Konstruktiv kritik i all ära, men att bara spy galla på något utan att ens motivera varför man tycker som man tycker är inte särskilt intelligent, och det lär inte vinna en någon större respekt och akting precis. Jag ämnar trots detta försöka bemöta Horus lösryckta påståenden. För det första, varför skulle spelvärlden vara svart-vit? Majoriteten av världens befolkning bor ju i fursteprovinsterna och tror sålunda varken på gud eller på mörkret, och dessutom så beskrivs ju faktiskt mörkret och dess historia ur mörkrets synvinkel i kapitlet om det i grundboken. Mörket har trots allt lyckats ta över en hel provins, så helt jätteförkastligt kan det ju inte framstå som, i så fall skulle inte så många männiksor förlja det av egen fri vilja. Personligen så tycker jag att mörkrets budskap mest påminner om nyliberalismens... För övrigt så är inte kyrkan alltför trevlig heller, inkvisitionen använder sig ex. av ganska brutala metoder och har varit ännu värre en gång i tiden och ordensriddarna mosar väl alla som gör ett seriöst försök att tänka själva. Kyrkan i Gemini påminner ju om den i Europa när den var som väst, med häxjakter och hela köret, varför den inte framstår som så värst jättetrevlig den heller. Vad gäller stridssystemet så är det väl ungefär samma system som gamla hederliga äventyrsspel hade i ex. klassiska DoD och Kult, och min rent personliga åsikt är att det är det enda system i dag som lyckas med att vara extremt snabbt utan att vara orealistiskt. Angående färdighetssystemet så tycker jag att det är klart mycket bättre med breda kunskapsområden istället för de snäva färdigheter som fanns i ex. DoD (som exempel kan tas att man hade en separat färdighet för varje vapen-Hur stor är egentligen skillnaden mellan ett bastardsvärd och ett bredsvärd). Att en rollperson kutar runt med FV 18 i något svärd och FV 2 i sköld och slagsmål är bara orealistiskt. För övrigt är inte systemet något absolut, Gemini har en exremt cool värld och ett system som i varje fall i stort är jävligt bra. Är det något man inte gillar är det bara att ändra på det helt enkelt, jag betvivlar att Cell kommer och slår dig för att du bestämmer att det ska finnas fler färdighetsområden e.dyl. Själva huvudsaken med Gemini är ju ändå världen, sedan kan folk sitta och köra med alltifrån Mutant 1-systemet till Eon regler utan att någon blir särskilt irriterad över det.
"När allt kommer omkring är det äventyret som betyder något"-Gertrude Stein
/Odd
/Odd