Vet du något sätt att undvika detta, och samtidigt behålla den taktiska biten av rustningsval baserat på vad man tror motståndarna har för vapen?
Ett sådant taktiskt val borde vara sällsynt då det kräver kunskap om fienden och dess vapen och dessutom kräver det tillgång till olika typer av rustningar. Ett tillfällen jag kan tänka mig då det valet skulle inträffa är vid dueller och torneringar, men då är oftast rustningen bestämd av reglerna.
En annan möjlig situation är när man ska ut i krig och man kan göra en bedömning av fienderna, t.ex. korsriddaren vet att han ska möta muslimer och kan därmed gissa sig till vapen som kommer användas mot honom. Men oftast är det ändå andra omständigheter som styr, t.ex. tillgång på rustning, klimat, vikt, etc. Som grundregel för krigssituationer kan man säga att ju mer rustning desto bättre, men det finns undantag.
Vilka andra situationer tänker du på där valet kunde vara aktuellt? Jag tycker frågan är intressant.
Men för att svara på den egentliga frågan: nej, jag vet inget sätt att komma runt det på. I alla fall inte på ett smidigare sätt. Det finns ett antal sämre metoder som t.ex. den som presenterades i DoD Ivanhoe där vapen hade olika skador mot olika rustningar. Det är dock mycket jobbigare eftersom det kräver en stor matris med vapen på ena axeln och rustningar på andra.
Utan skadetyper verkar vissa vapen, särskilt de som annars är bra mot tyngre rustningar, bli rätt meningslösa?
Håller med och det är ett av de mycket få skäl som finns till att ha skadetyper. Jag gillar idén med riddaren som drar ut i strid ridandes sin stridshäst och utrustad med långsvärd, sköld, stridshammare och rondelldolk. Det finns något oroväckande tilltalande i den bilden
Varför ha den långsamma stridshammaren om man lika gärna kan ha det smidiga svärdet (förutsatt att ekonomi inte spelar in)?
Håller med förutom det där om
långsamma stridshammaren. De flesta stridshammare (undantag vissa groteska tvåhandsvarianter) var relativt lätta vapen. Deras nackdel val nog snarast att de inte var lika generella vapen som svärdet. Svärdet är ett fantastiskt vapen som kan användas på alla avstånd och på många sätt, medan stridshammaren mer är gjort för ett specifikt ändamål och saknar svärdets variation. Svärdet är också ett säkrare kort för att skada en orustad eller lätt rustad motståndare och framför allt så är svärdet bättre defensivt.