Genbaronerna från Rutland III

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,270
Location
Örebro
Men om ni istället för hot och vapenskrammel accepterar min utsträckta hand, och inser att jag bara har ert eget väl för ögonen, så kan vi tillsammans bygga ett starkare Rutland!
Med er ser jag ingen framtid för Rutland. Låt tiden utvisa om vi åter kan börja tala i mildare ton mot varandra. Tills vidare kan jag tänka mig att möta dig med kallt sinne och hjärta, om än jag låter vapnen vila.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,662
Location
Helsingborg
[Notis: Skuldavbetalningar har skett]

Välkomna till kvällens sändning av Rutland Rapport.

I politiska nyheter. Kvällens topnyhet är att en skandal drabbat Hus Janus när det visar sig att husets skulder har överstigit dess ekonomiska tillgångar. I en panikrush tvingas Hus Janus sälja av stora delar av sina aktier i Gateway Industries och även dra sig ur Bifrons Incorporated. Det är oklart vad Hus Janus response mot Hus Hydran kommer att vara, men det lutar mot en öppen Fejd vilket i så fall kommer att deklarareras i Riksdagen ikväll. Säkerhetskollegiet varnar för att en möjlig fejd kan påverka interplanetära resor då husgardena är på full alert.

I övriga politiska nyheter,Rutlands Riksdag är sällsynt samordnade när en enig Riksdag beslutade att Rutland ska skicka en expedition till Destinikon Nova, en kejserlig koloni som försvann för över hundra år sedan.

I militära nyheter. Rutlands Riddarhus producerar två nya klasser av slagskepp! Det är hus Okenwall och Hus Illmortis som presenterade sina nya klasser av krigsskepp, som enligt insatta källor är åtminstone dubbelt så stora i tonnage som de största krigsskepp Rutlands skeppsvarv någonsin producerat tidigare. Med det här så har Rutland gått med i en exklusiv skara av Kejserliga planeter. Endast de interstellära bulklastarna och kejserliga Legiontransporterna är större. Hus Okenwall har producerat en trio av skepp medans hus Illmortis avslöjar att deras satsning ledde till två nya slagskepp. Rutland Rapport återkommer med sändning från invigningsceremonierna.

I övriga militära nyheter. Hus Argus satsningar på en ny kaparklass är ett totalt misslyckande! Efter en misslyckad testflygning i förra veckan uppdagades en härva av korruption, och det är svårt att se om Hus Argus satsning kommer att resultera i ens ett enda skepp.

Nu, en specialrapport från Kejserliga myndigheten för psykologiskt välmående. Med bådande Fejd bland de genetiska adelshusen utgår nu ett beslutat om extraordinära åtgärder. Därför, en 30 minuters specialrapport om Skrattande bebisar som leker på grönt gräs* med hundvalpar och kattungar.

*För asteroidkolonier, där undersökningar har visat att 23% av befolkningen inte vet vad gräs är, visas istället en alternativ sändning med barn som leker med kattungar i rena och välskötta tunnlar, där alla visar tecken på hög oxygenation, hydrering och balanserad kost. Detta för att maximera känslan av välmående och framtidshopp.


Fråga 1:
Destinikon Nova är en enligt legenderna en veritabel guldgruva av utrustning, information och material. Men expeditionen kommer att ha begränsad tid och det är därför viktigt att i förväg ha information om var expeditionen ska leta när de väl kommer fram.

  1. Söka information om de genetiska arkiven genom att gå direkt till källan som har mest information, den Genetiska inkvisitionen. Sammanlagt Politik+Underättelse slag. Varje rullad 1:a representerar Inkvisitionens uppmärksamhet. Ett esoterik slag neutraliserar ett antal 1:or.
  2. Det ryktas att gammal kejserlig utrustning har dykt upp genom smugglare. Jag skickar min flotta för att jaga ner smugglare och hitta information om Destinikons kejserliga garnison. Militär+Underrättelse. Riskerar att förlora skepp (speciellt om ens flotta inte har överväldigande eldkraft. Varje 6:a representerar ett smugglarskepp som får sina vapen neutraliserade innan de kan skjuta tillbaka).
  3. Söker information om Adamantium gruvorna genom mina handels kontakter. Men det gäller att inte ge ut för mycket information om vad jag egentligen letar efter, för det kan dra till sig skattletare och annat löst folk. Rulla ekonomi. Rulla Esoterik. Om man slår fler 1:or på ekonomislaget än man har framgångar på Esoterik har man råkat lämna ut information som lockar till sig skattsökare.
  4. Söker information om de genetiska arkiven genom mitt hus politiska kontakter. Rulla politik. Ingen nackdel förutom att man endast använder 1 stat.
  5. Gräver i historiska arkiv och hoppas att jag hittar något. Underrättelse. Låg risk. Random vilken skatt man får information om.
Fråga 2:
Pengar brukar alltid hjälpa. Oavsett om det representeras av dyrbara eller sällsynta gåvor, en dos anaklisi till en smugglar-matros på jakt efter dagens fix eller helt enkelt ett chip med en groteskt stor summa kejserliga krediter. Idealister och annat pack kallar det Mutor. För erfarna baroner så är det realpolitik, att de politiska kugghjulen kräver gott om smörjmedel är bara så det är.

