Nekromanti Genesis bygger zombiespel

Genesis

Ni dés ni maître
Den roliga tråden om zombier fick mig taggad på att bygga ett zombiespel. Jag låg och fnulade igår och hittade på ett regelsystem som jag är riktigt stolt över, även om jag undrar om det inte är betydligt mer styrt och inrutat än det jag tänkte mig från början (lite som Zombie Cinema!). Men det är ett så fint system att jag måste dela med mig.

Så, vi börjar med relationsschemat. Ja, jag vet, originalitet noll, men relationsscheman är praktiska, och här använder jag mig i alla fall av det mekaniskt. Så relationsschemat börjar med ett tiotal namn, helt utan relationer. Vi bara skriver upp dem lite hipp som happ, och ger var och en en tärning till att börja med. Spelarna väljer en varsin roll som huvudperson, kanske har vi en spelare som tar på sig samtliga biroller, jag vet inte ännu. Spelarna kan hitta på lite info om sin roll, lite fluff, om de vill ha något att gå på, samt lite fluff om platsen där gruppen har barrikaderat sig mot zombierna utanför, och så sätter vi första scenen.

I scenerna kan man etablera en ny relation till en annan roll. Varje relation är formulerad som "Jag vill …", till exempel "Jag vill ta hennes vapen" eller "Jag vill ligga med honom". När en relation etableras ritar man ut den, och sätter en tärning på personen den är riktad till. Så ju mer saker folk vill ha av dig, desto starkare är du.

Så varför ska jag etablera relationer till andra om det bara gör dem starkare? Jo, för om du får det du vill ha som resultat av en konflikt (det räknas inte om personen frivilligt ger dig det) så får du sno den där tärningen! Så att driva hårt på det du vill ha ger dig mer tärningar. Om relationen blir ogiltig på något annat sätt (som att hennes vapen går förlorat eller han frivilligt ligger med dig utan konflikt) så försvinner relationen och tärningen, men du får den inte. Att gå folk till mötes och låta dem få som de vill gör dig alltså svagare. Haha, mera konflikter!

Konflikter är helt vanliga "4+ är träffar, flest träffar vinner". Jag tänker att den som initierar konflikten säger vad hon vill ha om hon vinner, motståndaren säger vad som händer om han vinner och om det blir lika många träffar så vinner båda (så målen måste vara kompatibla med varandra).

Det här är redan en bra början, och det får räcka för en första post. En konsekvens av detta är att vi får mer och mer tärningar i spel, och det ska vi bygga en pacingmekanism av, tänkte jag.

Björn den gode

Swashbuckler
Låter som en intressant mekanik och skulle nog kunna bli ett bra spel, men, än så länge kan jag inte se vad det här har med zombies att göra? Jämför med Nerver av Stål där liksom hela spelet är film noir, där det verkligen känns att här har någon velat bygga ett film noir spel och sen gjort det så kan jag liksom inte se på vilket sätt det här är ett zombiespel. Om något så skulle jag säga att det här känns mer som ett vampyrspel eller ett politikerspel än så länge, är du på det klara med vilken känsla du tycker är den intressanta i zombiegenren som du vill återskapa?

Genesis

Ni dés ni maître
Björn den gode;n131642 said:
Låter som en intressant mekanik och skulle nog kunna bli ett bra spel, men, än så länge kan jag inte se vad det här har med zombies att göra? Jämför med Nerver av Stål där liksom hela spelet är film noir, där det verkligen känns att här har någon velat bygga ett film noir spel och sen gjort det så kan jag liksom inte se på vilket sätt det här är ett zombiespel. Om något så skulle jag säga att det här känns mer som ett vampyrspel eller ett politikerspel än så länge, är du på det klara med vilken känsla du tycker är den intressanta i zombiegenren som du vill återskapa?
Zombierna kommer, men det är sant att det här inte riktigt blir ett zombiespel på samma sätt som Nerver av stål är ett noirspel. Nerver av stål försöker att emulera en genre, men det syftet har jag inte här. Zombierna kommer nog att vara ganska perifera. De ska dels vara en orsak till en postapokalyptisk värld och dels driva på en countdown när folk blir smittade, som en individualiserad Montsegur-deadline.

Genesis

Ni dés ni maître
Okej, så pacingmekanismen: Varje gång en tärning i en konflikt visar en etta så lägger vi en tärning i zombiepölen. I början kommer denna att växa långsamt, men allteftersom det blir fler tärningar inblandade i konflikter så kommer den att växa snabbare och snabbare. Jag tänker att när den slår i vissa fasta värden så triggas en zombiescen. Det kan vara antingen en exkursion (för att hitta mat, prylar, ta sig till en ny plats, och så vidare) eller en invasion.

Det känns lite tjatigt om alla ska delta i zombiescenerna, och någon måste ju spela zombierna, så jag tänker att man kanske slumpar? Såhär går en zombiescen till, i alla fall:

Zombiespelaren slår alla zombietärningarna och alla som är med och slåss slår sina tärningar. Man turas om att agera. När man agerar använder man en av sina tärningar för att plocka bort en av motståndarens tärningar som är lika hög eller lägre. Spenderade tärningar är fortfarande i spel, men kan inte användas igen. Bortplockade tärningar är borta ur scenen (men kommer tillbaka när scenen är klar). Samtidigt som man gör detta beskriver man vad som händer. När man plockar bort zombietärningar motsvaras detta såklart av att man dödar zombier, och när man plockar bort rollernas tärningar motsvaras detta av att zombierna kommer närmare, sliter sönder kläder, man blir skadad eller liknande. Man är dock inte smittad om man inte förlorar alla sina tänringar (inklusive de använda). Klarar man sig igenom hela scenen utan att bli av med alla sina tärningar så klarar man sig utan att bli smittad. Biroller som får slut på tärningar dör, de blir inte smittade. Efter att scenen är klar suddar man ut dem, och alla som har en pil riktad från birollen till sig förlorar en tärning.

Eventuell kanske birollsspelaren får vara den som spelar zombierna i zombiescener och birollerna som är med i scenen delas ut till spelarna? Jag tänker mig också att man kan spendera en tärning för att göra andra saker än att döda zombier, men jag vet inte vad ännu. Hjälpa andra känns som en grej. Kanske kan man ge dem tärningar, eller låta dem slå om vissa eller plocka tillbaka en spenderad tärning så att den blir aktiv igen?

Genesis

Ni dés ni maître
När man är smittad börjar nedräkningen. Varje gång man är med i en scen måste man byta ut en av sina tärningar mot en svart tärning. När man blir av med tärningar (på grund av att någon annan uppnår sitt mål riktat mot en) så blir man aldrig av med svarta tärningar. Om man slår sina tärningar och den högsta tärningen är svart (vid lika, kolla näst högsta) så beskriver en annan spelare hur man agerar våldsamt och brutalt. När alla ens tärningar är svarta så förvandlas man till zombie, om inte någon redan dödat en.

När en smittad rollperson dödats eller förvandlats till zombie slutar man spelet om ingen annan är smittad. Om någon mer är smittad fortsätter man att spela, men utan att spela zombiescener. När alla smittade är förvandlade eller döda så slutar sessionen. Nästa gång man spelar väljer man nya rollpersoner, fyller på gruppen genom att introducera nya biroller och återvänder till en tärning vardera. Gamla relationer kan stå kvar, men måste åter introduceras i spel för att ge tärningar.