Nekromanti Generation Z: Idéspånande

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Olav said:
Jag tänker att de odöda i generation Z funkar såhär:

Sedan KATASTROFEN (TM) lever i princip alla med ett latent zombie-virus. De människor som finns kvar har utvecklat olika knep för att undvika att bli odöda (typ hålla sig inomhus när döds-stormar rasslar fram, äta medicin, be) vilka är mer eller mindre effektiva. Att bli biten av en zombie är en riskfaktor, men inte den enda och absolut inte den största.

Övergången från människa till zombie sker gradvis. Ju mer nybliven du är som zombie, desto mer "välfungerande" är du. En stund kanske du till och med kan fejka liv, så du slipper bli ihjälslagen. Problemet är bara att du måste äta människokött, annars förfaller du mer och mer: börjar glömma bort färdigheter, börjar ruttna, börjar skrika okontrollerat och kräkas blod och andra zombiesaker.

Nydöda (eller zombies som lyckas hindra sitt förfall) har börjat skapa egna samhällen, nidbilder av mänskliga samhällen och dömda till ständigt förfall.

Det ryktas om att det går att "omvända" en zombie, vilket gör att människor ibland jagar varandra för att hålla liv i en familjemedlem medan de försöker göra henne mänsklig igen. Folk som är "helt friska" löper störst risk att falla offer för dessa kannibaler, eftersom deras kött erbjuder bäst resistens. Så om du äter en människa med lägre smitta än du, finns det en chans att din egen smitta går ner. Vilket i sådana fall gör dig till en avskydd figur bland de som ännu har någon sorts moral, OCH gör dig till ett troligare villebråd för andra människojägare.
Helt oavsett om det här passar med Krilles koncept eller inte så tycker jag att det är en skithäftig idé.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Olav said:

Sedan KATASTROFEN (TM) lever i princip alla med ett latent zombie-virus. De människor som finns kvar har utvecklat olika knep för att undvika att bli odöda (typ hålla sig inomhus när döds-stormar rasslar fram, äta medicin, be) vilka är mer eller mindre effektiva. Att bli biten av en zombie är en riskfaktor, men inte den enda och absolut inte den största.

Övergången från människa till zombie sker gradvis. Ju mer nybliven du är som zombie, desto mer "välfungerande" är du. En stund kanske du till och med kan fejka liv, så du slipper bli ihjälslagen. Problemet är bara att du måste äta människokött, annars förfaller du mer och mer: börjar glömma bort färdigheter, börjar ruttna, börjar skrika okontrollerat och kräkas blod och andra zombiesaker.

Nydöda (eller zombies som lyckas hindra sitt förfall) har börjat skapa egna samhällen, nidbilder av mänskliga samhällen och dömda till ständigt förfall.

Det ryktas om att det går att "omvända" en zombie, vilket gör att människor ibland jagar varandra för att hålla liv i en familjemedlem medan de försöker göra henne mänsklig igen. Folk som är "helt friska" löper störst risk att falla offer för dessa kannibaler, eftersom deras kött erbjuder bäst resistens. Så om du äter en människa med lägre smitta än du, finns det en chans att din egen smitta går ner. Vilket i sådana fall gör dig till en avskydd figur bland de som ännu har någon sorts moral, OCH gör dig till ett troligare villebråd för andra människojägare.

Jag associerar direkt till Warm Bodies... =)

Brynolf

Dum fan
Olav said:

Mumma! Det här vill jag se ett rollspel om!

G

Guest

Guest
Krille said:
Sereg said:
Vad gör man?
Krille said:
Vad är viktigt?
* Överlevnad eller återuppbyggnad?
* Vildmark eller samhället?
Det zombiefilmer jag uppskattat mest är de som handlar om överlevnad och då framförallt till att bygga upp någon form av plats för detta.
Må detta vara en gammal bunker eller en välförsedd ICA-butik.