Hur mycket resurser ger du dina agenter/diplomater/militäragenter till “gåvor”? (0-6 poäng. Lika mycket skuld)


Med en deklarerad fejd har också Hus Hydran och Hus Janus möjlighet att förbereda sig för helgens konflikt (Svar lämnas dolt i PM):
  1. Samla mina politiska allierade. Varje hus har allierade lägre hus som kan bidra med militärresurser. Men det kräver politiskt
  2. Gör ett underättelse slag för att få mer information om var jag kan slå till och var min rival tänker slå till. Den som har flest framgångar kommer ha bättre möjlighet att koncentrera sina resurser. Mer underrättelse ger också möjlighet att slå till inte bara mot din rivals ekonomiska och militära resurser, men också deras politik och underrättelsetjänst.
Då Husen tillhör olika regioner kommer det inte att ske några spontankonflikter under veckan.
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
698
Mitt hus hava tre skinande nya slagskepp som måsta döpas i kemotermisk-eld! Så hus Okenwall sänder sin flotta att jaga smugglare!
Att finna information om koloni är i sig gott,men så är också att tunna ut illgärningsmännens led! Valet var enkelt. (2)

I proklamerar ock att det finns pengar att hämta för den avdankade smugglar-mekaniker eller hamsjåare som lovar att dels svära sig sitt illegala värv och dels har information om sina forna kamraters rutter och hamnar ( jag satsar 1 poäng på mutor)
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,270
Location
Örebro
3. Att söka information om resurser är av högsta prioritet just nu för hus Janus.

I dagsläget, tills chocken som skakat Hus Janus lagt sig, vorre det ovisst att dela ut gåvor även om viljan finns där. 0 resurser används till gåvor.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,364
Hus Illmortis skickar en mindre delegation för att gratulera hus Okenwall till deras tre nya slagskepp.

Fråga 1: Även hus Illmortis skickar ut sina slagskepp för att jaga ner smugglare (2).

Fråga 2: Hus Illmortis föredrar att hålla sig på god fot med de runt omkring sig och för att visa sin uppskattning så bjuds det bland annat in till fest (3 poäng) och till de som inte kan närvara skickas gåvan som tröst.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,843
Location
Ereb Altor
Fråga 1: Admantiumgruvor 3
Fråga 2: 3p

Dogen av hus Van der Baas visar öppet sitt stöd för hus Hydran. Skuldsatta hus är en skymf mot vårt gemensamma arv! Hur ska vi kunna härska rättvist om vi inte har medel till det?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,860
Vill uppmana Hus Janus och Hydran att finna förlikning. Deras tvist gynnar varken Rutland III eller de själva. Om de inte kan finna en förlikning själva föreslår att ärendet biläggs i en tribunal av deras likar. Allt för att undvika splitets onda sådd mellan oss - och risken för inbördeskrig.

Vad gäller expeditionen är det dags att fokusera på de generiska arkiven (4). Och Hus Argus ägnar sig inte åt mutor (0 p)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,860
Kanske de likt hus Janus varslar folk på grund av effektivisering och new public management! Fler borde följa vårt ekonomiska ansvarstagande.
Jag är mer intresserad av ert geopolitiska ansvarstagande än av ert ekonomiska ansvarstagande. Blir det någon medling med Hydran?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,192
Fråga 1: 1, Inkvisitionen skulle aldrig komma efter någon så nobel och uppriktig som jag. Ni kan lita på mig, jag kommer inte använda den här informationen för att skapa ett slavkast av kattkvinnor eller supersoldater eller ett slavkast av supersoldater som också är kattkvinnor.

Fråga 2: Vad är ens poängen med feodalism om jag ska betala folk?! De borde betala mig för ynnesten att få dö i min tjänst. De får 0 resurser och ska fan vara glada för att de inte får smaka på mitt ridapö.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,270
Location
Örebro
Jag är mer intresserad av ert geopolitiska ansvarstagande än av ert ekonomiska ansvarstagande. Blir det någon medling med Hydran?
Likt ett gammalt gift par så sprider sig ibland vårt grälsjuka sinne utanför husets trygga väggar för att bli ett skådespel för världen. Hus Janus kommer fortsatt föra dialog om detta inom husen, då det är en privat angelägenhet. Jag förstår självfallet att vårt lilla kärleksfulla gnabb drabbar övriga, men försäkrar er att jag ej tänker begå våld mot någon. Även om mina känslor för den älskade Hydran fått sig ett törne. Vi hus av skuggor får sakligt tala om ärendet i skymundan, utan hela världen som vår scen. Jag hoppas varken ni eller Hydran misstycker i detta.

