Jag diggar systemlösa artiklar. Min första rollspelstidning var Sverox, när den fortfarande var bra, och artiklar som skjutvapnens historia och hur man färdades/vilken tid det tog i olika tider var de som gav mig störst behållning. Samt att de hade väldigt bra illustrationer.
Artikelförslag:
Hur går det till att smida en ridarrustning eller svärd. Hur lång tid tar det? Vilka resurser?
Pirater genom historien. Från medelhavet å vikingar till Karibien och nutida pirater i Öst Asien.
Handel genom tiderna. Vad bytte folk? Hur gick handelsrutterna? Olika problem och lösningar.
Venedig. Ett verkligt handelsimperium. Dess inflytande, rivaliteten med Genua, rollen i korstågen (5:e mot byzans?). 1700 tal, baler, maskerader och intriger.
Shakespeare. Hans verk är klassiska. Hur kan man sno 100 idéer till rollspel scenarion. Betydelsen av bifigurer.
Indiska sagor och deras coola idéer. Kan rakhashas verkligen summeras i en tigerlik humanoid demon med bakvända händer?
Skriv om din favorit kultur
Saltets som handelsvara och dess betydelse genom historien. (Just för att det finns en bok)
Iain Banks Culture som rollspelssetting. Eller hur man kan få spännande dynamik mellan rollerpsoner genom delad barndom, släktskap och förräderi. (Kanske mest riktad åt de som skriver konventsscenarion där man har mer frihet)
Boktipset. En kolumn där olika gästskrivare presenterar fantasy, scfi eller genrélösa böcker som ger rollspelsidéer!
Tesla i en steampunk värld!
Hundar, från varg till människans bästa vän. Avel för distinkta karaktäristiska.
Hur du skapar ett monster. Jag såg nyligen Avatar: the last Airbender, en teknad serie inspirerade av anime. Där blandar de ofta olika djur och det funkar bra, t.ex. Näbbdjursbjörn (fast saker som turtleduck ser lite wacko ut)
Vanliga primitiva mystiska förklaringar av naturfenomen. Från månens faser till solförmörkelser. Jordbävningar, jättevågor, vulkanutbrott.
heraldik.
hur ser by, köping och stad ut under medeltiden.Demografi. Finns det värdshus? Har varje by en smed?