Nekromanti Genomgång av dogma bidragen

peta

Warrior
Lite tråkigt att man bara fick rösta på ett alternativ i varje kategori. Det fanns ju så många roliga bidrag. Tänkte gå igenom de som framför allt fångade mitt intresse.

Aska till Aska (4)
Det första som slog en var den enormt snygga designen. Reglerna kanske inte riktigt levde upp till utsidan men passade väl ihop med en hög häftighetskänsla.

De kommer tillbaka (5)
En undebar tolkning av bibeln :gremsmile: En av mina favoriter. Reglerna kändes lite röriga när jag läste igenom dem men fungerar nog bra när man kommer igång.

En gång var jag hel (4)
Härlig idé. Känns lite som något White Wolf skulle kunna ha släppt.

Fabeljazz (3)
Tar upp det mest här för att det inte fångade mitt intresse överhuvudtaget. Kan bero på att jag missa diskusionerna innan eller jag inte är förtjust i furries.

Fantasy light (4)
Nybörjarklassens ohotade mästare. Ett utmärkt snabbstart spel om man inte orkar förbereda sig. Lite av ett rollspelens Hero Quest.

Fly, FLY! (3)
Bra grundidé, dock skulle det nog må bra av lite mer utrymme. En framtida modul till mutant kanske :gremsmile:

Mad Catz (3+)
Jag gillar katter. Kändes dock lite platt. Skulle kanske mått bra med lite mer intrig inriktning. Det är ju ändå det katter är bäst på.

Maus (4+)
Ja jag vet att jag sa tidigare att jag inte tyckte om furries men detta var ju helskönt. Lägg sedan till ett ursmart regelsystem (lite avundsjuk där faktisk, funderade själv på ett liknande regelsystem men fick inte ihop det).

Sinbads åttonde resa (4)
Gillade grundidén. Om man spelar med ett gäng skrävlare så kan man ha skitskoj. Kunde tagit det ytterligare ett steg och ta bort den klassiska SL rollen och istället låtit spelarna stå för bakgrunden oxå ((spelare1)Då klättrade jag över den höga muren. (spelare2) Nä det gjorde du inte alls, det kommer jag ihåg. (Spelare1 slår tärning, lyckas) Det gjorde jag visst de.)

Det var de som jag tyckte stack ut lite från mängden. För övrigt måste jag säga att jag är imponerad, så många spel och inget som var dåligt.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Snyft...

...tyckte du inte om mitt rollspel? (Alltså tycka om som i att ha ne åsikt om det... :gremsmile: )

Jag håller med i det mesta du skriver, bortsett från det med Fabeljazz som jag tycker är ett underbart spel. :gremsmile:

peta

Warrior
Re: Snyft...

Efterssom det var så många spel så var det tyvärr en ganska stor bunt som bara försvann i den grå massan. Ditt spel tillhörde tyvärr ett av dem för mig. Största problemet med ditt spel tyckte jag var att för att vara ett spel som utspelade sig runt magin var magin aldeles för begränsad. Det kändes dock som ett spel som man skulle kunna ha rätt skoj med om man har en regnig eftermiddag, en kortlek och gott om fantasi för att hitta på vad formlerna gör (jag lägger en ... Gräshoppsvärm mot dig som gör 10 i skada)

Något som den här utmaningen lärde mig var hur viktigt det är att sticka ut, antigen genom en snygg design eller genom ett koncept som snabbt suger tag i en.

peta

Warrior
Re: hmn

Jodå, läste allt igenom alla. Problemet var bara att många fastnade inte, eller hade inget som jag tyckte var värt att kommentera. DH-RPG verkade som ett gediget rollspel ganska nyskapande, men saknade just DET som gjorde att jag fastnade för det. Däremot verkar det som ganska många andra fastande för det :gremsmile:

peta

Warrior
Bra fråga

Svårt att svara på.
Tar och gämför med Sinbad vilket jag fastnade för och bygger på ungefär samma idé

Det första tror jag att det var layouten Sinbad hade trevligare layout, DH-RPG hade väldigt liten text vilket genast gjorde det jobbigare att lästa och gav mig ett sämre intryck. (kan verka fånigt att jag dissade ett bra spel delvis på en sån sak men första intrycket är svårt att skaka av sig)

En annan sak var att arabiska äventyr verkade mycket mer lockande för mig än vara reporter.