Öppet kommer jag, liksom jag antar även Hydran, tala om saker som kan påverka er övriga ädla hus.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,860
Likt ett gammalt gift par så sprider sig ibland vårt grälsjuka sinne utanför husets trygga väggar för att bli ett skådespel för världen. Hus Janus kommer fortsatt föra dialog om detta inom husen, då det är en privat angelägenhet. Jag förstår självfallet att vårt lilla kärleksfulla gnabb drabbar övriga, men försäkrar er att jag ej tänker begå våld mot någon. Även om mina känslor för den älskade Hydran fått sig ett törne. Vi hus av skuggor får sakligt tala om ärendet i skymundan, utan hela världen som vår scen. Jag hoppas varken ni eller Hydran misstycker i detta.

Öppet kommer jag, liksom jag antar även Hydran, tala om saker som kan påverka er övriga ädla hus.
Då litar jag på en snabb och gemytlig förlikning inom de ädla husens heliga privathelgd! Så länge det inte spiller över i värre handlingar är det ju helt er ensak.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,469
Location
Ludvika
Med en deklarerad fejd har också Hus Hydran och Hus Janus möjlighet att förbereda sig för helgens konflikt
Har vi en deklarerad fejd?

Det är förvisso svårt att vara riktigt säker när två skugghus är involverade...

Men i likhet med det anrika hus Janus föredrar vi att diskutera privata spörsmål i enrum, mellan 21 ögon, när inte resten av sektorns integritet hotas. Men vet att Hydran inte hyser något agg, och endast vill se samtliga hus gå mot framgång och storhet. Vi är alla Rutland! Om en av oss faller, faller en del av oss alla.

Svordomar och hårda ord kan ursäktas när man rycker plåstret från ett infekterat sår. Det är inte en trevlig upplevelse, men det är en nödvändig handling. Därefter är det viktiga att inte fokusera på det ögonblickliga lidandet utan istället fokusera på läkandet! Och hur man kan förhindra fler infekterade sår i framtiden!

Låt detta sår nu läka, gen-kusiner! Fortsätt inte pilla av skorpan gång på gång. För som en vis ledare än gång sa:
Även den bäste kan fela, likaså vi.
Fråga 1:
Hus Hydran behöver mer adamantium för skeppspansar till fler slagskepp. Och detta tycks ge ett utmärkt tillfälle för mer diplomatiskt utbyte med Janus, vilken form detta utbyte än tar. Alterantiv 3.

Fråga 2:
I solidaritet med hus Janus avstår Hydran från flådiga gåvor och mutor, och förlitar sig istället på sin rättframma politik och ärliga blå ögon (eller är de gröna?) för att nå resultat. 0 poäng.
 
Last edited:

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
698
Hus Illmortis skickar en mindre delegation för att gratulera hus Okenwall till deras tre nya slagskepp.

Fråga 1: Även hus Illmortis skickar ut sina slagskepp för att jaga ner smugglare (2).

Fråga 2: Hus Illmortis föredrar att hålla sig på god fot med de runt omkring sig och för att visa sin uppskattning så bjuds det bland annat in till fest (3 poäng) och till de som inte kan närvara skickas gåvan som tröst.
Hus Ilmortis är hjärtligt välkommen! Först döper vi slagskepp i champange från husets egna odlingar, firar med vin, dans och tornerspel.

Bakfyllan botar vi sedan med utplånnande av smugglar-pack!

Sedan firar vi på den fest ert hus hålla!
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
2,270
Location
Örebro
Det har varit en hektisk dag för hus Janus, men efter långa timmar vid förhandlingsbordet har ett beslut tagits. Det onda blod som fanns mellan Janus och Hydran är ett minne blott. Istället återfinns en respekt och tacksamhet för Hydrans smärtsamma ingrepp. Vi har låtit vår port, fram till gryningen, prydas av en blomster bindning föreställande den månghövdade Hydran. Vardera huvud i praktfulla nyanser som framhäver siluettens många nyanser. Vi i hus Janus hoppas den gest ska visa att den tid av stridigheter och hårda ord som rådde nu är över. Och jag Janus ber offentligt om ursäkt för den smärta och svedja som åsamkats hus Hydra.
 
Top