Nekromanti Genesis Big Model-skola, del ett: intro

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Jag har bestämt mig för att hålla en liten Big Model-skola (om du inte vet vad The Big Model är, ha tålamod). Detta till stor del för att jag finner att jag numera har svårt att tänka på rollspel utan att tänka i de här termerna, och i så fall har jag svårt att göra mig förstådd om andra inte fattar de termer jag använder mig av. Simpelt.

Först: om hela grejen
Den här tråden och de andra trådar jag kommer att starta med det här temat handlar om att lära ut The Big Model. Detta innebär två saker.

För det första måste man förstå att jag kommer att presentera modellen såsom jag tolkar den. Jag har läst en hel del olika artiklar och forumsinlägg om det här och jag tror att min tolkning ligger ganska bra till. Det finns ingen "officiell" tolkning (även om Ron Edwards tolkning ligger bra nära), men vissa tolkningar anses vara "felaktiga". Om någon har en tolkning som inte stämmer överens med min, säg det jättegärna i tråden. Det här handlar om att få en så bra bild som möjligt av modellen.

För det andra så måste man komma ihåg att syftet med tråden är presentation av information. Syftet är INTE diskussion av modellen. Om du helt sonika inte håller med om vad som sägs är du välkommen att starta egna trådar om det, men jag ber er att inte säga emot mig i den här tråden om ni inte tror att min tolkning av modellen är felaktig. Om ni tror att modellen själv är felaktig, var vänliga och ta upp det i en annan tråd. Jag kommer heller inte att tycka att det är särskilt kul om folk börjar tjata om att Ron Edwards och forgeiterna är elitistiska skitstövlar. Det kommer att få mig att lessna och lägga ned projektet.

Sedan: om The Big Model
Jag tänker inte spendera en massa text på att presentera modellens historia. Det här är vad ni behöver veta: Modellen påbörjade sin historia i en essä vid namnet "System Does Matter", skriven av Ron Edwards. Denna essä publicerades tillsamman med hans rollspel Sorcerer och den finns numera att tillgå här. Observera att den inte längre kan anses representera modellen som den ser ut idag. Modellen utvecklades vidare av många inblandade på webbforumet The Gaming Outpost (numera nedlagt), innan diskussionerna flyttades till The Forge, där de fortfarande håller till.

Modellen kallades i början The Threefold, bytte sedan namn till GNS och sedan till The Big Model, eller TBM. När någon pratar om "GNS" eller "Threefold" så talar de alltså om en gammal och ickeaktuell variant av modellen, om de nu inte bara blandat ihop termerna.

The Big model är en modell för att beskriva rollspelandet. Den används ofta för att förbättra rollspelsmakandet, men beskriver själv alltså inte rollspel som sådana, utan endast aktiviteten rollspelande. Modellens mest framträdande drag är att den endast behandlar det som sker kring bordet och behandlar alltså inte fiktionen som något som existerar i sig, utan endast som en pågående diskussion och en överenskommelse spelarna emellan. På samma sätt behandlar den inte spelarnas motivationer, känslor eller upplevelser, utan endast deras beteende, eftersom det är det enda som kan observeras. Av denna anledning har modellen fått kritik av spelare som förordar "immersion", som är just en sådan känsla/upplevelse, och därmed inte behandlas i modellen.

Och nu: slutkläm
Frågor och funderingar på det jag skrivit och på hela tanken bakom skolan överhuvudtaget? Är det något ni känner kan behövas eller är det här bortslösad energi från min sida? Frågor gällande modellen kommer antagligen att besvaras med "Det där tar jag upp senare", såhär tidigt.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Det finns en poäng med "skolan" imho.
Det finns kanske även en poäng att ha en sidotråd att isolera diskussion(er) för/emot olika delar av modellen. (även det imho.)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
En sak till: Ett annat syfte med The Big Model är att diagnosticera spel som inte är kul för att försöka ta reda på varför det inte är kul. Ibland kan modellen peka på vad som är felet. Detta är ett av de främsta syftena med modellen: att försöka garantera att alla har kul hela tiden.
 

Flurtis

Hero
Joined
27 Feb 2004
Messages
1,076
Location
Oskarshamn
Till och med jag finner det intressant, och då är jag inte en av indie teoretikernas största fanatiker.

//Mattias, därav inte sagt att han inte gillar indie....
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
4,298
Location
Umeå
Grymt initiativ, tuta och kör!!! Och se fan till att samla hop dina artiklar sen i en liten icke formgiven pdf...

Tusen blommor och en flaska Ardbeg till dig!!!
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Mycket fint initiativ! Det ligger också exakt rätt i tiden, eftersom jag själv precis i dagarna har börjat törsta efter den teoretiska förståelsen för rollspelsmekanismerna och för teorin bakom modern rollspelsdesign.

Alltså en :gremdrink: till dig för detta.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Väldigt intressant, kul med riktig subsans. Och nyttigt för en annan intresserad, som inte själv läser källorna! Ska följas!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,523
Location
Göteborg
Jorå, jag har börjat på nästa bit. Men den är lång, så det tar ett tag.
 
Top