Nekromanti Genrebeskrivningar

Ram

Skev
I ett par trådar har det diskuterats vad som är relevant information och inte i ett rollspel. Dessa landar efter en tid i ett sorts status quo mellan spelstil och genre.

Har det gjorts något seriöst försök att beskriva de olika genres som finns? Jag vet att jag har läst en sådan någonstans, men en sökning här gav ingenting. Om inte, skall vi göra ett försök?

Ge er bild av nedanstående genres och fyll på med sådana som jag missat. Jag tänker förutom sättning på sådana saker som vad som måste beskrivas, vad som inte bör eller får beskrivas, hur man spelar/var fokus ligger och allt annat som ni tycker är viktigt, trendsättande och karaktäristiskt för just den genren.
Fantasy
Low fantasy
High fantasy
Dungeon crawl
SF
Space opera
Steampunk

Så, sätt igång, det är inte som om ni har någonting bättre för er i alla fall! :gremgrin:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Har det gjorts något seriöst försök att beskriva de olika genres som finns?
Ja, bland annat här. De ger sällan speciellt mycket (men kan vara intressant ändå) eftersom det alltid blir diskussioner om huruvida något som ligger i genrens utkant hör till den eller inte. Den trygga mittfåran kan man däremot definiera någorlunda.

Fantasy - finns det magi eller andra övenaturliga element, då är det fantasy.

Low fantasy - fantasy i medeltida sagomiljö där fokus ligger på vardagliga bestyr och umbäranden snarare än episka hjältedåd.

High fantasy - fantasy i medeltida sagomiljö där fokus ligger på episka hjältedåd och äventyr snarare än vardagliga bestyr.

Dungeon crawl - promenader i gångar, dräpande av gånginvånarna, stöld av gånginvånarnas tillgångar.

SF - overklighetsskildring som utgår från vår verklighet och lägger till en eller flera nya, men tänkbara, faktorer som förändrar världen.

Space opera - Science fiction som utspelar sig i rymden och har sitt fokus på äventyrande och episka hjältedåd snarare än teknologi och vardagliga bestyr. Är egentligen ofta fantasy förklätt i en science fiction-dräkt.

Steampunk - utspelar sig på 1800-talet eller fantasiversion därav, komplett med skenande ångteknologisk utveckling.

/tobias

Targon

Hero
Jag tycker inte om genrer

Att försöka klargöra innebörden i olika rollspelsgenrer utifrån givna definitioner är enligt min mening fruktlöst. För mig är inte det viktiga i vilken genrelåda jag ska placera ett visst spel utan vilken tradition och historia som spelet i fråga står i. En diskussion om huvudsakliga influenser och impulser i ett spel säger nämligen enligt min uppfattning mer om ett spels väsen än det tämligen godtyckliga och i hög grad subjektiva ramverk som genrebeteckningarna ger vid handen.

Alltså, skit i genrerna!

Ram

Skev
Re: Jag tycker inte om genrer

Jag håller i mångt och mycket med. Det som är intressant med genrer är snarare deras roll som beskrivande attribut snarare än kategoriserande. Jag undvek medvetet att be folk exemplifiera med spel i beskrivningarna just därför.

En av anledningarna till att jag vill reda ut begreppen i den mån det går är att jag har sett ett flertal fall på senare tid där specificerande frågor, stora som små besvaras med "det är inte viktigt i den här genren". Alltså begränsar genren i viss mån vad man "får" fokusera på.

En annan är det faktum att storydrivet spelande är inne just nu och jag är nyfiken på hur andra ser att detta stöds bättre eller sämre av de olika genrerna (i den mån det över huvud taget är applicerbart).

Targon

Hero

Det som är intressant med genrer är snarare deras roll som beskrivande attribut snarare än kategoriserande.
Kanske, eller möjligen som lösare fingervisningar för att med några enkla ord förklara för en newbe vad som är skillnaden mellan D&D och CoC. Men när det kommer till djupare plan än så vägrar jag helt enkelt att diskutera olika spel i termer av genrer. Genrer har nämligen en tendens att binda upp saker och ting i dogmatiska system och locka fram elaka svartalver som säger att ”ditt rollspel tillhör uppenbarligen genre x, alltså kan du inte ha med grunka y.”

...där specificerande frågor, stora som små besvaras med "det är inte viktigt i den här genren"
Mycket intressant. Tycker själv att det hade varit bättre med ”det är inte viktigt i det här spelet."

just nu och jag är nyfiken på hur andra ser att detta stöds bättre eller sämre av de olika genrerna (i den mån det över huvud taget är applicerbart).
Det är möjligt att det finns någon knasboll som har uppfattningar om detta. Jag för min del tycker att det finns ballare saker att diskutera.

Ok, det här var ett ganska neggigt inlägg. Märk väl att min avsikt inte är att vara neggig mot dig, Moonglow.

