Nekromanti Generella system & Parallell Worlds

Arfert

Facit
skulle vilja bredda det utöver "vaniljfantasy": historiska spel, spionspel, skräckspel osv... där rollpersonerna förväntas kunna saker som relativt normala människor kan, även om de är hjältar. Ungefär som i majoriteten av ALL film. Så reglerna är inte SÅ begränsande egentligen...

...PW skulle funka bra till Lemuria, Cyberpunk, Viking eller Western eller CoC (om man lade till insanity), med flera kampanjstilar...

... det är mer om man vill göra superhjältar eller liknade eller vill ha en viss speciell unik spelstil man verkligen är hänvisad till specialskrivna regler.

Krille

Super Moderator
Generella system kontra metasystem

...PW skulle funka bra till Lemuria, Cyberpunk, Viking eller Western eller CoC (om man lade till insanity), med flera kampanjstilar...
...det säger dom allihop. :gremgrin:

Problemet är att jag börjar bli lite för luttrad för att inte inse att det egentligen är vaniljfantasy vid Sydpolen, vaniljfantasy med långrock och cyber, vaniljfantasy med vikingar, vaniljfantasy med kåbåjsare å indianer eller vaniljfantasy med en extra regel om att bli galen.

Därför gillar jag mer ett meta-regelsystem: en verktygslåda med mekanismer som pusslas ihop till det system som man vill ha, och som publiceras med miljön ifråga. Det tycks mig som den bästa av alla världar: man slipper dona med regler eftersom man redan har komponenterna i sin verktygslåda, man har rätt regler på rätt ställe och behöver inte referera till FRUP Basic Rules eller förutsätta att man redan har den, och spelet borde utan större problem kunna anpassas till den unika spelstilen.

Det är typ så som BRP har behandlats sedan år plopp: Stormbringer har haft sin speciella smak av BRP som skiljt sig rätt mycket från Cthulhu, som i sin tur har skiljt sig ännu mer från Pendragon. Det har varit i stort sett samma grundmekanism och de är såpass igenkännliga att man skulle kunna få en DoD-grupp att börja spela Pendragon på inga sekunder alls. Ändå har de mycket distinkta smaker och stilar.

Arfert

Facit
Re: Generella system kontra metasystem

ok.. men så funkar ju PW redan... man har ett grundsystem, det som skiljer är vilka färdigheter och rollpersonstyper som finns i resp värld. Som i BRP.

Krille

Super Moderator

ok.. men så funkar ju PW redan... man har ett grundsystem, det som skiljer är vilka färdigheter och rollpersonstyper som finns i resp värld. Som i BRP.
Det skiljer mer än så mellan den BRP som finns i Stormbringer och den som finns i Runequest, och ännu mer mellan dessa och den BRP som finns i Pendragon.

Arfert

Facit

det beror ju delvis på att det finns en tidsskala där... BRP utvecklades och trimmades. Är ju inte så stor skillnad på BRP-spel som kom samtidigt (det kom ju ett gäng i klump).

Krille

Super Moderator

det beror ju delvis på att det finns en tidsskala där...
Det beror snarare på att respektive spelvärld har sina specifika krav som ur-BRP inte klarade av att tillgodose. Och om jag inte minns helt fel så var ur-Pendragon och ur-Stormbringer utgivningstidsmässigt rätt lika.

Arfert

Facit

nja Stormbringer kom 81 och Pendragon 85 har jag för mig... mellan dom kom spel som CoC, Worlds of Wonder, Hawkmoon, Ringworld, Superworld, Elfquest....

EchonCique

Hero
Utbruden deltråd

Denna deltråd är utbruten då den inte har något med ämnet att göra, som var senaste fenix (tillika 3-års jubilerande numret!).