dolk 1), Uppfattning 2 (Genomsöka 2), Tjuv 2 (Undre världen 1)

Natur -3 Ålder Medelålders, 104 år Soc. status Välbeställd borgare

Utseende 189 cm, 75 kg, blek hy, tatuerad över hela kroppen samt ansiktet, svart utsläppt, långt hår, mörka ögon. Heltäckande, mörkröd kappa, låga stövlar. Beväpnad med en stridshammare och en dolk.
Personlighet Försiktig och Oärlig
Motiv Jämlikhet och Makt
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Uppdraget

Följande ligger till grund för karaktärernas avresa till den Luceriska kolonnin Mariura:

Riddar Scarpia kallas till Sankt Martius ordensmästare Ceryck Manietta de Luceria. Scarpia informeras om att det finns en magikerkult som kallar sig för Shaguliterna och de har sin borg norr om kolonnin Mariura. Sankt Martius-orden har tidigare sänt en grupp riddare till området för att iaktta och kartlägga shaguliternas förhavande. Denna grupp har försvunnit, spårlöst. Nu är detta Scarpias tur att segla till Mariura men denna gång har han till uppgift att slå ut, och om möjligt, förinta shaguliterna.

Till sin hjälp får han tre personer från Cavala. Ceryck är god vän med markis Tarsus III och de har kommit överens om att sammarbeta. Darius, Mordechai och Sophie anländer till Lucerias huvudstad Pondac för att sluta upp med Scarpia. De fyra känner varandra från hovet i Merloch och tycker att det är kul att återses. Scarpia är gruppens officiella ledare.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Spelmöte 1

Första dagen
Karaktärerna anländer till Mariura och Arny tidigt en höstmorgon. De vet att de har en vecka på sig innan skeppet seglar tillbaka, annars får de stanna över vintern. De välkomnas av furstens härold och Darius är snabb med att boka in ett möte med fursten (via härolden).

De rekommenderas att övernatta på Junker Hildurs värdshus vilket de också bestämmer sig för att göra. Där träffar de Hildur och Svartskäckta och väljer att ligga lågt på värdshuset och planera. De får information om att et finns en cerit i dvärgarnas gamla kvicksilvergruva och att det bor en shagulit i staden.

På värdshuset träffar de en munk, en brottare och en skummis (i följe) som Scarpia hälsar på. De får information om kvicksilvergruvan och de tre främlingarna erbjuder sig att visa vägen dit.

Darius hänger på värdshuset hela dagen, badar och studerar.

Sophie samtalar med Savrtskäckta och bjuds in till ett hemligt möte. Hon äter och badar.

Scarpia söker upp stadens kapell och släpps in av Perrima. Han får tillgång till ett spartanskt arkiv där han studerar Mariuras historia. Han kommer fram till att det finns ett traktat mellan furst Raphael de Luceria och shaguliterna som uttrycker att de har tillstånd att vara här och ta slavar från dvärgsläkten Kvuri. Han berättar detta för de andra och tillsammans kommer de fram till att traktatet måste vara förfalskat av shaguliterna.

Mordechai samtalar också med Svartskäckta och bjuds också in till det hemliga mötet. Sent på kvällen smyger han bort till svavelträsket och bryter sig in i slavlägret. Han tittar omkring lite men lämnar område utan att göra något. Han berättar för de andra i gruppen att det finns en shagulitisk spion i Arny (något som han informerades om redan innan resan) och tillsammans med de andra tror de att det kan vara samma shagulit som de redan fått reda på bor i staden.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Fler kommentarer

Vi ska ta upp denna kampanj igen. Vi har haft ett spelmöte för cirka 1 1/2 år sedan men ska köra igång precis där vi vara.

Det ska bli riktigt roligt. En kampanjvärld där Gemini möter Götterdämmerung och i äventyret Svavelvinter dessutom.

Keep tuned!

/Andy som byter rollspel lika ofta som han äter köttbullar med makaroner
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,080
Location
Nordnordost
Re: Fler kommentarer

Vi finner ert spel intressant och kommer att följa utvecklingen med spänning.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Re: Fler kommentarer

Vi finner ert spel intressant och kommer att följa utvecklingen med spänning.
Vilka är "vi"?

Kul att ni ska följa med på resan. Kom gärna med insiktsfulla kommentarer och rena kritiska förtal om du vill. SMILE

/Andy som gillart
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Wiktoriakrönikan, anno 1566

Så, vad har hänt med Geminis värld från 1292 fram till 1566?

Jag ska försöka beskriva detta så tydligt som möjligt men skrifterna som jag hämtar min information ifrån är gamla och vattenskadade. Översvämningen i Piele 1611 fyllde kyrkans katakomber med vatten och det är få dokument som kan beskriva händelseförloppet under 1300- och 1400-talen.

Det kanske viktigaste, Dantero och tvillingarna lyckades aldrig stänga Järnporten. Det finns inga tydliga beskrivningar om vad som hände men troligtvis så lyckades den förtappade järnalven Malachdrim dräpa den utvalda munken och hans två skyddslingar.

I och med att portalen har stått vidöppen i över 300 år har saker och ting utvecklats i en intressant riktning.


