Nekromanti Geminis metaplott

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag och ett litet utvalt fåtal till gillar ju fortfarande det gamla Gemini - spelet är nog antagligen det bästa jag läst vad gäller fantasyrollspel; en rätt unik känsla av lera, mörker och skitighet och med en väldigt unik och charmig metaplot baserad på den kristna kyrkan. Alla andra fantasyspel använder sig ju av olika polyteistiska religioner vad gäller den religiösa multiplotten. Av någon anledning är det mer OK att ha en existerande Oden eller Zeuskopia som faktiskt "objektivt" existerar i världen än att ha den kristna guden. Ju mer jag tänker på hur coolt det är med en rollspelsvärld baserad på katolicismens världsbild desto mer gillar jag det.

Nå, litet sidospår... Jo, det blev ju olyckligtvis så att Cell visade sig vara, hur ska vi säga, något otaktiska vad gäller delar av sin utgivning och hela projektet rasade ihop som ett korthus.

Och samtidigt är det väldigt tydligt att gemini var tänkt att ha en rätt stark metaplot, med tvillingarna och Järnporten och allt vad det var. Spelet är råtufft, men jag undrar:

* Finns det någon som faktiskt använde sig av metaplotten i spel? Hur då?

* Är det någon som har en aning om hur framtidsplanerna egentligen såg ut? Plotten har ju bara börjat...

Andy

Vila i frid
Tillsammans med Krank är jag en utalat hårdbeundrare av Gemini.

Jag har försökt använda mig av metaploten när jag skapade ett äventyr till Gemini. Men jag sjösatte aldrig det hela. Men det finns sparat någonstans.

Jag har ingen aning om vart Cell ville ta sin plott. Jag har däremot förstått att Cell-gänget var tänkta att ta över Drakar och Demoner efter '91:an och innan Chronpia. Synd att det inte blev så (kanske). :gremlaugh:

Arfert

Facit
Re: Geminis metaplott OT

Nej "alla andra" fantasyspel gör det INTE. I Saga finns det bara en religion i de flesta länder man är spelar i (som är löst byggd på katharerna i medeltida Frankrike). Och det är bara barbarer som tror på flera gudar...

Arfert

Facit
Jag har sagt det förr, men om jag vart Cell hade man SPELAT metaplotten, hela spelet hade vart en enda kampanj, ungefär som i Pendragon. Där spelarna vart intimt inblandade i plotten. Och det tar slut när/om Järnporten öppnas, typ...

Som det blev kändes det som att spela bonde i Pendragon... det händer coola grejer på en annan nivå, men det har inget med mig att göra, eller kan påverka.

krank

Re: Geminis metaplott OT

Arfert said:
Nej "alla andra" fantasyspel gör det INTE. I Saga finns det bara en religion i de flesta länder man är spelar i (som är löst byggd på katharerna i medeltida Frankrike). Och det är bara barbarer som tror på flera gudar...
OK, "de flesta andra fantasyspel, i den mån de har gud/ar öht" då.

krank

Arfert said:
Jag har sagt det förr, men om jag vart Cell hade man SPELAT metaplotten, hela spelet hade vart en enda kampanj, ungefär som i Pendragon. Där spelarna vart intimt inblandade i plotten. Och det tar slut när/om Järnporten öppnas, typ...

Som det blev kändes det som att spela bonde i Pendragon... det händer coola grejer på en annan nivå, men det har inget med mig att göra, eller kan påverka.
...och vissa av oss gillar sånt. Jag avskyr egentligen att vara Huvudperson när jag spelar. Vem är egentligen "huvudperson" i vår värld? Just det, vår värld har inga "huvudpersoner". På sin höjd är man huvudperson i sitt eget liv. Sedan finns det folk som gör häftiga eller viktigare saker någon helt annanstans, men det kan inte jag påverka så mycket.

Arfert

Facit
tja.. LITE kunde man väl få påverka, i alla fall som i Enemy Within-kampanjen... Nu kändes det som att spela CoC, utan att nånsin få träffa en kultist eller Old One.

krank

Arfert said:
tja.. LITE kunde man väl få påverka, i alla fall som i Enemy Within-kampanjen... Nu kändes det som att spela CoC, utan att nånsin få träffa en kultist eller Old One.
Äh, kultister kunde man väl träffa, men jag tycker egentligen att Old Ones, de kan man kanske få träffa en precis innan en typ flera år lång kampanj tar slut. och då bara genom dimma. I mörker. Och bara tentaklerna.

Jag avskyr verkligen Pulp-varianten av CoC, där man indiana-jönsar sig mellan tentakler och beväpnade kultister. Om jag finge spelleda CoC skulle jag dra ut på det obehagliga och lägga mig närmare de mer jordnära av gamle kärlekshantverks kreationer; eller kanske inte jordnära som sådana, men mindre konkret och mer bara konstigt flum man inte förstår så mycket av och sen blir man galen.

soda_UBBT

Warrior
Stämmer upp i lovsången. Gemini var och är jävligt tufft. Lite väl tilltagen och svårhanterad metaplott som inte riktigt kändes helt genomarbetad gjorde väl att nästan alla, författaren inräknad, lät den vara och koncentrerade sig på annat gött.

