Nekromanti Gemini-frågor

Zire

Swashbuckler
Re: Gemini-frågor (spioler)

När vi ändå pratar om Gemini så undrar jag fortfarande hur en improviserad besvärjelse övergår till att bli en inlärd... Det täcks, otrevligt nog, inte av reglerna.
Jag fattade det som att en besvärjelse övergick till en inlärd då magikern hade tid att fundera igenom besvärjelsen, till skillnad mot om magikern kommer på besvärjelsen samtidigt som denne ska utföra den.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Gemini-frågor (spioler)

Jag fattade det som att en besvärjelse övergick till en inlärd då magikern hade tid att fundera igenom besvärjelsen, till skillnad mot om magikern kommer på besvärjelsen samtidigt som denne ska utföra den.
Mjo, det känns ju rimligt, men det står aldrig i boken. Vår SL. till exempel, gjorde nåt hemmabygge till system som innebar att man fick lära sig den nya besvärjelsen "gradvis", vilket i praktiken innebar att man fick spendera 2-4 spelmöten med att plugga in den och gärna använda den upprepade gånger...

Jag skulle hellre köra binärt, som du antyder. Antingen är besvärjelsen spur-of-the-moment-improvisation, eller så är den det inte.

Andy

Vila i frid
Imorgon kväll är det inbokat för vårat första spelmöte i Gemini.

Jag kommer att skapa en tråd i Körniker&spelrapporter så kan ni som är intressade följa med där. Jag kommer också förklara hur vi använder världen. Reglerna kör vi rakt av. :gremlaugh:

krank

Det ser jag fram emot!

Eventuellt kanske jag försöker få vår Gemini-SL att läsa där också, så kanske det blir någe här också...

//Krank, som skulle ha spellett själv om det inte vore för hans planerade CoC, Scriptura, Gestalt och Hellboykampanjer

Andy

Vila i frid
Re: En annan regelfråga?

Borde man inte kunna vända på T20 slaget, som en Pendragon (tror jag att det är).

Så, säga ätt Émille av Cavala har 15 i Rida. Hon ska hoppa över en mur och ska slå ett slag för sin färdighet. Hon slår 5 på en T20. 15-5=10. Hon får 10 i effekt. Så är det enligt reglerna. Istället så visar tärningen 5 så är effekten 5, skulle man slå 12 så är effekten 12 inte (15-12=3) 3. Man slipper räkna helt enkelt. Men självklart måste tärningens resultat understiga färdighetsvärdet. (Jag vet att Fading Suns gör likadant).

Mycket av handlingarnas lyckandehetsgrad bygger ju på effekten så jag tycker att det kan vara ett smart drag. Vad tycker du?

Rickard

Urverk speldesign

Så, säga ätt Émille av Cavala har 15 i Rida. Hon ska hoppa över en mur och ska slå ett slag för sin färdighet. Hon slår 5 på en T20. 15-5=10. Hon får 10 i effekt. Så är det enligt reglerna. Istället så visar tärningen 5 så är effekten 5, skulle man slå 12 så är effekten 12 inte (15-12=3) 3. Man slipper räkna helt enkelt. Men självklart måste tärningens resultat understiga färdighetsvärdet. (Jag vet att Fading Suns gör likadant).
Jag tycker att det är toppen att du inför sådant, men hur går perfekta slag till? Gör man en Fading Suns så blir det perfekt om man slår på sitt färdighetsvärde, och då kanske effekten dubblas?

Sedan blir det lite kosmetiska nackar, typ att man aldrig kan jubla över ettan, utan måste först tänka till vilket färdighetsvärde man har. Min spelgrupp i EDoD jublar fortfarande över ettor (jag har snott från Fading Suns). En annan "nackdel" är att man aldrig kan få 0 i effekt, om det nu är något man eftersträvar.

/Han som undrar om det kallas Pendragonsystemet någon annanstans eller om det är en forumsgrej

krank

Jag tycker att det är toppen att du inför sådant, men hur går perfekta slag till?
Tja, "Perfekta Slag" må vara roliga ur spelsynvinkel, men de är sällan särdeles givande ur trovärdighetssynvinkel.

Jag skippar dem gärna, och adopterar idén rakt av =)

//Krank, som använder ett sådant system i snart sagt vartenda system han använder - den vanligfaste husregelmodden för BRP-baserade eller -liknande spel

Andy

Vila i frid

Som jag har förstått det så finns inte perfekta eller fummelslag i Gemini, men jag kanske har missat det kapitelbiten.

