Nekromanti [Generia] Färdighetssystem

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Vad tror ni om det här?

Jag tänker mig tre övergripande ASPEKTER (dessa speglar spelvärldens metafysiska disposition oavsett vilken tid/setting man spelar i):
NO’TIARK
WOIJNAG
SYNORIM

I dessa har man SPECIALISERINGAR. Det är fritt att hitta på specialiseringar inom aspekten så länge de är rimliga och i linje med spelets metafysik. Några exempel på möjliga specialiseringar inom respektive aspekt (här med en low tech-värld i åtanke):

NO’TIARK
rida, stridsyxa, lasso, undervattensorientering, flintlåsvapen, framföra mindre segelfartyg, sjunga, vildmarksvana, gömma sig, två vapen (parerdolk), klätting, animism, läsa och skriva (orkiska), maskering, kännedom om stenar, matlagning, stridsmaskiner (ballista), spidelkännedom, ducka
WOIJNAG
speja, spel och dobbel, finna dolda ting, bibliotekskunskap, bastardsvärd, smide, dubbelsidning, finna vatten, hela, kunskap om astralvärlden, hoppa, fältslag, köpslå, bluffa, kastvapen (ej spjut), ångmekanik, jonglera, virvelvindsanfall
SYNORIM
pungslå, ljuga, kalligrafi, alkemi, stridskonster (knytnävsslag), dupera, kunskap om apor och halvapor, spela död, simma, teater, kortsvärd och halvlånga dolkar, drakskinnsmide, nekromanti, strid i mörker, bära, sjövana, tärningsspel, statiskt försvar (borg), snabbdragning, luta, nun-chucks, bergsbruk
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Vimes;n228166 said:
finna dolda ting, köpslå, bluffa, ljuga, dupera
Är inte så pepp på att dessa ska finnas som färdigheter, gillar bättre att rollspela ut dom.

Edit: Innan jag såg kopplingen till Everway så tyckte jag det var konstigt att bluffa låg under WOIJNAG medan ljuga och dupera låg under SYNORIM. Men, jag fattar om jag ser SYNORIM som vatten och WOIJNAG som luft.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag tycker upplägget är väldigt likt Everway ärligt talat, fast där finns det fyra, efter elementen.
WOIJNAG är som "luft" där, SYNORIM som "vatten". NO'TIARK har vissa saker gemensamt med "eld" (klättring, balista, stridsyxa, rida) men Everway skulle ha sorterat in läsandet av orkiska under "luft" trots att det är orkiska.

Den fjärde aspekten som du inte har är "jord". TERDICES på ditt språk. Några av dina skulle flyttas över dit ("bergsbruk") och några nya skulle finnas där "motstå gifter" osv. Ta en titt på Everway om du kan hitta ett ex, ni verkar vara inne på samma spår.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
2097;n228175 said:
Är inte så pepp på att dessa ska finnas som färdigheter, gillar bättre att rollspela ut dom.
Nackdelen med detta är att om en spelare inte är specielt duktig på att hitta på trovärdiga lögner och sådant. Och alla spelare är inte begåvade med "flink tunga" Då blir dessa spelare nästan utelåsta från att spela sådana karaktärer.
Och stor del av rollspelande är väl att få möjlighet att spela en roll person som är annorlunda än man är i verkliga livet? Att få spela någon annan som inte är begränsad av de begränsningar jag som spelare har?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Reddokk Fheg;n228179 said:
Nackdelen med detta är att om en spelare inte är specielt duktig på att hitta på trovärdiga lögner och sådant. Och alla spelare är inte begåvade med "flink tunga" Då blir dessa spelare nästan utelåsta från att spela sådana karaktärer.
Tycker gott dom kan få träna på snacket i lugn och ro hemma vid rollspelsbordet där dom kan vara trygga och göra fel hur mkt som helst utan att nåt värre händer att stadsvakten kastar deras rollis i finkan.

Reddokk Fheg;n228179 said:
Och stor del av rollspelande är väl att få möjlighet att spela en roll person som är annorlunda än man är i verkliga livet? Att få spela någon annan som inte är begränsad av de begränsningar jag som spelare har?
Höll med om detta förut vilket Eksem fått erfara med mina charisma blasts men jag har tänkt om. Och blivit bättre på att prata pga allt rollspelande. Ibörjan var det svårt såklart, och skrämmande också. En annan stor del av rollspelande är att prova svåra saker såsom att försöka undvika dödsfällor i pil-labyrinten eller försöka snacka sig ur en knepig situation, men det är bara på låtsas. Player skill ????
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
2097;n228189 said:
Tycker gott dom kan få träna på snacket i lugn och ro hemma vid rollspelsbordet där dom kan vara trygga och göra fel hur mkt som helst utan att nåt värre händer att stadsvakten kastar deras rollis i finkan.



