Jag jämförde den gamla Beta 3 med releasen från 230317 Regel boken med PDF Compare och sammanfattar alla intressanta ändringar
Saker i bold extra noterbart
Grundfärdigheter är nu Basfärdigheter (ibland bara Färdigheter)
Belysning är nu Ljuskällor
Fordon är nu Färdmedel
Grammatik i hela boken: Generellt så slår man nu MOT sin färdighet istället för FÖR en färdighet
Kapitel 1 - I den äldsta tiden
s6 Den svarta eldens klyfta bytt mot Avgrundsgapet
Kapitel 2 - Din Rollperson
s9 Välj bytt mot Notera i din Hjälteförmåga
s13 Du har nu SEX tränade färdigheter istället för FEM
s13 Du väljer inte längre bland Hjälteförmågor utan det finns en bestämd för varje yrke(Som i början mao)
s14 Bard HF= Tonkonst
s16 Jägare HF = Följeslagare
s17 Krigare HF = Stridsvana
s18 Lärd HF = Intuition
s20 Nasare HF = Skattletare
s21 Riddare HF = Förkämpe
s22 Sjöfarare HF = Sjöben
s23 Tjuv HF = Tjuvhugg
s24 Tränade färdigheter ökade för Ung från 5+1 till 6+2, Medelålders från 5+2 till 6+4 och Gammal från 5+3 till 6+6
s26 Borttaget: Förtydligande att Magiker inte får grundchans i Magiskolor de inte kan
s26 Som sagt, man väljer inte Hjälteförmågor längre utan yrket bestämmer (utom Hantverkare)
s26 Tillagd notis om att om man inte tycker Hjälteförmågor passar sin Rollpersons ide så kan SL låta dig välja något annat
s26 Förtydligande: Hjälteförmågors FV krav gäller endast efter spelstart
Kapitel 3 - Färdigheter
s32 Ändring: Om du har Fördel på slag så gäller “tärningen med lägst resultat” istället för att du “väljer tärningen med bäst resultat för dig”
Om du har Nackdel så gäller “tärningen med högst resultat” istället för “tärningen med sämst resultat för dig”
s32 Ändring: Hjälpa varandra “Bara en person kan hjälpa ett slag” istället för obegränsat antal
s33 Bluffa: Borttaget “Du måste också rollspela din bluff”
s35 Ändring tillagd på Övertala “ Det går inte att övertala monster (kapitel 7) om det inte är uttryckligen tillåtet”
s35 Beskyddare heter nu Förkämpe
s38 Magiskola heter nu Magisk Talang
s39 Ny HF = Sköldblockad
s39 Ynkrygg ändrad: Fungerar nu bara på en annan “rollperson” inom 2m istället för “varelse(vän eller fiende)” och kan bara flytta attacken till annan rollperson
Kapitel 4 Strid & Skada
s42 Borttaget från Handlingar Närstridsattack: “Specialattacker som att fälla, avväpna, greppa och knäcka räknas också som handlingar”
s42 Ny handling: Hjälpa “Att hjälpa en annan person ger en fördel på dennes slag i samma runda”
s42 “Ny” Omdöpt Handling: Kämpa på: Du kan ÖVERTALA en annan roll-person med noll KP att kämpa vidare trots sina skador."
s43 Borttagen Fri handling: Övertala en annan rollperson att repa sig (sid 50)."
s46 Nytt: Slå på döda föremål- “Om du slår på ett dött föremål, som en dörr eller ett hänglås, träffar du automatiskt. Slå bara för skadan. Döda föremål har dock ofta skyddsvärde (sid 50)”
s50 Ändring: Du kan inte längre pressa ett dödsslag
s50 Repa sig heter nu Kämpa på och är som sagt en handling nu, inte en fri handling
s50 Du använder nu PSY istället för Övertala på dig själv för att Kämpa På
s50 Rädda liv har nu ingen gräns på hur många försök per runda personer får göra. (Personen måste nu vara “intill” dig)
s52 Tillägg på Gifter “SLP: För gifteffekter mot SLP, slå mot maximala KP minskat med 2 för varje nivå i hjälteförmågan Tålig.”
