Nekromanti Gemini

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag hade föredragit ett system som överhuvudtaget inte innehöll magi som gör direkt fysisk skada. Förbannelser och dylikt som fungerar på lång sikt (inte mätt i handlingsronder!) hade varit mer stämningsfullt och gett mer möjlighet till äventyr.
Jag ser egentligen inte varför det ena skulle utesluta det andra. Jag skulle själv vilka se ett system som är skalbart, och där man vinner på att ta lång tid på sig - dvs, någon som är helt sjukt bra kanske kan få nån att börja brinna på ett ögonblick, men normala jäkla magiker får nöja sig med att spendera några timmar i ett rum täckt av underliga symboler för att tända ett ljus...

Geminis system behöver modifieras, visst - men jag gillar riktningen det rör sig i.

PAX

Jordisk Äventyrare
Dysterfjantasy å Antihjälts...

Var länge sen jag läste Gemini. Boken står här någonstans och samlar damm. I alla fall - om Gemini är ett mörkt och dystert fantasylir med mörka alver och dödsförbannade (!) dvärgar så borde en av fantasyn´s största antihjältar passa där. Elric! Jag har inte spelat rollspelet sedan 80-talet men jag antar att det har ungefär samma mörka färgtoner i spelmiljön. Så behöver du mer inspiration till kampanjen är kanske Stormbringer rollspelet för dig.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Gemini [OT]

god magi i form av "magi för rättrogna" har jag inga regler för.. än i alla fall.
/Han tycker att det bara borde vara att döpa om "Ars Arcana" till "Tro" och säga att det är rollpersonens närhet till sin gud

Rickard

Urverk speldesign
Tonåringen mot metallalven [OT]

I Gemini spelar du en lirare med lera upp till knäna i duggregn i mörker och elände. I WoD spelar du Stålmannen i mörker. Det finns en sublim skillnad där.
Jag tror snarare att i Gemeni har man inget att känna igen sig i (likt generiska fantasyspel) medan i Vampire (en teori som Rising lade fram på forumet) handlar det om analogier till tonårsproblem, vilket alla känner igen.

/Han gillade den idén så mycket att han ännu kom ihåg den, säkerligen flera år senare

Rickard

Urverk speldesign
Re: Gemini [OT}

Själv uppfattade jag det inte riktigt så men visst, du kan ha rätt. Det jag gillade var nog mest att de hade en approach jag inte sett i fantasy tidigare. Jag gillade bl.a att skada alltid "kostade" lika mycket, vilket medförde lite balans. Om jag skulle spelleda DoD nån gång skulle jag nästan garanterat rycka magisystemet från gemini istället.
Schysst att du tycker det. Jag använder samma princip i mitt EDoD-system. :gremwink:

/Han som kanske borde härta ner sig lite i OT:andet

Johan K

Gammal & dryg
1. Knyta ihop rollpersonerna med huvud-plotten på nåt sätt... att spelet skulle vara en enda stor supermaffig kampanj "to save mankind.. eller inte", typ.
Ja, jo det vore ju intressant om amn kunde göra nått sådant.
Fastå´andra sdian så skulle det kännas lite väl maiffigt i början, oman knöts ihop i storryn dirket på det sättet.

2. Göra en vettig layout.
Var den så illa ??
Har för mig att den var inte så ila pinkad. Fast å´andra sidan så kan man ju inte sådär ämlasn mycket om layouting & sådant..

/ Johan K, som kom hem ifrån extrajobbet för en stund sedan.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Det är bara regn hos mig (ot)

Andra lämpliga besvärjelser:
Tröska gröt
Bränna kråka
Skäkta skäkta
och
Slå katten ur tunnan
Följt av:

Bryta torv
Samla ved
Dö i sot
Hacka flis
Gryna malt
Samla träck
Äta jord
Hetsa pöbel
Bränna häxa
Stånka korv
Stapla dräng
Snaska kotte

Nej, vänta nu.... det sista tillhör sånt där "annat" rollspel nu igen.

/Anders

krank

Var den så illa ??
Har för mig att den var inte så ila pinkad.
Löptext som fortsätter i marginaler... Väldigt illa, nästan oförlåtligt. Nästan oläsbart.

Johan K

Gammal & dryg
Löptext som fortsätter i marginaler... Väldigt illa, nästan oförlåtligt. Nästan oläsbart.
Ah, ok..
Då är jag med. Kan väll hålla med om att det kansek ine är så lyckat nä.
Komemr som sagt knappt ihåg hur det ser ut i boken, var ett bra tag sedan som man läste den

Dimfrost

Special Circumstances
Löptext i marginalerna är illa, men jag skulle säga att typsnittsvalet (pseudo-fraktur) på stämningstexterna och den mörkgrå bakgrunden på marginaltexterna i världskapitlet är värre.

/Dimfrost

Arfert

Facit
ja jag förstod inte hur de tänkte där... är ju en helt annan sak om huvudtexten löper i den breda spalten, och sen har man exempel och andra extratexter i den smalare. Hade de gjort så harde det vart OK (även om jag inte bläddrat i Gemini på flera år, så det är kanske andra skumma grejer jag inte minns...)

krank

Mjo, det är ju så att säga kutym när det gäller layout. Ögat är vant vid att bearbeta marginaler som "ovidkommande för brödtext", typ - och då är det helt sjukt dåligt ton att försöka bryta med det.

Om Geminilicensen någonsin plockas upp av någon, om det skriva en andra utgåvan av grundboken, hoppas jag på att de fixar den biten.

(Och visst vore det hur coolt som helst med en andra utgåva - borde det inte gå att göra ett projekt av det? Vem äger licensen idag?)

Big Marco

Läskig
Jag snackade med Stefan om det med layouten och det var mest ett olyckligt misstag. Det var tänkt att brödtexten skulle gå i normalspalter och lullull i smalspalten, men det gick inte att få ihop, så efter panik och tidsbrist så flängdes allt in, i princip, för att inte missa deadline för tryck.

Jag har för mig att detta märks, att vissa kapitel och delar har rätt tänk medan andra helt saknar detta.

krank

Jag snackade med Stefan om det med layouten och det var mest ett olyckligt misstag.
Ah, då fick det sin förklaring. Nåja, det är feligt att mänskla, som en blivande kollega till mig råkade säga.

Arfert

Facit
ok, det var ju trist att de inte hann... fast om det hade vart jag hade jag hellre flyttat fram deadline med ett par dar...

Arfert

Facit
jag antar att det är upphovsmännen själva som äger den, om de inte sålt den i smyg.

Big Marco

Läskig
Re: Text och layout

Fast jag tror inte att det var tidsbrist på det sättet, utan snarare att texterna var inte skrivna för att stödja den tänkta layouten. Vi hade fö samma problem i Neotech v2 där vi har 2/3-yta för brödtext och 1/3 för "annat" låst i layouten. Det är skitsvårt att få det bra när layouten styr innehållet.

Så aldrig mer en layout som dirigerar texten.

Arfert

Facit

nej, layouten måste naturligtvis anpassas efter innehållet, inte tvärtom.. även om det GÅR om man är lite erfaren (man åker ofta på sånt när man designar magasin till exempel). Men då blir det ju mer fixande...

krank

Bäst vore det ju om man hade kontinuerlig dialog, så att de båda utvecklades i takt med varandra... Fast det är ju såklart svårare ju fler personer som är inblandade...

Arfert

Facit

Ja, det är ju såklart en bra metod, men man ska nog inte begränsa textförfattandet för mycket, det är ju ändå innehållet som är det vikiga.