Nekromanti Generisk Sci-Fi?

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Så, tanken har dykt upp hos mig ett flertal gånger.
Det började när jag skulle leda en grupp för forumrollspel här på forumet, i Fantasy! - old school gaming. Spelets mytologi är ju baserat i swords and sorcery, och universumet jag byggde är till stor del ett väldigt generiskt fantasy universum, som jag även applicerat på andra spel efter mina spelgruppers tycke och smak.
Grundtanken med hela settingen skulle vara så absolut generisk fantasy som möjligt. Ett fallet, evighetsstort imperium, och de olika byrna och städerna har lika massivt varierande kultur, miljö, och befolkning. Allt från steampunk-viktorianska byar bebodda av uteslutande människor och självmedvetna robotar, till en tidig renässans stad, med ett slott, en kung, och ett magikergille som har dåligt rykte bland de rustningsklädda riddarna.

Där hade jag Generisk Fantasy. Dvärgar, orker, människor, och alver. Orkerna tycker inte om människorna och alverna, på grund av ett krig som utspelade sig för länge sedan. Alverna är skickliga magiker, dvärgarna är smeder, och orkerna är muskulösa och argsinta krigare.

Och så dök frågan upp om Sci-fi. Vad vore samma grad av generisk Sci-Fi som det Fantasy universum jag byggt upp? vad i fråga om spelbara raser, Historia, traditioner kring det övernaturliga, stereotypa vapen och utrustning?
Det jag tänker är... High-Sci-Fi. Interplanetära resor, möten med utomjordingar, interstellära eller till och med intergalaktiska imperium, that sort of stuff. Vad skulle en Stereotyp kunna vara baserad på, och vad skulle det leda till att settingen blev?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
Ärligt talat? Star Trek :gremsmile: Star trek är generic fantasy settingen fast för sci-fi.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
God45 said:
Ärligt talat? Star Trek :gremsmile: Star trek är generic fantasy settingen fast för sci-fi.
Ungefär så tänkte jag också, faktiskt. Dels för att Star Trek har typ allt, och dels för att väldigt många tänker Star Trek när de hör "sci-fi", trots att det finns så väldans mycket helt annorlunda sådan.

Min upplevelse är nog att fantasygenren spretar mindre än scifi, vilket väl teoretiskt sett gör det svårare att standardisera, men dels kan det bero på att jag läst för lite fantasy / inte gillar fantasy och dels är nog Star trek ett ganska värdigt medel mellan den mer rymdfantasyliknande scifi-grenen och den mer hårdvetenskapliga grenen.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
God45 said:
Ärligt talat? Star Trek :gremsmile: Star trek är generic fantasy settingen fast för sci-fi.
Jag tycker faktiskt inte det.

High-Sci fi är liksom inte komplett utan ett ont galaktiskt imperium som dominerar den rymd som hjältarna befinner sig i.

The Galactice Empire, The Empire of Man, The Realm, The Federation (Blake 7), The Peacekeepers, Coalition States, Star League (och deras Inner Sphere efterträdare), Necromongers, United Citizens Federation.


Star Trek har liksom Romulan Star Empire, Klingon Empire och Cardassian Empire på utkanterna...som är så efterblivna jämfört med The Federation att federationen håller dem i stången utan specialiserade krigsskepp.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Tony.M.Meijer said:
Om Voyager hade varit "core" serien så hade väl borg räknats. Men många vill helst låtsas om att Voyager aldrig existerade.
 

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Joined
14 Sep 2009
Messages
1,887
Location
Uppsala
Cybot said:
Om Voyager hade varit "core" serien så hade väl borg räknats. Men många vill helst låtsas om att Voyager aldrig existerade.
Borg är väl med först i next generation?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,740
Location
Helsingborg
Tony.M.Meijer said:
Cybot said:
Om Voyager hade varit "core" serien så hade väl borg räknats. Men många vill helst låtsas om att Voyager aldrig existerade.
Borg är väl med först i next generation?
Jo. Men de är alltid ett yttre hot och inte en dominant kraft.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,543
High-Sci fi är liksom inte komplett utan ett ont galaktiskt imperium som dominerar den rymd som hjältarna befinner sig i.