s53 Ändring: Du kan nu simma i ringbrynja och plåt men med nackdel istället för att inte kunna simma alls
Kapitel 5 Magi
s57 Besvärjelser i minnet heter nu Förbereda besvärjelser
s57 Tillägg Förbereda besvärjelser: “Du kan bara förbereda besvärjelser som du en gång har lärt dig (sid 61”
s58 Tillägg Formelbok “Att nedteckna en besvärjelse kräver ett skifts arbete. Du kan nedteckna besvärjelser som inte är förberedda.”
s58 Tillägg "Förlorad formelbok: Om du förlorar din formelbok kan du inte förbereda besvärjelserna du hade i den. För att kunna använda de oförberedda besvärjelserna igen måste du först skaffa en ny formelbok och nedteckna besvärjelserna i den.”
s58 Ändring: Magi och Järn är nu Magi och Metall
“Metall har en antimagisk effekt och du kan därför inte använda magi om du bär metallrustning eller har ett metallvapen till hands. Det inkluderar föremål som delvis består av metall som yxor, spjut, pilar och nitläder (men inte stavar, klubbor eller slungor). Föremål i din packning räknas inte”
s60 Ändring tillägg: Magiska missöden tabell, resultat 17, Du förvandlas till ett djur. Du behåller nu dina mentala förmågor
s64 Ändring: Snärja slås nu mot Undvika istället för STY
s64 Ändring: Snårskog slås nu mot Undvika istället för STY
s65 Tillägg Söva “SLP slår mot maximala VP om detta anges, minskat med 2 för varje nivå i hjälteförmågan Fokuserad. SLP slår mot 10 om VP inte anges."
s69 Ändring Lyft varaktighet är nu Omedelbar istället för Kvart
s70 Tillägg Dominera "SLP slår mot maximala VP om detta anges, minskat med 2 för varje nivå i hjälteförmågan Fokuserad. SLP slår mot 10 om VP inte anges.”
s71 Ändring Flyga: “Flyga fritt med förflyttningsvärde 6. Vid effektgrad 2 fördubblas förflyttningen till 12 och vid effektgrad 3 fördubblas den igen till 24.
Kapitel 6 Utrustning
s73 Ändring: Tunnhjälm har nu nackdel på alla Avståndsattacker istället för bara Bågskytte
s75 Ändring Slunga har nu inget STY krav, var förut STY 7
s75 Fattiga trasor nu Klädtrasor
s78 Nål och Tråd lagar nu med slag mot Hantverk istället för Vildmarksvana
Kapitel 7 Bestiarium
s83 Ändring Storlek: Halvering av passage storleken för monstar att ta sig igenom
Kapitel 8 Äventyr
s106 Nytt: Grundegenskaper för SLP
"I äventyr till Drakar och Demoner anges inte grundegenskaps värden för SLP, eftersom de ytterst sällan används direkt. Om du vid något tillfälle skulle behöva slå mot ett exakt grundegenskapsvärde för en SLP, följ riktlinjerna nedan: STY & SMI: Utgå från skadebonus. Vid SB +T6 slå mot 17. Vid SB +T4 slå mot 14. Slå annars mot 10. FYS: Slå mot maximala KP, minskat med 2 för varje nivå i hjälteförmågan Tålig. PSY: Slå mot maximala VP om detta anges, minskat med 2 för varje nivå i hjälteförmågan Fokuserad. Slå mot 10 om VP inte anges. INT & KAR: Slå mot 10."
s110 Askvirvlar inlagd in Resan tabell
Sist men inte minst ett Register på en sida!
Rollformulär:
Finns inget nytt, de tog bort den från boken (den skall väl ligga löst i boxen och på deras hemsida tillslut) och har inte uppdaterat ett löst formulär. Förhoppningsvis ser de över och förbättrar det.
