Re: Men vafan Krille
Du tycks dessutom anta att jag inte skulle bli irriterad om någon skrev en bok där de bytte ut det pronominala »man« mot »ogvel« och påstod att de hade uppnått något politiskt eller i övrigt demonstrerat en poäng (utöver än den jag själv demonstrerade, då). Tror du det har du fel. Oaktat vad det är någon anser sig bevisa genom att göra såhär skulle jag invända mot det. Ja, förutsatt att det inkluderade lingvistiska felslut, då. Om någon ville demonstrera exempelvis hur irrelevant den teckenmässiga skepnaden är jämfört med den mentala ordidén... But I ramble.
/Feliath — tänker inte spekulera i övrigas intentioner
Det är dock endast bruket av språket som ett verktyg jag för min del ifrågasätter. »Det vi gör här är bygger ett hus, det där är bara en skruvmejsel« är inte en relevant invändning om problemet är att skruvmejseln används som substitut för en såg.Jag menar att boken som helhet synliggör genusproblematiken i samhället som helhet, inte nödvändigtvis enbart i språket. Språket används bara som ett verktyg i högen.
Därför att det beror på ett vetenskapligt felslut. Alla invändningar beror liksom inte på invanda könsmönsterExakt. Varför har vi då en så livlig debatt bara för att författaren valde att byta ut "man" mot "dam" istället för "ogvel"?
Du tycks dessutom anta att jag inte skulle bli irriterad om någon skrev en bok där de bytte ut det pronominala »man« mot »ogvel« och påstod att de hade uppnått något politiskt eller i övrigt demonstrerat en poäng (utöver än den jag själv demonstrerade, då). Tror du det har du fel. Oaktat vad det är någon anser sig bevisa genom att göra såhär skulle jag invända mot det. Ja, förutsatt att det inkluderade lingvistiska felslut, då. Om någon ville demonstrera exempelvis hur irrelevant den teckenmässiga skepnaden är jämfört med den mentala ordidén... But I ramble.
/Feliath — tänker inte spekulera i övrigas intentioner