Så det skriver tempelbroder Gogol de Ravarra i sin dagbok. (För att beskriva det med moderna ord så har ett kallt krig, ett agentkrig, uppstått i Geminis värld). Mörkret som sipprar ur sin port har etablerat sig på allvar i de mänskliga provinserna. Men det har inte gått så lätt som martyr Cyrus hade tänkt sig.
Furst Rikardo Villion skriver i sin bok om krigshistoria att:

[…] mörkret, med den fallne markis Lazarus och hans bundsförvanter, vid flera tillfällen förklarade krig mot kyrkan. Under 1300-talet blev provinsen Orschild skådeplats för flera stora slag och än idag kan man bevittna spåren efter de fruktansvärda striderna i städerna och byarna. Men det var det trettioåriga kriget, 1417-1447, som ledde fram till freden i Urden. Det sista slaget stod utanför Urden i Galatien är det största, hemskaste och mäktigaste drabbning som har inträffat. Markis Lazarus IV hade samlat sina fallna ordensriddare omkring sig. I hans armé vandrade slavkrigare, odöda, landsknektar sida vid sida med demoniska ceriter, purgater och jeselitofficerare. Järnlaven Malachdrim stod vid hans sida med det brinnande svärdet i sin hand och sina tatuerade duellanter och bågskyttar bakom sig. På motståndarsidan stod den svaga människan. Kyrkan hade lyckats ena riddarordnarna och till sin hjälp hade flera av furstarna ställt upp med sina förband. Luceria hade vid den här tiden inte presenterat sin nyfunna handelsvara (svavel) vilket gjorde att det kalla stålet fortfarande var krigarnas bästa vän. Det såg minst sagt hopplöst ut.

Så skriver furst Villion i sin bok. Men slaget startar och utgången verkar säker, mörkret ska segra. Men hjälpen kommer från oväntat håll. En handfull grupp med kätterska besvärjare vandrar ner från sluttningarna tillsammans med Salem och hans taktiska järnalvssoldater. Nya krigare välkomnas av kyrkan men det är inte Salems hjältemodiga insatts som avgör slaget. Det är de tio, de magiker som med stark vilja och omänsklig beslutsamhet har valt att inte följa mörkret. Med sina magiska egenskaper vänds utgången till människornas favör. Freden i Urden skrivs under hösten 1447 och traktaten är än idag giltigt. Mörkret och människan har sedan den dagen inte utkämpat några öppna slag mot varandra.

Men det var inte det enda som inträffade vid Urdenfreden. Ett annat traktat skevs under. Tre av kyrkans fyra markiser skrev under att förföljelsen och utrotningen av magiker och besvärjare, från och med nu är förbjuden. Markis Herodias den Store vägrade (han var ledare för kyrkans inkvisition) att skriva under men traktatens har ändå laga kraft och dess förbud och regler efterlevs än idag.
Men mycket är sig likt. Tiden är förunderlig. På vissa plan sätter den djupa spår men låter annat passera utan anmärkning. Kyrkan besitter fyra provinser (plus halva Luceria), furstarna har fem provinser, järnalven Salem är furste i Mordinan (han belönades den provinsen efter slaget vid Urden), Malachdrim kontrollerar den norra delen av Galatien och markis Lazarus IX har Merodak. Alvdrottningen ligger kvar i sitt gömställe och sörjer sina två förvisade enucker. Dvärgarna jagar efter sitt hem och kämpar vidare efter mänskligt erkännande. I slutet av 1300-talet blossade nya dvärgförföljelser upp som denna gång kuvades av dvärgarna själva med släkten Sau i det främsta ledet.

Men det tåla att nämnas igen (har jämt bara rört vid ämnet), magi är mer accepterat än vad det var för 200 år sedan. I furstarnas länder finns, lever och verkar flera magiker utan några som helst problem. Flera av furstarna håller sig till och med hovmagiker. I kyrkans områden finns magiker men betraktas med misstänksamhet, misstro och förakt. En magiker kan leva där men gör nog bäst i att flytta om han inte vill vara hemlighetsfull hela sitt liv. Det är svårt att ändra den stora massans uppfattning om magi.

Sist men inte minst, öprovinsen Luceria hemlighet. År 1409 grundade den luceriske sjökaptenen Oliwa Pontacour en lucerisk koloni norr om Mordinan och döpte den till Mariura. Kolonins centralort heter Arny och även om den i säg inte är mycket för världen har den kommit att få en nyckelroll i världspolitiken. I Arny finns det svavel och svavlet används för att skapa svartkrut. Mariura har den enda fyndigheten med svavel som är hittats i världen vilket är anledningen till deras särställning. Luceria har delat med sig av sin upptäckt (sålt det dyrt). En vapensmed vid namn Angelco Carspa uppfann de första krutvapnen i slutet av 1400-talet. Idag är det de krutvapen som tillverkas av Norrkompaniet och dvärgfamiljen Taur som är ledande på marknaden. De krutvapen som används idag togs fram under 1530-talet och kallas för backlingvapen (backlingpistol och backlinggevär). Varje vapen tillverkas för hand och är därför både kostsam och unik. En soldat som utrustats med ett backlingvapen kallas för en backliatt.

Andra nymodigheter är tubkikare, klockor (i torn), tryckpressar och kyrkans Röda bok.

Bastion Tiblec
notarie vid furst Gideon X hov

_ _ _

Detta är alltså en uppfrächning av det tidigare inlägget. Annars är allt det samma och vi ska göra ett nytt försök att spela. Denna gång är det inte Svavelvinter som står för dörren. Istället ska vi rikta in oss på intrig- och samberättandespel där vi ska bränna av alla officiella gratisäventyr som har getts ut till Gemini (7-10 stycken, tror jag).

Annars, inte mycket. :gremsmile:
 
Top