Nekromanti Genesys någon?

ulvtand

Veteran
Joined
6 Jun 2000
Messages
85
Location
Norra Uppland
ÄR det någon här som testat/spelar Genesys? Jag är intresserad av kontakt med någon att bolla idéer, lösningar mm med, och inte diskussion om spelet är bra/dåligt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Hello!

Vi har spelat rätt mycket WFRPv3, moddat enligt Star Wars-reglerna. Sedan köpte jag Genesys för att jag tänkte använda det för en fantasykampanj som aldrig blev av.

Så jag har viss kännedom om reglerna, så om det är nått du vill bolla, så posta på!

MVH

/Magnus
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Köpte reglerna med stor entusiasm, har inte läst ens en enda sida, bara bläddrat lite planlöst. Hade gärna hört mer om hur de känns i spel.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
zonk;n319221 said:
Köpte reglerna med stor entusiasm, har inte läst ens en enda sida, bara bläddrat lite planlöst. Hade gärna hört mer om hur de känns i spel.
Star Wars-reglerna fungerar alldeles utmärkt i spel. När vi spelade Operation: Shadowpoint (uppföljaren till scenariot i Age of Rebellion Beginner Game) var det bland det roligaste vi haft i vår spelgrupp. Konstiga tärningar är lite ovant första gången man spelar, men man vänjer sig rätt snabbt.

Genesys har jag bara tittat på lite hastigast. Mitt intryck var att det var inte så mycket ett rollspel som en låda med byggstenar att bygga ett rollspel av, och det kittlar mig inte lika mycket som det gjorde förr.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,769
Location
Stockholm
Staffan;n319249 said:
Mitt intryck var att det var inte så mycket ett rollspel som en låda med byggstenar att bygga ett rollspel av, och det kittlar mig inte lika mycket som det gjorde förr.
Det är där kampanjböckerna kommer in i bilden. Jag köpte grundboken och Realms of Terrinoth, och i kampanjboken finns mycket färdigt.

/M
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Staffan;n319249 said:
Star Wars-reglerna fungerar alldeles utmärkt i spel. När vi spelade Operation: Shadowpoint (uppföljaren till scenariot i Age of Rebellion Beginner Game) var det bland det roligaste vi haft i vår spelgrupp. Konstiga tärningar är lite ovant första gången man spelar, men man vänjer sig rätt snabbt.

Genesys har jag bara tittat på lite hastigast. Mitt intryck var att det var inte så mycket ett rollspel som en låda med byggstenar att bygga ett rollspel av, och det kittlar mig inte lika mycket som det gjorde förr.
Ja jag spelledde FFGs SW, och det funkade absolut, en del fördelar, en del nackdelar, men ett fungerande system. Kände lite likadant som du inför Genesys-boken.

Magnus Seter Du får ta o berätta mer om den där boken! Hur är den jämfört med FFGs SW, om du spelat det? Finns det en massa talent trees? Hur är det med olika klasser - varierat eller känns det lite fattigt o ensidigt som i Genesys grundbok?
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En sak jag noterar med Genesys är att rollpersoner startar lite mindre kompetenta än i Star Wars. Detta då de inte har någon specialisering, vad jag kan se.

Alltså, i Star Wars väljer man först en Career, som ger en åtta career skills som man dels får köpa lite billigare för XP och dels får man 1 rang i fyra av dem från början. Så långt är det likadant i Genesys, även om det är andra karriärer. Men i Star Wars får man sedan en specialisering som dels ger ytterligare upp till fyra career skills (eller, alla har fyra, men de kan överlappa med de tidigare åtta) och får välja två av dem som får ytterligare en rank. Det är också specialiseringen som avgör vilket talent tree man använder, men just konstruktionen med talent trees finns inte i Genesys.

Eller är det något jag missat som kompenserar för dessa två skill ranks?
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,300
Systemet med talent trees i FFGs SW diggade jag stenhårt, samtidigt som de tar över lite väl mycket nästan. Det känns som en riktigt kul idé och det låter tradigt om de inte ens dyker upp i "specialiseringsböckerna" till Genesys. Förstår att de inte fick plats i grundboken.

Jag får oxå säga att efter en tid med specialtärningarna till FFGs SW så ja.. de har sina fördelar, men de är sjukt långsamma. Det finns alltid ett par spelare som har svårt att komma ihåg de olika symbolerna. Att bara rulla en T20 som i D&D och direkt få in en träff känns så sprudlande enkelt och snabbt i jämförelse.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
zonk;n319468 said:
Systemet med talent trees i FFGs SW diggade jag stenhårt, samtidigt som de tar över lite väl mycket nästan. Det känns som en riktigt kul idé och det låter tradigt om de inte ens dyker upp i "specialiseringsböckerna" till Genesys. Förstår att de inte fick plats i grundboken.
Det finns Talents, men inte Talent Trees. I stället är du begränsad av en Talent-pyramid: du måste ha fler tier 1-talents än tier 2-talents, och fler tier 2-talents än tier 3-talents osv. Det ger ökad flexibilitet jämfört med Star Wars-spelen, men å andra sidan får du inte samma skjuts att en sån här typ är cool med de här grejerna.

Jag tror inte heller man kan skaffa fler careers. Fast behovet finns ju inte riktigt i och med att det inte finns talent trees, så effekten skulle ju bara bli att man betalar X XP nu för att få Y billigare på vissa skills framöver. Det finns en talent som är tänkt för Weird War-setting (á la Tannhäuser) som ger tre skills som career skills, och det känns som en vettig modell om man har tänkt att en kampanj använder vissa saker mycket så alla bör ha tillgång till att bli kompetenta i dem.
 
Top