Better yet: Bollywoodfilmsrollspel! Låtom oss spontanbrista ut i koreograferad dans med varenda SLP!Musikal-rollspel där rollpersonerna (och därmed spelarna) brister ut i sång vid viktiga tillfällen.
Finns ju Fall of Delta Green, det är väl lite åt det hållet.Fast numera skulle jag nog hellre vilja se ett rollspel där man spelar snutar nån gång i slutet av sextiotalet och början av sjuttiotalet, när hippievågen liksom mörknar och blir satanism och UFO-sekter, Mansonkulter, politiskt våld av olika slag, osv. Nån sorts Inherent Vice-rollspel, antar jag.
Jag vet en del rollspel där man ska sjunga i spelet (har spelat tre), men har inte sett ett regelrätt musikalrollspel.
Musikal-rollspel där rollpersonerna (och därmed spelarna) brister ut i sång vid viktiga tillfällen.
Det finns ett bachelor-hack på Final Girl! Men det är ju inte direkt något högprofilerat spel, ens förlagan.Hur är det med rollspel som emulerar dokusåpor?
Jag nämnde ju musikalrollspel tidigare i tråden, att jag har spelat en del rollspel där man ska sjunga under spel, men inget renodlat musikalrollspel, men tar vi med dans så får man nog ändå räkna in Sea Dracula. Det är inte Bollywood, men både spelare och rollpersoner brister ut i dans i alla konflikter (då de avgörs genom danstävling) samt bossfajt. Tekniskt sett sjunger spelarna också, men det är generellt bara trallande och klapp i händerna, och inte med någon sångtext, så jag tror inte att det kan räknas som musikal.Better yet: Bollywoodfilmsrollspel! Låtom oss spontanbrista ut i koreograferad dans med varenda SLP!
Instämmer till 100%. Jag tror Ligan skulle kunna ta det som nästa steg i Stålenhagverse. Först spelar man barn i Ur Varselklotet, sedan tonåringar i Flodskörden, och sen deppiga medelålders sunkpoliser som löser tragiska brott i avfolkningsbygd. Systemet med ständigt växlande scener mellan äventyr och vardag borde funka bra som grund.Svensk snutfilm vore kul tycker jag. Typ Beck eller Wallander. Fokusera mycket på utredarnas skilsmässor och sånt.
Testade detta med fate som system en gång för länge sedan och det var riktigt gött.
@wilper håller väl på med ett sådant?Svensk snutfilm vore kul tycker jag. Typ Beck eller Wallander. Fokusera mycket på utredarnas skilsmässor och sånt.
Testade detta med fate som system en gång för länge sedan och det var riktigt gött.
Fast visst finns det fantastik i de spelen? Det är ju rimligen en helt annan genre.Instämmer till 100%. Jag tror Ligan skulle kunna ta det som nästa steg i Stålenhagverse. Först spelar man barn i Ur Varselklotet, sedan tonåringar i Flodskörden, och sen deppiga medelålders sunkpoliser som löser tragiska brott i avfolkningsbygd. Systemet med ständigt växlande scener mellan äventyr och vardag borde funka bra som grund.
Ja, jo. Det gör det ju. Men det kan man rätt lätt skala bort. Jag tror 100% på att du kan ta systemet från UV och köra i princip FEM-böckerna som äventyr rakt av.Fast visst finns det fantastik i de spelen? Det är ju rimligen en helt annan genre.
Dallas-rollspelet kanske?
Vi har haft mycket skoj med att spela sånt i Zombie Cinema, men det är ju inte skrivet för det, utan man var tvungen att ömt hacka spelet till en ny setting.Our Last Best Hope kanske? Har inte läst det dock.
Ja, det tror jag också, men det är väl just därför alla dessa genrer är orepresenterade. Folk är inte särskilt intresserade. Marknadsföringsmässigt är det alltid lättast att sälja rollspel som inte avviker för mycket från de spel som redan finns.Om man ska tänka marknadsföringsmässigt borde det gå att sälja det lättare om man har Ur Varselklotet + Wallander än bara Wallander. Tänker jag, då.
Jag jobbar eventuellt på det. Dock blir det knappast 110% resurshanteringsfokus eftersom det inte är något jag går igång på, men just nu går tankarna mot att föra in lite OSR-inspiration.Jag skulle gärna se ett spel som fokuserar hårt på överlevnad. Robinson Kruse eller Den Hemlighetsfulla Ön som rollspel, helt enkelt. Jag har hittat ytterst få som ens försökt sig på sånt, och då bara som del av en modul till ett befintligt spel.
Men det är en genre som verkligen skulle må bra av ett helhetsgrepp med dedikerade regler och resurshanteringsfokus på 110%.
Det här är något av det jag skulle vilja ha, fast mer. Det är ett bra grundläge, men är förstås för fast i det amerikanska DnD-tänket. Men överlevnadstänket om svåra val och resursbrist är riktigt kul. Det är inte just det matematiska som är i fokus, utan spelet som kommer av de svåra valen man måste göra när överlevnadsmatten inte går ihop. "Vi har inte ved nog att värma upp alla hus i byn, men vågar vi flytta ihop och öka smittorisken?" tex.Jag jobbar eventuellt på det. Dock blir det knappast 110% resurshanteringsfokus eftersom det inte är något jag går igång på, men just nu går tankarna mot att föra in lite OSR-inspiration.