Den viktigast orsaken tror jag till att DH-rpg inte fastnande hos mig var dock att Sinbad byggde på samma grej som DH-rpg och eftersom jag tyckte bättre om Sinbad så försvann DH-rpg helt enkelt ut i marginalen.

Quadrante

Grisbonde
Re: Bra fråga

Hade definiivt kunnat jobba mer på layouten och ökat textstorleken.. jag använde trots allt bara en A4-sida.. Hade jag vetat något om sinbad och murder-we-wrote bidragen, skulle jag kanske aldrig lämnat in..

Sinbad är ett bra dogmaspel, synd att den inte fick något pris..

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Snyft...

Jo, jag förstår, mitt spel var inget som jag hade räknat med att de skulle sticka ut. Var nöjd med att bli klar. :gremsmile:

Att sticka ut vet jag behövs, det gjorde inte mitt av den enkla anledningen att jag inte var säker på hur jag skulle göra. Hellre enkelt och stilrent än klumpigt utseende, även om det inte fångar läsaren på samma sätt.

Re: de kommer tillbaka

..kan inte hålla mig riktigt.

De Kommer Tillbaka!
Hela historien är ju i stort sett identisk med kampanjupplägget "until the ending of the world" i AFMBE.
Vilket gjorde att det inte fick några röster av mig, fast jag älskar zombies.

Vad har ni för kommentar till det, spelskapare?

Mask_UBBT

Hero
Hade ingen aning om det...

...faktiskt!

Grundidén är ett koncept kornella utvecklat, så du får nog ställa henne till svars... Dock var idén något annorlunda det som vi utvecklade den till, så...

Jag kan säga till mitt försvar att jag aldrig ens har SETT AFMBE, så plagiat kan du inte beskylla mej för :gremtongue: *bläääääh* :gremwink:

/Mask

Kornella

Warrior

Det var jag som kom på konceptet De kommer tillbaka! och kan säga att jag inte lånat/stulit eller ens låtit mig inspireras av AFMBE-settingen ifråga. Jag har aldrig läst spelet och de få gånger vi haft tillgång till produkten (på Legend Hobbyspel) har jag endast tittat lite snabbt över min sambos axel när han bläddrade igenom produkten.

Jag har faktiskt en smärre privat policy där jag inte längre tittar i rollspel eller liknande företeelser (dock inte filmer) för att just låta bli att inspireras av andras verk. Av samma anledning har jag inte läst i AFMBE, så jag har ingen aning om vad som står i det. Eftersom jag varken då eller nu inte har tillgång till AFMBE kan jag inte heller kontrollera hur "lika" koncepten är varandra.

Namnet "De kommer tillbaka!" var däremot det jag oroade mig för att det kunde vara en omedveten stöld. Tidigare hette konceptet något helt annat och Mask och jag krystade fram en massa namn och av någon anledning blev det "De kommer tillbaka!". Jag vet inte vem som kom på namnet eller så, men det är inte heller viktigt. Jag sökte på nätet och det enda jag fann med namnet "De kommer tillbaka!" var en rapport om långtidssjukskrivna patienter som skulle få en chans att komma tillbaka till arbetslivet, eller nåt :gremsmile:.

Alltså, DKT kom jag på för att jag har läst Bibeln och det är också den enda influens när jag uppfann konceptet, förutom Romeros The Dead-trilogi förståss.

Men som jag brukar säga: om ett koncept känns genialiskt bra så kan man nästan vara säker på att det redan uppfunnits av någon annan, - någonstans, någon gång. För annars hade det inte varit genialiskt bra :gremwink:. Speciellt när det gäller så uppenbara koncept som Johannes uppenbarelsebok och zombisar...

Jag avskyr avslutningsvis personligen när folk stjäl koncept och liknande och kallar dem för sina egna, och jag skulle aldrig göra något liknande. Jag skulle också uppskatta om du (eller någon annan) kunde skriva ned likheter och olikheter mellan DKT och "Until the Ending of the World" och maila det till mig.

Nella

Genesis

Ni dés ni maître
Herrejäklar, då! 4+ för Maus?

