Ekonomi
Vad är det egentligen som skapar ett genialiskt system?
Tja, om man kunde skriva en formel för det skulle vi vältra oss i geniala system och så är det inte.
För min del skulle jag säga att det handlar om att packa in den funktion man söker i ett så enkelt och praktiskt system som möjligt utan att få oönskade bieffekter.
Stormbringers skadesystem är ett bra exempel. Genom att en allvarlig skada (mer än hälften av HP) ger en extra effekt och innebär att man däckar inom kort även om man håller sig på benen efter skadan så löser man sådant som många system spenderar spaltmeter på att försöka fixa på ett komplexare vis.
Man får effekten av ett träffområdessystem utan träffområden, effekten av ett system för detaljerad skada utan ett system för detaljerad skada, effekten av ett blödningssystem utan att behöva kryssa i rutor eller fibbla med blödningstakt o.s.v...
Jag har tänkt som så att det inte räcker att det är realistiskt, spelbart eller originellt, det krävs att man hittar den exakta balansen.
Den balans som kan vara svår att finna är balansen mellan komplexitet och önskad funktion. Det finns gränser på hur mycket man kan klämma in i en enkel mekanik innan den slutar vara enkel. Lyckligtvis är den gränsen högre än man tror.
Titta på Mutant: undergångens arvtagare t.ex. så finner du att de använder en princip för skada som liknar stormbringers. En viktig skillnad är att de låter en variera tröskelvärdet för allvarliga skador oberoende av ens totala tålighet. Plötsligt kan man ha folk som är robustare mot allvarliga skador trots att de egentligen inte tål mer (högre tröskel) eller folk som kan stå ut med stora mängder stryk men har känsliga punkter (lägre tröskel). Detta utan att systemet är svårare eller långsammare att använda, tvärtom snarare...
Det tråkiga är kanske att de riktigt geniala lösningarna är svåra att finna och inte helt enkla att känna igen.
Vad är er idé om det mest genialiska system (alltså oaktat hur spelet annars är) som skapats?
BRP. Givet hur gammalt det är och vilka system som fanns när det byggdes är det ett under av genialitet.
Sedan är jag naturligtvis ganska nöjd med några av mina egna lösningar för t.ex. strid, men man är ju litet partisk