De va de hele!
Saker i bold extra noterbart
Grundfärdigheter är nu Basfärdigheter (ibland bara Färdigheter)
Belysning är nu Ljuskällor
Fordon är nu Färdmedel
Grammatik i hela boken: Generellt så slår man nu MOT sin färdighet istället för FÖR en färdighet
Kapitel 1 - I den äldsta tiden
s6 Den svarta eldens klyfta bytt mot Avgrundsgapet
Kapitel 2 - Din Rollperson
s9 Välj bytt mot Notera i din Hjälteförmåga
s13 Du har nu SEX tränade färdigheter istället för FEM
s13 Du väljer inte längre bland Hjälteförmågor utan det finns en bestämd för varje yrke(Som i början mao)
s14 Bard HF= Tonkonst
s16 Jägare HF = Följeslagare
s17 Krigare HF = Stridsvana
s18 Lärd HF = Intuition
s20 Nasare HF = Skattletare
s21 Riddare HF = Förkämpe
s22 Sjöfarare HF = Sjöben
s23 Tjuv HF = Tjuvhugg
s24 Tränade färdigheter ökade för Ung från 5+1 till 6+2, Medelålders från 5+2 till 6+4 och Gammal från 5+3 till 6+6
s26 Borttaget: Förtydligande att Magiker inte får grundchans i Magiskolor de inte kan
s26 Som sagt, man väljer inte Hjälteförmågor längre utan yrket bestämmer (utom Hantverkare)
s26 Tillagd notis om att om man inte tycker Hjälteförmågor passar sin Rollpersons ide så kan SL låta dig välja något annat
s26 Förtydligande: Hjälteförmågors FV krav gäller endast efter spelstart
Kapitel 3 - Färdigheter
s32 Ändring: Om du har Fördel på slag så gäller “tärningen med lägst resultat” istället för att du “väljer tärningen med bäst resultat för dig”
Om du har Nackdel så gäller “tärningen med högst resultat” istället för “tärningen med sämst resultat för dig”
s32 Ändring: Hjälpa varandra “Bara en person kan hjälpa ett slag” istället för obegränsat antal
s33 Bluffa: Borttaget “Du måste också rollspela din bluff”
s35 Ändring tillagd på Övertala “ Det går inte att övertala monster (kapitel 7) om det inte är uttryckligen tillåtet”
s35 Beskyddare heter nu Förkämpe
s38 Magiskola heter nu Magisk Talang
s39 Ny HF = Sköldblockad
s39 Ynkrygg ändrad: Fungerar nu bara på en annan “rollperson” inom 2m istället för “varelse(vän eller fiende)” och kan bara flytta attacken till annan rollperson
Kapitel 4 Strid & Skada
s42 Borttaget från Handlingar Närstridsattack: “Specialattacker som att fälla, avväpna, greppa och knäcka räknas också som handlingar”
s42 Ny handling: Hjälpa “Att hjälpa en annan person ger en fördel på dennes slag i samma runda”
s42 “Ny” Omdöpt Handling: Kämpa på: Du kan ÖVERTALA en annan roll-person med noll KP att kämpa vidare trots sina skador."
s43 Borttagen Fri handling: Övertala en annan rollperson att repa sig (sid 50)."
s46 Nytt: Slå på döda föremål- “Om du slår på ett dött föremål, som en dörr eller ett hänglås, träffar du automatiskt. Slå bara för skadan. Döda föremål har dock ofta skyddsvärde (sid 50)”
s50 Ändring: Du kan inte längre pressa ett dödsslag
s50 Repa sig heter nu Kämpa på och är som sagt en handling nu, inte en fri handling
s50 Du använder nu PSY istället för Övertala på dig själv för att Kämpa På
s50 Rädda liv har nu ingen gräns på hur många försök per runda personer får göra. (Personen måste nu vara “intill” dig)
s52 Tillägg på Gifter “SLP: För gifteffekter mot SLP, slå mot maximala KP minskat med 2 för varje nivå i hjälteförmågan Tålig.”
