Baldyr
Hero
Den här postningen återknyter till den här postningen i tråden som behandlar Erik Granströms planerade Trakorien-rollspel. Eftersom tråden ifråga redan hunnit bli litet oregerlig så tänkte jag fortsätta mina tankegångar här istället.
Jag har alltså spånat på ett nytt (?) sätt att generera rollfigurer, som inte baseras på vare sig slump eller ett renodlat köp-system. Båda dessa alternativ innebär nämligen att spelaren är begränsad i sitt val av rollfigur, varför resultatet i sin tur (åtminstone i min erfarenhet) blir mindre inspirerande ur spelsynpunkt. Mitt mål är istället att det fortfarande skall vara möjligt för spelaren att få just en sådan figur som denne vill ha (fast mera i detalj) - utan att riskera min/maximering. Ni andra får avgöra om jag är någonting på spåren eller om jag bara försöker uppfinna hjulet på nytt. (Vanligtvis struntar jag helt enkelt i generering och hjälper istället spelarna att göra en intressant och spelbar figur.)
Eftersom jag inte har hunnit skissa på ett komplett system, så skrev jag ett illustrativt exempel istället, som förhoppningsvis följer på den inslagna bana som Granström önskade sig i sin urspungliga postning:
Observera förresten att jag endast fabulerar fritt angående skalor och färdighetssystem med mera. Egentligen skulle jag personligen vilja se någonting mindre ortodoxt men ovanstående får duga som ett simpelt exempel. (I det här stadiet handlar det nog mest om att över huvudtaget få in en fot i projektet ifråga.)
/Pauli "Baldyr" Paananen
Jag har alltså spånat på ett nytt (?) sätt att generera rollfigurer, som inte baseras på vare sig slump eller ett renodlat köp-system. Båda dessa alternativ innebär nämligen att spelaren är begränsad i sitt val av rollfigur, varför resultatet i sin tur (åtminstone i min erfarenhet) blir mindre inspirerande ur spelsynpunkt. Mitt mål är istället att det fortfarande skall vara möjligt för spelaren att få just en sådan figur som denne vill ha (fast mera i detalj) - utan att riskera min/maximering. Ni andra får avgöra om jag är någonting på spåren eller om jag bara försöker uppfinna hjulet på nytt. (Vanligtvis struntar jag helt enkelt i generering och hjälper istället spelarna att göra en intressant och spelbar figur.)
Eftersom jag inte har hunnit skissa på ett komplett system, så skrev jag ett illustrativt exempel istället, som förhoppningsvis följer på den inslagna bana som Granström önskade sig i sin urspungliga postning:
Nå, vad tycks? Om inte annat, visst återknyter systemet till spelvärlden? Känns det som att spelaren har tillräckligt mycket kontroll över processen, trots att han omöjligen kan förutse vilja utfall som komma skall?I vårt exempel skall spelaren Erik skapa sin första rollfigur och lämpligt nog har han också någon sorts idé om vad han vill spela. Han föreställer sig en stor och stark kluns som visserligen är snäll (speciellt mot små barn) men också ganska korkad och snar till vrede (då han inte tål orättvisor). Något namn har han däremot inte tänkt på ännu, liksom vad rollfiguren har för sysselsättning eller var denne kommer ifrån. (Erik har inte riktigt koll på spelmiljön ännu.)
Steg 1: Element. Efter att ha snabbt ha ögnat beskrivningarna av samt ett diagram över de fyra elementen bestämmer Erik att elementet Jord skall dominera skapande-processen, helt enkelt för att han antar att jord står för styrka och att ha bägge fötterna på jorden. Han noterar också saker som att Jord är ett passivt element och att stjärntecknet Oxen associeras med det (rollfiguren skall ju vara stark som en oxe). Resten orkar han inte riktigt ta till sig nu och det känns inte heller helt relevant.
Eftersom samtliga efterföljande steg är uppbyggda kring ett liknande diagram som den över de fyra elementen, så vet Erik att han fritt kan välja och vraka bland allt det som finns nedtill på alla diagram (precis som Jord) genom resten av processen. Däremot är han begränsad till maximalt tio val utanför denna sfär, även om det inte heller omöjligt att överstiga dessa tio stycken val. (Det skulle i så fall inverka negativt på spelvärden och dylikt senare i processen.)
Steg 2: Födelse. Själva rollfiguren byggs upp från grunden och man börjar med dennes bakgrund. På ett schema återfinns allt från födelseplatser (geografiska regioner) och områden där man vuxit upp (olika samhällen) till vilken årstid man är född och vilket stjärntecken man tillhör, alternativt vilken planet som styr rollfigurens liv. Erik noterar att schemat föreslår ön Palamux som hemvist och att man växt upp i det teokratiska Kishatet, men på spelledarens inrådan väljer han istället den godmodiga ön Saphyna eftersom han inbillar sig att Bork, som han nu valt att döpa sin rollfigur till (efter att ha sett en illustration som visar olika folkslag), härstammar från ett enkelt och anspråkslöst folk. Han är född under hösten (vilket associeras med döden, Bork kanske kan vara dödgrävare till yrket?) och i Oxens tecken (vilket inte betyder speciellt mycket i det här skedet, verkar det som).
Allt som allt avvek Erik från sitt valda element (Jord) en gång (när han valde härstamning) och har därmed nio fria val kvar att göra.
