Nekromanti Gemini-köpvärt?

Conan

انتفاضة
Jag har spelat DoD i ungefär 7 år och funderar nu på om man ska köpa Gemini! Tycker världen låter väldigt intressant ( gillar den mörka stämmningen ), men vad tycker ni som gemini spelare är plus och minus med det här spelet?

Och är äventyren som finns på cell:s hemsida till gemini bra? Eller är det bara en massa enkla nybörjaräventyr? Vill inte läsa dem själv eftersom jag inte vill Spelleda!

Hobert

Warrior
Hej hej!

Om du gillar mörk stämning så kommer du förmodligen att gilla Geminis värld. Dess stämning är nämligen mörk och dyster. Tiden är verkligen mörk medeltid. Själva spelet är annars rätt flexibelt, och är tänkt att vara Low-fantasy. Äventyren blir mer detektivartade än våldsbenägna, då strider är farliga i Gemini(Räkna med minst ett par fingrar), men även därför att det är så spelet är. Många har klagat på att stridssystemet är FÖR farligt, men om man håller med är det bara att ladda hem Archers system för strid, eller ändra i reglerna. Själva grundboken är väldigt snyggt gjord, och innehåller mängder med intressanta äventyrsförslag. Cell lyckas verkligen förmedla den eländiga känslan som präglar Geminis värld till läsaren genom snygg layout och små noveller. Det finns kanske inte riktigt så mycket info om provinserna som världen är uppdelad i som man hade önskat. Ett tips från mig är dock detta: Tycker du spelet verkar kul så köp det, och jag tror inte att du kommer att ångra dig. Håll dig dock borta från de två suplement som Cell givit ut hittills: Orchild och Den mörka magin. Den första tycker jag inte lyckas fånga "Gemini stämningen", och den andra är inte värd pengarna, då man enkelt kunde ha tänkt ut det som stod däri själv.

Äventyren som Cell ger ut gratis är i vissa fall utmärkta! De håller alla god klass, men vissa står ut mer än andra. Tyvärr bygger några få på ungefär samma idé, fast i olika tappning, men har man lite förbiseende med detta är det inget problem. Själv tycker jag att ett av äventyren jag har spellett var mycket bättre än de andra, nämligen "Vilddjurets son". Detta äventyr har mycket god stämning.

[Hobert]

Archer

Swashbuckler
Ska bara påpeka att mitt stridssystem inte gör striderna ofarliga, tvärtom, men det är lite mer balanserat. Rustningar skyddar lite bättre än vad de normalt gör i gemini. Och när det gäller övrig i Gemini så kan jag bara ge det tummarna upp (förutom alla stavfel). Har spelat DoD sedan tidens begynnelse (82 eller 83?) och kan bara säga att är man nu ute efter lite mörk fantasy och ledsnat lite grand på DoD så är Gemini ett mycket intressant spel. Särskilt då det ger många möjligheter till kampanjer där handlingen ligger betonat på rollpersonerna och spelandet av deras karaktärer istället för att kuta runt och bekämpa shagul, vitcotnik med mera.
Kan nämnas att min andra del till Mörkrets öga; Tårar i mörkret utspelar sig i en liten by på landet och en försvunnen pojke spelar en central del i det (ska inte avslöja mer). Detta äventyr är under arbete och jag vet inte när det blir färdigt, men det är säkert att det kommer kräva mycket ROLLspelande för att spelarnas rollpersoner ska kunna ta sig igenom det då det är långt från standard fantasy äventyr.

/Johan

Rach

Veteran
jag tycker att du ska sluta och fundera på om du ska köpa gemini.
köp det!!!
den mörka stämmningen är as skön.
jag har spelat några av de äventyr som finns på cell:s sida och jag tycker att de är helt spelvärd (jag var inte sl).

Rach

Veteran
Jag har också spelat vilddjurets som, men dock inte som sl.
Jag tycker att det uppdraget var j****t kul...

/Rach