s53 Ändring: Du kan nu simma i ringbrynja och plåt men med nackdel istället för att inte kunna simma alls
Kapitel 5 Magi
s57 Besvärjelser i minnet heter nu Förbereda besvärjelser
s57 Tillägg Förbereda besvärjelser: “Du kan bara förbereda besvärjelser som du en gång har lärt dig (sid 61”
s58 Tillägg Formelbok “Att nedteckna en besvärjelse kräver ett skifts arbete. Du kan nedteckna besvärjelser som inte är förberedda.”
s58 Tillägg "Förlorad formelbok: Om du förlorar din formelbok kan du inte förbereda besvärjelserna du hade i den. För att kunna använda de oförberedda besvärjelserna igen måste du först skaffa en ny formelbok och nedteckna besvärjelserna i den.”
s58 Ändring: Magi och Järn är nu Magi och Metall
“Metall har en antimagisk effekt och du kan därför inte använda magi om du bär metallrustning eller har ett metallvapen till hands. Det inkluderar föremål som delvis består av metall som yxor, spjut, pilar och nitläder (men inte stavar, klubbor eller slungor). Föremål i din packning räknas inte”
s60 Ändring tillägg: Magiska missöden tabell, resultat 17, Du förvandlas till ett djur. Du behåller nu dina mentala förmågor
s64 Ändring: Snärja slås nu mot Undvika istället för STY
s64 Ändring: Snårskog slås nu mot Undvika istället för STY
s65 Tillägg Söva “SLP slår mot maximala VP om detta anges, minskat med 2 för varje nivå i hjälteförmågan Fokuserad. SLP slår mot 10 om VP inte anges."
s69 Ändring Lyft varaktighet är nu Omedelbar istället för Kvart
s70 Tillägg Dominera "SLP slår mot maximala VP om detta anges, minskat med 2 för varje nivå i hjälteförmågan Fokuserad. SLP slår mot 10 om VP inte anges.”
s71 Ändring Flyga: “Flyga fritt med förflyttningsvärde 6. Vid effektgrad 2 fördubblas förflyttningen till 12 och vid effektgrad 3 fördubblas den igen till 24.
Kapitel 6 Utrustning
s73 Ändring: Tunnhjälm har nu nackdel på alla Avståndsattacker istället för bara Bågskytte
s75 Ändring Slunga har nu inget STY krav, var förut STY 7
s75 Fattiga trasor nu Klädtrasor
s78 Nål och Tråd lagar nu med slag mot Hantverk istället för Vildmarksvana
Kapitel 7 Bestiarium
s83 Ändring Storlek: Halvering av passage storleken för monstar att ta sig igenom
Kapitel 8 Äventyr
s106 Nytt: Grundegenskaper för SLP
"I äventyr till Drakar och Demoner anges inte grundegenskaps värden för SLP, eftersom de ytterst sällan används direkt. Om du vid något tillfälle skulle behöva slå mot ett exakt grundegenskapsvärde för en SLP, följ riktlinjerna nedan: STY & SMI: Utgå från skadebonus. Vid SB +T6 slå mot 17. Vid SB +T4 slå mot 14. Slå annars mot 10. FYS: Slå mot maximala KP, minskat med 2 för varje nivå i hjälteförmågan Tålig. PSY: Slå mot maximala VP om detta anges, minskat med 2 för varje nivå i hjälteförmågan Fokuserad. Slå mot 10 om VP inte anges. INT & KAR: Slå mot 10."
s110 Askvirvlar inlagd in Resan tabell
Sist men inte minst ett Register på en sida!
Rollformulär:
Finns inget nytt, de tog bort den från boken (den skall väl ligga löst i boxen och på deras hemsida tillslut) och har inte uppdaterat ett löst formulär. Förhoppningsvis ser de över och förbättrar det.
De va de hele!
Last edited: