[Notis: Skuldavbetalningar har skett]
Välkomna till kvällens sändning av Rutland Rapport.
I politiska nyheter. Kvällens topnyhet är att en skandal drabbat Hus Janus när det visar sig att husets skulder har överstigit dess ekonomiska tillgångar. I en panikrush tvingas Hus Janus sälja av stora delar av sina aktier i Gateway Industries och även dra sig ur Bifrons Incorporated. Det är oklart vad Hus Janus response mot Hus Hydran kommer att vara, men det lutar mot en öppen Fejd vilket i så fall kommer att deklarareras i Riksdagen ikväll. Säkerhetskollegiet varnar för att en möjlig fejd kan påverka interplanetära resor då husgardena är på full alert.
I övriga politiska nyheter,Rutlands Riksdag är sällsynt samordnade när en enig Riksdag beslutade att Rutland ska skicka en expedition till Destinikon Nova, en kejserlig koloni som försvann för över hundra år sedan.
I militära nyheter. Rutlands Riddarhus producerar två nya klasser av slagskepp! Det är hus Okenwall och Hus Illmortis som presenterade sina nya klasser av krigsskepp, som enligt insatta källor är åtminstone dubbelt så stora i tonnage som de största krigsskepp Rutlands skeppsvarv någonsin producerat tidigare. Med det här så har Rutland gått med i en exklusiv skara av Kejserliga planeter. Endast de interstellära bulklastarna och kejserliga Legiontransporterna är större. Hus Okenwall har producerat en trio av skepp medans hus Illmortis avslöjar att deras satsning ledde till två nya slagskepp. Rutland Rapport återkommer med sändning från invigningsceremonierna.
I övriga militära nyheter. Hus Argus satsningar på en ny kaparklass är ett totalt misslyckande! Efter en misslyckad testflygning i förra veckan uppdagades en härva av korruption, och det är svårt att se om Hus Argus satsning kommer att resultera i ens ett enda skepp.
Nu, en specialrapport från Kejserliga myndigheten för psykologiskt välmående. Med bådande Fejd bland de genetiska adelshusen utgår nu ett beslutat om extraordinära åtgärder. Därför, en 30 minuters specialrapport om Skrattande bebisar som leker på grönt gräs* med hundvalpar och kattungar.
*För asteroidkolonier, där undersökningar har visat att 23% av befolkningen inte vet vad gräs är, visas istället en alternativ sändning med barn som leker med kattungar i rena och välskötta tunnlar, där alla visar tecken på hög oxygenation, hydrering och balanserad kost. Detta för att maximera känslan av välmående och framtidshopp.
Fråga 1:
Destinikon Nova är en enligt legenderna en veritabel guldgruva av utrustning, information och material. Men expeditionen kommer att ha begränsad tid och det är därför viktigt att i förväg ha information om var expeditionen ska leta när de väl kommer fram.
- Söka information om de genetiska arkiven genom att gå direkt till källan som har mest information, den Genetiska inkvisitionen. Sammanlagt Politik+Underättelse slag. Varje rullad 1:a representerar Inkvisitionens uppmärksamhet. Ett esoterik slag neutraliserar ett antal 1:or.
- Det ryktas att gammal kejserlig utrustning har dykt upp genom smugglare. Jag skickar min flotta för att jaga ner smugglare och hitta information om Destinikons kejserliga garnison. Militär+Underrättelse. Riskerar att förlora skepp (speciellt om ens flotta inte har överväldigande eldkraft. Varje 6:a representerar ett smugglarskepp som får sina vapen neutraliserade innan de kan skjuta tillbaka).
- Söker information om Adamantium gruvorna genom mina handels kontakter. Men det gäller att inte ge ut för mycket information om vad jag egentligen letar efter, för det kan dra till sig skattletare och annat löst folk. Rulla ekonomi. Rulla Esoterik. Om man slår fler 1:or på ekonomislaget än man har framgångar på Esoterik har man råkat lämna ut information som lockar till sig skattsökare.
- Söker information om de genetiska arkiven genom mitt hus politiska kontakter. Rulla politik. Ingen nackdel förutom att man endast använder 1 stat.
- Gräver i historiska arkiv och hoppas att jag hittar något. Underrättelse. Låg risk. Random vilken skatt man får information om.
Fråga 2:
Pengar brukar alltid hjälpa. Oavsett om det representeras av dyrbara eller sällsynta gåvor, en dos anaklisi till en smugglar-matros på jakt efter dagens fix eller helt enkelt ett chip med en groteskt stor summa kejserliga krediter. Idealister och annat pack kallar det Mutor. För erfarna baroner så är det realpolitik, att de politiska kugghjulen kräver gott om smörjmedel är bara så det är.
Hur mycket resurser ger du dina agenter/diplomater/militäragenter till “gåvor”? (0-6 poäng. Lika mycket skuld)
Med en deklarerad fejd har också Hus Hydran och Hus Janus möjlighet att förbereda sig för helgens konflikt (
Svar lämnas dolt i PM):
- Samla mina politiska allierade. Varje hus har allierade lägre hus som kan bidra med militärresurser. Men det kräver politiskt
- Gör ett underättelse slag för att få mer information om var jag kan slå till och var min rival tänker slå till. Den som har flest framgångar kommer ha bättre möjlighet att koncentrera sina resurser. Mer underrättelse ger också möjlighet att slå till inte bara mot din rivals ekonomiska och militära resurser, men också deras politik och underrättelsetjänst.
Då Husen tillhör olika regioner kommer det inte att ske några spontankonflikter under veckan.