The Galactice Empire, The Empire of Man, The Realm, The Federation (Blake 7), The Peacekeepers, Coalition States, Star League (och deras Inner Sphere efterträdare), Necromongers, United Citizens Federation.
Men det är mer en space opera trope tycker jag, det är med i saker som mest är fantasy i rymden. Necromongers är ju från Vin diesels D&D setting fast gjorda i rymden. The Galactic empire leds av två onda trollkarlar. Star League från Battletech är inte fantasy men nästan eftersom det är ett feudalt samhälle med Mech-pilots som riddare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
18,088
Location
Ereb Altor
Bassejr said:
Och så dök frågan upp om Sci-fi. Vad vore samma grad av generisk Sci-Fi som det Fantasy universum jag byggt upp? vad i fråga om spelbara raser, Historia, traditioner kring det övernaturliga, stereotypa vapen och utrustning?
Det jag tänker är... High-Sci-Fi. Interplanetära resor, möten med utomjordingar, interstellära eller till och med intergalaktiska imperium, that sort of stuff. Vad skulle en Stereotyp kunna vara baserad på, och vad skulle det leda till att settingen blev?
Typ Star Wars, eller något som utspelar sig på Mars. Det finns det en galaktisk ondska (en ond kejsare) och en massa knasiga aliens. De flesta är antingen onda eller förtryckta. Och så har man ascoola (eller retrokonstiga) rymdskepp.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Ja, det brukar finnas ett galaktiskt (ofta människostyrt/dominerat) imperium av något slag. I generisk Sci-Fi så är dess makt över huvudpersonerna oftast ganska låg, med periodiska undantag:

Star Trek: Federationen. Styr över enormt område. Ger sina underhuggare stor personlig frihet (förutsatt att de jobbar sig upp genom graderna - och utforskningsuppdrag är inte detaljstyrda heller).

Banks Culture: The Culture (duh). Visst, det finns andra civilisationer, men Culture är nästan alltid 800-punds-gorillan. De är också tämligen laissez faire - så länge inte någon är ett direkt hot mot dem eller deras agenda (av vad jag läst om dem).

Star Wars: Republic/Empire/New Republic. Huvudpersonerna är motståndsmän/laglösa och bryr sig inte om lagen, och befinner sig i sämre kontrollerade områden. (Rymdfantasy, men ändå)

Traveller: Vad-det-nu-heter. Det finns där, iaf. Tror iofs att de kan ha blivit inspirerade av Asimov och Roddenberry här.

Firefly: Alliance. Är inte så involverad i de yttre delarna av systemet, där huvudpersonerna kuskar runt, även om de vann kriget.

Babylon 5: Så småningom den människocentrerade alliansen, men innan det så är det rätt gott om mäktiga riken/områden - Mimbari, Centauri, Vorlon, m fl.

Stiftelsen/Foundation: Galaktiskt Imperium, modell "Rom i rymden".

Master of Orion: Här är målet att skapa ett imperium, med säte i det forna imperiet på Orion.

Andromeda: Finns i början, mycket av serien handlar om att återuppbygga det.

Farscape: "Peacekeepers" är - typ - oftast fascistoida rymdpoliser, a la rymdimperie.

Så ja, Kejsardömen/Allianser/etc är basföda för standard-SF, tror jag faktiskt. Det är inte alltid ondskefullt - oftast är det faktiskt tvärtom - huvudpersonerna råkar bara ligga utanför lagets råmärken. För att betala importskatt är inte sexigt. :gremwink:
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Eller enkelt: "Imperiet" finns nästan alltid där. Huvudpersonerna interagerar bara inte med det mycket.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Alright, så Star Treck låter ganska dominant.

Skulle man ta de olika utomjordiska raserna där ifrån och använda dem som generiskt spelbara raser? Är själv inte så bevandrad i just Sci-fi genren som i de stora jättarna, utan mera studerat det från ett lite mer objektivt perspektiv, studerat gemensamma drag, osv. så är inte super bekant med vilka aliens som dyker upp i Star Treck, och hur regelbundet.

Borde settingen utgå ifrån Jorden och Vintergatan, eller från någon annan planet i en annan gallax som inte har någonting med jorden att göra?

EDIT: skrev samma sak två gånger
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Jag kom på en grej.

Alltså, jag gillar ju bok-scifi mer än film-scifi generellt. Inte det att jag inte gillar film, men film-scifi brukar bli så lite "scifi för mig"...

