Generationskampanj om Arnors fall

Bandobras_Took

Veteran
För övrigt så måste jag säga att borgbygge och reparationer låter olidligt tråkigt. Men det verkar som att det är med i något annat rollspel som många uppskattar. Själv föredrar jag intriger, relationer och episka narrativ.

För övrigt så måste jag säga att borgbygge och reparationer låter olidligt tråkigt. Men det verkar som att det är med i något annat rollspel som många uppskattar. Själv föredrar jag intriger, relationer och episka narrativ.
Det är något som, om man vill köra med det, kan peta in det enkelt under fellowship phasen. Det behöver inte göras särskilt avancerat.
Och jag tänker mig att detta är något jag hade frågat gruppen om de var intresserade av eller inte. Kan va skoj om folk gillar det, blir mindre skoj om alla tycker det är astråkigt. Jag själv gillar idén, men jag vill inte att det ska uppta särskilt mycket tid.

Vi är inte helt nöjda hur en fellowship Phase på lång tid blir. I och med att vi gör en del längre tidshopp som TOR inte "räknar" att man gör, iaf inte längre än 3-4 år eller så, och där gör vi 20-60 års tidshopp.

Är inte helt säker på hur man ska tweaka reglerna för att det ska kännas mer passande, men kanske lägga till handlingar, eller att införa en annan fas som kallas The Passing of Year där man har andra val som spelar än vad man har under en Felloship Phase.

Pendragon är liknande TOR enbart en vinter, och det blir en JÄKLA massa slag om man skulle ta in det systemet helt.
Finns det något spel som har någon bra mekanik för längre tidshopp?

Har ni hanterat detta i någon egen kampanj?

Öppen för era goda idéer!

Rickard

Urverk speldesign
Jag hade använt mig av klockor. Tidslinjer med en tydlig progression som säger att någonting är klart. Det ger en känsla av man har något som växer. Helst hade jag kopplat erfarenhetsreglerna till detta, där man kan få nya förmågor, relationer, höjning av färdigheter, etc ... men om ToR2 är något som ettan är detta att i princip slita ut halva systemet.

Burning Wheels gör någonting riktigt bra här med sina kort- och långsiktiga mål, men jag hade velat haft det mer utstuderat. Tre klara tidslinjer för varje rollperson - som kan sträcka sig över 2-3 år eller 20-30 år. Omfattningen kan definitivt variera, även om "längden" på tidslinjen rent mekaniskt är densamma.

Jag hade använt mig av klockor. Tidslinjer med en tydlig progression som säger att någonting är klart. Det ger en känsla av man har något som växer. Helst hade jag kopplat erfarenhetsreglerna till detta, där man kan få nya förmågor, relationer, höjning av färdigheter, etc ... men om ToR2 är något som ettan är detta att i princip slita ut halva systemet.

Burning Wheels gör någonting riktigt bra här med sina kort- och långsiktiga mål, men jag hade velat haft det mer utstuderat. Tre klara tidslinjer för varje rollperson - som kan sträcka sig över 2-3 år eller 20-30 år. Omfattningen kan definitivt variera, även om "längden" på tidslinjen rent mekaniskt är densamma.
Jag vill nog tweaka det redan existerande , men utan att göra spelet helt oigenkännbart.
Det är en del ändringar i 2Ed, men inte så stora att man inte känner igen systemet.

Oscar Silferstjerna

Ett moln i byxor
Jag är inte alls förtrogen med reglerna i TOR, men tänker att det väsentliga i en fas ändå bör vara vad som står på spel. Man ska kunna förlora eller vinna saker.

Går det att lägga upp som en serie rådslag? Där kan det fattas beslut om mark, byggnader, föremål, pengar, avtal, arv och konflikter. Någonstans längs vägen dör och föds folk också - förmodligen i relation till det jag nämnde i föregående mening. En del får mycket, andra lite mindre eller inget alls.

Någonstans i mekaniken hade jag också lagt till hemligheter, som kan ärvas och/eller dyka upp under spelets gång. Hemliga rum, hemliga dokument, en utomäktenskaplig blodlinje, avtal/förbund med en demonisk varelse etc.

'Någonstans längs vägen dör och föds folk också
Detta gillade inte mina spelare, så vi skippar att folk dör så. NPCer såklart, men i övrigt nej.

Frågan är HUR man ska lägga till detta och hur man ska lägga poäng på det osv.....det är mer där kruxet ligger, bland annat.

Oscar Silferstjerna

Ett moln i byxor
Detta gillade inte mina spelare, så vi skippar att folk dör så. NPCer såklart, men i övrigt nej.

Frågan är HUR man ska lägga till detta och hur man ska lägga poäng på det osv.....det är mer där kruxet ligger, bland annat.
Okej! Är karaktärerna alver eller blir de flera hundra år gamla på något annat sätt? 😲