Generations romanen ... rollspelet

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,393
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
"Det perfekta rollspelet" är ju lite som "den perfekta romanen"
Den stora romanen, som definierar sin generation … men rollspelet. Låt säga att D&D är detta för 70-talet och Drakar och demoner är det för 80-talet i sverige ... Vampire (the masquerade) är det i stort för 90-talet ... exempel som definierade sin tid, även för dem som inte spelade det eller ens tyckte om det.

Vilket spel definerade 2000-tal, 10-talet och vilken är den stora idag (20-talet)?

Alltså, inte vilket som är bäst, utan vilket som påverkat, definierat sin generation/sitt årtionde.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,975
Location
Uppsala
Oj!

Jag får svara för mig själv helt enkelt:

Tidiga 90-talet: Mutant (från 1984) följt av Western och Mutant Chronicles. Allt på svenska. Spelade Drakar och demoner en gång eller två, men tyckte aldrig fantasyrollspel var lika coola som mina Conantidningar, så fastnade aldrig för det.

Senare 90-talet: MERP, Warhammer Fantasy Role-Play (första utgåvan), AD&D 2E, Vampire: The Masquerade. Allt på engelska.

Tidiga 00-talet: All Flesh Must Be Eaten, 7th Sea, Call of Cthulhu, Dungeons & Dragons 3E. Allt på engelska.

Senare 00-talet till tidiga 10-talet: Vare sig spelade, läste, eller köpte rollspel i någon särskild utsträckning, utöver ett par försök att frilansa som medförfattare.

Senare 10-talet: Coriolis (andra utgåvan) tog mig tillbaka till hobbyn, följt av en idé att "spela av" och läsa fler spel från hyllorna.

Skulle jag försöka mig på något mer objektivt, som ändå bara blir en lekmannaanalys, så skulle jag nog säga:

70-tal: D&D
80-tal: AD&D
90-tal: AD&D 2E, med World of Darkness som förband
00-tal: D&D 3E
10-tal: Pathfinder
20-tal: D&D 5E

Grejen är att D&D är så störst att det närmast är meningslöst att jämföra, även om vi i Sverige såklart hade vårt Äspel under ett årtionde eller två.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,393
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Jag får svara för mig själv helt enkelt:
Ja, man svarar nog oftast utifrån sin egen horisont. Skulle jag göra en egen lista så blir den nog något i stil med:

Drakar och Demoner
Drakar och Demoner Expert + Gigant
Drakar och Demoner Samurai
Khelathar
Pendragon
Kult
Friform
Fate (+ andra liknande)

Årtalen lite flytande. Men ser jag bortom mig själv så sätter jag nog det som första inlägget, men låter Fate definiera 10-talet, friform 00-talet men får ingen klocka att ringa för 20-talet ...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,872
Jättesvårt att svara på men jag försöker mig på någon slags (o)kvalificerad gissning.

Ur ett personligt perspektiv:
  • 80-talet. Drakar och Demoner Expert
  • 90-talet. Advanced Dungeons & Dragons 2nd ed.
  • 00-talet. Star Wars D6 2nd ed. (spelat även innan men nu blev det dominerande)
  • 10-talet. Fantasy! Old School Gaming
  • 20-talet. De fördömda
Ur ett svenskt perspektiv:
  • 80-talet. Drakar och Demoner Expert
  • 90-talet. Kult
  • 00-talet. Eon kanske?
  • 10-talet. Mutant År Noll
  • 20-talet. Mörk Borg
Ur ett internationellt perspektiv:
  • 70-talet. Dungeons & Dragons
  • 80-talet. Advanced Dungeons & Dragons
  • 90-talet. World of Darkness
  • 00-talet. Dungeons & Dragons 3.X
  • 10-talet. Apocalypse World
  • 20-talet. Dungeons & Dragons 5E, filtrerat genom actual play
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
592
Location
Uppsala
Om det ska vara något som definierar en generation kan det ju inte vara beskrivet ur personligt perspektiv, enär en person inte är en generation. Ska man fortsätta med att tjafsa om detaljer kan ju tilläggas att en era inte heller tvunget följer jämna tiotal, som exempel brukar historiker säga att eran 1800-talet sträcker sig från franska revolutionen till första världskriget.

Med det sagt så känner jag att Vampire: The Masquerade definitivt är nittiotalet. Att alla Fate och PbtA spel är någorlunda definierande för tvåtusental känner jag också är relativt okontroversiellt, även om tidsspannen kan diskuteras.