Höll med om detta förut vilket Eksem fått erfara med mina charisma blasts men jag har tänkt om. Och blivit bättre på att prata pga allt rollspelande. Ibörjan var det svårt såklart, och skrämmande också. En annan stor del av rollspelande är att prova svåra saker såsom att försöka undvika dödsfällor i pil-labyrinten eller försöka snacka sig ur en knepig situation, men det är bara på låtsas. Player skill ????

Ja jag håller med till viss del. och mycket beror ju på gruppen man spelar med. vad folk vill ha. Har märkt att många vill man ska rollspela inteligens, snack och sådant. ska en gåta kluras ut. ett problem lösas så ska det spelas. och jag har inga problem med detta själv. men kan förstå att vissa kan ha problem med det.

Har en kompis som är så. är han SL och ett problem ska lösas så ska det rollspelas coh inte slås int slag eller liknande. jag tycker själv det är kul. så jag har inget emot det. "Kan du inte lösa problemet kan inte din karaktär det" brukar han säga

När jag är SL spelar han ofta rätt stora kraftiga karaktärer. inte alltid muskelberg men oftast bra fysik. Fundar på att nästa gång vi spelar se till han blir bunden och när han ska bryta sig fri så slår jag inget sty slag eller färdighets slag jag tar fram ett grovt hampa rep binder hans händer och säger "rollspela dig fri. kan inte du lösa det kan inte din karaktär det heller"

Är ju faktiskt i grund och botten exakt samma sak :)
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Har märkt vissa som vill slå tärningsslag istället att lösa gåtor, använda färdigheter för att hitta fällor, använda rollpersonernas egenskaper för att avgöra vilken väg i grottan dom ska gå. Jag ersatte dom med ett skalskript.

Edit: Usch vad giftig jag har blivit. Har en konflikt med en vän. Men det ska inte gå ut över alla andra. Ska meditera lite och kolla på Blades.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
859
Location
Norrbotten
2097;n228194 said:
Har märkt vissa som vill slå tärningsslag istället att lösa gåtor, använda färdigheter för att hitta fällor, använda rollpersonernas egenskaper för att avgöra vilken väg i grottan dom ska gå. Jag ersatte dom med ett skalskript.

Vissa saker kan vara svåra tt rollspela som hitta fällor. det är så abstrakt. Finns bara en liten beskrivning på hut tex rummet ser ut. svårt beskriva exakt var man letar. svårt fär Sl beskriva exakt vad jag ser.

Helt annan sak att rollspela en lögn där jag som min karaktär för en dialog med SL som är den jag ska ljuga för.

Sedan att rollspela beslut som viken väg ska vi ta för att hitta ut ur grottan. det går att rollspela till viss del. men beror på spelet, vad för raser man har och spelar.

Spelar du en dvärg som vuxit upp i grottor, gruvor och undejordiska komplex. levt större delen av sina 123 år under jord. Då lär han troligtvis ha färdigheter och förmågor som hjälper honom. att välja. sådant som du som spelare omöjligt kan ha. det går inte rollspela fullt ut. Det måste till lite hjälp från färdigheter och tärnings slag. annars går det inte rollspela en sådan dvärg ordentligt.

Men jag tycker att det som går att rollspelas ska uppmuntras att rollspelas även om färdighets slag görs. rollspela bra och få en bonus. gör du inte ens ett försök så kanske få ökad svårighet. Spela det nog bra och klara det automatiskt. finns flera alternativ som uppmanat till rollspelande utan att man är begränsad av sina egna förmågor

Vist går ju alltid öva upp sina förmågor i ljuga och charma, lösa gåtor och problem tex. Men du kan även träna upp din styrka så kravet att man ska kunna kunna utföra ett vist styrke moment för att klara det i spelet är egentligen inte annorlunda än kravet att man ska kunna lösa en gåta.

Ja en skillnad man behöver ett rep och andra saker för de fysiska testerna och att behöva rollspela i ett gym för kunna göra det är ju kanske lite väl mycket :)

Men fortfarande är det samma premisser. det blir dina personliga begränsningar som blir din karaktärs begränsningar :)

men jag tror vi håller på att halka iväg från ämnet nu
 
Top