Fienden
Hero
Så, jag satt och läste någons inlägg (minns inte vems) och kom på något helt orelaterat till inlägget jag läste.
Detta är fula, förmodligen redan gjorda idéer, och som vid första anblick påminner mig lite (MYCKET) om Bläck (ett rollspel jag älskar). Nåja, basics:
Okej, så vid karaktärsstart så har spelaren ett antal (att bestämmas) karaktärsdrag han väljer. Kan vara vad som helt som beskriver karaktären, kreativitet kan ju uppmuntras. Saker som 'hanterar rep väl', 'god social kompetens' och 'tränad av vargar och blev en gång uppäten av en björn' är väl vettiga exempel.
I VILKET FALL. Dessa karaktärsdrag ger alla en förbestämd bonus till tärningsslag som görs när man finner en situation som draget kan ha effekt i (berättarglädje, kreativitet, yadda yadda ni har sett det här förut).
Föremål skulle fungera, i detta system, på ett liknande sätt. På samma sätt som du får en viss bonus (vi kallar den +2) av karaktärsdrag, så får du även en annan bonus (kalla den +1) för varje föremål du kan lyckas blanda in i tärningsslaget du sysslar med. Till exempel, Björne Fulnäsa har 'Sur som fan' som ett karaktärsdrag, och han tänker riva en vägg med en näve (ett föremål för att varför inte?), en liten hammare och sin pansarhjälm. Eftersom väggen förolämpade honom så är han Sur som fan. Detta ger honom +2. Han använder 3 föremål, alla med +1. Totalt en +5 bonus när Björne vill riva ner den elaka väggen. Rulla lämplig tärning (jag föreslår T12), lägg till bonusen och titta på... Svårighetsnivå? Eller rulla under 5? Kanske ett motståndsslag från väggen som har karaktärsdragen 'Hård så in i helvete', 'Riktigt hård' och 'Gjord av sten'?
Känns extremt generiskt, men jag tröttnade på att inte ha postat en tråd på evigheter. Förslag? Borde man skriva en .pdf på 2 sidor och spamma det över internet?
//Kraetyz
EDIT: En intressant utmaning med alla som har faktisk intelligens: Gör detta system intressant! Kom på något spännande twist som får folk att haja till och tänka "Whoa, det är en intressant mekanik, att inte jag tänkte på det".
Detta är fula, förmodligen redan gjorda idéer, och som vid första anblick påminner mig lite (MYCKET) om Bläck (ett rollspel jag älskar). Nåja, basics:
Okej, så vid karaktärsstart så har spelaren ett antal (att bestämmas) karaktärsdrag han väljer. Kan vara vad som helt som beskriver karaktären, kreativitet kan ju uppmuntras. Saker som 'hanterar rep väl', 'god social kompetens' och 'tränad av vargar och blev en gång uppäten av en björn' är väl vettiga exempel.
I VILKET FALL. Dessa karaktärsdrag ger alla en förbestämd bonus till tärningsslag som görs när man finner en situation som draget kan ha effekt i (berättarglädje, kreativitet, yadda yadda ni har sett det här förut).
Föremål skulle fungera, i detta system, på ett liknande sätt. På samma sätt som du får en viss bonus (vi kallar den +2) av karaktärsdrag, så får du även en annan bonus (kalla den +1) för varje föremål du kan lyckas blanda in i tärningsslaget du sysslar med. Till exempel, Björne Fulnäsa har 'Sur som fan' som ett karaktärsdrag, och han tänker riva en vägg med en näve (ett föremål för att varför inte?), en liten hammare och sin pansarhjälm. Eftersom väggen förolämpade honom så är han Sur som fan. Detta ger honom +2. Han använder 3 föremål, alla med +1. Totalt en +5 bonus när Björne vill riva ner den elaka väggen. Rulla lämplig tärning (jag föreslår T12), lägg till bonusen och titta på... Svårighetsnivå? Eller rulla under 5? Kanske ett motståndsslag från väggen som har karaktärsdragen 'Hård så in i helvete', 'Riktigt hård' och 'Gjord av sten'?
Känns extremt generiskt, men jag tröttnade på att inte ha postat en tråd på evigheter. Förslag? Borde man skriva en .pdf på 2 sidor och spamma det över internet?
//Kraetyz
EDIT: En intressant utmaning med alla som har faktisk intelligens: Gör detta system intressant! Kom på något spännande twist som får folk att haja till och tänka "Whoa, det är en intressant mekanik, att inte jag tänkte på det".