Simon said:
Tack, Exploration har jag tyckt var knepigt. Men ordet syftar alltså, om jag begriper det rätt, på det gemensamma utforskandet som spelgruppen ägnar sig åt i och med själva spelandet. Right?
Right. Någon föreslog en gång i urtiden att "Simulationism" borde heta "Explorationism", men Edwards tyckte inte det, för han ansåg att utforskandet var centralt för alla former av rollspelande. Därifrån kommer termen.
Petimetergrej, men visst syftar väl "Character" på både Player Characters och Non-Player Characters?
Du har helt rätt. Fel av mig.
Det vill säga "braighetsvärden", som färdigheter och sånt, right?
(...)
Det vill säga Drakar och Demoners KP och hjältepoäng? Spirit of the Centurys fate points?
Precis. Som sagt har jag inte så bra koll på det här, tyvärr. Jag finner det underligt med den här uppdelningen. Enligt Edwards är dessa komponenter något som alla Karaktärer har, vilket jag kan hålla med om när det gäller Effectiveness och Positioning, men att friformarkaraktärer har Resource har jag svårt att se. Eller kanske, jag antar att de kan ta en viss mängd stryk innan de kolar. Jaja.
Det här fattar jag inte alls. Handlar det om statements med värden, som Utposts Övertag? Eller sifferlösa påståenden om rollpersonens personlighet och relationer?
Det senare, tror jag. Som sagt, jag vet inte mer än du om det här. Vad jag skrivit är typ hämtat direkt ur "the Provisional Glossary". Jag har inte sett något om det här i diskussioner.
Poäng att fördela vid rollpersonsgenereringen hamnar väl här, liksom olika sorters erfarenhetspoänglösningar. Något annat?
Spelledaromdöme när hon säger "Nä, du kan inte vara en supersoldat och en neurokirurg samtidigt" i ett "systemlöst" spel.