Nekromanti Generation Z: Idéspånande

Krille

Super Moderator
  • Vilka genre-konventioner finns och vilka måste vara med?
  • Vad säger titeln i zombie-sammanhang?
  • Hur gör man för att göra ett seriöst svenskt zombie survival-rollspel utan att det blir Berglins av det hela?

Cassius

Hero
Jag gillar det. Får många snygga bilder i huvudet.

Ifall man spånar fritt. Skulle man inte kunna tänka sig att det var "vuxna" som fick viruset, alla äldren 22. Så världen är också färgad av att man tappat en del kunskap och stor förvirring. Många konventioner är nedbrutna och samhällena är lite weard.

Cissi

Up to no good.
Cassius said:
Jag gillar det. Får många snygga bilder i huvudet.

Ifall man spånar fritt. Skulle man inte kunna tänka sig att det var "vuxna" som fick viruset, alla äldren 22. Så världen är också färgad av att man tappat en del kunskap och stor förvirring. Många konventioner är nedbrutna och samhällena är lite weard.
Det här är en jättebra idé. Det finns en trevlig ungdomsserie från Australien som bygger lite på samma tema fast utan zombies, Tribe.

_________

Det ska ju hållas ett zombielajv i Göteborgstrakten i vår med lite det temat du pratar om Krille. Barrikader och små samhällen i samhällets utkant.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Vad säger titeln i zombie-sammanhang?
Ungdomar förvandlas inte bara metaforiskt till zombier av att sitta och slötitta på dåliga tv-program, utan blir verkligen äkta levande döda som efter åratal av tittande på intelligensbefriad underhållning nu suktar efter lite hjärnsubstans.

Det är i alla fall min första tanke. Den är säkert fel. :gremwink:

Jag har lite funderingar om att spelet inte utspelar sig den natt då de zombiesarna först uppträder, utan ett antal år senare, så att alla levande har växt upp med de levande döda runt om knuten. Mycket vildmark, mycket små barrikaderade samhällen i skogen, mycket misstro mot främlingar.
Det tror jag på. Zombiehorder är intressantare som katalysatorn bakom samhällets sammanbrott än som monster i skräckfilmer.

/tobias

antorax

Swordsman
Jag tänker spontant på den generationen som inte upplevt det gamla samhället utan zombies. Generation Z var helt enkelt mycket unga eller inte födda vid utbrottet.

Jag skulle vilja se just en zombie-setting som inte fokuserar så mycket på utbrottet, utan på livet flera år efteråt. Inte bara spela tokskraj hela tiden över att det finns levande döda, utan mer långsiktig överlevnad. Ett fåtal bastioner av civilisation, ex på en gigantisk fd-lastbåt.

Kanske på något sätt som Mutant: Undergångens Arvtagare gjort med apokalypsen, det var länge sedan och nu försöker vi bygga upp världen, fast inte ALLS lika lång tid från apokalypsen som i MUA.

Krille

Super Moderator
Konkreta frågor:

Vad är viktigt?
* Överlevnad eller återuppbyggnad?
* Vildmark eller samhället?

Miljön?
* Ruinerna av samhället före Z
* Landsbygd, inte så öppna landskap längre
* Skogar
* Bunkern man bor i (eller skeppet, eller skyskrapan eller var man nu förskansat sig)

Hur gamla är rollpersonerna? (Följdfråga: hur länge sedan var det Z inträffade?)
* Före puberteten (5-10 år sedan)
* Under puberteten (10-20 år sedan)
* Vuxna (15+ år sedan)

Hur är zombiesarna?
* Shamblers eller runners?
* Smittsam sjukdom eller de återuppståndna döda?
* Dumma som döingar eller smarta med eget samhälle?

Hur får man nya zombies?
* Man dör och är över tjugo. Gamla blir zombies.
* Man blir biten. Sen när man dör blir man zombie.
* Man dör helt enkelt. Alla blir zombies.
* Man blir biten, sen blir man sjuk och blir zombie. De som inte blir bitna blir inte zombies när de dör.