En sak som var väldigt stort på tiden det begav sig, var att diskutera second generation roleplaying som en grej där RQ som "realistiskt" och färdighetsbaserat fick stå emot D&D med klasser. Den konversationen rasade i Alarum & Excursions till exempel. Svenskar kanske känner igen ekon från konversationen Lancelot vs Äventyrsspel här i Sverige.

Det är intressant med en svensk och en internationell horisont, förstås, och jag skulle nog slänga ut Drakar och Demoner som definierande för svenskt åttiotal. Jag vet inte riktigt om nittiotalet, men Kult är en kandidat.

Intressant konversation i alla fall!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,872
Jag får erkänna att Fates betydelse helt gått mig förbi. Jag har inte spelat det själv, känner så vitt jag vet ingen som spelat det i någon större omfattning, och känner inte heller till ett enda större rollspel som bygger på Fate.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,872
@Quadrante, min fråga var otydlig. Jag gör ett nytt försök.

I tråden om det perfekta rollspelet skrev du:

Den stora romanen, som definierar en generation … men rollspel. Vilken är den stora idag?
Jag hade gissat på FATE ...
Och så tillbaka till den här tråden där du skrev:

Och i exempel så har Fate influerat uppkomsten av spel och spelsätt/design även om det aldrig dominerat.
Tolkar jag rätt att du anser att FATE är ett av de mest inflytelserika regelsystemen idag? För mig som har nära noll koll på FATE, vilka nyckeldelar i regelsystemet är det som har stort inflytande på dagsens design/spel/spelsätt? Framträder detta särskilt tydligt hos någon specifik aktuell speldesigner eller i något specifikt aktuellt spel?
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
5,393
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Inte idag, snarast tiden just före, 10- talet. Idag känns än lite luddigt.

Edit: utvecklar. Ser man tillbaka på 80-talets Sverige så ser man bara DoD, även om det fanns och spelades så mycket mer. Tittar man tillbaka på 90-talet så ser man inte DoD längre, trots att det är en levande och viktig del av det, utan man ser VtM (eller möjligt ArsM). Ser man tillbaka på 00-talet är det spretigare … 10-talet nominerar jag Fate (men med lite eftertanke så är det nog snarare PbtA jag ser). 20-talet … D&D igen som 70-talet?
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,872
Inte idag, snarast tiden just före, 10- talet. Idag känns än lite luddigt.
Så vilka nyckeldelar i FATE hade stort inflytande på 10-talets design/spel/spelsätt? Framträder detta särskilt tydligt hos någon specifik då verksam speldesigner eller i något specifikt spel från den tiden?

Och bara för att vara tydlig ... Jag frågar inte för att vara jobbig utan för att försöka förstå FATE:s betydelse för hobbyn. För min del är FATE annars, som jag skrev ovan, något som knappt märkts av.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,607
Location
Göteborg
Sorcerer skulle jag säga är ett sådant spel, men det tog ett bra tag efter att det kom innan man kunde se dess inflytande. Men det är ju grunden till hela Forge-rörelsen som har påverkat alla rollspel som släppts efter i alla fall typ 2010.

Vampire på 90-talet, såklart.

Håller också med om Apocalypse World. Enormt inflytelserikt.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
592
Location
Uppsala
Eftersom det jag var en av de som nämnde Fate (det är inte längre en akronym och skrivs inte längre med versaler) så kanske jag ska säga nåt om dess betydelse och inflytande, som jag ser det.

Fate koncept med fate points som ger spelare agens, aspekter som egenskaper som både hjälper och stjälper, konceptet "fail forward" och att spelmekaniken ska driva fram gemensamt narrativ tror jag har varit väldigt viktigt. Fate Core innehåller väldigt mycket text som handlar mer om att bygga kampanjer, scenarier och arkitektur och tanke kring regelstyrd dramatik som jag vet lästes och assimilerades av många.

Jag vet Tomas nämnt att det var i hans tankar när han byggt på Year Zero Engine (tillsammans med andra saker naturligtvis) till exempel.

Min formulering fick det kanske att låta som det varit bas för andra spel, vilket jag egentligen inte menade. Jag tänkte mest på spel som folk spelat med Fate, eftersom det inte har en inbyggd setting, men ett tag var populärt att ha som motor till hemmabyggen eller som ersättare till andra mer etablerade (jag gillar inte termen traditionella) spel. Men, det är basen i Dresden File RPG, Diaspora, Spirit of the Century, Houses of the Blooded och säkert några fler.
 
Top