Jag och ett litet utvalt fåtal till gillar ju fortfarande det gamla Gemini - spelet är nog antagligen det bästa jag läst vad gäller fantasyrollspel; en rätt unik känsla av lera, mörker och skitighet och med en väldigt unik och charmig metaplot baserad på den kristna kyrkan. Alla andra fantasyspel använder sig ju av olika polyteistiska religioner vad gäller den religiösa multiplotten. Av någon anledning är det mer OK att ha en existerande Oden eller Zeuskopia som faktiskt "objektivt" existerar i världen än att ha den kristna guden. Ju mer jag tänker på hur coolt det är med en rollspelsvärld baserad på katolicismens världsbild desto mer gillar jag det.
Nå, litet sidospår... Jo, det blev ju olyckligtvis så att Cell visade sig vara, hur ska vi säga, något otaktiska vad gäller delar av sin utgivning och hela projektet rasade ihop som ett korthus.
Och samtidigt är det väldigt tydligt att gemini var tänkt att ha en rätt stark metaplot, med tvillingarna och Järnporten och allt vad det var. Spelet är råtufft, men jag undrar:
* Finns det någon som faktiskt använde sig av metaplotten i spel? Hur då?
* Är det någon som har en aning om hur framtidsplanerna egentligen såg ut? Plotten har ju bara börjat...
Nå, litet sidospår... Jo, det blev ju olyckligtvis så att Cell visade sig vara, hur ska vi säga, något otaktiska vad gäller delar av sin utgivning och hela projektet rasade ihop som ett korthus.
Och samtidigt är det väldigt tydligt att gemini var tänkt att ha en rätt stark metaplot, med tvillingarna och Järnporten och allt vad det var. Spelet är råtufft, men jag undrar:
* Finns det någon som faktiskt använde sig av metaplotten i spel? Hur då?
* Är det någon som har en aning om hur framtidsplanerna egentligen såg ut? Plotten har ju bara börjat...