Men oavsett så vill jag inte ha perfekta slag (eller fummel). Så det gör inget. :gremlaugh:

Det är väl förresten bra att man inte kan få 0 i effekt. En effekt måste väl vara positiv eller negativ. :gremconfused:

Zire

Swashbuckler

Mja, det står om det på sidan 49, men jag tror inte att det är så nödvändigt. Det var väl möjligtvis i strid man kunde ha haft nytta av det, men striderna var så pass dödliga ändå.

Att läsa av effekterna "baklänges", direkt från tärningen var smart, det lånar jag.

Andy

Vila i frid

Jag har ersatt vapnens skadevärde (som typ är 6 för ett bredsvärd) med en tärning istället. Jag tycker att det blir lite för dödligt om man träffar med 1 i effekt plus vapenskadan på 6 ger en effektiv skada på 7 direkt. Det är ju den minsta skadan som ett bredsvärd kan göra. Så ett bredsvärd har 1T8 istället. Då kan den ge en Skråma i skada (vilket den inte kunde förut) men samtidigt kan den ge lite mer. Men det är alltså 1T8 (+Skadebonus) + effekten. Det blir dödligt. På med rustningarna grabbar! :gremlaugh:

Nästan lite synd att cellentertainment inte finns kvar. Det var ju tänkt att dom skulle ta över Drakar och Demoner. Då hade det aldrig blivit någon Trudvang men det kunde ha blivit ett grymt Ereb Altor, kanske.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.

Jag har för mig att vi spelade med skadevärdena som de var, de gav lite speciell känsla till spelet. :) Skulle jag ta upp det igen så hade jag nog norpat din regel dock.

Rickard

Urverk speldesign

Jag har ersatt vapnens skadevärde (som typ är 6 för ett bredsvärd) med en tärning istället. Jag tycker att det blir lite för dödligt om man träffar med 1 i effekt plus vapenskadan på 6 ger en effektiv skada på 7 direkt. Det är ju den minsta skadan som ett bredsvärd kan göra. Så ett bredsvärd har 1T8 istället. Då kan den ge en Skråma i skada (vilket den inte kunde förut) men samtidigt kan den ge lite mer. Men det är alltså 1T8 (+Skadebonus) + effekten. Det blir dödligt. På med rustningarna grabbar!
En tanke kan vara att vapen istället ger en bonus till färdighetsvärdet, precis som ett par bra dyrkar kan ge bonus till Låsdyrkning. Det medför att du kan göra ett i skada med alla vapen men att chansen att göra mer i skada blir större med större vapen. Värdet kan även inbegripa en abstrakt regel på vapenlängd.

Sidoeffekten blir då att, om rustningar drar av på skadan, så kan man se det som att de minskar chansen för att lyckas med slaget, men lyckas man så gör man det istället rejält. Man kan aldrig göra en skråma mot någon i helrustning. En klar nackdel blir att strider mellan två stycken med låga färdighetsvärden blir extreeemt långa och oändliga om de har rustningar på sig.

/Han som erkänner att han faktiskt föreslår tankar ur sitt eget system

krank

Jag tycker att det blir lite för dödligt om man träffar med 1 i effekt plus vapenskadan på 6 ger en effektiv skada på 7 direkt.
Tja, det beror ju lite på vad för stil man vill köra. Jag gillar ju när man faktiskt uppmuntras att hålla sig borta från strid.

Strid ÄR dödligt i verkligheten. Ingen person med vett i skallen ger sig frivilligt in i slagsmål - för att inte tala om en knivfajt.

Zire

Swashbuckler

Jag håller med. Även om en RP är bra på strid och rustad så bör denne inte ge sig in i onödiga strider, för det behövdes inte många oturliga slag innan man dog. Det gav en mycket speciell känsla över striderna som passade världen väldigt bra.

Andy

Vila i frid

Men samtidigt tycker jag att det är orimligt att ett bredsvärd inte kan göra en Skråma (om inte motståndaren har 29 eller mer i Fysik). Jag har också funderat mycket runt detta och tycker att T3, T4, T6, T8 och T10 ger en mer "trovärdig" känsla. (Det blir mer "speligt också om man gillar att slå tärningar, det enda som är synd är att man blandar in andra tärningar i ett spelsystem som helt och hållet använder T20).

