Skrivet av: McWolfe
Det jag själv skulle tycka vara tufft är en molnbaserad tjänst för rollpersons-skapande, kanske baserad på XML och/eller databas-lösningar. /McWolfe
Jag skulle också gilla en sån, men egentligen bara om det gick att bygga egna rollformulär. Det är ganska sällan jag spelar med köpsystem, ännu mer sällan jag spelar dem omoddade. Och oftast är det ganska obskyra grejer...
Jag har ju nåtslags plan om att bygga ihop rollperson.se nåt tag, men det blir ju åtminstone i första hand icke-självräknande.
Nu var det evigheter sen jag gjorde ett inlägg (kunde inte låta bli nu) men då jag sitter och jobbar med liknande saker via webbsidor hela dagarna så låter det inte som om det skulle vara nått problem att konstruera en webbsida som tillåter sådant. Har aldrig testat nått sådant system heller men om man tänker på hur alla regler är uppbyggda i grunden så handlar det bara om olika värden som väljs/anges samt kopplas till varandra och/eller används för att räkna ut andra värden.
Det är egentligen bara ett stora dynamiskt frågaformulär (vilket vi här på jobbet har byggt fler med olika komplexitet).
Detta är egentligen inget svar på frågan men alla möjliga tankar snurrade runt i huvudet medans jag läste detta.
Se detta som ett utkast till ett sådant system, mest databas struktur och beskrivning av logiken (går dock att göra bättre och med färre tabeller):
System logik:
Man skapar en Player som skapar en Character, man väljer Game som har ett antal fördefinerade GameRules som bestämmer hur en Character skapas och i vilken ordning de olika momenten görs vilket kan vara att skriva in saker, slå tärningar, välja från en lista osv.
Användare av systemet har möjligheten att lägga upp nya spel, definera reglerna för dess och skapa karaktärer.
Online rollformulären kan sedan tänkas att användas till Forum baserade spelsessioner som är väl anpassade för ändamålet (dvs inte bara skriva text utan även slå tärningar, välja saker ur listor, välja olika alternativ, rösta osv) allt kopplat till en karaktär.
Exemel:
Game "ZombieSlayersPro":
Rule "Name", RuleType = InputString - Spelaren kan skriva in ett namn på karaktären vilket sparar som en CharacterField av typen String kopplad till regeln.
Rule "Strength", RuleType = DiceRoll, DiceRollType = 3T6 - Spelaren slås 3T6 för att få fram sin styrka vilket sparas som en CharacterField av typen Integer kopplad till regeln.
Rule "Toughness", RuleType = DiceRoll, DiceRollType = 3T6 - Spelaren slås 3T6 för att få fram sin tålighet vilket sparas som en CharacterField av typen Integer kopplad till regeln.
Rule "Health", RuleType = Calcuate, CalcuationStep "Strength" + "Thoughness" - Sparas som en CharacterField av typen integer kopplat till regeln.
Databasstruktur (MsSql databas):
tblGame
GameId
GameName
Description
tblDieType
Name
MinValue
MaxValue
tblDiceRollType
DiceRollTypeId
DieTypeId
Amount
tblCalcuation
CalcuationId
Name
tblCalcuationStepType
(Addition, Subtraction, Division, Multiplication)
CalcuationStepTypeId
Name
tblCalcuationStep
(Kan vara en beräkning av någon typ mellan två fält, två tärningslag eller en kombination av båda)
CalcuationStepId
CalcuationStepTypeId
FirstCharacterFieldId
SecondCharacterFieldId
FirstDiceRollTypeId
SecondDiceRollTypeId
tblGameRuleType
(InputInt, InputDecimal, InputBoolean, InputString, Select, Upload, DiceRoll, Calcuate)
GameRulesTypeId
DiceRollTypeId
CalcuationId
RepeatCounter
Name
Description
tblGameRule
GameRuleId
GameRuleTypeId
CharacterFieldGroupId
SortOrder
tblGameRuleField
(En GameRule kan ha flera GameRuleField som t.ex. används för att veta vilka alternativ en Select regel har att välja mellan i et dropdown eller lista).
GameRuleFieldId
GameRuleId
Name
Description
Value
tblPlayer
PlayerId
PlayerName
tblCharacter
GameId
PlayerId
tblCharacterFieldTypeId