Som fantasyspel och rollspelsbok var Gemini i form och innehåll helt klart det mest smakfulla svenskt rollspel producerat.

soda_UBBT

Warrior
Arfert said:

Jag instämmer, det hade nog vart den bästa lösningen med den metaplotten.

krank

soda said:
Som fantasyspel och rollspelsbok var Gemini i form och innehåll helt klart det mest smakfulla svenskt rollspel producerat.
Det enda jag egentligen kan kritisera vad gäller Geminis form är väl att man lät texten löpa i sidokolumnen. Det kändes rejält stört, minst sagt. Sedan saknades en del grejer, t.ex om att lära sig nya besvärjelser, men överlag var det helt sjukt bra.

Zire

Swashbuckler
Vi använde oss inte av metaplotten när vi körde (eller man får väl säga att vi hade den extremt i bakgrunden). Anledningen var att jag var rädd att vi skulle paja den, så att det skiljde sig åt.

Skulle jag köra Gemini idag så skulle jag använda tvillingarna, Cyrus, Dantero, Lazarus, Ketura och de andra "betydande" SLPna ganska öppet och låta deras handlingar jämtemot varandra påverka världen ganska tydligt och kraftigt även om spelarna inte kan påverka nämnvärt i början.

Så jag skulle nog (och jag blir mer och mer sugen nu när jag bläddrar i boken) binda ihop en hög av SLPs vars mål motiveras och påverkas av de ovannämnda SLPna, fast de inte egentligen påverkar så mycket tillbaka. Då har rollpersonerna någonting att knyta upp sin bakgrund och reagera på. Det kommer dock nog aldrig att bli ett lyckligt slut på metastoryn, då allting känns upplagt för att gå åt skogen...

vandraren

Swordsman
Jag vill också instämma i hyllningskören! Gemini är ett mycket bra spel; ganska strömlinjeformade regler (fast ändå välbekant BRP), väldigt fritt magisystem och en mysigt mörk värld. Dessutom är Gemini ett verkligt föredöme när det kommer till plothooks som är skrivna i små rutor på nästan varje sida, med små bilder därtill.

Jag har aldrig haft något problem med metaplotten eftersom den för mig bara utgjort en kuliss. RP sysslar ju inte med sådana episka saker, iaf inte som nybörjare. De äventyr som kommit till Gemini förstärker det intrycket; de har inget med metaplotten att göra. Jag tycker absolut inte att det är någon svaghet, det gör ju bara tiden RP lever i ännu mera ödesdiger och cool. Spelarna vet ju att apokalypsen verkligen är nära.

Man skulle ju kunna avsluta en jättelång episk Gemini-kampanj med att ge sig i kast med Malachdrim, Lazarus och Cyrus, men efter det skulle spelet vara hyfsat "förbrukat". Tyvärr så tycker inte mina spelare om Gemini alls, så varken episka eller grisodlar-äventyr står på agendan inom den närmaste tiden. =(

Organ

Out of time, out of mind
Jag har inte ens bläddrat i Gemeni, så är det någon så kan redogöra för vad metaplotten går ut på?

/Anders

Andy

Vila i frid
Hade vi inte en exakt likadan tråd för säg, 2 1/2 månad sen. Jag känner igen varje inlägg. Jag skriver samma sak, Arfert skriver samma sak, Vandraren skriver samma. Skumt? :gremcrazy:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
För att inte tala om rollformulären. Antingen skrev man ut regelbokens (med nog med svarta utrymmen för att utarma en bläckpatron) eller använde de köpta (mönstrade, så de var omöjliga att kopiera, och dessutom tryckta på blankt jävla obrukbart papper!). De kunde definitivt vara mer användarvänliga.

Andy

Vila i frid
De köpta var snyggast i nordeuropa men krävde grispenna för att man skulle se vad som stod skrivet.

(En grispenna är en sådan man använder för att markera grisar och fäster alltså på grisars hud, det sa man när man var liten i alla fall ; ) )

Rickard

Urverk speldesign
Jag tänker använda mig av Geminis metaplott eftersom jag har vagt baserat nästa kampanj på den boken, för att testa ett magisystem. Rollpersonerna kommer att spela inkvisitorer.

Jag har spoilermärkt, eftersom några av spelarna huserar här på forumet, och eftersom jag nu skriver vad hela kampanjen kommer att baseras på.

Den Ende har delat på sig och är flera olika versioner av sig själv. Magiskolorna symboliserar dessa delar, där exempelvis illusionisten är gudens humor, elementarmagin dennes lekamen med mera. Rollpersonerna kommer att (ovetandes) vara inkarnationer av Den Ende och är de enda som kan hantera magin. Detta ska de inse innan den Slutgiltiga Drabbningen™.

Jag kommer att spela hela Gemini som en kampanj.
/Han som även bakat in TSoY:s keys i EDoD-systemet och ska speltesta de reglerna också