När jag tänker "standard-scifi" i bokform så tänker jag mig egentligen två fåror:

- Episk rymdopera. Mina två giganter här är Iain M Banks och Peter F Hamilton. Universum är stort, någon form av ball teknologi gör det möjligt att åka mellan stjärnor. Det finns andra raser, som är mer eller mindre weird. Teknologi är nästan magi, men hanteras på ett förhållandevis konsekvent sätt. Det "känns" alltså fortfarande som att det finns bakomliggande vetenskap, och det som hittats på bakas ofta in i existerande vetenskapliga eller pseudovetenskapliga förklaringar.

- Tämligen hård first contact och vad som händer efteråt-scifi. Tydligaste exemplen: 2001, Möte med Rama, Greg Bears Eon. Fokus på utforskning, osäkerhet, astrofysik. Huvudpersonerna är ofta forskare eller astronauter.

Båda dessa tycker jag skulle lämpa sig skitbra som spel. Har själv gått och grunnat på framför allt det senare, i någon form av OSG-tanke med fokus på problemlösning, utforskning och överlevnad. Typ en stor utomjordisk artefakt har lagt sig i omloppsbana kring solen. Självklart skickar alla stormakterna (det utspelar sig under kalla kriget såklart) dit olika teams som ska utforska och försöka utröna artefaktens potential. Weird tech, genmanipulerade djurmaskiner, rester av döda civlisationer som hängt med på resan, och så att steg för steg räkna ut varför prylen finns där. Och om och hur dess mirakel kan hjälpa den egna nationen...
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Min käre far kom med ett par id´eer som jag funderar på att använda mig av.

Geografi:
Fallet-imperium teorin fungerade decently i Fantasy universumet. Pappa drog paralellen till Isaak Asimov's "Stiftelsen" trilogi. Ett imperium som i princip spänner över hela galaxen, och en av dess invånare får en uppenbarelse (eller om det nu är någon sorts bevis, har inte läst böckerna själv så jag vet inte) om att imperiet kommer falla, och fyra tusen år av anarki och barbari kommer följa tio tusen år av våldsamt inbördeskrig, eller nåt i den stilen.
I vilket fall så grundar denne personen Stiftelsen, för att samla all kunskap i hela galaxen i ett galaktisk encyklopedi.

å säg att settingen är centrerad kring en grundkultur, och fyra alien-ärketyper. Grundkulturen är utvecklad nog för att ha bemästrat FTL rymdfärd, och någon form av rymdhopp, och den här teknologinivån har utspritt fäste i galaxen, men de enda större nationerna är inte större än ett par närliggande stjärnsystem som gått ihop för att beskydda varandra. UtöverGrundkulturen så fins det folkslag och planeter på botten av skalan, föga mer än grottmänniskor, eller som lever på ett sätt som vi på jorden gjorde på medeltiden, till toppen av skalan, utomjordiska supervarelser som blivit upplysta och inte lägre har något behov av att kommunicera med utomstående, om inte rp kommer och upptäcker deras mekaniska planet-klockverk och bryter sig in för att undersöka.

Angående alien raserna så kan man upenbart inte stjäla någonting från redan existerande material eller mytologi, men snarare se på ärketyper.
Det fins fyra ärketyper av utomjordiska raser jag tänker mig som direkt spelbara.
Den första är de Ampassningsbara, överlevarna som kan kollonisera vilken öde, atmosfärlös ökenplanet som helst, Människan.
Den andra ärketypen är den pragmatiska, superintelligenta alien som det pratas om i konspirationer, eftersom de är den enda rasen av utomjordingar som tar risken att på nära håll undersöka mindre utvecklade raser.
Den tredje ärketypen är den Mystiska alien. De utomjordingar som är spirituella bortom mänskligt förstånd, och har bemästrat mystiska telekinetiska krafter. Dom är också övernaturligt vackra, av någon anledning.
Den fjärde ärketypen är de Krigiska. De är inte nödvändigtvis agressiva, men tar stor stolthet i sin millitära kraft och makt. Deras samhälle är ofta strängt hierarkiskt, och de har naturligt exoskelett.

Spelarna tar roller som någon av de varelser som får representera ärketyper, och gruppens uppgifter blir att utforska galaxen och finna lycka. eller vad de nu känner för...

Min hjärna börjar luktabränt. Ska byta olja och se om jag kommer längre senare.
 
Top