Finns det några som minns hur det var före Z?
* Nej.
* Ja, men vaga minnen, för de var väldigt unga när Z hände.
* Ja, det finns fortfarande gamla kvar. De är nästan lika hemska som riktigt folk, för de har konstiga idéer om "länder" och "pengar".
* Ja, det finns fortfarande gamla kvar. De vördas som bärare av kunskap om hur det var före Z.

Fyll gärna på med fler frågor och fler svar.

God45

#PrayersForBahakan
Generation Z är ju de som blivit bitna av zombies och blivit bättre på grund av det!

Visst, de flesta som blir bitna blir zombies. Några blir konstiga och ofta väldigt farliga monster. Vissa är bjässar på fyra meter med extra armar och styrka nog att slita sönder bilar med sina bara händer, vissa är snabba och kloförsedda och vissa spyr kaskader av syra som smälter sig genom alla murar.

Men inte Generation Z. Medlemarna av generation z blev starkare när de infekterades av viruset, snabbare, smartare. Du har hört om killen som tog över Stockholm, va? de säger att han kan få folk att explodera genom att koncentrera sig på dem! Han har bygt upp en arme av överlevare som tjänar honom och utropat sig till kung över staden! Eller den konstiga mannen i gult som verkar försvinna i dimma så fort de odöda närmar sig. Vissa säger till och med att det är en kille på andra sidan öresund som kan kontrollera zombierna!

Spelarna är medlemar av Generation Z. De är de som är annpasade till ett liv efter apokalypsen, de till och med frodas! Normala överlevare flockas till dem för beskydd. Du är den nya tidens adelsman, du är en nation i ett par skor för under ditt beskydd kan samhällen återuppstå. Vad gör du med din nya makt? Vill du rädda världen eller härska över askorna?

Det är ert val, ni är Generation Z.

Cissi

Up to no good.
God45 said:
Generation Z är ju de som blivit bitna av zombies och blivit bättre på grund av det!

Visst, de flesta som blir bitna blir zombies. Några blir konstiga och ofta väldigt farliga monster. Vissa är bjässar på fyra meter med extra armar och styrka nog att slita sönder bilar med sina bara händer, vissa är snabba och kloförsedda och vissa spyr kaskader av syra som smälter sig genom alla murar.

Men inte Generation Z. Medlemarna av generation z blev starkare när de infekterades av viruset, snabbare, smartare. Du har hört om killen som tog över Stockholm, va? de säger att han kan få folk att explodera genom att koncentrera sig på dem! Han har bygt upp en arme av överlevare som tjänar honom och utropat sig till kung över staden! Eller den konstiga mannen i gult som verkar försvinna i dimma så fort de odöda närmar sig. Vissa säger till och med att det är en kille på andra sidan öresund som kan kontrollera zombierna!

Spelarna är medlemar av Generation Z. De är de som är annpasade till ett liv efter apokalypsen, de till och med frodas! Normala överlevare flockas till dem för beskydd. Du är den nya tidens adelsman, du är en nation i ett par skor för under ditt beskydd kan samhällen återuppstå. Vad gör du med din nya makt? Vill du rädda världen eller härska över askorna?

WoD?

God45

#PrayersForBahakan
Cissi said:
God45 said:

WoD?
Jag tänkte mer X-men :gremwink: X-men blandat med resident evil. Vem vill inte skjuta en Tyrant med laser ögonstrålar? :gremlaugh:

Krille

Super Moderator
God45 said:
Jag tänkte mer X-men :gremwink:
Kanske inte. Det finns ju Supergänget och >Human numera, så mer superhjältar kanske inte är rätt. Dessutom känns det som att superhjältar funkar bättre om det finns ett samhälle, och lite av poängen med zombies är att samhället rasar ihop.

Däremot för det fram ännu en intressant fråga: hur speciella är rollpersonerna? Är de Milla Jovovich-superzombiedödare eller helt vanliga svenssons typ Rick Grimes?

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Krille said:
Konkreta frågor:

Vad är viktigt?

Miljön?
* Skogar
* Bunkern man bor i (eller skeppet, eller skyskrapan eller var man nu förskansat sig)

Hur gamla är rollpersonerna? (Följdfråga: hur länge sedan var det Z inträffade?)
* Vuxna (15+ år sedan)

Hur är zombiesarna?