Jag skulle gärna se ett spel där detta har fokus. Tror att Kingmakerkampanjen till Pathfinder kan vara värd att titta för inspiration till det spelet jag ser framför mig.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
God45 said:
Om du gör en Prototype liknande spelvärld till >Human kommer jag köpa den så fort att bläcket inte hinner torka :gremlaugh: Ett spel där man har zombievirus krafter som tentakler och klor och helning och att absorbera folks hjärnor för deras minnen medan alla andra springer från zombierna hade varit så grymt att det inte ens är sant! :gremlaugh:
Riktigt så snott skulle det nog inte bli, men en lätt Prototype-inspirerad kampanjvärld känns inte det minsta otrolig. Ska bara fundera lite på vad man faktiskt gör som rollperson, alltså hur typiska äventyr ser ut. Jag roas inte speciellt mycket av fisktankar, nämligen.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Mina personliga preferenser:

Krille said:
Vad är viktigt?
* Överlevnad eller återuppbyggnad?
* Vildmark eller samhället?

Miljön?
* Ruinerna av samhället före Z
* Landsbygd, inte så öppna landskap längre
* Skogar
* Bunkern man bor i (eller skeppet, eller skyskrapan eller var man nu förskansat sig)

Hur gamla är rollpersonerna? (Följdfråga: hur länge sedan var det Z inträffade?)
* Före puberteten (5-10 år sedan)
* Under puberteten (10-20 år sedan)
* Vuxna (15+ år sedan)

Hur är zombiesarna?
* Shamblers eller runners?
* Smittsam sjukdom eller de återuppståndna döda?
* Dumma som döingar eller smarta med eget samhälle?

Hur får man nya zombies?
* Man dör och är över tjugo. Gamla blir zombies.
* Man blir biten. Sen när man dör blir man zombie.
* Man dör helt enkelt. Alla blir zombies.
* Man blir biten, sen blir man sjuk och blir zombie. De som inte blir bitna blir inte zombies när de dör.

Finns det några som minns hur det var före Z?
* Nej.
* Ja, men vaga minnen, för de var väldigt unga när Z hände.
* Ja, det finns fortfarande gamla kvar. De är nästan lika hemska som riktigt folk, för de har konstiga idéer om "länder" och "pengar".
* Ja, det finns fortfarande gamla kvar. De vördas som bärare av kunskap om hur det var före Z.

mr_si

Warrior
Jag skulle föredra om det fanns stora inslag av både överlevnad och återuppbyggnad, då kollapsen inträffade för så länge sedan så skulle jag tänka mig att det endast existerar vildmark eller förvildade ruiner kvar.

De mänskliga samhällen som bildas tänker jag mig föredrar att hålla sig så nära att de kan ha kontakt med varandra så där människor rör sig är en landsbyggd. Jag skulle föredra att spela en vuxen karaktär.

Vad det gäller zombiserna så föredrar jag nog den mer klassiska shamblers-varianten, de är äckligt stryktåliga och kanske så smarta som vissa flockrovdjur, de kan göra upp jaktplaner och sammarbeta med varandra men bildar inget eget samhälle. Nya zombies blir till när människor smittas av Virus-Z som togs fram för biologisk krigföring för många år sedan, vanligaste smittosättet är genom bett men det finns andra sätt.

Det vore häftigt om ingen eller mycket få minns tiden innan katastrofen, man har bara andrahandsuppgifter om hur det var och vad som hände, att få reda på saker om detta kan bli en del i kampanjen.

PAX

Jordisk Äventyrare
Bättre svar kan du väl ge Krister. Misstänker du hade ställt exakt samma fråga.

Krille

Super Moderator
PAX said:
Bättre svar kan du väl ge Krister. Misstänker du hade ställt exakt samma fråga.
Förmodligen. Och jag hade nog fått nöja mig med "det vet jag inte än, det är det som den här tråden delvis är till för att besvara".

Som sagt var, titeln kom till i helgen, och funderingarna kring spelet har pågått i typ 48 timmar. I övrigt har jag faktiskt inte tänkt så mycket.