4+? Haha! Jag fick det näst högsta betyget! Wohoo!
Han gillade tydligen också mitt Maus, och eggade mig till att utöka det (med hjälp av honom själv). Så alla de som gillade Maus kan se fram emot en utökad verion på minst TVÅ dubbelsidiga A4 (!). Vilken tegelsten, alltså.

Jupp, det inkluderar en beskrivning av regelsystemet som kan förstås på första genomläsningen...

//Genesis, som inte hade en aning om att han var så bra.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Hade ingen aning om det...

Jag kan säga till mitt försvar att jag aldrig ens har SETT AFMBE, så plagiat kan du inte beskylla mej för

Jag har iofs en känsla av att upphovsrättslag skiter i om du har sett produkten du plagierar eller inte. Bara för att vara krass :gremwink:

Däremot tycker jag det är en ganska bagatellartad grej, särskilt med så generalla och nästan överproducerade saker som zombies och Revelations of St. John.

Troberg

Sinister eater
Re: Herrejäklar, då! 4+ för Maus?

Han gillade tydligen också mitt Maus
Inte bara Han, jag rekommenderade nyss att du skulle göra ett försök på asienmarknaden på rollspelsforumet...

Genesis

Ni dés ni maître
Hm, va?

... jag rekommenderade nyss att du skulle göra ett försök på asienmarknaden på rollspelsforumet...
Asien? Varför Asien? För att de gillar furries? Eller Frankrike?

Måste spendera mer tid på rollspelsforumet. Jag är nästan aldrig där. Och det här forumet också, för den delen.

Insignia

Swashbuckler
Upphovsrätt

"Däremot tycker jag det är en ganska bagatellartad grej, särskilt med så generalla och nästan överproducerade saker som zombies och Revelations of St. John."

Dessutom kan man inte ha ensamrätt på idéer. Specifika personer (som man hittat på själv) och den konkreta texten, men inte idén som sådan.

entomophobiac

Low Prep High Play
Re: Upphovsrätt

Heh. Det finns ganska många roliga exempel på stämningar däremot.

Snackades någon gång om att folket bakom första Unreal polisanmälde id Software för att de hade en kvinna med hästsvans och en flintskallig man i Quake 2. De påstod att detta var ett plagiat på Unreal...

Vet inte riktigt hur det gick, men poängen är att mer långsökta saker har hänt än polisanmälningar mot liknande grundkoncept. Sedan är säkert lagarna lite olika här och i staterna, men jag tror inte det är så stora skillnader att Kornella riskerar miljontals kronor i böter :gremwink:

Särskilt inte som det som sagt är ganska generella koncept.

entomophobiac

Low Prep High Play

Jag har faktiskt en smärre privat policy där jag inte längre tittar i rollspel eller liknande företeelser (dock inte filmer) för att just låta bli att inspireras av andras verk. Av samma anledning har jag inte läst i AFMBE, så jag har ingen aning om vad som står i det. Eftersom jag varken då eller nu inte har tillgång till AFMBE kan jag inte heller kontrollera hur "lika" koncepten är varandra.

Man behöver nödvändigtvis inte läsa spel för att inspireras, men det är bra att veta lite vad som finns så att man slipper uppfinna hjulet två gånger.

Jag satt i flera veckor och skrev en sci-fi setting en gång i tiden, och blev otrolgit nöjd med den. När jag sedan spelade och läste Fading Suns så kom jag fram till att det var precis vad jag försökte uppnå med min spelvärld, förutom att det var mycket mer polerat.

Så det är bra att veta vad som finns. Man vill ju inte göra något som redan finns.

Även om just detta exempel kanske inte riktigt är något tvistemål eftersom det som sagt rör sig om ganska generella saker.

entomophobiac

Low Prep High Play
Initiativet

På en skala mellan ett och fem ger jag Troberg tio för att ha slitit med initiativet överhuvudtaget. Samt såklart de admins som varit ansvariga för den delen.

Skitbra!

Hoppas det blir början på en ny trend.

Själv så har jag flyttat tillbaka till Sverige, praktiserat, jobbat och gjort tusen andra saker, så det blev inget bidrag från mig. Men det hade nog ändå inte hållit - för kvaliteten på samtliga bidrag var högre än väntat, tycker jag.

Så en jätteeloge till Troberg, men också till alla de som skickade in sina bidrag och till de admins som hjälpte till!