Jag tycker också att det blir dödligt ändå. Om jag jämför med Expert: Drakar & Demoner eller 91:ans utgåva så har Gemini tillägget med effekt. Slår man ett bra färdighetsslag på sina stridsfärdighet så ger det en konkret positiv bonus direkt. Bredsvärdet kan ju ge 1T8+13 om rollpersonen får till ett bra slag. :gremlaugh:

Men det kan också bli 1T8+3. Beroende på om svärdssvingaren har är bra på att slåss så kan han ge fruktansvärda skador. Säga att han har 15 i enhandssvärdsfärdigheten så kan han åsamka en skada på allt mellan 2 och 23 (mini och max för 1T8+effekt). Detta är utan ev. Skadebonus. :gremshocked:

krank

Tja... Jag har ju ett gäng skäl varför jag inte gillar det - ett extra tärningsslag helt i onödan, en massa olika sorters tärningar, sänkt dödlighet, att man faktiskt inte åsamkar språmor med bredsvärd sådär jätteofta i verkligheten heller, och så vidare. Men i slutänden är det din mod, och trivs du med den så har jag egentligen inget att invända så länge jag inte har dig som SL =)

Andy

Vila i frid
Re: Jag har inte bestämt mig

Men det som är skönt med forumet är att man får nya infallsviklar, argument osv. :gremlaugh:

Jag har inte bestämt mig helt och hållet. Då har helt klart en poäng med att det endast är ett tärningsslag. Det är ett riktigt grymt argument. Och om motståndaren har rustning så kan svärdet ändå abbsa skada så att hugget ger en skråma.

Men en följd fråga. Som jag har uppfattat reglerna kring det här med att sikta mot en specifik kroppsdel så kan spelaren välja om han siktar på huvudet (kostar 5 effekt) efter att han slagit sitt färdighetsslag. Jag har alltid kört med att detta ska deklareras innan spelaren rullar tärningen (typ gamla drakar). Hur ska det vara? Jag har inte bestämt hur jag ska göra.

/ Anders, som tycker det här är den bästa tråden han någonsin startat. :gremwink:

krank

Re: Jag har inte bestämt mig

Men en följd fråga. Som jag har uppfattat reglerna kring det här med att sikta mot en specifik kroppsdel så kan spelaren välja om han siktar på huvudet (kostar 5 effekt) efter att han slagit sitt färdighetsslag. Jag har alltid kört med att detta ska deklareras innan spelaren rullar tärningen (typ gamla drakar). Hur ska det vara? Jag har inte bestämt hur jag ska göra.
Det rimligaste i mitt huvud (pun intended) är att man alltid deklarerar vad för slags attack man gör innan man gör den. Det är inte som att man först kan hugga och sedan bestämma att "visstja, förresten, det var mot huvudet". Att man kan deklarera detta efteråt känns som en rent "spelig" grej, och nu menar jag spelig som något negativt. Eller ja, spelig som i inte-rimligt-utan-bara-del-av-abstrakt-strategisk-mekanik-utan-direkt-koppling-till-spelvärlden. Och det finns det ju folk som tycker om, har jag hört.

Osbjer

Warrior

Jag har aldrig hört talas om rollspelet i fråga men jag har en del frågor och invändningar.

Om tärningens utfall är samma som effekten (och inte differensen) kan effekten aldrig bli större än 20 (förutsatt att man inte alltid misslyckas på 20, då blir den 19). Det finns alltså inget incitament att skaffa högre färdighetsvärde, fast å andra sidan kanske man inte kan få så höga färdighetsvärden.

Dessutom undrar jag hur mycket skada man tål. En person med FV 10 och ett vapen med skadebonus 5 (om detta nu är rimligt) har ett väntevärde på skadan på ungefär 5. En person med FV 20 och samma vapen har ett väntevärde på ungefär 15. För den matematiskt intresserade kan väntevärdet (om skadan nu är tärningsslaget plus vapnets bonus) beräknas med E(skada)=f(2s+f+1)/40.

Jag tycker det låter som väldigt mycket skada, men jag vet å andra sidan inte vet jag inte hur parering eller absorbering sker eller hur mycket skada en person tål.

Hela idén med effekt låter intressant om det går smidigt att använda. Jag försökte ladda hem filerna från EDoD, men hade nekad åtkomst :gremcrazy:

/j

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

"Om tärningens utfall är samma som effekten (och inte differensen) kan effekten aldrig bli större än 20 (förutsatt att man inte alltid misslyckas på 20, då blir den 19). Det finns alltså inget incitament att skaffa högre färdighetsvärde, fast å andra sidan kanske man inte kan få så höga färdighetsvärden."

I Pendragon gör man på det viset att värden över 20 ger en bonus på effekten motsvarande det överskjutande värdet. Har du till exempel FV 25 och slår en nia räknas det som effekt 14.