"Generation Z" är en titel som kräver ett spel. Ibland kan ett spel börja med något så enkelt.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Andra tankar:

Jag föredrar zombies som inte är enormt farliga (snabba, klipska, etc), utan rätt lätta att undvika. Superzombies blir för mycket monsterfilm, när poängen med zombiegenren för min del är att mänsklig egoism och övermodighet är det riktiga hotet, inte att zombies är några oövervinnliga supermonster. Zombies funkar bäst som en katalysator för mänskligt drama.

En utmärkt källa till mänskligt drama är just generationskonflikten. Om snart sagt alla vuxna är traumatiserade överlevare som aldrig kan förstå de barn som vuxit upp med katastrofen som enda referensram kommer en sådan konflikt att uppstå. Därför tycker jag att pubertetsungdom är en bra sak att fokusera på, där bubblar generationskonflikten fram som mest.

Ulfgeir

Swashbuckler
  • Vilka genre-konventioner finns och vilka måste vara med?
  • Vad säger titeln i zombie-sammanhang?
  • Hur gör man för att göra ett seriöst svenskt zombie survival-rollspel utan att det blir Berglins av det hela?

gizmo

temporary sunshine
Krille said:
Finns det några som minns hur det var före Z?
Har du funderat över att gå ett steg vidare? Längre framåt och sedan tillbaka åt andra hållet?

Just nu verkar det fokusera på sammanbrott av den ordningen som är människorna, som hotas av zombies. Och att det kan ha pågått så länge att ingen minns tiderna utan zombies.

Hur vore det om det hela låg SÅ länge tillbaka att ingen zombie minns tiderna där det fanns människor? Där de bara är legender? Legender som har berättats vidare många gånger, och som har förändrats under tiden. Legender om farliga varelser som kämpade mot zombies och hotade att utrota dem? De kallades för människor. De hade ren, lysande hud och kunde vandla under solljuset utan att det gjorde dem illa.

Det vore värsta mardröm för en zombie om de där legenderna skulle någon gång komma tillbaka. Om några få kanske hade överlevt någonstans långt upp i bergen. Eller till och med i rymden.
Det ska finnas gamla dokument om att människor hade en svaghet, en som gjorde det möjligt en gång i tiden att zombies besegrade dem. Men det är ingen nuförtiden som minns vad det var ...

Osv osv. Du ser vart det här går.

Troberg

Sinister eater
Krille said:
Troberg said:
Eller så är zombieviruset instabilt (kanske ett virus som tagits fram för genetisk modifiering för att skapa biovapen?), och fungerar som en genetisk mixer bland de gener det kommit i kontakt med. Så, spelvärlden är egentligen Mutantvärlden (fast med zombies), men ett bra tag innan vanliga Mutant utspelar sig.
Det går ju inte. Jag vill ju göra Generation Z, inte ett nytt Mutant. Mutantlicensen är ju tokdyr!!!
Förvisso, men idén har potential. Lite mer Resident Evil-stuk på zombisarna, lite mindre vandrande döda. Tänk dig zonerna som gamla städer, befolkade av zombies och snedmuterade kritter...

Troberg

Sinister eater
Svarte faraonen said:
Jag föredrar zombies som inte är enormt farliga (snabba, klipska, etc), utan rätt lätta att undvika.
Japp, de är mest farliga när man klantat sig, tex:

* Gått in i en butik och när man ska gå ut så är byggnaden omringad.
* Lagt sig att sova på fel ställe, och mitt i natten så börjar det bankas på alla fönster/dörrar.
* Gjort för mycket oväsen och lockat till sig varenda zombie inom flera kilometer.
* Stannat för länge på samma ställe utan ordentliga befästningar.

osv.

Med andra ord, de är en bakgrundsgrej som man måste ta hänsyn till, men hanterbar om man gör det, ungefär som att klimatet i öknen eller en arktisk vinter kräver att man tänker på vad man gör, men om man är rätt rustad och beter sig rätt så är det oftast inte akut farligt.