Hur får man nya zombies?
* Man blir biten, sen blir man sjuk och blir zombie. De som inte blir bitna blir inte zombies när de dör.

* Nej.
* Ja, det finns fortfarande gamla kvar. De är nästan lika hemska som riktigt folk, för de har konstiga idéer om "länder" och "pengar".
* Ja, det finns fortfarande gamla kvar. De vördas som bärare av kunskap om hur det var före Z.

Vad gör man?

God45

#PrayersForBahakan
Krille said:
God45 said:
Jag tänkte mer X-men :gremwink:
Kanske inte. Det finns ju Supergänget och >Human numera, så mer superhjältar kanske inte är rätt. Dessutom känns det som att superhjältar funkar bättre om det finns ett samhälle, och lite av poängen med zombies är att samhället rasar ihop.

Däremot för det fram ännu en intressant fråga: hur speciella är rollpersonerna? Är de Milla Jovovich-superzombiedödare eller helt vanliga svenssons typ Rick Grimes?
Jag föredrar att man är kompetent i zombiespel som inte utspelar sig under själva apokalypsen. Kanske inte till Milla Jovovich nivåer men Leon Kennedy eller Chris Redfield nivåer är ganska lagom.

Troberg

Sinister eater
Fryksdal said:
Kanske på något sätt som Mutant: Undergångens Arvtagare gjort med apokalypsen, det var länge sedan och nu försöker vi bygga upp världen, fast inte ALLS lika lång tid från apokalypsen som i MUA.
Eller så är zombieviruset instabilt (kanske ett virus som tagits fram för genetisk modifiering för att skapa biovapen?), och fungerar som en genetisk mixer bland de gener det kommit i kontakt med. Så, spelvärlden är egentligen Mutantvärlden (fast med zombies), men ett bra tag innan vanliga Mutant utspelar sig.

Så, viruset inte bara skapar zombies, det skapar också mutationer som så småningom bli de varelser man ser i Mutantvärlden.

Krille

Super Moderator
Troberg said:
Eller så är zombieviruset instabilt (kanske ett virus som tagits fram för genetisk modifiering för att skapa biovapen?), och fungerar som en genetisk mixer bland de gener det kommit i kontakt med. Så, spelvärlden är egentligen Mutantvärlden (fast med zombies), men ett bra tag innan vanliga Mutant utspelar sig.
Det går ju inte. Jag vill ju göra Generation Z, inte ett nytt Mutant. Mutantlicensen är ju tokdyr!!!

God45

#PrayersForBahakan
Krille said:
Sereg said:
Vad gör man?
Krille said:
Vad är viktigt?
Vad jag tycker vore coolt är: Återuppbyggnad i ruinerna av de gammla städerna. Man har små samhällen som man är ledargestalter eller helt enkelt diktatorer över och man försöker få dem att bli så bra som möjligt. Så loota vapen och mat. Bygga bostäder. Få rinnande vatten och el. Stiffta lagar. ha rättegångar där man skjuter killen som stjäl från de andra. Allt sånt vore coolt :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45 said:

Hm. Jag tycker att det påminner, på ett bra sätt, om spelet Prototype (som tydligen andra ogillar, men inte jag). Däremot skulle jag nog tänka mig mindre superhjältiga krafter, mer såna som är knutna till just zombieviruset. mest förbättrade fysiska förmågor, klor, värmesyn, såna saker. Mutationer som ändå till viss del faller inom det rimliga.

Lägg till en riktigt apokalypotisk kampanj där man spelar igenom "end of the world as we know it" och även efterspelet så tror jag att det kan bli riktigt fett.

Om inte Krille nappar kanske det blir en kampanjvärld till >Human... =)

EDIT: Olavs idé nedan skulle ju passa bra här. För att bibehålla sina krafter måste man äta människokött eller dricka blod, eller nåt. Skulle kunna ge en del intressant spel. Tänker lite Vampire =)

Ögat

Hero
Jag tänker att de odöda i generation Z funkar såhär:

Sedan KATASTROFEN (TM) lever i princip alla med ett latent zombie-virus. De människor som finns kvar har utvecklat olika knep för att undvika att bli odöda (typ hålla sig inomhus när döds-stormar rasslar fram, äta medicin, be) vilka är mer eller mindre effektiva. Att bli biten av en zombie är en riskfaktor, men inte den enda och absolut inte den största.

