Genrer utan rollspel?

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Svensk snutfilm vore kul tycker jag. Typ Beck eller Wallander. Fokusera mycket på utredarnas skilsmässor och sånt.
Testade detta med fate som system en gång för länge sedan och det var riktigt gött.

Franz

Aaddane eed ma waayo
Staff member
Musikal-rollspel där rollpersonerna (och därmed spelarna) brister ut i sång vid viktiga tillfällen.

Man Mountainman

Storsvagåret
Fast numera skulle jag nog hellre vilja se ett rollspel där man spelar snutar nån gång i slutet av sextiotalet och början av sjuttiotalet, när hippievågen liksom mörknar och blir satanism och UFO-sekter, Mansonkulter, politiskt våld av olika slag, osv. Nån sorts Inherent Vice-rollspel, antar jag.
Finns ju Fall of Delta Green, det är väl lite åt det hållet.

Genesis

Ni dés ni maître
Better yet: Bollywoodfilmsrollspel! Låtom oss spontanbrista ut i koreograferad dans med varenda SLP!
Jag nämnde ju musikalrollspel tidigare i tråden, att jag har spelat en del rollspel där man ska sjunga under spel, men inget renodlat musikalrollspel, men tar vi med dans så får man nog ändå räkna in Sea Dracula. Det är inte Bollywood, men både spelare och rollpersoner brister ut i dans i alla konflikter (då de avgörs genom danstävling) samt bossfajt. Tekniskt sett sjunger spelarna också, men det är generellt bara trallande och klapp i händerna, och inte med någon sångtext, så jag tror inte att det kan räknas som musikal.

Khan

Kondottiär
Svensk snutfilm vore kul tycker jag. Typ Beck eller Wallander. Fokusera mycket på utredarnas skilsmässor och sånt.
Testade detta med fate som system en gång för länge sedan och det var riktigt gött.
Instämmer till 100%. Jag tror Ligan skulle kunna ta det som nästa steg i Stålenhagverse. Först spelar man barn i Ur Varselklotet, sedan tonåringar i Flodskörden, och sen deppiga medelålders sunkpoliser som löser tragiska brott i avfolkningsbygd. Systemet med ständigt växlande scener mellan äventyr och vardag borde funka bra som grund.

Genesis

Ni dés ni maître
Instämmer till 100%. Jag tror Ligan skulle kunna ta det som nästa steg i Stålenhagverse. Först spelar man barn i Ur Varselklotet, sedan tonåringar i Flodskörden, och sen deppiga medelålders sunkpoliser som löser tragiska brott i avfolkningsbygd. Systemet med ständigt växlande scener mellan äventyr och vardag borde funka bra som grund.
Fast visst finns det fantastik i de spelen? Det är ju rimligen en helt annan genre.

Khan

Kondottiär
Det finns musikallajv, men jag har hittills inte sett fler än just ZA: The Musical som gör det som bordsrollspel.

Khan

Kondottiär
Fast visst finns det fantastik i de spelen? Det är ju rimligen en helt annan genre.
Ja, jo. Det gör det ju. Men det kan man rätt lätt skala bort. Jag tror 100% på att du kan ta systemet från UV och köra i princip FEM-böckerna som äventyr rakt av.

Om man ska tänka marknadsföringsmässigt borde det gå att sälja det lättare om man har Ur Varselklotet + Wallander än bara Wallander. Tänker jag, då.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Our Last Best Hope kanske? Har inte läst det dock.
Vi har haft mycket skoj med att spela sånt i Zombie Cinema, men det är ju inte skrivet för det, utan man var tvungen att ömt hacka spelet till en ny setting.

Khan

Kondottiär
Jag skulle gärna se ett spel som fokuserar hårt på överlevnad. Robinson Kruse eller Den Hemlighetsfulla Ön som rollspel, helt enkelt. Jag har hittat ytterst få som ens försökt sig på sånt, och då bara som del av en modul till ett befintligt spel.

Men det är en genre som verkligen skulle må bra av ett helhetsgrepp med dedikerade regler och resurshanteringsfokus på 110%.

Genesis

Ni dés ni maître
Om man ska tänka marknadsföringsmässigt borde det gå att sälja det lättare om man har Ur Varselklotet + Wallander än bara Wallander. Tänker jag, då.
Ja, det tror jag också, men det är väl just därför alla dessa genrer är orepresenterade. Folk är inte särskilt intresserade. Marknadsföringsmässigt är det alltid lättast att sälja rollspel som inte avviker för mycket från de spel som redan finns.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag skulle gärna se ett spel som fokuserar hårt på överlevnad. Robinson Kruse eller Den Hemlighetsfulla Ön som rollspel, helt enkelt. Jag har hittat ytterst få som ens försökt sig på sånt, och då bara som del av en modul till ett befintligt spel.

Men det är en genre som verkligen skulle må bra av ett helhetsgrepp med dedikerade regler och resurshanteringsfokus på 110%.
Jag jobbar eventuellt på det. Dock blir det knappast 110% resurshanteringsfokus eftersom det inte är något jag går igång på, men just nu går tankarna mot att föra in lite OSR-inspiration.

Khan

Kondottiär
Jag jobbar eventuellt på det. Dock blir det knappast 110% resurshanteringsfokus eftersom det inte är något jag går igång på, men just nu går tankarna mot att föra in lite OSR-inspiration.
Det här är något av det jag skulle vilja ha, fast mer. Det är ett bra grundläge, men är förstås för fast i det amerikanska DnD-tänket. Men överlevnadstänket om svåra val och resursbrist är riktigt kul. Det är inte just det matematiska som är i fokus, utan spelet som kommer av de svåra valen man måste göra när överlevnadsmatten inte går ihop. "Vi har inte ved nog att värma upp alla hus i byn, men vågar vi flytta ihop och öka smittorisken?" tex.