Krille

Super Moderator
Generation Z: Någon slags sammanfattning

• rester av gamla statsmakter
  • småpåvar
  • kannibaler
  • farliga vilddjur (björn och varg mestadels)
  • smittade vilddjur
  • halvsmittade människor
  • legender om ställen som är zombie-fria
  • nomadiska biker-gäng
  • galna enstöringar i stugor
  • ...

quisling

Warrior
Re: Generation Z: Någon slags sammanfattning

Misstänker att du kanske läst dem, men annars är ju The Passage och Metro 2033 både begåvade med settings långt efter "zombiekatastrofen", även om det inte direkt är zombier som ätit upp alla i de böckerna.

Krille

Super Moderator

Quisling said:
Misstänker att du kanske läst dem, men annars är ju The Passage och Metro 2033 både begåvade med settings långt efter "zombiekatastrofen", även om det inte direkt är zombier som ätit upp alla i de böckerna.
Faktiskt inte. Jag borde nog göra det, men det är inte så jättehögt på listan.

God45

#PrayersForBahakan

Två frågor:

1. Hur spelar man en 10 åring? Du har ju extremt små chanser att slåss med en vuxen eller ens en 15 åring om den andra personen är beredd att döda eller skada dig på riktigt. Du har inte haft tid att lära dig särskilt många färdigheter förutom grundläggande överlevnads sådana. I en värld utan riktig skolgång är det nog få 10 åringar som ens kan läsa. Jag kan inte riktigt se att en 10 åring är spelbar, men det kan vara jag som inte förstår hur det kommer läggas upp. Annars är väll 15 en ganska låg ålder att börja på där man ändå har en chans att klara sig.

2. Vilka djur kan bli smittade? För kan insekter bli smittade är det väll bara att äta en pistolkula direkt, man är ändå körd. Elelr är det bra däggdjur? Att råttfångaren har ett av de viktigaste jobben för att hålla tillbaks smittan hade varit rätt coolt.

Krille

Super Moderator

God45 said:
1. Hur spelar man en 10 åring? Du har ju extremt små chanser att slåss med en vuxen eller ens en 15 åring om den andra personen är beredd att döda eller skada dig på riktigt. Du har inte haft tid att lära dig särskilt många färdigheter förutom grundläggande överlevnads sådana. I en värld utan riktig skolgång är det nog få 10 åringar som ens kan läsa. Jag kan inte riktigt se att en 10 åring är spelbar, men det kan vara jag som inte förstår hur det kommer läggas upp. Annars är väll 15 en ganska låg ålder att börja på där man ändå har en chans att klara sig.
Hur spelar du en alv eller vampyr? Du har åtminstone varit tio år en gång i tiden, så du har i alla fall erfarenhet av hur det var då (till skillnad från alver och vampyrer).

Det är förmodligen lättare än du tror. Betänk att Harry Potter börjar i den åldern. Du har mängder med ungdomsromaner att utgå ifrån, inklusive en och annan skräckis. "Låt den rätte komma in", till exempel.

God45 said:
2. Vilka djur kan bli smittade? För kan insekter bli smittade är det väll bara att äta en pistolkula direkt, man är ändå körd. Elelr är det bra däggdjur? Att råttfångaren har ett av de viktigaste jobben för att hålla tillbaks smittan hade varit rätt coolt.
Vet inte. Det kan jag till och med tänka mig att lämna öppet.

God45

#PrayersForBahakan

Min poäng är inte att jag inte kan låtsas vara 10 år gammal när det komemr till rollspelandet. Min poäng är att du inte kan bidra till något eftersom du är fysiskt och mentalt underlägsen en vuxen vid 18-20 års ålder i ett realistiskt scenario.

Eller är det ensam hemma 10 åringar med spektakulär planerings förmåga och grejer man ska spela?