Övergången från människa till zombie sker gradvis. Ju mer nybliven du är som zombie, desto mer "välfungerande" är du. En stund kanske du till och med kan fejka liv, så du slipper bli ihjälslagen. Problemet är bara att du måste äta människokött, annars förfaller du mer och mer: börjar glömma bort färdigheter, börjar ruttna, börjar skrika okontrollerat och kräkas blod och andra zombiesaker.

Nydöda (eller zombies som lyckas hindra sitt förfall) har börjat skapa egna samhällen, nidbilder av mänskliga samhällen och dömda till ständigt förfall.

Det ryktas om att det går att "omvända" en zombie, vilket gör att människor ibland jagar varandra för att hålla liv i en familjemedlem medan de försöker göra henne mänsklig igen. Folk som är "helt friska" löper störst risk att falla offer för dessa kannibaler, eftersom deras kött erbjuder bäst resistens. Så om du äter en människa med lägre smitta än du, finns det en chans att din egen smitta går ner. Vilket i sådana fall gör dig till en avskydd figur bland de som ännu har någon sorts moral, OCH gör dig till ett troligare villebråd för andra människojägare.

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
God45 said:

Hm. Jag tycker att det påminner, på ett bra sätt, om spelet Prototype (som tydligen andra ogillar, men inte jag). Däremot skulle jag nog tänka mig mindre superhjältiga krafter, mer såna som är knutna till just zombieviruset. mest förbättrade fysiska förmågor, klor, värmesyn, såna saker. Mutationer som ändå till viss del faller inom det rimliga.

Lägg till en riktigt apokalypotisk kampanj där man spelar igenom "end of the world as we know it" och även efterspelet så tror jag att det kan bli riktigt fett.

Om inte Krille nappar kanske det blir en kampanjvärld till >Human... =)
Om du gör en Prototype liknande spelvärld till >Human kommer jag köpa den så fort att bläcket inte hinner torka :gremlaugh: Ett spel där man har zombievirus krafter som tentakler och klor och helning och att absorbera folks hjärnor för deras minnen medan alla andra springer från zombierna hade varit så grymt att det inte ens är sant! :gremlaugh:

Cissi

Up to no good.
Krille said:
Konkreta frågor:

Vad är viktigt?

- Varför inte allt? Vildmarken har tagit över civilisationen så striden om överlevnad står varje dag, men samtidigt så drivs vi av instinkten att samarbeta och bygga upp något varaktigt igen.

Miljön?

* Skogar

Jag tänker i steg. I första hand så gäller det överlevnaden för den lilla gruppen, de som bor i en specifik bunker tex. Vid yttre hot kan små grupper gå ihop mot en gemensam fara men slåss kanske mer inbördes.
Ut miljösynpunkt så känns det som om miljön kanske ska ha börjat återta förlorad mark. Skogarna är vildare och bjuder en outforskad plats full av faror. Zombies, vilda djur, övervuxna ruiner osv osv. Grupper som bor i olika miljöer gör lite olika saker. De i skyskrapan kanske mer tänker på återuppbyggnad för att de är säkrare än sina fränder som lever i militärbunkern i skogen, medan de i skogen kanske har bättre tillgång på mat. Handel??

* Vuxna (15+ år sedan)

Är de för unga blir det lite flugornas herre över alltihop, med zombieinslag. Jag tänker att rollpersonerna är i senare tonåren och det här hände för ca 10-15 år sedan.

Hur är zombiesarna?

Hur får man nya zombies?

* Nej.

Jag tänker att de vuxna som finns är både sällsynta och i många fall otrevliga att stöta på. För Generation Z så är det i många fall lika illa att träffa en "stor" som en zombie.
Dock finns det undantag, men de är sällsynta.