Ram

Skev

Kanske, eller möjligen som lösare fingervisningar för att med några enkla ord förklara för en newbe vad som är skillnaden mellan D&D och CoC. Men när det kommer till djupare plan än så vägrar jag helt enkelt att diskutera olika spel i termer av genrer. Genrer har nämligen en tendens att binda upp saker och ting i dogmatiska system och locka fram elaka svartalver som säger att ”ditt rollspel tillhör uppenbarligen genre x, alltså kan du inte ha med grunka y.”
Nja, genrebegreppet har ett par distinkta fördelar. I den mån man är överens om om vad t.ex. Fantasy är så kan man t.ex beskriva ett spel som "fantasy fast med krut". Och sedan kastar man hårda, vassa saker på de som dyker upp och skriker "krut är inte fantasy", "ditt spel är inte fantasy" osv. :gremsmirk:

Jag för min del tycker att det finns ballare saker att diskutera.
Well, gör det då. :gremgrin: Och detta var faktiskt inget neggigt mot dig, det har bara varit så enormt lungt på forumet de senaste dagarna och jag behöver verklighetsflykt från spec-granskning desperat!

w176

Förlorad dotter
Syfte med att defingera?

I vilket syfte skall de definieras? För att vara sanningen slagna i stål, riktlinjer eller bara visa variations bredd av olika åsikter?

Att ens tala om "den genre som finns" är ungefär som att beskriva de olika föremål som finns på jorden och fråga på hur folk definierar en grön stol. Du får säkert en massa åsikter om vilken nyans de tycker en grön stol skall ha och hur många ben en grön stol har men de leder inte till något egentligen. Genre är flytare och på sin höjd trender och tala om vilka genres som "finns" är som sagt att be någon räkna upp vad för föremål som finns i universum. Visst det finns stolar och det finns en del av färgspektret man klassar som grönt men det är djävligt svårt att säga när en stol slutar vara en stol och blir en bänk eller fåtölj eller en pall, och inte meningsfullt att göra det häller.

Nåja.

Fantasy: Berättelse men övernaturliga element av mystik framtoning.

High Fantasy: Berättelse med övernaturliga element av mystik natur som är del av kulturen i berättelsens civilisationer och vardag

LowFantasy: Som ovan men har inget stort inverkan på varken kultur eller samhälle.

Dungon crawl: Berättelse i rollspel vars handling går ut man dödar saker i ett komplex och inte så mycket mer.

SF: Som fantasy men de övernaturliga element är av teknisk natur

Spaceopera: Som ovan, men lättsam matinéaction dessutom.

Rising

Vila i frid
Jag tycker personligen att det är en intressant diskussion. Men liksom, man får ta det för vad det är - jag tycker inte att en bok blir sämre bara för att den med en viss definition övergår från att vara en genre till en annan, och jag bryr mig absolut inte på folk som säger saker som "nää, Sandman är inte fantasy, för jag hatar fantasy!"

Däremot är det intressant att tala om vad som egentligen är det utmärkande draget för olika typer av berättelser. Menar man exempelvis att Fantasy definieras av fantasifullhet i form av magi eller monster, samt en låg teknologisk nivå; då blir en sådan berättelse mindre fantasy om man i den inför saker såsom musköter. Det tycker jag personligen inte stämmer.

Själv tycker jag att fantasygenren står mer på anspråken att bygga en riktig värld; kartor som beskriver platser som inte är nödvändiga för berättelsens förlopp, egenpåhittade språk och ambitiösa släktträd, med mera. S/F tycker jag mer är en utpräglad "tänk om..."-genre. "Tänk om livet hade börjat på planeten Mars istället för Jorden? Vad hade då varit annorlunda?" osv.

Ram

Skev
Re: Syfte med att defingera?

Jag tycker det skulle vara intressant att se hur pass väl de olika definitionerna stämmer överens och på vilka punkter de skiljer sig åt.

Därför skulle det också vara intressant om du och andra kunde beskriva schablonmässigt vad som ingår i genren t.ex. vardagsproblem i Low fantasy, ånga och stora maskiner i Steampunk, men även vad som inte ingår/får ingå (och nu menar jag i "standard"-versionen här, inte vad som inte kan ingå i ett spel eller ej!), t.ex. krut i fantasy, teknikbeskrivning på låg nivå i space opera eller drakar i Low fantasy.

Vad är typiskt och vad är förbjudet?

Ram

Skev
Men ta då och beskriv verkligheten som du upplever den. Om de genrer som jag tog upp inte passar dig eller du vill beskriva det hela på ett annat sätt så kör, det är alltid intressant att få andras bilder av verkligheten.

En av anledningarna till att jag frågade är att jag ville veta om mina egna genrevisioner är helt uppåt väggarna eller ej.

Johan K

Gammal & dryg
Ok, här har du mina defenioer på nämda begrepp..

Fantasy

En miljö som i grund & botten liknar vår medeltida miljö. Dock med skillnaden att det finns knytt & knott som egentligen hör sagan till, det dinns åxå magi i denna miljö...

Low fantasy

Är väll gentligen en subgrupp till fantasy. Det intehåller inte så mycket magi, inte så mycket konstiga vareleser. Dock så finns det lite av denna vara iaf.
Mycket grisodling i denna grupp.

High fantasy

Den här subgruppen är i princip raka motsattsen till low fanasy.
Du har det mesta av de flesta varelser, magi & sådant.

Dungeon crawl

Skulle vilja säga att det här pasar in i vilken grupp som hellst, själva grejen är att det är mycket röj i parti & minut..

SF

Denn genre hör SW & dessa spel till...
Mycket konstiga mackapärer som säger FOFF, POFF & sådana saker...

Sådär lite tankar om vad jag ser hos de olika genrerna..