Steg 3: Karriär. Nu bygger man på vidare med rollfigurens uppväxt och yrkesbana. Först måste Erik dock välja ett temperament, vilket inte är svårt då Bork helt tydligt är flegmatisk till sin natur. (Schemat hade dock velat att han var en melankoliker istället, men det stämmer ju inte alls med vad Erik hade tänkt sig.) Nu kommer också det tidigare valda stjärntecknet in och dikterar att Bork, i kombination med sitt flegmatiska temperament, skall syssla med någonting skapande och även kreativt. Det passar inte alls in i Eriks planer utan han väljer istället att Bork är en uppehållare och beskyddare. I så fall anvisar schemat nämligen sysselsättningar såsom vakt, och Erik bestämmer sig för att Bork har gjort sig nyttig genom att agera som utkastare (i staden Frimbole Olvi, fyller spelledaren hjälpsamt i).
Återigen har Erik avvikit från den inslagna jordbaserade banan (temperament och yrkesbana) och får böta ytterligare två poäng. (Han har därmed sju valfria val kvar.)
Steg 4: Status. Nästa steg omfattar rollfigurens nuvarande situation och även sociala status. Återigen visar Oxen sin fula tryne och dikterar att Bork, i samklang med den valda årstiden som han var född i (höst), antingen är en föredetting (om han är gammal) eller bara misslyckad i största allmänhet (om han fortfarande är i sina krafts dagar). Erik är kanske inte helt nöjd med utfallet men egentligen bryr han sig inte så mycket, då han ändå har tänkt att Bork ska ut på äventyr och därmed har fått en drivkraft att lyckas. Han skulle dock kunna uppgradera Borks situation ända upp till framgångsrik om han skulle gå tillbaka och ändra årstid (se ovan), men det orkar han inte med. (I så fall visar schemat att Bork i kraft av sitt element skulle ha tillförskaffat sig rikedom genom ren bondtur, exempelvis genom spel.) Vad gäller social status avgörs Borks öde ännu en gång av hans horoskop som, i maskopi med elementet Jord, dikterar att han tillhör underklassen, vilket faktiskt passar rollfiguren så här långt. Erik skulle dock kunna röra sig bort från Jord-fältet på schemat och välja en annan mera privilegierad samhällsklass, men det skulle som bekant kosta på.
Steg 5: Personlighet. Hädanefter gäller det för Erik att bygga på Borks person med ytterligare lager av personlighetsdrag. Det dominerande temperamentet är som bekant flegmatiskt, och schemat föreslår ännu en gång att Erik skall välja den jord-baserade melankolin. Erik funderar över saken men slår istället till med det luftbaserade sangvistiker som sekundärt temperament, då Bork är en ganska bekymmerslös och modig person. (Spelledaren antecknar tillhörande karaktärsdrag.) Sedan kan Erik botanisera bland övriga karaktärsdrag som utmärker Bork och väljer idealistisk (eld), temperamentsfull (eld) samt lugn (vatten).
Erik har nu valt att konsekvent byta spår och gör ytterligare hela fyra stycken icke-jordbaserade val, varför endast tre poäng alltså återstår.
Steg 6: Egenskaper. Nu återstår endast att sätta diverse speltekniska data på pränt, och Erik börjar med fysiska och mentala egenskaper, vilka alla faktiskt motsvaras av olika element. Erik kan placera ut sammanlagt tio poäng på de fyra grundegenskaperna, men då Bork är en jordbaserad rollfigur kostar egenskapen Fysik endast hälften så många poäng. (Detta visar att Erik i själva verket var helt rätt ute från första början.) Dessutom blev det ju tre poäng över sedan tidigare (tack vare att Erik valde att stå sitt kast ett par gånger trots att han skulle kunnat ändra utfall) vilket blir 13 poäng sammanlagt. Erik börjar med Fysik, eftersom det utmärker rollfiguren, och sätter värdet sex (på en skala från ett till sju). Detta kostar honom dock endast tre poäng, varför Erik har ytterligare tio poäng kvar att spendera. Bork ska ju inte vara speciellt smart, varför han endast får två på Sinne, varpå åtta poäng återstår att sätta ut på Snabbhet och Vilja. Erik bestämmer att Bork är tämligen klumpig (3) men däremot ganska motiverad (5). Erik är väldigt nöjd med sin rollfigur så här långt!
Steg 7: Finputsning. Hela processen avslutas med att resten av rollformuläret fylls ut med olika skickligheter och färdigheter, resurser och kontakter. Olika scheman visar vilka spelvärden rollfiguren skall ha beroende på tidigare val, så som karriär och status, eller horoskop. Erik har också all möjlighet att påverka värdena inom vissa givna ramar, men det handlar alltså om ett givande och ett tagande. Han vill exempelvis att Bork skall vara simkunnig och äga ett vapen, varför han avstår från exempelvis kontakter (han kanske är på flykt) och ett lägre värde på jordbruks-färdigheten (som han fick genom sitt saphynska ursprung).
Nu är rollfiguren färdig rent regeltekniskt, men Erik behöver fortfarande skapa en bakgrundshistoria till Bork och lånar därför med sig rollspelet hem för att studera världsbeskrivningen närmare.
Observera förresten att jag endast fabulerar fritt angående skalor och färdighetssystem med mera. Egentligen skulle jag personligen vilja se någonting mindre ortodoxt men ovanstående får duga som ett simpelt exempel. (I det här stadiet handlar det nog mest om att över huvudtaget få in en fot i projektet ifråga.)
/Pauli "Baldyr" Paananen